Hoi,
Ik sta momenteel voor een keuze om te verhuizen. Ik kan mijn paard wegens medische redenen niet zomaar overal neer zetten. Van nattigheid krijgt hij heel snel mok, een droge paddock is dus echt een must en dat is hier in de omgeving gewoon heel moeilijk te vinden. Zomaar verder kijken is dan ook niet makkelijk.
Huidige stal:
Voordelen: paard staat 24/7 in overdekte paddock, dus nooit nat/ vies maar toch de mogelijkheid om lekker vrij te bewegen.
Leuke stalgenoten.
Overdekte longeerkraal.
Bak wordt goed bijgehouden qua slepen maar is de laatste tijd toch wel erg nat.
Nadeel: paard staat niet 'buiten, buiten' (wel op zand en met veel frisse lucht hoor). Kwaliteit ruwvoer is niet echt geweldig. Ze krijgen maar 2x per dag en in mijn ogen onvoldoende. Ik zet zelf twee volle slowfeedernetten klaar voor hem, deze worden dan gegeven. Maar ze zijn er dan ook erg zuinig mee. Meer geven tegen extra betaling of zelf inkopen mag niet... 'Is niet nodig'. Nu geef ik vaak stiekem wat extra en geef luzerne/ grasbrok en ander ruwvoer zodat hij toch aan z'n benodigde ruwvoer komt. Maar ik ben toch best bezorgd dat hij met een maagzweer komt te zitten.
Eigenaren kijken me regelmatig aan alsof ik gek ben. Ik heb een heel andere visie op paardenhouden dan zij (ik ben voor onbeperkt ruwvoer, veel vrije beweging en sociaal contact. Ik doe grondwerk, en doe rustig aan met m'n jonge paard) staleigenaresse is een beetje ouderwets type dressuurmuts, 2x per dag pluk ruwvoer, 4 uurtjes buiten is prima, en sportpaarden mogen niet samen ivm met blessures. Tot nu toe, zolang ik m'n eigen ding doe werd ik met rust gelaten maar laatste tijd word ik er door haar erg op aangekeken. Overigens doen m'n stalgenoten dit absoluut niet en accepteren die mijn manier verder helemaal. Iedereen is heel respectvol naar elkaar.
Soms is het behoorlijk druk, inclusief kinderen. Ik heb een jong paard en is nog wel eens snel afgeleid. Dat werkt soms wat moeilijker.
Nieuwe stal:
Nadeel: 's avonds op stal in de winter, dus niet meer 24/7 vrij kunnen bewegen. Paarden staan overdag op de paddock.
Geen overdekte longeercirkel (waar ik nu voor grondwerken best vaak gebruik van maak).
Rooster voor binnenzetten/ buitenzetten in het weekend.
Ken er (nog) niemand. Het is een kleinschalige stal zonder website e.d dus ervaringen op inet niet te vinden. Sfeer leek echter wel goed te zijn.
Voordelen:
Goede paddocks, halve betegeld en goed zand dus geen modderige paddocks.
Beter/ meer ruwvoer.
Betere bak qua droogheid.
Grotere longeercirkel (wat wel beter is voor een jong paard).
Rustiger.
Leukere staleigenaresse die meer strookt met mijn idee van paarden houden.
Klein binnenbakje.
In de zomer 50 tot 100 goedkoper. Maar dat maakt me niet heel veel uit, ik wil gewoon het beste voor mijn paard.
Zomer heb ik bij allebei de mogelijkheid tot 24/7 buiten.
Het wordt wel derde keer verhuizen binnen 2 jaar thuis voor hem, en dat houdt me ook een beetje tegen. (Eerste keer na verkoop, tweede keer er achter gekomen dat hij weg moest ivm met mok, hij is echter heel makkelijk en heb nooit gemerkt dat hij er erg last van had, maarja ik kan het niet aan hem vragen natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 02-01-15 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt