Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:24/7 buiten is zeker niet de enige oplossing maar ik denk zeker dat iedere paardeneigenaar moet streven naar een aantal uur vrije buitengang zomer en winter!
[***] schreef:Maar eigenlijk ging het topic erover of paarden die "altijd" op stal staan iets lijken te missen en/of stalondeugden ontwikkelenAntwoorden daarop heb ik eigenlijk nog vrij weinig voorbij zien komen ...
[***] schreef:Maar eigenlijk ging het topic erover of paarden die "altijd" op stal staan iets lijken te missen en/of stalondeugden ontwikkelenAntwoorden daarop heb ik eigenlijk nog vrij weinig voorbij zien komen ...
chikohaa schreef:Ik denk dat voor geen enkel paard in Nederland 24/7 buiten een oplossing is. Het klimaat is er niet naar, de grond ligt te laag enz enz. Als ik zie hoe de meeste 24/7 paarden eruit zien, vreselijk!
En dan het kulargument dat paarden zelf moeten beslissen waar ze kunnen gaan staan, zodat ze getriggerd worden. Verdiep je dan eens in een paard, want een paard denkt helemaal niet zo. Die volgt in de natuur gewoon de leider. Eten, voortplanten en overleven.
En eerlijk, die wei en die paddock, die hebben ook gewoon een hek er om heen, dus zo lekker vrijblijvend is dat niet.
VogeltjeM schreef:chikohaa schreef:Ik denk dat voor geen enkel paard in Nederland 24/7 buiten een oplossing is. Het klimaat is er niet naar, de grond ligt te laag enz enz. Als ik zie hoe de meeste 24/7 paarden eruit zien, vreselijk!
En dan het kulargument dat paarden zelf moeten beslissen waar ze kunnen gaan staan, zodat ze getriggerd worden. Verdiep je dan eens in een paard, want een paard denkt helemaal niet zo. Die volgt in de natuur gewoon de leider. Eten, voortplanten en overleven.
En eerlijk, die wei en die paddock, die hebben ook gewoon een hek er om heen, dus zo lekker vrijblijvend is dat niet.
Tuurlijk is het klimaat er wel naar, we zitten niet in Siberië. Al meerdere keren zijn opties gegeven in dit topic, waarvan de meest duidelijke: bestraat je paddock. Weg modder. Houd een deel zand om lekker te rollen, zorg voor voldoende ruimte, meerdere eetplekken en een goede schuilmogelijkheid en het is hartstikke goed te doen om ze 24/7 buiten te houden.
VogeltjeM schreef:chikohaa schreef:Ik denk dat voor geen enkel paard in Nederland 24/7 buiten een oplossing is. Het klimaat is er niet naar, de grond ligt te laag enz enz. Als ik zie hoe de meeste 24/7 paarden eruit zien, vreselijk!
Tuurlijk is het klimaat er wel naar, we zitten niet in Siberië. Al meerdere keren zijn opties gegeven in dit topic, waarvan de meest duidelijke: bestraat je paddock. Weg modder. Houd een deel zand om lekker te rollen, zorg voor voldoende ruimte, meerdere eetplekken en een goede schuilmogelijkheid en het is hartstikke goed te doen om ze 24/7 buiten te houden.
chelle_dora schreef:Gypsy; dan heb jij erg veel mazzel met je pensionhouder. Mag ik vragen met hoeveel jij op een stal staat?
Wij staan met +/- 50 pensionklanten op stal dus vrees dat wij het op stal bijvoorbeeld niet voor elkaar zouden krijgen. Jij en ik kunnen er wel zo over denken maar de rest van de stal ziet alleen maar blessureleed want oh bestrating daar kan die over struikelen (ja.. helaas hebben zulke die mindset). Kleinschalige pensionstallen die plek vrij hebben zijn amper meer te vinden helaas..
Citaat:Tuurlijk is het klimaat er wel naar, we zitten niet in Siberië. Al meerdere keren zijn opties gegeven in dit topic, waarvan de meest duidelijke: bestraat je paddock. Weg modder. Houd een deel zand om lekker te rollen, zorg voor voldoende ruimte, meerdere eetplekken en een goede schuilmogelijkheid en het is hartstikke goed te doen om ze 24/7 buiten te houden.
Nens77 schreef:[***] schreef:Maar eigenlijk ging het topic erover of paarden die "altijd" op stal staan iets lijken te missen en/of stalondeugden ontwikkelenAntwoorden daarop heb ik eigenlijk nog vrij weinig voorbij zien komen ...
Bij deze dan ; ik weet niet of mijn paard iets mist als stalpaard zijnde.
Hij heeft geen stalondeugden, staat wel regelmatig op stro te knagen.
Of hij iets mist kan hij me niet vertellen maar hij heeft geen last van blessures en ik heb niet het idee dat hij op stal minder blij is dan dat hij in zijn vakantie van 2,5 maand non stop op de wei was...
Nens77 schreef:Bestraat JE paddock ?
Je bedoeld dit dus voor de mensen die hun paard aan huis hebben ?
Ik denk dat het merendeel afhankelijk is van manege of pensionstallen waarbij je zelf helemaal niet mag beslissen wat er met een paddock gebeurd.....
En stallen met een dergelijke paddock, ik zou het hier in de regio zo niet weten, buiten de hit actief stal.
Maar dat is er maar 1......
Gypsy schreef:Iets meer dan 20 paarden hier, de overige paarden gaan allemaal s'nachts op stal, en dan gaan de mijne dus op de paddock. Overdag gaan ze in de normale routine van weidegang mee.
Ik kende de staleigenaar al voor ik stalling zocht, dat scheelt wel. We hebben gezamenlijk de paddock aangelegd, zijn shetlanders staan er ook af en toe.
Overigens geen gezeur of jaloezie hier, men weet hoe hard we er voor werken en gunt het ons, maar de meeste vinden het maar niks voor hun paard, die zien ze gewoon liever op stal, dus door komt geen gedoe van.
Een tip voor wie dat ook wil, het is een beetje slecht maar goed... Toen ik op zoek was naar stalling, vertelde ik altijd dat mijn paard een of andere vage blessure had gehad waardoor ze van de DA niet meer in een box mocht, want dan zou ze na een tijdje weer kreupel worden, het moest een paddock wezen van minimaal (vul gewenste afmetingen in) zo groot. Dat was natuurlijk erg lastig, want ik wou wel dat ze een schuilmogelijkheid had en droge voeten. Maar als ik het zo bracht waren een hoop mensen opeens wel bereid om een beetje mee te denken.