Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:40

Yontheke schreef:
Iemand hier ervaring met de slowfeedernetten van equiculinair.nl ?

Ik heb die groene in zak model. Ongeveer 2 maand in gebruik en zeer tevreden van.
Sterke netten, ze zijn hier altijd nat en de paarden zijn niet voorzichtig.

Ieris, wel stressen dat de paarden er zo ineens waren. Gelukkig is alles goed gekomen. Zijn ze al een beetje gewend aan de nieuwe omgeving?

Ppeeet, fijn dat je terug op pad kan.

Afbeelding
Zo ziet de oprit eruit na er 20 keer met zware auto-remorq door te rijden.
Voor de stallen en in de doorgang naar de paddock is er ook nog slijk. Maar de paddock zelf is nog altijd super goed, zeker gezien daar ook veel met auto-remorq door gereden is. Heb zondag heerlijk kunnen rijden.
Afbeelding
65m² klinkers, afzien kan ik je vertellen.
Afbeelding
Oude stal helemaal afgebroken nu de mesthoop ook opgeruimd is.
Tijdens de winter gaat de mest in een remorq die we dan wekelijks leeg scheppen op 1 van de velden van de buurboeren.
Afbeelding
Nieuw stuk wei. Hoog droog, langs 3 kanten al draad, inrit aan de baan en verder toch weg van het straat, beide kanten staan paarden en op de foto zie je ook de eigenaar van de paarden aan de ene kant, die kijkt dus uit over het stuk.

Wow en wat is het koud. Vooral last van mijn vingers deze morgen.
En kwam een heel nieuw probleem tegen.. stijf bevroren hooinetten.
Normaal vul ik in de ochtend die van de avond al, maar daar was nu geen beginnen aan. Kreeg ze zelfs niet open.. :')
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 23-11-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:40

Woehoe ik ben zoo blij met het droge weer.. Het weiland was gisteren ook al zo enorm opgedroogd. Blijkbaar kan het water alsnog de grond in zolang het niet bij-regent. Straks eens kijken hoe de boel er nu bij ligt.

@daan, die bak ligt er ontzettend netjes bij!

@karev, mooie bak voor het hooi. Zou het hier waarschijnlijk niet overleven. Ik heb een merrie die haar kont er tegenaan zet en zowat gaat zitten. Zo heeft ze ook ooit al eens 2 kippenhokken gesloopt :P

Daan_O

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:44

DD helaas te ver weg om die pot goud onderaan de boog te pakken :P

Kirr weer lekker aan het klussen geweest! Ernstig zeg, bevroren hooinetten.

Ik heb nieuwe netten nodig dus tips voor stevige netten met fijne mazen zijn welkom!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:45

Die equiculinair is wel goed hoor Daan.

Daan, wat fijn dat je paddock er zo bij ligt. Ik zag je post pas na mijn post en toch zit ie voor mijn post. :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:48

Afbeelding
Gras is best hoog, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Ik heb aanhangernetten als hooi netten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:52

@Daan: heunetz24.de of huck netten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:11

Nu Rosie erbij is doe ik 2 weken met een grote baal voordroog. Dus voor Tinker veulen, kwpn merrie en een Shetlander. Rosie krijgt nog wat veulen brok bij. De merrie wat pulp om ook de magnesium door te kunnen doen en de shet ook een klein beetje pulp om haar bezig te houden en ik had het idee dat ze wat afviel. Is de hoeveelheid voordroog vergelijkbaar als bij jullie?

Hier is het koud met een zonnetje.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:46

Lekker bezig geweest Kirr! Mooi weiland hoor en lekker droog. Ideaal!
Hooinetten heb ik geen ervaring mee.
Wow Daan! Ik ben jaloers op je paddock! Dat was al het gezeur van de afgelopen tijd dubbel en dwars waard toch :)!
Hoe gaat het nu met Rosie en je andere merrie kvulden?

Wie heeft zijn paarden op ijzers en ervaring met sneeuwbeslag? De mijne staat rondom op ijzers en ik ben me aan het verdiepen in hoe om te gaan met sneeuw en ijzers i.c.m. buiten zetten etc.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:51

Bedankt voor de hooinettips!

Mijn pony die voor ijzers heeft heb ik een aantal jaar op sneeuwbeslag gehad, ik was daar erg tevreden over. Werkt echt super! Het is gewoon een rubberen ring aan de binnenkant van het ijzer die er voor zorgt dat er geen sneeuwklompen ontstaan.
Shadira is vorige week opnieuw beslagen en ik had er sneeuwringen onder willen hebben maar de smid gaf aan dat hij haar liever op de zooltjes wil houden (ivm hoefbevangen verleden) dus zijn advies gevolgd. Als het gaat sneeuwen kan ik bellen en kan hij er alsnog tijdelijk ringen tussen zetten.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:53

Wat een prachtig weertje vandaag! Alleen echt hard gevroren idd, het was nog -4 vanmorgen om 8u! De bietenpulp die ik had klaarstaan om te voeren was een beetje bevroren. In het vervolg toch maar binnen in huis zetten om dat te vermijden.
Wij voeren geen onbeperkt hooi. Onze paarden krijgen voordroog, aangezien 1 ervan echt niet tegen gewoon hooi kan, dan begint hij te hoesten en wordt benauwd. We hebben een tijdje geweekt hooi gegeven, daar had hij geen last van, maar dat vond hij dan weer echt niet lekker, en hij hoestte nog steeds doordat het hooi in de buurt van de stallen opgeslagen lag. Op voordroog doen ze het perfect, maar daar kan ik natuurlijk niet zo veel van geven. Hier krijgen ze normaal twee maal (heel beperkt momenteel) krachtvoer, en twee keer een goede portie hooi.
Ze mogen niet meer op het land nu, grond is te nat, dat lopen ze echt kapot. In de zomer doen we ook aan strookbegrazing, op die manier houden we het hele seizoen lang gras, en eten ze het ook vrij goed af.

Daan, super zo'n bak! Als de stallen af zijn, dan wordt een goede bak aanleggen thuis het volgende project, dan kom ik hier eens teruglezen naar al jullie tips :) .

PPPeet, mijn paard staat al jaren rondom op ijzers. Hij staat alle dagen buiten, en heeft eigenlijk nooit last gehad. Een paar jaar terug lag er zeker 20cm sneeuw, toen ben ik zelfs gaan buitenrijden zonder problemen. Dit jaar ga ik wel zijn ijzers eraf laten doen voor de winter. In de winter rijd ik bijna niet, en dan is het een beetje weggegooid geld om hem te laten beslaan. Hij is helaas ook kreupel sinds vrijdag :( , ik baal wel echt. Ik begin het rijden echt te missen, en dan zo veel geld en vrije tijd steken in bouw van nieuwe stallen en onderhoud van het land en zo, voor paarden waar (toch zeker voorlopig) niets mee gedaan kan worden, dat steekt soms wel.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:55

Waarom geen blote voeten? Gaat echt perfect en geen kans op sneeuwklonten.
Terwijl ik zelf vond dat het best glad was, -12 dus hele droge poedersneeuw, vonden mijn paarden het best ok om een paar rondjes te racen :)

Afbeelding

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:00

Wat een mooie bak daan!

En kirr een mooi weiland. Hier is nat, gister nog veel regen/sneeuw/hagel gehad. Vandaag droog hoop ik. Morgen weer drama verwacht ik met het weer. Een 3 zei de weerapp.

Ik doe nu 5 weken met een ronde baal, niet eens een hele grote. Voor 2 d pony's. Ze krijgen onbeperkt maar eten niet echt door. Tot mijn verbazing is het hooi nog steeds goed. Ik doe er nog zeker een week mee. Er staat hier nog wel wat gras, dat scheelt vast. Mijn baal is afgedekt met zo'n hoes voor tuinmeubelen. Bij goed weer laat ik hem luchten. Ik doe maar wat eigenlijk want is nog nieuw voor me haha.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:18

Wauw Daan, ziet er goed uit.
Vrijdag bij de bank geweest, blijkt niet zo simpel te zijn als ik dacht. We verhuren hier op het terrein een deel aan een schilderclupje , de dierenliefhebbers, en een gebouw aan een fysiotherapeut , dan kan je geen gewone hypotheek krijgen omdat het zakelijk is. Vandaag de oppervlakten opmeten van wat zakelijk is en wat als wonen bedoeld is. Gelukkig zijn de stallen en de bak privé en worden die tot het woongedeelte gerekend. Je zou denken dat de huuropbrengsten juist in ons voordeel zouden zijn.
Als we de huur zouden opzeggenen het privé zouden kopen, mogen we het niet verhuren daarna. Omdat huurders bij executie waarde voor de bank de waarde van het pand zou verminderen.
Dusssss.....we hebben nog wat puzzelwerk. Wel een aardige gast. Ik zal zo eens foto's maken om te laten zien hoe de boel in elkaar steekt.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:33

Afbeelding
Terrein van achter naar voren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:46

Hier ook rondom sneeuw beslag. Wel ff aftasten. 1 e jr rondom. Wel al alleen voor sneeuwbeslag gehad. Gaat prima. Maar ik ben benieuwd hoe het gaat met op vriezend sneeuw en ijzers..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:48

ik heb er 1 op ijzers en die krijgt ook idd sneeuwbslag en wideapuntjes onder

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:57

kvulden schreef:
Nu Rosie erbij is doe ik 2 weken met een grote baal voordroog. Dus voor Tinker veulen, kwpn merrie en een Shetlander. Rosie krijgt nog wat veulen brok bij. De merrie wat pulp om ook de magnesium door te kunnen doen en de shet ook een klein beetje pulp om haar bezig te houden en ik had het idee dat ze wat afviel. Is de hoeveelheid voordroog vergelijkbaar als bij jullie?

Ja is wel vergelijkbaar, we doen met 400 kg balen ong 2 weken (of wat minder, tussen 1 week en twee weken) met twee paarden en één D-pony.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:06

@jady: met kortlopende huurcontracten gaan werken, dan is de huur afgelopen voor je met de bank in de problemen komt ;)

Hier loopt alles zonder ijzers maat met sneeuw vind ik toch regelmatig van die dikke klompen. Dus ook zonders ijzers heb je die.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:26

Spannend Jadybabe, dat wordt inderdaad wat uitzoekwerk. Goed advies daarin is wel belangrijk dus fijn dat je hulp hebt.
Lijkt een mooie plek!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:51

Solleke_Noah schreef:
kvulden schreef:

Ja is wel vergelijkbaar, we doen met 400 kg balen ong 2 weken (of wat minder, tussen 1 week en twee weken) met twee paarden en één D-pony.

Dan vind ik dat ik het nog netjes doe met 12 balen hooi van +- 20kg op 8 dagen voor een Arabier, Kwpn en shetlander.
De boer verklaart mij altijd voor gek dat ik zoveel voer.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:00

Bij mij eten ze echt veeeeel minder. Misschien dat het verandert als het gras echt op is, maar bij jullie eten ze veel zeg! Hier is de een veel te dik en de ander goed op gewicht. Ze lijken het wel lekker te vinden, dat is het niet..

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:02

Poeh wat een hersenkraker die constructie Jadybabe! Wel fijn als je een goed gevoel hebt bij je adviseur. Inderdaad een groot stuk grond zoals ik op de foto kan zien!
Hopelijk vinden jullie nog een maas in de wet waardoor alles in eens in een stroomversnelling komt.

Ik voer een midi-baaltje op in 1 week en 2 dagen in de periode dat er eigenlijk geen gras meer groeit aan een grote fries en shetlander. Geen idee of dat te veel is, ik hou er van als ze wat te knagen hebben :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:16

Hier twee te dik en eentje niet dik te krijgen :P

Van die gewone kleine baaltjes zou ik er gemakkelijk drie op een dag kunnen voeren. We houden het meestal bij twee. Maar we voeren nu al twee jaar van die grote ingepakte pakken, beter voor de longen van m'n oudste paard.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:19

Oei jadybabe dat klinkt ingewikkeld. Gelukkig heb je iemand gevonden die er verstand van heeft.
Maak hier al een paar jaar gebruik van sneeuwbeslag , gaat super! Paard staat 24/7 buiten. Ijzers eraf is geen optie, ik ga braaf elke week naar de les over de weg 2x20 min stappen en elke week naar het bos ongeveer dezelfde afstand. Ben toch een beetje bang dat als ik van november tot april de ijzers eraf haal mijn vriendje geen voeten meer heeft.

Doe hier ongeveer 3 weken met 450 kilo hooi. Een grote warmbloed en een iets te dikke haflinger kruising. Heb me ooit laten vertellen dat paarden per dag 14% van hun lichaamsgewicht aan droge stof nodig hebben om de darmen optimaal te laten functioneren. En eerlijk is eerlijk, sinds ik onbeperkt voer heb ik hier nooit meer met koliek te maken gehad. Wat mij betreft prima dus.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:40

Afbeelding
Fysio

Afbeelding
Schildersclub

Afbeelding

Bak
Afbeelding

Stallen