Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:43

Ja, op zeker stal 2 lijkt me nogal wiedes:-))

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:29

A.s zaterdag ga ik naar stal 2 :D Vind het heel spannend. Waar ik ook ineens aan dacht als ik straks van mijn nieuwe stal op buitenrit ga ik langs mijn huidige stal moet. Zal mijn pony dat niet gek vinden??

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:47

Ja dat zal wel even wat verwarring geven hoor, maar joh, dat is een paar keer en dan is dat over.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:04

Vanochtend verhuisd.
Afbeelding
In mijn ogen een blij paard :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:32

Ziet er goed uit!!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:19

Hoi,
Ik sta momenteel voor een keuze om te verhuizen. Ik kan mijn paard wegens medische redenen niet zomaar overal neer zetten. Van nattigheid krijgt hij heel snel mok, een droge paddock is dus echt een must en dat is hier in de omgeving gewoon heel moeilijk te vinden. Zomaar verder kijken is dan ook niet makkelijk.
Huidige stal:
Voordelen: paard staat 24/7 in overdekte paddock, dus nooit nat/ vies maar toch de mogelijkheid om lekker vrij te bewegen.

Leuke stalgenoten.

Overdekte longeerkraal.
Bak wordt goed bijgehouden qua slepen maar is de laatste tijd toch wel erg nat.

Nadeel: paard staat niet 'buiten, buiten' (wel op zand en met veel frisse lucht hoor). Kwaliteit ruwvoer is niet echt geweldig. Ze krijgen maar 2x per dag en in mijn ogen onvoldoende. Ik zet zelf twee volle slowfeedernetten klaar voor hem, deze worden dan gegeven. Maar ze zijn er dan ook erg zuinig mee. Meer geven tegen extra betaling of zelf inkopen mag niet... 'Is niet nodig'. Nu geef ik vaak stiekem wat extra en geef luzerne/ grasbrok en ander ruwvoer zodat hij toch aan z'n benodigde ruwvoer komt. Maar ik ben toch best bezorgd dat hij met een maagzweer komt te zitten.

Eigenaren kijken me regelmatig aan alsof ik gek ben. Ik heb een heel andere visie op paardenhouden dan zij (ik ben voor onbeperkt ruwvoer, veel vrije beweging en sociaal contact. Ik doe grondwerk, en doe rustig aan met m'n jonge paard) staleigenaresse is een beetje ouderwets type dressuurmuts, 2x per dag pluk ruwvoer, 4 uurtjes buiten is prima, en sportpaarden mogen niet samen ivm met blessures. Tot nu toe, zolang ik m'n eigen ding doe werd ik met rust gelaten maar laatste tijd word ik er door haar erg op aangekeken. Overigens doen m'n stalgenoten dit absoluut niet en accepteren die mijn manier verder helemaal. Iedereen is heel respectvol naar elkaar.

Soms is het behoorlijk druk, inclusief kinderen. Ik heb een jong paard en is nog wel eens snel afgeleid. Dat werkt soms wat moeilijker.

Nieuwe stal:
Nadeel: 's avonds op stal in de winter, dus niet meer 24/7 vrij kunnen bewegen. Paarden staan overdag op de paddock.

Geen overdekte longeercirkel (waar ik nu voor grondwerken best vaak gebruik van maak).

Rooster voor binnenzetten/ buitenzetten in het weekend.

Ken er (nog) niemand. Het is een kleinschalige stal zonder website e.d dus ervaringen op inet niet te vinden. Sfeer leek echter wel goed te zijn.

Voordelen:
Goede paddocks, halve betegeld en goed zand dus geen modderige paddocks.

Beter/ meer ruwvoer.

Betere bak qua droogheid.

Grotere longeercirkel (wat wel beter is voor een jong paard).

Rustiger.

Leukere staleigenaresse die meer strookt met mijn idee van paarden houden.

Klein binnenbakje.

In de zomer 50 tot 100 goedkoper. Maar dat maakt me niet heel veel uit, ik wil gewoon het beste voor mijn paard.

Zomer heb ik bij allebei de mogelijkheid tot 24/7 buiten.

Het wordt wel derde keer verhuizen binnen 2 jaar thuis voor hem, en dat houdt me ook een beetje tegen. (Eerste keer na verkoop, tweede keer er achter gekomen dat hij weg moest ivm met mok, hij is echter heel makkelijk en heb nooit gemerkt dat hij er erg last van had, maarja ik kan het niet aan hem vragen natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 02-01-15 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:22

Jee... das best een lastige. In eerste instantie zou ik zeggen stal 1 vanwege altijd buiten, maar gezien de gezondheidsklachten en je eigen gevoel en het feit dat ze op stal 1 zo weinig voeren, zou ik toch in jouw gevoel zeker kiezen voor stal 2.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:24

Stal 1 staat hij dus in een overdekte stal , dus hij heeft daar geen last van zijn mok.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:47

Het enige voordeel van stal 1 is eigenlijk het 24/7 vrije beweging, toch?
Wel een belangrijk punt.
Verder neig ik naar stal 2.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:14

Ja het belangrijkste is dus goed ruwvoerbeleid t.o.v 24/7 paddock in de winter. Als ik de mogelijkheid had gehad om zelf hooi te kopen was dat de oplossing geweest, maar dat mag dus niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:19

Dat dat niet mag stuit me al tegen de borst, waarom moeten zij het bepalen?? Zeker als je het niet op stal opslaat hebben ze er imo niets over te zeggen!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:46

Ja raar he. Ben er ook ondertussen al uit, ik ga verhuizen :).

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:05

Ik zit ergens mee en heb jullie mening/visie even nodig.

Huidige situatie:
Ik heb een jonge pony (5) die zeer sociaal is maar ook een tikje dominant kan zijn. Afgelopen zomer stond ze in een kudde en 's nachts op stal. Ik ben bij deze stal weggegaan omdat ik zelf verhuisd was en de afstand mij opbrak. In augustus heb ik haar bij mijn huidige stal gezet.
Ik heb het daar erg naar mijn zin. Alles erop en eraan, binnenbak, leuke stalgenoten etc. Alleen de laatste tijd merk ik dat mijn pony gefrustreerd en speelser wordt. Ze komt elke dag buiten van 07:00 - 15:00/15:30 uur. Ieder paard heeft zijn eigen landje. Veel paarden staan alleen. Ik ben echt tegen alleen staan en wil haar dolgraag bij een ander paard inhebben maar stalgenoten zijn hier niet zo 'voor', of hun paard heeft al een weidegenootje.
Mijn pony staat dus sinds augustus al alleen. Ze hebben wel sociaal contact via een draadje maar dat is toch anders. Ik merk aan mijn pony dat ze heel terecht(!) sociaal contact mist.

Punt 2 is, mijn pony staat nu zonder deken buiten. Ik vind het daarom ook belangrijk dat zij kan beschikken over onbeperkt ruwvoer, of ruwvoer in kleine porties verdeeld over de dag om haar warm te houden. Maar staleigenaar vind 2x per dag voeren genoeg.
Ze krijgt een bult als ze naar buiten gaat (wat ze binnen een half uur op heeft) en als ze naar binnen gaan, waardoor ze de rest van de avond niks meer hebben (ik dacht altijd dat ze 3x per dag kreeg, ook voor de nacht (dat is meestal rond 22:00 uur), maar sinds een week weet ik dus dat dat niet gebeurd. ;( ). Ik heb dit nooit geweten omdat ik niet na 22:00 uur op mijn stal kom.
Nu rij ik zelf 's avonds nog extra naar stal om haar een bult hooi te geven.

Vorige week ben ik bij een stal wezen te kijken, een paddock paradise en wist eigenlijk gelijk al dat dit hét voor haar is. 24/7 buiten, sociaal contact en onbeperkt vreten. :D
Nu zit ik met 2 dillema's:

1) Vriendlief overtuigen. Die heeft niks met paarden en roept ook 'Je staat er nog maar 4 maand, geef het een kans!'

2) Moet ik het nog een kans geven of doe ik er goed aan om paard (alweer) te verhuizen? Ik vind beide dingen niet eerlijk naar mijn pony toe. Ik lig 's nachts wakker van de manier hoe ik mijn pony soms aantref in haar landje. Als ik dit met de staleigenaar overleg krijg ik als antwoord ''Maar ze is wel vrolijk! Geeft een bokje als ik haar in het land doe etc'.. Ik tref haar regelmatig apatisch bij het hek aan. Zo blij dat ik kom en dat ze aandacht heeft.

Lang verhaal geworden, sorry. Het liefst verhuis ik mijn pony morgen nog maar ik wil wat objectieve meningen horen of ik er goed aan doe om haar te verhuizen (en hoe krijg ik het beste vriendlief overtuigd? :D ), of dat ik nog moet wachten?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:08

Nou meid, gaan met die banaan! Je paard is er dus gewoon niet happy en gezien de omstandigheden kan ik dat heel geod begrijpen! Gewoon naar het paradijs dus!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:12

Inderdaad verhuizen
Ze gaan echt niet ineens extra keer voeren en je paardje mist een maatje

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:24

Naar stal 2, dan is je vriend het er maar niet mee eens, hij woont niet op stal, je paard wel en die mist vriendjes en heeft hooi nodig, ook om warm te blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:58

Je vriend zal het toch wel begrijpen? Het heeft geen zin om het "een kans te geven" want deze stal gaat het gewoon niet worden. Direct verhuizen! Evt met een dubbele maand stalhuur.

xsogno: fijn dat je een beslissing hebt kunnen nemen! ik denk dat je er goed aan doet.

sammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:01

precies wat er hierboven gezegd word lijkt mij de beste keus

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:41

Keuze is gemaakt: het is de andere stal geworden. :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:24

Weet niet of het hier mag, anders sorry maar ben op zoek naar een stalling in de omgeving Appingedam, Delfzijl met veel weidegang en buitenrijdmogelijkheden. iemand?

Mayflower_ fijn! Denk dat je er geen spijt van krijgt.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:07

Ik heb een stal gevonden, maar ben aan het twijfelen, dus plaats ik het maar hier:

Huidige stal (4 km)
* De paarden staan in de zomer 24/7 buiten en in de winter in groepjes van 2 in de bak, paddock.
*Er is een goede bak 20x40, niet snel nat. Word nooit gesleept en is heel erg mul.
* De paarden krijgen 2 daags voer (eigen voer) en 2 daags hooi/kuil in een hooinet.
*Er is erg veel rommel in de stal. Het hooi zit in plastic, dat word allemaal op een bult gegooid met de strotouwtjes en nooit opgeruimd. Ook is er een erge grote bult met voerzakken en dergelijke en word het mest nooit opgehaald, waardoor de laatste weides al niet bereikbaar zijn door de mest.
*Er staan sommige paarden 24/7 binnen nu, ook omdat er niks mee word gedaan en ze niet in de bak komen (Waarom weet ik ook niet.)
*Ik mest zelf, maar dat wil ik omdat ik het dan goed in de gaten houdt.
*Het is helemaal eigen, er staat nog een pensionklant, maar die komt in de ochtend en ik in de avond.
*Het kost €150,-
*Er zijn GEEN buitenrijdmogelijkheden. Gewoon niet.
* De paarden kunnen elkaar zien, maar niet met hun hoofd eruit.
* De mesthoop is letterlijk achter de stal, dus de twee buitenstallen zijn amper bereikbaar en de paarden kijken uit op een hoop mest (Mijn paard niet)

Andere stal (7 km)
* De paarden staan overdag van half negen tot het donker word buiten, in groepjes van 2.
*Er is een buitenbak 20x40 en een binnenbak precieze maten weet ik niet.
*Het is er erg netjes, mesthoop is niet in de buurt van de paarden.
* De paarden krijgen 2 daags voer en 3 daags hooi.
*Er word uitgemest, dan komen de tweetallen in de buiten of binnenbak in de winter en als het mooi weer is ook weer naar buiten.
* Er zijn mooie uitrijdmogelijkheden (meer met strand, natuurgebied, dijken)
* Het is er wat drukker, ik ben juist van het kleinschalige.
* De paarden kunnen elkaar niet zien, maar wel uit de stal hangen.
* De boxen zijn 4,5 x 3 en er is cameratoezicht.
* Het kost €180,-

Alvast bedankt en als je meer wilt weten, vraag gerust!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:15

Nou ik ging op zeker verhuizen naar stal 2 hoor! In die vieze zooi wil je toch je paard niet kwijt? En dan voor jezelf...ook niet echt gezond. Lekker buitenrijden vind ik echt een must.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:58

Ja, alleen mijn moeder heeft geen zin om me elke dag te brengen (Het is 7 km over een slecht belichte weg en ben rond 17:00 thuis na school)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:53

Is het perse nodig dat je elke dag gaat op deze stal? Voor zover ik begrijp staan ze lekker de hele dag buiten en word er gemest en gevoerd? is het bereikbaar met ov? Misschien kun je een dealtje met je moeder sluiten dat ze je in de wintertijd 2 of 3 keer per week brengt en jij in het weekend zelf gaat?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:17

Ja, een buslijn is er, tenminste ik zag zo'n bord en ik ben al bezig met zo'n dealtje *D
In de zomer geen probleem, in de winter voel ik me altijd schuldig als ik een dag niet ga, ook al staan ze de hele dag buiten (Modderige voetjes, rollen en het deken zit niet goed en dan heb ik weer zorgen enzo :') )