Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:31

Hallo, ik meld mij hier ook aan.
Allereerst wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2015.

Ik heb een mini shet een shet x wels en een highland pony en er staat een mini shet in vol pension bij ons thuis.
Mijn highlandpony heeft 2,5 jaar in volpension bij mensen gestaan en ben ondertussen 2 kinderen rijker. Nu 3 kindjes. 1 bijna 10, 1 bijna 2 en 1 van 4 maanden.
Het was de bedoeling mijn highlandpony daar te laten staan. Maar wegens niet luisteren en kans dat mijn pony anders ziek wordt heb ik hem naar huis moeten halen.
Hij is ondertussen moddervet. Stond met masker, maar door de overvloed aan grond had dat masker geen zin. Kreeg er iedere x 10.000 meter bij en stond alleen met 1 ander paard, dus veel te veel. Pony ontplofte zowat! Godzijdank is hij nog niet bevangen geweest.
Hopelijk ziet het er in het nieuwe jaar allemaal beter uit..
Thuis is de ruimte beperkt, godzijdank klikt het wel tussen de 4 pony's want heb een uitloopstal en kan ze niet apart zetten.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:36

Jotoma schreef:
En hoe doe je dat met de mest Miezeke? Haal je dat uit t land, verdeel je dat over t land of anders? Heb je gewoon weiland of paddocks?
Hoe vaak train je in de week?

Wij hebben gewoon weiland. De mest scheppen we dagelijks uit de wei, dat doen we terwijl de paarden hun brok krijgen (sluit er eentje op in de piste terwijl ze eten , dus moet sowieso wachten tot als ze gedaan hebben met eten om hem terug vrij te laten). Het is maar van 2 paarden dus dat is een kwartiertje werk. En als dat eens een dag niet gebeurd, geen probleem. Dan is het 's anderendaags iets meer :).
Eén paard wordt paar keer per week getraind, de andere geniet van zijn pensioen :). Maar trainen staat los van het werk wat je aan paarden hebt om ze te verzorgen. Dat (wel of niet trainen, frequentie,..) is iets waar je voor kiest, ongeacht ze op pensionstal staan, aan huis, 24/7 buiten of niet,....

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:37

Jotoma schreef:
En hoe doe je dat met de mest Miezeke? Haal je dat uit t land, verdeel je dat over t land of anders? Heb je gewoon weiland of paddocks?
Hoe vaak train je in de week?

Wij hebben gewoon weiland. De mest scheppen we dagelijks uit de wei, dat doen we terwijl de paarden hun brok krijgen (sluit er eentje op in de piste terwijl ze eten , dus moet sowieso wachten tot als ze gedaan hebben met eten om hem terug vrij te laten). Het is maar van 2 paarden dus dat is een kwartiertje werk. En als dat eens een dag niet gebeurt, geen probleem. Dan is het 's anderendaags iets meer :).
Eén paard wordt paar keer per week getraind, de andere geniet van zijn pensioen :). Maar trainen staat los van het werk wat je aan paarden hebt om ze te verzorgen. Dat (wel of niet trainen, frequentie,..) is iets waar je voor kiest, ongeacht ze op pensionstal staan, aan huis, 24/7 buiten of niet,....

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:53

Leuk topic! Mijn paarden hebben altijd aan huis gestaan. En binnenkort ook weer na een verhuizing. Wist wel aardig hoe ik het aan ging pakken, maar verbeterpunten zijn altijd welkom. Het is een aardig werkje om alles zelf te moeten doen (ook gezien het aantal) alleen als ik dan zie hoe ze erbij staan.. Dat maakt toch een hoop goed. Het zou voor mij erg 'kaal' zijn als ik niets te doen buiten het rijden om.

Oja, ik ben wel erg bang dat ik zal vereenzamen :o . Nu staan de paarden nog bij mijn ouders en mijn moeder en zus rijden ook.

fokfanaat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:46

Is misschien persoonlijk, maar ik mest liever een stal uit dan dat ik de hele weide moet doorspeuren met kruiwagen en harkje om de stront tussen het gras vandaan te peuteren.

Ik vind het in zomer idd heerlijk, nu in de winter wel pittig, maar geniet er wel van dat ze imo het het beste voor elkaar hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:58

Ik ook fokfanaat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:03

Hier staan ze op het zand...makkelijk met hoopjes ruimen.Nu ze ook een paar uur op het maïsveld mogen is het helemaal makkelijk...daar mag het blijven liggen :P

Stal uitmesten is voor mij te zwaar en mijn jongens doen het beter 24/7 buiten,vroeger kon het niet anders en stonden ze 's nachts op stal.Merk wel dat dit voor hun gezondheid beter is nu dit niet meer hoeft.
Als ze al op het gras staan is het een paar uurtjes en er wordt aan strookbegrazing gedaan.Als ze klaar zijn valt er weinig te peuteren...gras is weg :D

Net wat je het meest prettig vind :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:07

In het voorjaar eerste ronde ruim ik stront in de wei. Wat een klotewerk, vooral met langer gras
In de winter niet, lopen ze op hetzelfde stuk, dat frezen we en zaaien we door in het voorjaar.

In de zomer lopen de paarden op gemaaide stukken van 2 hectare. Dat wordt gesleept als ze eraf gaan, nu lopen er schapen op, in mei maaien dan gaan ze juni tm september ongeveer het land op

De shetten staan overdag in een betegelde paddock met een heel dun laagje zand. Dat is 2 x per dag 2 minuten werk voor 3 shetten. Ze poepen ook netjes naast de mestbak.

Carola wat voor permanent draad heb je en wie heeft het geplaatst?

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:08

Allemaal de beste wensen voor 2015!

Ik vind het juist heerlijk thuis de paarden en te mesten e.d, qua tijd valt het mij ook reuze mee.
Als je alles goed bijhoud ben je zo klaar (tenminste met 2 paarden).
Gemiddeld ben ik zo'n 26 uur per maand kwijt met rijden/longeren

Werk 28 uur en vriendlief 36 uur, als ik laat ben dan helpt hij mij gewoon of andersom.
Wij hebben ook zo'n 70 kalveren/pinken erij dus er is altijd wel werk, maar nog wel genoeg tijd voor een sociaal leven :)

Wat kosten betreft, ik heb het eigenlijk nooit echt zo uitgerekend.
Maar mest rijden we op eigen land uit, kuil komt ook van eigen land, dus alleen de wikkelkosten.
Vlas koop ik een een grote partij, denk zo'n 4 euro per paal en daar gebruik ik er 2 van wekelijks (meng het met wat stro) alleen in de winter.
Tja en dan de brok/musli, hoefsmid, ineenten e.d.
Dus het valt allemaal nog wel mee.

De bak heb ik in bruikleen van de buurvrouw die hem niet meer gebruikt, die word zo af en toe gesleept met een weidesleep.
Haar huis staat helaas te koop, dus de kans zit erin dat ik straks haar bak niet meer kan gebruiken.
zou dolgraag een eigen bak willen, maar dan moet ik nog effe sparen vrees ik :+

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:18

Wij slepen de wei, maar halen de mest er niet meer uit. Vooral als je het een paar dagen niet gedaan had was je uren bezig :\ Paddock en stallen doen we wel, maar dat is als beide stallen helemaal gedaan moeten worden een half uurtje per dag en anders korter. We zijn smorgens wel tijd kwijt met paarden, maar ook met de honden, dus de een doet de beesten en de ander de kinderen ;)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:37

Dit heb ik:

http://equisafe-nederland.nl/Prijslijst%202013.html

Ze noemen het 'equisafe fence', en het is heel anders als gewoon draad. Oersterk, maar het rekt wel mee. Je kan jezelf er gewoon in laten vallen bijvoorbeeld, dan word je 'zacht' opgevangen (wel even stroom uit zetten, haha). Echt heel mooi spul. Nadeel is dat het niet heel goedkoop is én het is lastig te verwerken / moeilijker te installeren dan bijv. gewoon draad of lint.

Wij hebben het in het donkerbruin, dat vind ik het mooiste staan. Wit vind ik zo afzichtelijk staan. Wit lint vind ik al helemaal lelijk, en omdat het achter / naast ons huis is vind ik het wel zo fijn als het een beetje netjes en strak is. Aan de kant van de tuin en rondom de paddock's hebben we een beukenhaag ernaast gepland.

Bij ons heeft de plaatselijke loonwerker het geplaatst, die is er erg handig in.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:42

Mooi spul, is dat wel goed zichtbaar voor veulens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:54

Ik denk dat mijn kerel dat ook wel kan plaatsen. Ziet er mooi uit. Moet nog even sparen dan voor 3 draden

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:06

Hier is het best goed te doen, maar ik heb dan ook maar 2 paarden ;-) Ik werk 3 1/2 dag en mijn husband werkt fulltime, daarnaast nog 2 kids van 4 en 6 dus er blijft weinig tijd over. Op drukke dagen doe ik 's morgens de paarden (mest er uit, hooi er in) en waterton bijvullen, ca 10 minuten werk, en 's avonds eigenlijk hetzelfde. Ze staan in een uitloopstal. De paarden hebben geen vast eettijden (eerder naar huis komen om de paarden te voeren of de hond doen we niet) dan maar een keer wat later hooi. Tijdens vakanties is er tot nu toe altijd een oplossing, op dit moment is dat een paardrijdend achterbuurmeisje. Rijden kan alleen als mijn man thuis is ivm de kids, echt fanatiek ben ik niet. Ik rij op dit moment zo'n 2 á 3 keer per week. Soms wat vaker soms wat minder.
Carola, blijven de paarden van de beukenhaagjes af? of komen ze er helemaal niet bij?
Wij zijn aan het kijken voor een mooie omheining. We hebben de wei met palen en lint afgezet. En een deel met een soort gaas waar we voor de pricacy doek omheen gemaakt hebben. Maar dit doek (winddoek donkergroen) laat los, en het ziet er echt lelijk uit. Nu kijken we of evt. beukenhaagjes, of betonschuttingen of iets anders gaan plaatsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 07:04

Je moet de haagjes afzetten, ik had het ook met de nadruk op had. :))

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:19

@Zoefie: hier rechthoekig, groen gaas en daarachter de haagjes. Eventueel nog schrikdraad aan de weidekant. Met het gaas kunnen ze zelf aan 1 kant wat "snoeien" zonder dat meteen de hele struik stuk gaat :') .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:58

Oh dat is een goede, haagjes, die wil ik nog altijd om mijn rijbaan heen...Wat is een fijne haag, uiteraard niet giftig, betaalbaar en liefst één die niet al te veel rommel geeft (hele hoefslag vol bladeren is ook weer zo wat)? Iemand ervaring mee toevallig?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:01

haagbeuk, sleedoorn, meidoorn, hazelaar,...
Een wilde combinatie van enkele soorten is ook altijd mooi.

Bladval ga je niet kunnen vermijden, dan moet je een coniferenhaag zetten maar met paarden is dat niet echt aan te raden....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:04

Als je voldoende afstand houdt tot de omheining is dat prima te doen. Ik heb liguster staan en vanwege het gaaswerk daarvoor kunnen ze er niet bij.
Nadeel van Haagbeuk is dat het er in het voorjaar altijd zo triest uit ziet terwijl de rest al groen is.
En dan heb je zowel in najaar als in voorjaar last van bladafval.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:10

We hadden op stal aan 1 kant coniferen staan, nooit last van gehad eigenlijk.

Haagbeuk is ook altijd mooi idd. Het blad op de hoefslag kan je nooit helemaal voorkomen, maar je kan de haag ook een stukje van de hoefslag zetten zodat het er niet direct in valt, maar alleen bij wind in waait.
Ik weet niet of jullie een bladblazer hebben, maar dan ligt het zo weer aan de ander kant van de haag ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:17

Bladblazer aanschaffen is wel een idee ja. Coniferen vind ik niet zo mooi, het gaat om een haagje van een meter hoog ofzo, ter afzetting van de rijbaan. Komt dus wel vrij dicht naast de hoefslag omdat het echt de omheining is. Keertje blad ruimen vind ik ook niet zo'n ramp zolang het maar gewoon bij te houden is.
Ter illustratie, ik heb nu de rijbaan, daaromheen ongeveer een meter gras en dan aan de ene kant de omheining van de weide (drie lagen lint) en aan de andere kant een gaasomheining (schapenwei). Dan staan er op die meter gras nog verlichtingspalen, sproeiers in de zomer en bloembakken met bakletters. Probleem is dat als er nu eens een paard vandoor gaat/schrikt ik bang ben dat ze ergens in/overheen rennen. Wil dus de haag echt direct aan de bak zodat daarachter mooi mijn sproeiers etc kunnen blijven staan zonder extra risico.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:21

Je zou dan ook nog naar vaste sproeiers kunnen kijken die je dan in de haag zet of in de grond voor de haag.

Bedenk wel dat een paard ook gewoon door of over de haag kan springen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:24

palousa_boy schreef:
Je zou dan ook nog naar vaste sproeiers kunnen kijken die je dan in de haag zet of in de grond voor de haag.

Bedenk wel dat een paard ook gewoon door of over de haag kan springen.

Klopt, is uiteindelijk ook de bedoeling dat die erin komen. Maar het is wel een meerjarenplan hier :D

En dat snap ik haha, maar met mijn dressuurpaarden is de kans toch echt een stuk groter dat ze binnen blijven dan als er niets staat. En daarbij, ik vind het mooi :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:58

Ook bij meerjarenplanning is het handig om van tevoren al voorbereidingen te treffen, dat maakt het later makkelijker ;)
Zo is graven tussen wortels niet echt heel fijn.

Ik zou de haag denk ik in 1 lijn zetten met de palen van de verlichting, of net daar voor als er dan nog ruimte genoeg overblijft voor je letters.

Het gras moet je ook nog kunnen maaien dus het handigste is om alles op 1 lijn te houden zodat je tussen je hek en de haag en tussen je bak en de haak kunt maaien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:26

Verlichting staat gelukkig al een aantal jaren, die staan juist tegen de andere omheining aan dus daar ik ruimte genoeg. Ingraven van de waterleidingen gebeurt waarschijnlijk net na de winter en dan wil ik komend voorjaar/zomer toch weleens gaan kijken voor de bakomheining, de haag dus. Ook afhankelijk van wanneer (seizoen) die geplaatst moet worden natuurlijk maar alvast bedenken wat mooi is, handig is is natuurlijk altijd leuk!