Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:38

Helemaal met je eens.

bruintje123 schreef:
Meen je dat echt serieus? Wow.
Ja misschien als je het vergelijkt met die mimi paddocks wel ja.
Maar paarden die in de weide kunnen grazen bewegen zeker weten meer.
Als ik zie hoe vaak ze dan weer vooraan staan. 10 minuten later alweer achter.
Hebben ze even ruim 100 meter gelopen.
Dan krijgen ze de dolle vijf.
Dan rent het al bokkend en wel heel wat keren op en neer.
Dat gebeurt ook dagelijks een paar keer.
De ruinen gaan ook echt stoeien met elkaar. De merries houden het bij rennen, bokken.

Dus nee ik kan daar echt niet begrijpen dat daar over nagedacht hoeft te worden wat de meeste beweging geeft.
Vind het zelfs wel verdrietig zo weinig paarden kennis ;(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:40

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:
Danzzz, op de weide kunnen ze lekker bokken, rennen, sprintje trekken, rollebollen. Ik zie ze dat niet zo snel in hun stal doen. In de stapmolen worden ze ook gedwongen een bepaald tempo te lopen.

kunnen ze onder het zadel, aan de lijn en los ook. En dat doen ze ook, en dat mogen ze ook.

Zoals mijn merrie bokt zit jij geen 2 bokken uit.
Dan kan Gert zich zelfs flink vast gaan houden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:43

Nou inderdaad Bruintje, de sprongen die mijn merrie in de paddock/wei maakt sla ik onder het zadel toch even over :D (dat hoeft ze trouwens niet eens te proberen dan ;) )

Afbeelding

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:44

Anoniem schreef:
Ik weet bijv hier midden in Utrecht hoe moeilijk het is een stal te vinden waar je paard überhaupt buiten komt in de winter (en waar je ook nog een beetje fatsoenlijk kan rijden). Het is heel schaars, en dan als ze er zijn vaak met een bak waar je bij een beetje regen al niet meer kan komen.
Ik heb echt heel lang gezocht, en heb nu eigendelijk een stal die aan de wensen van mijn paard voldoet. Maar ook aan die van mij (fatsoenlijke bak, binnen of buiten maakt mij niet uit). Ik betaal een godsvermogen, maar heb in de 4 jaar dat ik mijn paard heb nog niet zo'n rustig paard gehad dat helemaal op d'r plek is.
Hiervoor stallen waar ze in de winter alleen buiten kwam als ik er was, of een uurtje oid. En ja, ook dat vond ze helemaal prima. Nooit vervelend, liep altijd braaf mee naar binnen en stond rustig op stal. Alleen drukker met rijden ja, maar dat vond ik logisch.

En toch, ondanks dat ze dat zelf ook prima vond zo lang op stal (in de vorm van dat ze gewoon braaf was, niet vervelend, niet chagrijnig) merk ik toch echt dat ze nu zoveel rustiger is. Mijn enorm sensibele merrie is hier echt op d'r plek :)
Ze moet nog even wennen aan het in de "erge regen" buiten staan, dus als het de hele dag aanhoudt gaat ze wel is wat eerder naar binnen. Maar ook dit gaat steeds beter :)

Dus ondanks dat ik eerder ook een happy paard had, heb ik nu ook nog is een rustig/voldaan paard :)
Hoe braaf en prima ze het dus vinden, ben ik toch heel benieuw hoe zo'n paard nou zou veranderen als ze ook de hele dag naar buiten mogen.

Ik had (behalve qua energielevel) namelijk niet verwacht dat het mijn merrie zo goed zou doen)

Ik heb vroeger een hoog sensitief paard gehad, hoog in het bloed en enorm gevoelig voor zijn omgeving. Daar ben ik drie keer mee verhuisd, ik stond op eerste stal best goed maar wilde dichter bij huis, waar het een stuk rustiger was en meer mogelijkheden voor hem. Hij kon daar veel beter zijn energie kwijt omdat hij daar wat makkelijker en langer los kon. Maar ik had een doodongelukkig paard dat hele dagen op de toppen van zijn tenen liep. Ik vond dat heel raar maar er was echt geen land met hem te bezeilen. Uiteindelijk ben ik naar een andere stal gegaan omdat wat woorden kreeg vanwege zijn gedrag. Minder faciliteiten voor hem, maar wel rustig en klein. En daar is hij weer helemaal opgeknapt en eigenlijk honderd procent verbetert. Bottom line, net zoals jij in het ene huis lekkerder hebt gewoond als in het andere huis, gewoon omdat je gevoel dat vindt, hebben paarden ook. Op sommige plekken hangen gewoon niet de goede energieën om lekker in je vel te zitten, hebben paarden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:46

Maar heeft dat dan met de sfeer op stal te maken of met het binnen/buitenstaan? In mijn ogen zijn dat 2 verschillende dingen namelijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-17 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:46

danzzz schreef:
. Op sommige plekken hangen gewoon niet de goede energieën om lekker in je vel te zitten, hebben paarden ook.

Op een plek waar een paard maar een uur of 2 uur zuurstof, licht en andere paarden ziet hangt nooit een goede energie.... dat is opsluiting, geen thuis.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:47

Hahaha, wat een leuk voorbeeld! :D

Anoniem schreef:
Nou inderdaad Bruintje, de sprongen die mijn merrie in de paddock/wei maakt sla ik onder het zadel toch even over :D (dat hoeft ze trouwens niet eens te proberen dan ;) )

[ [url=m/K32utv.jpg]Afbeelding[/url] ]

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:49

Ja dreamer

En vanuit zo'n sprong landen een verticale bok. Vol in de rem. Weer zo'n sprong als op de foto tegelijk 180 graden omdraaien. Weer een megabok. Flink rennen. Dan slidingstop met recht omhoog.
Enz enz.
Ik geef toe. Knijp de teentjes regelmatig bij elkaar. Met hartritme storingen. :+
En hoop als ze onder het zadel komt gaat begrijpen dat het dan niet zo hoort. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:57

bruintje123 schreef:
Ja dreamer

En vanuit zo'n sprong landen een verticale bok. Vol in de rem. Weer zo'n sprong als op de foto tegelijk 180 graden omdraaien. Weer een megabok. Flink rennen. Dan slidingstop met recht omhoog.
Enz enz.
Ik geef toe. Knijp de teentjes regelmatig bij elkaar. Met hartritme storingen. :+
En hoop als ze onder het zadel komt gaat begrijpen dat het dan niet zo hoort. :D

Precies, ik ook _O- Bij die van mij is het kwartje dat het onder het zadel niet mag gelukkig gevallen :))

Afbeelding
Afbeelding

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:02

Anoniem schreef:
Maar heeft dat dan met de sfeer op stal te maken of met het binnen/buitenstaan? In mijn ogen zijn dat 2 verschillende dingen namelijk

Precies, het hoeft niks met het binnen/buiten staan te maken te hebben, kan ook gewoon met de sfeer te maken gehad hebben, net zoals bij dat paard van jou.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:03

Ah dan heb ik nog hoop. :D

Leuke foto's. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:05

Die van ons doen bijna nooit heel gek buiten en we hebben toch echt verschillende paarden, met verschillende verleden's. We hadden nog een jong paard tot Jan dit jaar met weer een heel ander verhaal. Ook die heeft zich aangepast aan eerst veel buiten en daarna 24/7.

Ik geef toe dat hoe zeer ik ook weet dat dit echt goed voor ze is en ze het echt naar hun zin hebben, ik niet altijd even gerust ben. Zelf ben ik echt bang voor onweer, dus dan slaap ik niet.
En ja, ik vind het ook weleens vervelend dat ze smerig zijn of nat als ik wil rijden. Maar ik kan ook heel erg van ze genieten als ik zie hoe de 24jr wel een jonge blom lijkt, mijn 19jr ruin nog steeds bij ons is etc.

Op een pp worden echt wel afstanden afgelegd. Er hebben al verschillende mensen een gps tracker aan hun paard gehangen en het loopt echt lekker op qua km's.

Veel mensen zeggen dat hun paard niet op onbeperkt hooi kan bijv. Maar vaak zien mensen hun paard niet 24uur. Ik ben gemiddeld toch wel snel 2 a 3 uur bezig en zie dat ze toch wel veel afwisselen, rondlopen etc. Zelfs mn obesitasje.

Ik ben er echt van overtuigd dat ELK gedrag een reden heeft. Zowel een paard dat staat te zeuren bij het hek, als een paard dat zijn stal afbreekt. Alleen maar buiten knallen, is niet altijd voldoende. Mijn ruin had best moeite met de vele zwijnen in het bos bijvoorbeeld die echt dichtbij kwamen. Dat maakt een droge zandpaddock, met hooi, water en vriendjes dan een stuk minder leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:24

danzzz schreef:
Anoniem schreef:

Precies, het hoeft niks met het binnen/buiten staan te maken te hebben, kan ook gewoon met de sfeer te maken gehad hebben, net zoals bij dat paard van jou.

Bij mijn paard lag het niet aan de sfeer :) Van jou bericht kreeg ik meer de indruk dat je paard niet op z'n plek was door de sfeer op stal. Niet dat dat kwam doordat hij buiten stond. Dat bedoelde ik.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:25

Onderzoek naar beweging is zeker al gedaan.

Afbeelding

Zelfs in een stal van 6x6 bewogen paarden maar 1 km.
Op een stuk van 0.8 ha is dit al het 4 voudige. De rest spreekt voor zich lijkt me.

Dat onderzoek spreekt ook over het feit dat het gemiddelde dressuurpaard 1-2,4 km in een training aflegt. Training + beweging in stal is dan nog altijd minder dan vrije beweging in een weide van 0.8 ha.

Dit onderzoek is gedaan met drachtige merries (de stalpaarden uitgezonderd) ik kan me voorstellen (wordt ook in het onderzoek benoemd) dat een gemengde groep nog wel meer meters aflegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:25

bruintje123 schreef:
Ah dan heb ik nog hoop. :D

Leuke foto's. :j

Heeft 2 jaar geduurd (van 4 tot 6 jaar) maar komt vast goed met die van jou :D

xxmiss

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:46

Wij proberen zo zoveel mogelijk buiten te zetten, maar het ligt ook wel heel erg aan het weer en hoe de weide erbij ligt :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:27

Eliine schreef:

[ [url=m/utdpuM.png]Afbeelding[/url] ]

Op een stuk van 0.8 ha is dit al het 4 voudige. De rest spreekt voor zich lijkt me.

Dat onderzoek spreekt ook over het feit dat het gemiddelde dressuurpaard 1-2,4 km in een training aflegt. Training + beweging in stal is dan nog altijd minder dan vrije beweging in een weide van 0.8 ha.

Dit onderzoek is gedaan met drachtige merries (de stalpaarden uitgezonderd) ik kan me voorstellen (wordt ook in het onderzoek benoemd) dat een gemengde groep nog wel meer meters aflegt.

1 tot 2,4 kilometer in een training afleggen klopt sowieso niet. Een paard loopt in de molen al 7 kilometer per uur alleen stappen, ik schat dat een paard ohz 20 tot 30 kilometer aflegt tijdens een training, als het niet meer is.

Ik kan dus met enige zekerheid zeggen dat de stalpaarden waar ik mee werk ruim 35 kilometer per dag lopen. Valt niet tegen moet ik zeggen
Laatst bijgewerkt door danzzz op 30-12-17 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:30

Anoniem schreef:
danzzz schreef:

Bij mijn paard lag het niet aan de sfeer :) Van jou bericht kreeg ik meer de indruk dat je paard niet op z'n plek was door de sfeer op stal. Niet dat dat kwam doordat hij buiten stond. Dat bedoelde ik.

Hoe weet je dat?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:57

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:
Ja dreamer

Enz enz.

Precies, ik ook _O- Bij die van mij is het kwartje dat het onder het zadel niet mag gelukkig gevallen :))

[ [url=m/6Ikd29.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9kE615.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik mijn pony's laat rennen in de bak krijg ik ook dit soort acties maar in de wei gaat toch echt de kop aan de grond hoor...

Waarom niet gewoon accepteren dat het ene paard het andere niet is? Het ene paard is gelukkiger binnen en de ander buiten. In acht genomen wat in een regio de mogelijkheden zijn heeft iedereen het beste voor met z'n beest. Het klinkt hier net of een stel verkopers hun beste materiaal moet aanprijzen en dat wat een ander doet is per definitie fout als het anders is dan een ander.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:08

danzzz schreef:
Eliine schreef:

[ [url=m/utdpuM.png]Afbeelding[/url] ]

1 tot 2,4 kilometer in een training afleggen klopt sowieso niet. Een paard loopt in de molen al 7 kilometer per uur alleen stappen, ik schat dat een paard ohz 20 tot 30 kilometer aflegt tijdens een training, als het niet meer is.

Ik kan dus met enige zekerheid zeggen dat de stalpaarden waar ik mee werk ruim 35 kilometer per dag lopen. Valt niet tegen moet ik zeggen

30 km in een training? Dat betekent dat je je paard continue moet laten draven of galopperen op een tempo van 10-15 km/h en dat 2-3 uur onafgebroken. Elke dag weer...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:17

Eliine schreef:
danzzz schreef:

30 km in een training? Dat betekent dat je je paard continue laat draven of galopperen op een tempo van 10-15 km/h en dat 2-3 uur onafgebroken. Elke dag weer...

In de ochtend 45 minuten gemiddeld in de molen a 7 kmpu. In de middag 10 minuten stappen a 7 km per uur 30 minuten draven a 15 km pu en 20 minuten galop a 30 km pu, plus wat ze op stal scharrelen en wat ze aan de hand van plaats a naar b lopen. Ga maar rekenen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:24

De meeste paarden stappen 5 km/h. Arbeidsdraf is zo'n 12 km/h. Arbeidsgalop 20 km/h.
Dat zijn niet de maximum snelheden, maar die rij je ook niet als je an het trainen bent.

Dus stel je rijdt een uur, warming up en cooling down van 2x10 minuten = 1.6 km. 30 min draf = 6 km. 10 min galop = 3.3 km.
Kom je met een training die langer en intensiever is dan wat ik op echte sportstallen zie alsnog op maar 11 km per keer rijden, zeker geen 20-30.

bruintje123

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:27

Daarnaast vergeet danzzz dat de paarden die wel hele dagen buiten komen ook gereden worden. Het is niet zo dat dat ineens paarden zijn die betreft rijden stil staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:28

danzzz schreef:
Anoniem schreef:

Hoe weet je dat?

Ehh sorry? Omdat ik mijn paard ken?
En ze als het aan de sfeer ligt ook niet ergens rustig staat, wat ze wel stond? Dat hebben we namelijk ook meegemaakt.
Dus ja, dat weet ik. 100% zeker.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:31

mooney schreef:
De meeste paarden stappen 5 km/h. Arbeidsdraf is zo'n 12 km/h. Arbeidsgalop 20 km/h.
Dat zijn niet de maximum snelheden, maar die rij je ook niet als je an het trainen bent.

Dus stel je rijdt een uur, warming up en cooling down van 2x10 minuten = 1.6 km. 30 min draf = 6 km. 10 min galop = 3.3 km.
Kom je met een training die langer en intensiever is dan wat ik op echte sportstallen zie alsnog op maar 11 km per keer rijden, zeker geen 20-30.

Dan heb ik een andere kmpu tempolijstje dan jij. Stap gemiddeld 7, draf gemiddeld 14, galop gemiddeld 30. Ik zal straks den link erbij pakken dat is lastig op de telefoon