mentjuh, hier een guichard (soort westernzadel) voor een brede fjord met een korte rug. Erg fijn zadel.
Bosmaaier ook van Cranenbroek en op zich tevreden er over. Nog wel meer spullen van Cranenbroek en in principe is alles wel goed, muv de grasmaaier. Dat was 3x niets.
Verder weinig paardendingen gedaan. Ik behoor tot de goedweerrijders vermoed ik. Brrrr veel te koud en nat nu bha. Daarnaast hebben de kinderen vakantie, dus....blijft er ook weinig tijd over.
AbbyBlues
Geplaatst: 27-04-16 22:03
Zit even met Rachel en Stef in m'n maag. Ze zijn echt kei lief naar elkaar en staan vaak echt verliefd te kroelen. Alleen is Rachel ook wel echt een beetje bitch. Zeker als wij er zijn (aandacht) of als er eten is. Dan jaagt ze Stef weg. Nou vind ik dat niet zo erg want Stef heeft er geloof ik niet zo'n last van en echt gericht schoppen en bijten doen ze ook niet. Maar er ontstaan zo wel gevaarlijke situaties als wij er bij staan. En aangezien het om eten of aandacht gaat staan wij er dus eigenlijk wel vaak bij... Ze zet Stef dan in een hoek en om weg te komen gooit hij gewoon z'n kont in haar gezicht, schopt in de lucht en gaat rennen. Dan kijkt hij niet of wij er ook nog ergens tussen staan met als gevolg dat we al een paar keer onder de omheining door hebben moeten duiken. Hoe moet ik hiermee omgaan? Negeren en wachten tot t over gaat? Boos worden? Staan blijven? Zweep meenemen en ruimte eisen? ik weet 't even niet. Stef staat sinds zaterdag bij ons.
Anoniem
Geplaatst: 27-04-16 22:15
Maar wie van de 2 wil je dan precies aanpakken Abby? Want ik kan het mij wel voorstellen dat degene die in de hoek word gedreven even niet meer op anderen let om weg te komen , ik denk wel dat je de merrie moet aanpakken in deze, is er geen mogelijk om ze apart te voeren? Of gaat het om hooi ook?
Zo, dat is wel gevaarlijk. Zodra jij er bij komt moeten ze allebei jou respecteren.. vind ik dan he. Ik heb ook zo'n aap maar als ik in de buurt ben is ie poeslief. Misschien wat grondwerk? Dat heeft hier destijds goed geholpen om de verhoudingen even duidelijk te maken.
Ter verduidelijking. Ze doet niks tegen mij (bewust). Maar Rachel is Stef weg aan het jagen bij mij, hooi, koekjes, gras, kruiwagen. Net waar ze haar zinnen op gezet heeft. Ze doet het ook alleen als wij in de buurt zijn.
Hmm, lastig. Ik heb een jager en een paniekhaas maar als ik er bij sta is dat afgelopen en kunnen ze wel normaal doen. Ik zou het toch een beetje in de rangorde sfeer zoeken.. Misschien omdat Stef nieuw is moeten de plekken weer even opnieuw bevestigd worden? Zou dat kunnen?
Fabster
Geplaatst: 27-04-16 22:23
Heb ik ook gehad met mijn paarden. Bij het voeren moet iedereen uit mijn buurt blijven. Echt op een paar meter afstand. Als je met de een staat te kroelen, stuur je de ander weg. Jij bepaald wie er aan de beurt is en niet je paarden. In het begin had ik altijd een halstertouw mee. Kun je even mee zwaaien als ze te dichtbij komen. Hooi mogen ze pas pakken als ik weg ben gelopen. Als ze elkaar dan nog in elkaar willen timmeren, sta ik er dus niet meer tussen. In het begin moet je erg op je strepen staan en wel eens doorslingeren met je touw. Nu hoef ik alleen maar te zeggen dat ze moeten wachten/wegwezen en ze zijn weg.
Edit: ik heb dus een x een lel van mijn Belg gehad tegen mijn bovenbeen. Ook voor een ander paard bedoeld. Ik kon wel afgevoerd worden naar het ziekenhuis. Sindsdien ben ik heel streng in mijn persoonlijke ruimte.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 27-04-16 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Hier ook Fabster! En ik heb het 'spel' 'jouw plaats is mijn plaats' gedaan met mijn ruin die grootheidswaanzin had en dat helpt onwijs goed. Ze zijn slim en en als je consequent en duidelijk bent is het kwartje zo gevallen.
Antheman
Geplaatst: 27-04-16 22:27
Vervelend Abby. Ik heb er ook zo 1 in de kudde gehad, van mijn vriendin. Ik werd er af en toe gek van. Ik zorgde voor voldoende voerplekken. Mijn fjord staat hier onderaan de ladder, en voor hem heb ik een voerplaats bij de deur gemaakt. Daar hangt een hooinet en hij kan er direct uit als de merens hem eruit stuurt. Als hij niet naar binnen durft, kan hij vanaf t stoepje, onder zijn afdak ( speciaal voor hem laten maken omdat hij vaak de stal uitgejaagd werd) ook bij t net.
Maar de tijd heelt wel alle wonden, want de fjord durft nu ook wel echt binnen te eten. Ik heb hem er 1 keer in zien liggen.
Hilary
Geplaatst: 27-04-16 22:28
Onze KWPN'er heeft daar ook een handje van, maar die richt zich op mijn Welsh-merrie. De Welsh is onze hongerige heks (eet het langst van allemaal) en deed (doet) hetzelfde bij de Shet, dus ze krijgt een koekje van eigen deeg De KWPN'er doet het om eten; als ze denkt dat de wei open gaat, als ze denkt dat er hooi komt en als ze denkt dat we voerbakjes gaan uitdelen. Als de Welsh te dichtbij staat, jaagt ze haar weg. Inmiddels begint de Welsh te snappen dat het handiger is om afstand te houden (dat heeft zij ook bij de shet afgedwongen), maar soms staat ze net even op de verkeerde plek, vergist ze zich of denkt ze te ver vooruit.
Ik neem de menzweep mee als ik iets met eten ga doen. Puur om ze op afstand te houden, zodat ik alles veilig kan doen, zoals draden open en voerbakjes neerzetten. Bovendien vind ik het reuze irritant als er een paard bij je in de hooibak hangt terwijl je nog bezig bent om het hooinet vast te maken. Mocht ze echt lelijk (blijven) doen, dan zet ik haar de paddock uit, of in een hoek van de paddock. Als ze ontspant, mag ze het opnieuw proberen. Gaat ze de fout weer in, dan moet ze weer in de hoek gaan staan. We houden dit al een tijdje stug vol, en ik moet zeggen dat het wel werkt
sakvis
Geplaatst: 27-04-16 22:30
Dus Rachel bepaald waar iedereen moet staan; Jullie bij haar, Stef niet bij haar en jullie. Mijn idee, zorgen dat de rollen heel snel omkeren. Jij moet bepalen waar iedereen staat. Jaagt ze Stef weg, dan jaag jij haar weg. Ze moet jullie aandacht 'verdienen' niet toe-eigenen. Voor de veiligheid (en misschien ook duidelijkheid) zeker een longeerzweep of leadrope) meenemen.
Verder lees ik wel mee, maar zit ik deze week in Duitsland zonder goed internet. Paar pagina's terug had iemand het over studeren in Wageningen. Ik studeer daar, dus eventuele vragen zijn welkom.
Anoniem
Geplaatst: 27-04-16 22:31
Ze mag dat natuurlijk nooit doen Abby. Dus jij mag dit gedrag al niet tolereren, anders gaat het van kwaad tot erger. Ik heb zelf zon kanon, maar die word heel kort gehouden en ze gaan al opzij voor mij als ik er op een bepaalde manier aan kom gelopen, als ik er bv tussendoor wil of langs moet. Ik proef namelijk een beetje dat je het antwoord van de ruin een groter probleem vind dan het gedrag wat het uitlokt van de merrie en daar begint het natuurlijk al mee. Grondwerk idd, zoals ze dat tegenwoordig noemen.
Heb idd een menzweep meegenomen met voeren vandaag en ze beiden op afstand gehouden (gewoon de zweep langzaam over de grond laten zwiepen om mijn ruimte af te bakenen, niet gericht slaan of zo) en dat leek te werken. Ik weet dat het begint bij mijn merrie en idd in principe vind ik dat geen probleem want het is zoals je zegt rangorde die bepaald moet worden en dat moeten ze zelf doen. Maar niet ten koste van mij! Merrie de aandacht laten verdienen vind ik een goeie. Zelf bepalen wie wat mag doen en waar. Ik ga ermee aan de slag. Tx!
Hilary
Geplaatst: 27-04-16 22:46
Ook nog een tip... Ik weet niet of je vaak uit de hand voert (brokje, worteltje, broodje), maar dat kan ook voor veel onrust zorgen. Ik ben helemaal niet van uit de hand voeren; doe het maar in drie situaties: - broodje met druppels; die krijgen ze als we er net zijn, maar niet als ze lopen te drammen. Iedereen krijgt uit een bepaald bakje z'n stukjes brood, daarna verdwijnt het bakje en hoeven ze ook geen brood meer te verwachten. - mijn pony's doen hun bit makkelijker in met een snoepje. Tijdens de hele poetssessie staan ze te staan, maar als ik met het hoofdstel aankom, begint mijn ruin al te zoeken naar het bit (en grijpt dan meestal eerst de neusriem ) - als ik VD voor beginners doe met de shet Vandaag kwam ze nogal "joehoe, mijn baas zit in het buitenland en ik heb aandacht te kort" naar me toe. Op dat moment doe ik er niks mee (ze mag mij niet bedienen), maar een half uurtje later pak ik wat brokjes en de menzweep en hebben we wat voeten opgetild, neuzen laten flemen en rondjes gedraaid (en rondjes, en rondjes, en rondjes ) Als ik klaar ben, zet ik de zweep weer weg, kroel ik even flink met haar en dan loop ik weg. En zij liep terug naar de rest en ging slapen. Prima!
Ja ze krijgen hier veel brokjes. Vooral omdat Rachel heel lastig te vangen was bij de fokstal. Moesten haar met 5 man in de hoek drijven om haar uit de wei te vangen. Ik heb haar geleerd dat als ze zelf aan komt lopen ze een koekje krijgt. Ze kende het fenomeen koekjes helemaal niet. Iets doen voor een koekje was haar vreemd. Dus daar ben ik meteen mee begonnen. Helaas heeft dat dus ook zijn nadelen merk ik.
Even aanzien of je haar ook zonder koekje kunt vangen? En zo niet, pas een koekje op een bepaald punt (als het halster al om is, ofzo) wil ook nog wel eens helpen. Of negeren als ze lelijk doet en later terugkomen om het opnieuw te proberen. Het kost in het begin misschien wat tijd en geduld, maar ze hebben best lerend vermogen
I know! Ben al zo blij dat ze nu naar me toe komt uit de wei (soms zelfs in galop ). Koekjes zijn al sterk verminderd. Eerst als ze kwam aanlopen, als ze netjes bleef staan, als ze d'r hoofd omlaag hield, als ze het halster om had, als ze netjes mee liep. Nu idd alleen als ze het halster netjes om heeft en that's it.
Fabster
Geplaatst: 27-04-16 23:13
Zo is het. Koekjes geven kan best. Je moet alleen wel even bedenken welk gedrag je er voor wil zien. Dus inderdaad aankomen, wachten op afstand (en dan niet loerend of trappend naar Stef), jij loopt naar haar toe om iets te doen (of om het koekje al te geven als ze Stef netjes met rust laat). En dan weer weglopen. Komt vanzelf goed. Alleen heel streng blijven in hetgene wat jij wilt zien.
sakvis
Geplaatst: 27-04-16 23:17
Super dat ze nu zelf naar je toekomt! Dat is stap 1. Want vangen met vijf man is geen doen. Maar, ik ga weer zeuren, zoals je het nu omschrijft krijgt ze iets lekkers als ze naar jullie komt. Komt ze niet, dan geen lekkers. Wie besluit er of ze komt? Rachel? Dus als Rachel 'trek' heeft in lekkers, dan komt ze naar jullie toe. Heeft ze geen 'trek in lekkere dingen' dan komt ze niet. Dus wie bedient wie? Is het niet zo dat jullie de snoepautomaat zijn en Rachel besluit wanneer ze wat te snoepen wilt? Mijn stap 2 zou zijn dat jullie gaan besluiten of ze moet komen of niet. Heel simpel, als je fluit /haar naam roept ect en ze komt, dan beloon je. Komt ze naar je toe terwijl je niet hebt gefloten/geroepen dan ga je gewoon door met wat je al deed (uitmesten oid). Let wel op dat ze niet gaat bedelen, in je ruimte komen, of jullie gaat toe-eigenen.
Hier geen eten als beloning, aai en een 'brrraafff'. Ruin scheurde de zakken van je jas en hij is dik zat. Heeft even geduurd voor dat gedram eraf was en ben ook streng tegen andere mensen op dit gebied.