Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:16

Vjestagirl schreef:
sympie schreef:
vrije beweging met soortgenoten, nee, ze staan zelfs elk appart in een wei... alle paarden lopen appart in de wei ( en ook de pensionklanten willen dat zo, want het zou zo maar eens kunnen gebeuren dat hun paard getrapt zou worden van een ander... :D )

op slechtere dagen worden ze gereden of gelongeerd, of ze gaan in de stapmolen. Of ze blijven een keer een dag in de stal ja, kan ook. Oja, en ze krijgen nooit snoepjes...
Ojee, ben nu vast en zeker een slechte eigenaar!!
Maar dan wel eentje die nooit geen DA nodig heeft, want ik heb nooit iets voor met die van mij! Dus zo slecht hebben ze het wel niet denk ik dan

Ja, ik vind jou idd een slechtere eigenaar dan iemand die zorgt dat zijn paard wel iedere dag buitenkomt mét soortgenoten, en op hele slechte dagen als het weiland echt niet te doen is iig een flinke poos vrije beweging krijgt.

Ik vind dat jij je dieren natuurlijk gedrag ontneemt, op een punt waar dat totaal niet nodig is.

En als jij het wel of niet nodig hebben van een dierenarts het enige punt vind waarop je meet of ze het goed of slecht hebben, dan vind ik je nog een veel mindere eigenaar.

Tis waar, zonde he : ~~}>
roep de dierenbescherming, tis geen doen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:17

sympie schreef:

Het is altijd makkelijk om er de draak mee te steken. Dat mijn mening jou niet kan schelen is prima. Maar je hoeft niet zo kinderachtig te reageren, je laat jezelf nogal kennen.

De dierenbescherming is trouwens totaal nutteloos in dit soort gevallen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:21

Vjestagirl schreef:
sympie schreef:

Het is altijd makkelijk om er de draak mee te steken. Dat mijn mening jou niet kan schelen is prima. Maar je hoeft niet zo kinderachtig te reageren, je laat jezelf nogal kennen.

De dierenbescherming is trouwens totaal nutteloos in dit soort gevallen.

Tuurlijk doe ik dat, gewoon omdat alles zo overdreven wordt, je paard gaat er echt niet van dood hoor, van eens een dagje binnen blijven, wat is 1 dag op 365 dagen!! Owja, en mss in mijn geval 10 dagen op een jaar...

En als je spreekt over basisbehoeftes, dan moet je er ook niet op gaan rijden, want dat kennen ze ook niet als basisbehoefte, of snoep geven.. enz....
Laatst bijgewerkt door Deertje op 07-11-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:23

sympie schreef:
Tuurlijk doe ik dat, gewoon omdat alles zo overdreven wordt, je paard gaat er echt niet van dood hoor, van eens een dagje binnen blijven, wat is 1 dag op 365 dagen!!

Nou en! Wat maakt het nou uit dat ze er niet dood van gaan, ze gaan er ook niet dood van als je er een uur op in gaat staan slaan met een zweep, dus dat kan ook best!? Wat is nou 1 uur op 8760 uur per jaar?

Je streeft er toch naar om het beste te doen, om je dier een zo goed mogelijke verzorging te bieden, 365 dagen per jaar? Niet om ze het minimum te geven?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:25

Esmeej333 schreef:
Oh jij kent mijn paard? Apart joh?
Mijn paard word verschrikkelijk onrustig als hij langer binnen staat, dus ja dat vind hij vervelend. Mijn paard heeft altijd eten, onbeperkt hooi, binnen en buiten dus dat argument gaat niet op.
Kan ik net zo goed zeggen van jou paard dat hij het wel erg vind, maar hey ik ken jou paard niet of wel? :+

Prima, dan vind jou paard het wel verschrikkelijk en word ie zwaar mishandeld als ie een dag binnen blijft.
Maar gelukkig heb jij dat probleem niet, want die van jou gaat gewoon lekker het hele jaar door naar buiten :)

Mag je zeggen hoor :) Tuurlijk staat ze ook liever buiten, maar als ze een dagje binnen staat is ze ook gewoon rustig. Staat ze lekker te eten en is precies hetzelfde als anders. Ze breekt alleen de boel af als zij binnen moet blijven en de rest wel naar buiten gaat.
Maar daar kan ik me iets bij voorstellen. Gebeurd ook nooit, enkel als ze kreupel zou zijn of als ze even een uurtje op de hoefsmid moet wachten oid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:27

RedPassion schreef:
Een dag (of langer!) niet naar buiten zou wel een big deal moeten zijn, die mentaliteit is het hele probleem... Het is een BASISbehoefte van een paard om te bewegen en sociaal contact (verder dan neuzen door een luikje) te hebben. Dat hoort in mijn ogen ook bij goede (en minimale!) zorg.

Helemaal eens. Volgens mij moeten we de stelling neerzetten dat het paard een dagje niet gevoerd wordt. Ach kan toch wel een dagje? Gaat hij ook niet dood aan hoor. Even kijken wat de reacties dan zijn...

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:28

Vjestagirl schreef:
sympie schreef:
Tuurlijk doe ik dat, gewoon omdat alles zo overdreven wordt, je paard gaat er echt niet van dood hoor, van eens een dagje binnen blijven, wat is 1 dag op 365 dagen!!

Nou en! Wat maakt het nou uit dat ze er niet dood van gaan, ze gaan er ook niet dood van als je er een uur op in gaat staan slaan met een zweep, dus dat kan ook best!? Wat is nou 1 uur op 8760 uur per jaar?

Je streeft er toch naar om het beste te doen, om je dier een zo goed mogelijke verzorging te bieden, 365 dagen per jaar? Niet om ze het minimum te geven?

l _O- Djeezes... hoe kom je erop!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:28

Voer is belangrijker als buitengang. Vind ik dan iig ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:34

Waarom dan? Een paard heeft net zoveel behoefte aan ruwvoer als aan beweging.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:38

sympie schreef:

Je gaat nu totaal niet in op haar argument dus ik snap reactie niet helemaal?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:39

Nou volgens mij toch echt niet hoor. Ben wel erg benieuwd waar je die wijsheid vandaan hebt.

Maar goed, dat gaat ook totaal off topic. Dus misschien kun je daar ff een nieuwe voor aanmaken oid?

ruitje

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:45

Dat stuk op horses is een ontzettend goed wetenschappelijk stuk natuurlijk :') ... grootste deel wordt aan elkaar gepraat door een psycholoog...

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:47

Esmeej333 schreef:
sympie schreef:

Je gaat nu totaal niet in op haar argument dus ik snap reactie niet helemaal?

neen hoor, vind het slaan gedeelte gewoon hilarisch :D
wat een opmerking!

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:51

Als het heel slecht weer is blijven mijn paarden ook al eens binnen. Sterker nog, ik moet ze soms met (zachte) dwang naar buiten jagen. Daar staan ze dan onder een boom, om vervolgens als ze me zien of horen terug naar de staldeur te komen. Zo graag zijn ze dan toch niet buiten. ;)
Of ze met soortgenoten staan is hier ook al verschenen. Niet iedereen heeft de mogelijkheden om meerdere paarden te houden, zijn dat dan slechte paardenhouders?
Maar uiteindelijk ging het hier over pensionhouders die met Kerstmis dicht zijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:59

Haar paard gaat er toch niet dood van?
@ Skessa waarom verdraai je dingen? Ik heb niet gezegd dat hij zwaar mishand is als hij niet naar buiten mag. Ga me geen woorden in de mond leggen, doe ik bij jou ook niet. Dat het bij mij niet zo is ben ik idd heel blij om. Maar dan ga ik alsnog mee met iemand die het wel overkomt en dat wel heel vervelend is. Ik ga geen aannames doen over jouw paard. Maar ik vind het wel een kwalijk iets in het algemeen dat een paard 36 uur wordt opgesloten. Een dagje is 24 uur. 36 is geen dagje meer voor mij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:01

@tweebelgen: ja haha af en toe dwalen we wat af. Maar ja, als je paard zonder soortgenoten staat vind ik dat hij niet goed gehouden wordt.
(Ik bedoel dus structureel, zonder soortgenoten, niet een momentje omdat je met hem bezig bent)

@esmeej333: ik ben het helemaal met je eens, en wij zijn het er denk ik ook over eens dat ook een "dagje" van 24 uur veel te lang is :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:05

@Nikass ja klopt idd, 24 uur vind ik ook al geen doen :).

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:10

Je doet anders wel zo Esmee. Je toon klinkt ook behoorlijk bitchie de hele tijd. Maar wellicht vat ik dat verkeerd op?

En mijn paard vind het kwalijker als ie geen eten krijgt, dan dat ie een dagje binnen blijft.
Verder moeten de darmen continu in beweging blijven en kan die koliek krijgen als die te lang niet eet.

Daarom wil ik graag weten waar het vandaan komt, dat beweging minstens net zo belangrijk is als niet eten. Want daar heb ik nog NOOIT van gehoord.
Tuurlijk is beweging belangrijk, maar geen eten lijkt mij toch echt kwalijker. Want daar kunnen ze wel degelijk heel ziek van worden.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:12

Ja ik weet het, maar er staan toch veel paarden alleen in een weiland. Is dat zoveel slechter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:21

Het hoeft toch geen of/of te zijn? Een paard heeft dagelijks EN voer EN water EN beweging EN sociaal contact nodig. Heel simpel, maar het schijnt in de praktijk maar bar weinig te lukken... :n

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:22

Jij legt mij woorden in de mond en je noemt mij bitchie :+. Op de man spelen een beetje niet? Ik noem jou paard toch ook niet mishandeld omdat ze niet naar buiten mag? Zou ook niet helemaal netjes zijn van mij
Ik ga gewoon een discussie aan, als jij dat bitchie noemt, tsja.
Ik heb dat nergens beweerd trouwens, alleen gezegd dat ik ze liever buiten wil dan een schone stal. Ik vind buitengang gewoon als een dagelijkse behoefte NAAST eten. Er zal zich nooit een situatie voordoen waarin ik zou moeten kiezen dus waarom zou ik dat doen?
Bewegen houdt de darmen trouwens ook in bewering, voor koliekgevoelige paarden kan 36 uur wel gevaarlijk zijn ook bij onbeperkt hooi.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 07-11-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:30

Ik noem jou niet bitchie, ik zeg dat je zo KLINKT. Dat is iets heel anders hoor. Je ondertoon klinkt heel vervelend in ieder geval en niet alleen richting mij. Je kan t ook allemaal best iets vriendelijker brengen. Maar misschien vat ik dat gewoon verkeerd op.

En ik vraag gewoon waar dat vandaan komt, aangezien ik het nog nooit gehoord heb. Maar daar krijg ik geen antwoord op.
In mijn ogen is het voor de meeste paarden een stuk gevaarlijker om geen eten te krijgen ipv geen beweging.
En als ik dat fout heb, wil ik graag weten waar dat vandaan komt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:40

Het heeft niks te maken met elkaar. Omdat er een misschien ietsje belangrijker is dan het ander wil noet zeggen dat ik het ene mijn paard wel ontzeg en het andere niet. Het hoort voor mij in hetzelfde rijtje dus mijn paard krijgt het iedere dag.
Mijn paard, en ik weer velen met mijn paard maak je niet blij met 36 uur op stal. Hij kan niet bewegen, krijgt er stalbenen van en hij wordt nukkig. Sommige koliekgevoelige paarden wordt het helemaal gevaarlijk. Daarnaast hoort het in mijn ogen gewoon niet. 36 uur op stal. Ik vind het allebei een behoefte, dus ik ontzeg het mijn paard niet. Van een dag niet eten krijgt hij misschien eerder lichamelijke klachten, klopt. Maar van een 36 uur op stal wordt mijn paard ongelukkig en laat ik zijn geestelijke gesteldheid nou ook een belangrijk punt zijn voor mij.
Ik mag toch hopen dat als jij het gevoel zou hebben dat jouw paard eronder zou lijden dat jij het toch ook niet oké zou vinden?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:49

Uiteraard. En nogmaals, ik heb mn paard ook t liefst zo veel mogelijk buiten MET vriendjes!!!

Maar ik maak er alleen geen punt van als die mogelijkheid er een keer niet is. Om welke reden dan ook.

Ik weet namelijk dat mijn paard liever een dagje op stal staat, dan de hele dag in prutweer zoals regen, kou, wind en/of sneeuw.

Esmeej333 schreef:
Omdat er een misschien ietsje belangrijker is dan het ander wil noet zeggen dat ik het ene mijn paard wel ontzeg en het andere niet.

Maar ik krijg hier te horen dat eten en beweging minstens even belangrijk is. Ik wil graag weten waar dat vandaan komt, aangezien ik dat nog nooit gehoord heb en het er ook niet mee eens ben.

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:55

Vjestagirl schreef:
sympie schreef:
dus als het water giet zet jij je paard buiten in de wei?? Wat doe je dan op zo'n dagen?

Tuurlijk, tis een paard, geen suikerklontje!

_O-