Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:44

24/7 buiten is zeker niet de enige oplossing maar ik denk zeker dat iedere paardeneigenaar moet streven naar een aantal uur vrije buitengang zomer en winter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:19

Nens77 schreef:
Ik ben er dan ook nog steeds van overtuigd dat 24/7 op een wei niet voor elk paard de ideale oplossing is, om diverse redenen....

Dat er meer bestaat aan opties voor buiten staan dan 24/7 wei is ook pas 100x genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:21

Maar eigenlijk ging het topic erover of paarden die "altijd" op stal staan iets lijken te missen en/of stalondeugden ontwikkelen :+ Antwoorden daarop heb ik eigenlijk nog vrij weinig voorbij zien komen ...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:35

Sees schreef:
24/7 buiten is zeker niet de enige oplossing maar ik denk zeker dat iedere paardeneigenaar moet streven naar een aantal uur vrije buitengang zomer en winter!

Ik denk dat voor geen enkel paard in Nederland 24/7 buiten een oplossing is. Het klimaat is er niet naar, de grond ligt te laag enz enz. Als ik zie hoe de meeste 24/7 paarden eruit zien, vreselijk!
En dan het kulargument dat paarden zelf moeten beslissen waar ze kunnen gaan staan, zodat ze getriggerd worden. Verdiep je dan eens in een paard, want een paard denkt helemaal niet zo. Die volgt in de natuur gewoon de leider. Eten, voortplanten en overleven.
En eerlijk, die wei en die paddock, die hebben ook gewoon een hek er om heen, dus zo lekker vrijblijvend is dat niet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:48

[***] schreef:
Maar eigenlijk ging het topic erover of paarden die "altijd" op stal staan iets lijken te missen en/of stalondeugden ontwikkelen :+ Antwoorden daarop heb ik eigenlijk nog vrij weinig voorbij zien komen ...

Bij deze dan ; ik weet niet of mijn paard iets mist als stalpaard zijnde.
Hij heeft geen stalondeugden, staat wel regelmatig op stro te knagen.
Of hij iets mist kan hij me niet vertellen maar hij heeft geen last van blessures en ik heb niet het idee dat hij op stal minder blij is dan dat hij in zijn vakantie van 2,5 maand non stop op de wei was...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:25

Mijn paard vind stal niet leuk en dat geef ze me op de volgende manieren aan:
-Ze hinnikt luid als ze me ziet, en doet dit niet als ze buiten op de wei of op de paddock staat want ze heeft het dan naar haar zin.
-Ze bijt in de tralies of likt er aan.
-Schopt tegen de stal deur.

Voordat ik haar had heeft ze altijd veel op stal gestaan. Maar ze is veel gelukkiger op de weide of de paddock dus nu staat ze lekker 24 uur buiten :) ...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:28

Wel moet ik er bij vermelden dat ik het niet erg zal vinden als ze s'nachts op stal zouden staan maar dat is nu niet nodig omdat de voorzieningen top zijn zodat ze 24 uur buiten kunnen verblijven het heele jaar door.

Ik vind er wel 1 nadeel aan in het zomer seizoen dan vreten ze zich al snel veelste dik want dan staan ze 24 uur op de weide

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:00

[***] schreef:

Dat heb ik wel zeker gezien. Zowel op de stal waar mijn paard uiteindelijk meer op stal moest staan, als bij mijn collega. En dan doel ik in dit geval op de paarden waarvan de meeste mensen overdag niet konden komen, maar alleen 's avonds. Paarden die echt de hele dag moesten wachten tot ze er 's avonds maar een uurtje of hooguit 2 uit konden om vervolgens weer op stal te moeten wachten tot de volgende avond. Weven, kribbebijten, schoppen tegen de staldeur, afwezig rondjes door de stal "ijsberen", etc.. Als je dat bij de eigenaar of eigenaresse meldde, dan was dat niet zo. Wanneer een paard dan hevig hinnikte omdat het baasje eraan kwam, dan zeiden ze stuk voor stuk: "Oh, kijk wat lief! Hij is blij om me te zien. Zie je wel dat hij het niet erg vindt om binnen te staan". Ze vergaten even dat het paard niet zozeer blij was om het baasje zelf te zien, maar dat het de link legde dat hij dan e-i-n-d-e-l-i-j-k de box uit mocht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:10

[***] schreef:

Denk niet dat die mensen zich durven melden :D
Ik denk idd wat Sees zegt dat iedere paard een aantal uur per dag buiten moet komen, liefst met een vriendje.
Niet iedereen staat te springen om een paard in een grote groep te hebben.
Er zijn ook veel stallen waar je je paard wel op de wei mag zetten, maar kan me voorstellen als dat moet in de tijd dat je op stal bent en je wilt ook nog rijden dat het lastig.
Meestal op zulke stallen mag je je paard ook niet erop zetten en bijv. weg gaan, want je moet rekening houden met ander.
Dan moet zo'n stal zorgen dat er voldoende weitjes zijn en niet maar 4 weitjes voor een stal met 50 paarden wat je vaak ziet.
Maar zolang mensen gewoon op dit soort stallen staan en er niks van zeggen, zal dit altijd zo blijven.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:19

chikohaa schreef:
Ik denk dat voor geen enkel paard in Nederland 24/7 buiten een oplossing is. Het klimaat is er niet naar, de grond ligt te laag enz enz. Als ik zie hoe de meeste 24/7 paarden eruit zien, vreselijk!
En dan het kulargument dat paarden zelf moeten beslissen waar ze kunnen gaan staan, zodat ze getriggerd worden. Verdiep je dan eens in een paard, want een paard denkt helemaal niet zo. Die volgt in de natuur gewoon de leider. Eten, voortplanten en overleven.
En eerlijk, die wei en die paddock, die hebben ook gewoon een hek er om heen, dus zo lekker vrijblijvend is dat niet.

Tuurlijk is het klimaat er wel naar, we zitten niet in Siberië. Al meerdere keren zijn opties gegeven in dit topic, waarvan de meest duidelijke: bestraat je paddock. Weg modder. Houd een deel zand om lekker te rollen, zorg voor voldoende ruimte, meerdere eetplekken en een goede schuilmogelijkheid en het is hartstikke goed te doen om ze 24/7 buiten te houden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:35

VogeltjeM schreef:
chikohaa schreef:

Tuurlijk is het klimaat er wel naar, we zitten niet in Siberië. Al meerdere keren zijn opties gegeven in dit topic, waarvan de meest duidelijke: bestraat je paddock. Weg modder. Houd een deel zand om lekker te rollen, zorg voor voldoende ruimte, meerdere eetplekken en een goede schuilmogelijkheid en het is hartstikke goed te doen om ze 24/7 buiten te houden.

Bestraat JE paddock ?
Je bedoeld dit dus voor de mensen die hun paard aan huis hebben ?
Ik denk dat het merendeel afhankelijk is van manege of pensionstallen waarbij je zelf helemaal niet mag beslissen wat er met een paddock gebeurd.....
En stallen met een dergelijke paddock, ik zou het hier in de regio zo niet weten, buiten de hit actief stal.
Maar dat is er maar 1......

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:37

VogeltjeM schreef:
chikohaa schreef:

Inderdaad, en dat kost heus geen miljoenen, ik heb zelf zand voor mijn paarden gestort, en een stuk bestrating waar ze eten en kunnen schuilen in twee stalletjes. Ze zien er altijd keurig uit (goed, hier en daar wat zand en als ze op de wei zijn geweest wat modder maar dat valt er eenmaal opgedroogd zo af) en zijn erg fit en vrolijk. Als ik vroeg in de morgen kom, kan ik altijd goed zien dat iedereen wel een keer heeft geslapen, aan de plekken in het zand. En nee, ik heb mijn paarden niet aan huis, en toch staan ze droog!
Het is inderdaad niet geheel vrijblijvend, maar erg veel beter (paddock Paradise constructies daargelaten) wordt het niet voor paarden in Nederland. Ik denk dat paarden op een paddock/wei aardig in staat zijn in hun natuurlijke behoeftes te voorzien. Kilometers lopen zit er misschien niet in, maar er kan zeker een beetje gescharreld, gespeeld, gesocialized, etc. worden. Dat kun je van een paard dat 24/7 op stal staat niet zeggen

Oja, persoonlijk vind ik een paard dat in de mest moet staan (op den duur word die stal toch vies, of je nu elke dag uitmest of niet) minstens zo zielig als een paard in de modder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:40

Gypsy; dan heb jij erg veel mazzel met je pensionhouder. Mag ik vragen met hoeveel jij op een stal staat?
Wij staan met +/- 50 pensionklanten op stal dus vrees dat wij het op stal bijvoorbeeld niet voor elkaar zouden krijgen. Jij en ik kunnen er wel zo over denken maar de rest van de stal ziet alleen maar blessureleed want oh bestrating daar kan die over struikelen (ja.. helaas hebben zulke die mindset). Kleinschalige pensionstallen die plek vrij hebben zijn amper meer te vinden helaas..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:45

chelle_dora schreef:
Gypsy; dan heb jij erg veel mazzel met je pensionhouder. Mag ik vragen met hoeveel jij op een stal staat?
Wij staan met +/- 50 pensionklanten op stal dus vrees dat wij het op stal bijvoorbeeld niet voor elkaar zouden krijgen. Jij en ik kunnen er wel zo over denken maar de rest van de stal ziet alleen maar blessureleed want oh bestrating daar kan die over struikelen (ja.. helaas hebben zulke die mindset). Kleinschalige pensionstallen die plek vrij hebben zijn amper meer te vinden helaas..

Gypsy zit in de regio Zeeland, niet Zuid-Holland....
Buiten de Randstad werkt het vaak net ff wat anders.
Is er inderdaad ook veel meer ruimte en ook stallen met veel meer grond want de grond is daar stukken goedkoper.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:47

Dat is het ook, maar vandaar ook mijn vraag met hoeveel ze op een pensionstal staat. Ik kan me voorstellen dat je in de randstad met maar 10 man (en dan mensen die er al jaren staan bijv.) meer voor elkaar krijgt dan op een pensionstal met 50 man.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:48

Citaat:

Helemaal mee eens! _/-\o_ Mijn paardjes zijn happy, ook al regent, sneeuwt of vriest het, ze staan altijd buiten blij te doen. Ze kunnen de stal in, maar staan er echt nooit in!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:49

Iets meer dan 20 paarden hier, de overige paarden gaan allemaal s'nachts op stal, en dan gaan de mijne dus op de paddock. Overdag gaan ze in de normale routine van weidegang mee.
Ik kende de staleigenaar al voor ik stalling zocht, dat scheelt wel. We hebben gezamenlijk de paddock aangelegd, zijn shetlanders staan er ook af en toe.
Overigens geen gezeur of jaloezie hier, men weet hoe hard we er voor werken en gunt het ons, maar de meeste vinden het maar niks voor hun paard, die zien ze gewoon liever op stal, dus door komt geen gedoe van.

Een tip voor wie dat ook wil, het is een beetje slecht maar goed... Toen ik op zoek was naar stalling, vertelde ik altijd dat mijn paard een of andere vage blessure had gehad waardoor ze van de DA niet meer in een box mocht, want dan zou ze na een tijdje weer kreupel worden, het moest een paddock wezen van minimaal (vul gewenste afmetingen in) zo groot. Dat was natuurlijk erg lastig, want ik wou wel dat ze een schuilmogelijkheid had en droge voeten. Maar als ik het zo bracht waren een hoop mensen opeens wel bereid om een beetje mee te denken. :j

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:52

Nens77 schreef:
[***] schreef:

Bij deze dan ; ik weet niet of mijn paard iets mist als stalpaard zijnde.
Hij heeft geen stalondeugden, staat wel regelmatig op stro te knagen.
Of hij iets mist kan hij me niet vertellen maar hij heeft geen last van blessures en ik heb niet het idee dat hij op stal minder blij is dan dat hij in zijn vakantie van 2,5 maand non stop op de wei was...

het is maar helemaal hoe je er mee omgaat. hoe hij/zij is opgegroeid. heeft het paard altijd veel op stal gestaan?
maar mij kun je niet wijs maken dat een paard liever binnen staat dan buiten.
het is hoe de mens het dier maakt.

het is hetzelfde als dat jij bijvoorbeeld een ritme hebt dat je gaat werken en dan gelijk naar huis gaat en dan ook thuis blijft/binnen blijft.
omdat je dat zo gewent bent en verder (niets) te doen hebt.
of dat je naar de paarden gaat en je ding doet en dan weer naar huis gaat. terwijl je bijv ook (lekker) gezellig met de andere paarden meisjes op je stal wat leuks kunt gaan doen.

snap je beetje wat ik bedoel.

maar ik zou dat bijv niet kunnen, hele dagen thuis zitten of het ritme hebben van alleen daar heen en dan thuis zitten.
ik ben het liefst de hele dag van huis, momenteel is dat helaas iets minder maar zodra mijn ponys zijn over verhuisd zul je me nog amper tot niet meer op bokt zien... omdat ik liever uit huis ben als dat ik in huis ben.

dit alles is dus eigenlijk hetzelfde als bij een paard, wat is het paard gewent?
mijn ponys zijn van veulen af aan gewend om buiten te staan en worden ook knettergek als die (te) lang in de stal moeten staan.
ze kunnen het op zich wel, maar ze zijn niet happy.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:52

Nens77 schreef:
Bestraat JE paddock ?
Je bedoeld dit dus voor de mensen die hun paard aan huis hebben ?
Ik denk dat het merendeel afhankelijk is van manege of pensionstallen waarbij je zelf helemaal niet mag beslissen wat er met een paddock gebeurd.....
En stallen met een dergelijke paddock, ik zou het hier in de regio zo niet weten, buiten de hit actief stal.
Maar dat is er maar 1......

Als ze het op stal niet aanbieden, zou je altijd nog kunnen verhuizen. Bij mij op het dorp zijn plenty stallen maar ik rijd 35 km om hem bovenstaande te kunnen bieden. Dit is vaak een kwestie van niet willen ipv niet kunnen. Niet een groot eind wíllen rijden ivm dan minder kunnen gaan, weinig tijd hebben etc. Maar je paard moet er wel 24/7 leven dus dan staat dierenwelzijn voorop, boven je eigen behoeften, vind ik.

Tuurlijk snap ik dat het vaak voelt alsof je er écht niks aan kan doen, maar waar een wil is, is een weg, echt. Ikzelf denk dat mensen zich ook vaak wijsmaken dat het niet kan, omdat die gedachte veel makkelijker en comfortabeler is dan je paard verhuizen, superver rijden, de gedachte dat je paard misschien toch niet zo goed staat, etc.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:53

Gypsy schreef:
Iets meer dan 20 paarden hier, de overige paarden gaan allemaal s'nachts op stal, en dan gaan de mijne dus op de paddock. Overdag gaan ze in de normale routine van weidegang mee.
Ik kende de staleigenaar al voor ik stalling zocht, dat scheelt wel. We hebben gezamenlijk de paddock aangelegd, zijn shetlanders staan er ook af en toe.
Overigens geen gezeur of jaloezie hier, men weet hoe hard we er voor werken en gunt het ons, maar de meeste vinden het maar niks voor hun paard, die zien ze gewoon liever op stal, dus door komt geen gedoe van.

Een tip voor wie dat ook wil, het is een beetje slecht maar goed... Toen ik op zoek was naar stalling, vertelde ik altijd dat mijn paard een of andere vage blessure had gehad waardoor ze van de DA niet meer in een box mocht, want dan zou ze na een tijdje weer kreupel worden, het moest een paddock wezen van minimaal (vul gewenste afmetingen in) zo groot. Dat was natuurlijk erg lastig, want ik wou wel dat ze een schuilmogelijkheid had en droge voeten. Maar als ik het zo bracht waren een hoop mensen opeens wel bereid om een beetje mee te denken. :j

jij bent geweldig;),, daar heb ik nog nooit aan gedacht.
het scheelt dat het voor mij niet meer van toepassing is, maar als het dat wel was had ik dit zeker gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:56

VogeltjeM; dat 'niet willen ipv niet kunnen' is al 100x aangehaald. En sorry, maar soms is het ook niet kunnen ipv niet willen. Hoe zou ik 35 km af moeten leggen op de fiets? :')
Dat ik dan minder kan gaan, tja ik wil graag m'n pony in de gaten houden op wondjes e.d. Dus dat is niet per se m'n eigen behoeften voorop stellen maar ik hou gewoon graag d'r gezondheid goed in de gaten, en dat gaat nou eenmaal iets beter als ze in de buurt staat.. Dat ze nu niet optimaal staat weet ik.. Maar ze staat er ook niet vreselijk bij, ze komt er meer uit dan menig ander randstad paard.. de 4 tot 6 uur eruit red ze zeker wel op een dag. Is dat dan al goed? Nee, tuurlijk niet, het kan altijd beter. Maar het is ook niet meteen ontzettend slecht.

De 'blessure' smoes is wel een goeie ja. Had alleen de pech dat ik al iemand op stal kon die de box voor me had geregeld dus daar kwam ik niet meer mee weg ben ik bang :+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:09

[***] schreef:

Ieder paard dat (te) veel op stal staat, mist wat, namelijk de hoeveelheid beweging die ze van nature willen maken. Een paard in de natuur maakt vele km's per dag, grazend.

Dat men niet ziet dat stalpaarden iets lijken te missen, heeft in mijn ogen verschillende oorzaken:
1. Adaptie. Een paard is geprogrammeerd om zich aan te passen aan zijn omgeving om zo lang mogelijk te overleven. Let wel, hij wordt niet aangepast geboren, dit ontwikkelt hij in de loop van zijn leven. Het is dus niet zo dat je paarden kunt fokken die beter tegen veel op stal staan kunnen; ieder paard wordt geboren met zijn aangeboren behoefte aan veel beweging.

2. We kijken niet goed genoeg. Veel stalpaarden vertonen wel zeker stereotiep gedrag als gevolg van het gebrek aan beweging, maar het wordt slecht herkend. Stalondeugden herkent iedereen, maar de veel subtielere dingen worden slecht herkend.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:58

Ik denk dat je gelijk hebt Corelli. Als ik naar de paarden kijk die de hele dag op stal staan, word ik altijd erg verdrietig. Het idee om als kuddedier je hele leven of een groot deel daarvan op stal te moeten doorbrengen. En vooral gericht te moeten zijn op een mens ipv een soortgenoot. Toen ik mijn paard kocht was stal al geen optie en alleen staan ook niet. Dus ik ben vooraf al gaan zoeken. Los van mijn eigen overtuigingen: als ik mijn paard op stal zet, begint ze meteen te schuren.
En dan kijk ik naar groepjes paarden in de wei of paddock of naar mijn eigen paard, die lekker kan rennen wanneer ze daar zin in heeft, ieder moment van de dag/nacht kan kroelen met haar vriendin, zich kan terugtrekken in een hoekje of een beetje staan suffen wanneer ze dat wil. De ochtenden als ik langs de wei (of in de winter de paddock) rij, zie ik ze allebei vaak languit liggen (ook tegelijkertijd). En natuurlijk is het wel eens rotweer en dan staan ze met hun kont tegen de wind en regen in, of schuilen bij de bomen of in de paddock in het schuilstalletje. Maar vaak ook zie ik ze gewoon rustig door grazen in de regen. Wij lijken er dan meer last van te hebben dan het paard, zeg maar... Maar de dagen dat het prima weer is, droog en tussen de -10 en 25 graden (mag voor mijn tinker ook gerust -20 zijn) voeren nog steeds de boventoon. Bovendien heb ik alle vertrouwen in de prachtig isolerende vacht van mijn paardje. En ben absoluut geen tegenstander van 's nachts op stal hoor. Ik snap best dat mensen hun paard in de nacht binnen willen hebben. Maar meer buiten dan binnen zou voor mij het belangrijkste zijn. En mensen die roepen dat de wei (en/of paddock) lekker makkelijk is...nou dat dacht ik ook. Maar het is keihard werken. Mesten in de paddock is zwaar omdat ik een heel stuk met de kruiwagen moet lopen, er vaak veel zand in zit en bij regen is het nog zwaarder. Wij (nog) geen watervoorziening hebben bij de paddock, dus sjouwen met waterzakken. De paarden worden viezer, dus meer poetswerk.. :D. In het land mesten we ook gewoon en ook daar moet ik een stuk lopen met de kruiwagen. Het water halen we uit de sloot. En we moeten met de paarden altijd een stukje langs de weg voordat we bij de faciliteiten zijn. Dus voor mijzelf is het absoluut niet makkelijker. Ik kan wel eerder met een gerust hart zeggen, ze mag vandaag even niets doen, zonder dat ik me bezwaard hoef te voelen. Maar ook dat doe ik niet zo vaak want mijn merrie blijkt van het gras snel te dik te worden, dus ze moet dagelijks haar portie arbeid hebben (ook zoiets waar ik van te voren niet bij stil had gestaan). Ik blijf mijn paard kritisch observeren en als ik mijn mening opnieuw over zaken moet bijstellen dan doe ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:31

Ik vind dan toch dat paarden zich enorm snel aanpassen, vanaf dag 1 bij die van mij ... Bij de verhuis hebben we ze meteen op stal gezet omdat het al donker was (is beetje heel plotse verhuizing geweest) maar die eerste nacht zijn ze heel rustig geweest, terwijl eentje nog nooit op stal had gestaan (altijd 24/7 buiten met schuilstal).

Verder al die dingen die ik lees .. rennen, spelen, kroelen, ... dat doen die van mij allemaal niet. Heb in dat opzicht wel aparte paarden moet ik zeggen, maar die behoefte hebben ze dus beiden niet .. Enige wat ze doen is (staan) slapen en eten :+ (ohja, en af en toe drinken :P ). De echte km's maken we onder het zadel, want anders komt er niet veel van in huis :')

Heb er trouwens ook eens met de staleigenaars over gehad, omdat er dus paarden zijn die gewoon niet buiten komen als baasje niet komt, en nu wilt het dus dat er 1 baasje is dat zowat niet komt .. Of ja, er zijn er meer, maar die andere baasjes hebben aan de staleigenaars gevraagd of hun paarden overdag een paar uur naar buiten mogen, dus dan doen ze dat. Die ene persoon heeft dat niet gevraagd en dus blijven die paarden op stal staan....

Hoe zit dat trouwens, bij pensioneigenaren? Je kan toch niet zomaar beslissen om andermans paarden buiten te zetten? De eigenaren hier vinden dat ook maar niks dat die paarden zoveel op stal staan, hebben ook al gezegd dat ze ofwel meer moet komen, ofwel zorgen dat de paarden meer buiten komen. Maar zij vraagt niks aan hen dus dan kan je dat als pensioneigenaar ook niet op eigen houtje doen. Het blijven haar paarden, en als er iets gebeurd met het buiten zetten of op de weide, dat is ook een risico dat je als pensioneigenaar niet wil nemen denk ik ...

Dus het ligt vaak ook wel wat ingewikkelder waarom paarden niet buiten komen .. keur ik overigens ook niet goed, deze manier van doen .. Maarja, zelf ben ik enkel verantwoordelijk voor mijn eigen paarden natuurlijk .. Die hinniken overigens bijna nooit meer als ik aan kom .. en dat deden ze wel toen ze 24/7 buiten stonden .. (toen was ik overigens de voervoorzieningspersoon en nu niet meer, dus dat zal ook wel meespelen :P ).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:35

Kroelen wordt hier dagelijks gedaan.
Rennen ook, het wordt wel minder nu de gemiddelde leeftijd omhoog gaat :)

Ik heb hier ook wel eens paarden van andere staan. Als ze niet naar buiten mogen zoeken ze maar een andere stal.
Hier gaat alles zomer en winter buiten. En ze zorgen maar voor winterbeslag want ook in de sneeuw gaan ze naar buiten.