[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:55

Maar dat was wat ik zei. Ik tel stapmolen en longeren niet mee omdat ik het niet ter vervanging van weidegang zie. En dan zeg jij dat je het daar niet mee eens bent.
Maar goed, maakt niet uit, ik snap nu hoe jij het bedoelt. Ik heb persoonlijk niets tegen een stapmolen. Ikzelf zou er geen gebruik van maken. Ik betaal me niet blauw aan stalling om dan een machine het leuke werk te laten doen. Maar ik ben dan ook een pure hobbyist.

Stapmolen vind ik zeer zeker niet meer waard dan de wei. Wij verzinnen er inderdaad hele leuke toepassingen voor 'kijk, hij beweegt meer dan op de wei' 'kijk, hij valt lekker af'. Maar voor een paard is het niets meer of niets minder dan tig keer dezelfde rondjes stappen. Zelfs het tempo mag niet zelf bepaald worden.

Ik ga zeker geen anti-stapmolen groep oprichten, maar ik vind wel dat sommigen die machine te zeer verheerlijken en te zeer vergelijken met weidegang. Zeggen dat een stapmolen meer waard is dan een wei heeft me echt even grote ogen doen trekken, sorry. :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:06

Ik heb slechts een keer een stapmolen gezien die naar mijn zin was.
Dat ding had een enorme diameter, en doordat er op sommige plekken groen omheen aangelegd was, en het ding zich in het midden van een erf bevond, liepen de paarden iedere keer een nieuw stuk in als het ware. Dus ze zagen een stuk erf, een stuk weiland, een stuk rijbak, etc. Op die manier bleef het toch enigszins interessant, zeker wanneer er ook nog wat volk rondliep.

Daar zou ik mijn paard misschien wel een half uurtje per dag in zetten, of twee keer 20 minuten. Omdat het toch moeilijk is om ze te stimuleren om genoeg te bewegen. Als je kijkt wat voor afstanden ze in het wild dagelijks lopen, daar kan ik met een buitenrit van een uurtje niet aan tippen. :n

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:16

Ik heb het topic gelezen, en ook het topic over de ''100 uitzinnige paarden''.
Ik heb me zo vaak in moeten houden om geen persoonlijke verwijten te maken.

Ik vind het schandalig dat er mensen zijn die durven te zeggen : ik zet mijn paard in de winter niet (een paar uur per dag....) buiten omdat hij dan mok krijgt en dat kost mij weer geld.
Ik heb een Tinker, die heeft ook mok als het droog is in het land.
Moet ik hem dan maar verkopen omdat het me geld kost? Nee. Want ik wist, voordat ik een paard kocht, dat het me ( veel ) geld zou gaan kosten.

Bij ons op stal staan ze in de zomer 24/7 buiten, en in de winter minimaal 10 uur.

Het argument : ''bij ons KUNNEN ze niet naar buiten in de winter'' vindt ik belachelijk.
Ze kunnen altijd naar buiten.. Ja.. het land zal ''kapot'' gelopen worden, en je paard zijn benen zullen ook eens een keertje nat worden, maar je paard zal er niet dood van gaan hoor!

Degene die zeggen dat hun paard genoeg buitenstaat omdat er wel 3 bakken, een longeercirkel en een paddock beschikbaar zijn, snappen naar mijn mening de natuur van het paard niet.
Tijdens het rijden o.i.d is je paard niet lekker buiten met zijn kudde, dus ik vindt niet dat je dit kunt verstaan onder ''naar buiten gaan i.p.v. in de box staan''.

Het is jammer dat veel mensen dénken dat ze goed doen voor hun paard, omdat die manier van stalling ''bij hun past''.
Tuurlijk, niemand hier biedt zijn/haar paard de perfecte stalling, want de perfecte stalling is nog altijd vrij in de natuur.
Maar wel kunnen we op zijn minst proberen om zo dicht mogelijk bij die ''perfecte stalling'' te komen, door ze zoveel mogelijk een kudde te laten vormen, en ze lekker in de wei te laten lopen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:19

Zucht. Paarden kunnen niet altijd naar buiten. Sommige gronden worden niet alleen kapot gelopen, maar worden zo modderig dat het gevaarlijk is voor het paard. Vastzitten, blessures.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:22

Kinke schreef:
in de stapmolen vind ik verschrikkelijk voor een paard. Enorm geestdodend verplicht constant dezelfde rondjes lopen en verder geen kant op kunnen.

Vind ik ook. Dus dat doe ik mijn paard niet/nooit aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:24

Geryon schreef:
Zucht. Paarden kunnen niet altijd naar buiten. Sommige gronden worden niet alleen kapot gelopen, maar worden zo modderig dat het gevaarlijk is voor het paard. Vastzitten, blessures.

Dan regel je maar een goede paddock. Ik heb mijn paard jarenlang op veengrond gehad en dat ging prima (met wat aanpassingen). Momenteel staat hij op zandgrond. In de winter maar niet op het land, ok, maar wel op een ruime paddock met schuilstal (24/7). Zo eentje waar ze nog een sprintje kunnen trekken. Ik vind het geen excuus dat je paard 's winters niet naar buiten kan.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:25

Twiggy2008 schreef:
Kinke schreef:
in de stapmolen vind ik verschrikkelijk voor een paard. Enorm geestdodend verplicht constant dezelfde rondjes lopen en verder geen kant op kunnen.

Vind ik ook. Dus dat doe ik mijn paard niet/nooit aan.

Helemaal mee eens :j

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:53

Geryon schreef:

Bij ons in de wei is het ook wel eens modderig.
En ja, ze glijden wel eens weg. Maar wij toch ook wel eens ?
Paarden kunnen daar wel tegen.
En vastzitten?? in de modder?? Daar trekken ze zichzelf echt wel uit hoor.
Het zijn beesten van een paar honderd kilo...
We moeten eens stoppen met onze paarden als mensen te behandelen : alles is zielig, en ze kunnen niet tegen een tegenslagje. Onzin.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:12

BillyBubbles schreef:
Geryon schreef:

We moeten eens stoppen met onze paarden als mensen te behandelen : alles is zielig, en ze kunnen niet tegen een tegenslagje. Onzin.

Je hebt dus echt geen weet waar je over praat. Sommige landen worden zo modderig dat ze erin zakken tot hun knieen of hoger. Dan zijn ze alleen maar bezig met zichzelf los krijgen. Lekkere dierenvriend ben je dan +:)+ (en dan zeiken over een paard dat op zand staat :D)

En tja, een paddock. Die staat vol water (JA ook als je er van alles aan doet bij sommige gronden) en dan krijg je weer gezeik dat het paardje niet kan grazen. Paardje moet de hele dag door kunnen eten, en dan krijg je weer gezeik dat ze te dik zijn, of hoefbevangen worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:25

Billybubbels: dat het kapot gelopen worst krijgen ze idd niks van, maar dat betekend wel in de zomer geen gras...
Verder heb ik ook zo m'n bedenkingen als ik pony's dag in dag uit tot de enkels in de drek zie staan zonder droge ligplaats, de hele week in de regen....

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:09

BillyBubbles schreef:
Geryon schreef:

ik ben geen voorstander van veel binnenstaan in de winter, maar modder vinden ze echt niet fijn. Behalve dat het snel mok veroorzaakt (al blijven de voetjes van mijn paard nog vrij schoon met van die plastic springschoenen om), kunnen ze er wel degelijk in worden weggetrokken. In Nederland zal het wel niet voorkomen dat ze erg diepwegzakken, maar vastzitten kan wel. Juist omdat ze een paar honderd kilo wegen ;)
Het is dat die van mij op stenen buiten kan en zoveel ruimte heeft dat hij het niet allemaal kan kapotlopen, anders moest hij ook gewoon naar binnen met modder, maak ik hem niet blij mee (en ik weet echt wel wanneer hij ergens niet blij mee is, heeft niets met vermenselijking te maken), het weiland niet blij mee, en zijn voetjes ook niet blij mee. En het ergste is modder die daarna bevriest, een rechte bevroren bodem die niet door paarden in een grote modderpoel is veranderd, daar kunnen ze gewoon op in de winter. Maar als het eenmaal modderig is is dat stuk tot de lente verpest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:42

Mee eens. De buitensituatie moet wel voldoende begaanbaar zijn. Daar is vast van alles aan te doen maar daarvoor ben je wel afhankelijk van de staleigenaar. Als het echt te dramatisch is kun je nog wel zelf zorgen dat je paard uit stal komt door met hem te gaan wandelen en aan de hand grazen. Daar vul Je de dag niet mee en ik zie liever dat ze ook een aantal uren met soortgenoten buiten staan, maar het is in ieder geval beter dan ze laten verpieteren op stal. Alle beetjes helpen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:45

Gini: Wel goed lezen wat ik schrijf hoor. Meer waard in de zin van meer beweging/meters maken.
Niet meer waard als in tijd om paard te zijn en zelf hun ding te doen.
Stapmolen is echt niet geestdodender dan stil staan in een paddock van 200m2 of zelfs kleiner... Het gaat om het wisselen van de omgeving en het uitzicht en de activiteit die de toegevoegde waarde heeft. Het sleutelwoord is dus afwisseling verspreid over de dag.

BillyBubbles schreef:
Geryon schreef:

volgens mij ken jij het fenomeen veengrond niet. Dat wordt vergelijkbaar met moeras. Heb hier wel degelijk paarden met problemen gehad vanwege het stuklopen tot kniediep, En dan hadden we de mazzel dat onder dat kniediep van 50cm veen een harde laag zat. Als die harde laag nog dieper zit, dan zakt je paard dus nog dieper weg. Ergens in veengebied langs water zat afgelopen winter een paard tot zijn romp vast. Die kwam er echt zelf niet meer uit... Was nog nieuws op bokt. Weet niet of die het toen overleefd heeft.

vb:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-03-2 ... ken-modder

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... Q&dur=5267

http://www.marrennijs.nl/Nieuws/paard-v ... boornzwaag
http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-v ... -1.2258891

Na een eerste winter 24/7 buiten waarbij ik ze de eerste helft van de winter steeds op kon schuiven als ze het te veel stukliepen en stukken onder water kwamen te staan, maar ik vanaf ergens januari geen droog en stevig land meer over had en ook de bak verzopen was vanwege het leemhoudende zand en de hoge grondwaterstand en ze NERGENS meer droog konden liggen!, heb ik er van geleerd. Zodra ze dieper door de zode gaan trappen haal ik ze van het gras. Dan blijft de zode en het gras beter en hersteld/droogt het sneller in het voorjaar en kunnen ze er sneller weer op. Als ze de structuur en zode kapotlopen, duurt het namelijk veel langer voordat het weer stevig wordt.
Bak is gedraineerd zodat die sneller opdroogt en van de paddock is een deel rond de stal bestraat zodat ze daar nooit in het water hoeven te staan en droog kunnen rondlopen zonder viezigheid. (Maar goed, doe dat maar eens voor een stal met 80 pensionpaarden...)

pezen die (weer) gaan opzetten, beslag (op dierenartsvoorschrift) wat er af getrokken wordt. Struikelen als ze te snel weg willen schieten en blijven hangen of ineens diep wegzakken... Die onbetrouwbare ongelijke en te zachte bodem kan echt hele nare gevolgen hebben. Dat is geen excuus om paarden op stal te laten staan, wel een reden dat ze niet op het ruimere land kunnen maar het moeten doen met verharde uitlopen, en gedraineerde zandpaddocks, die toch veel kleiner van oppervlakte zijn dan de gemiddelde wei.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-08-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:57

Als je puur alleen beweging telt dan is een stapmolen misschien wel leuk, maar echt niet om de afwisseling. Ik blijf erbij dat stapmolen en longeren en dergelijke leuk zijn voor erbij, maar het zou zeker niet de weidegang mogen vervangen. En dat is waarmee het begonnen is. Een paard dat maar drie uur op wei kwam, maar he, hij staat een halfuur in de stapmolen. Voor mij is dat niet voldoende, zelfs al stond die twee uur in de stapmolen. Stapmolen is leuk voor erbij, maar mag zeker niet het belangrijkste deel van beweging uitmaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:13

welke dag heeft meer afwisseling?
paard 1 krijgt om 9 uur eten op stal. Gaat om 10 uur op de paddock van 20 bij 20 met een maatje en krijgt tussen de middag hooi. Om 18:00 gaat die weer op stal met hooi en krachtvoer. Om 22:00 hooi voor de nacht. Baasje komt vandaag niet want paard heeft hele dag buiten kunnen staan...

paard 2 krijgt om 9 uur eten op stal, gaat om 10:00 een half uur in de stapmolen.
Gaat daarna de paddock in, krijgt tussen de middag hooi, wordt om 17:00 op stal gezet met ruwvoer en krachtvoer. Baasje komt om 19:30 en gaat eerst poetsen, rijden en zet paard dan om 21:00 nog een half uur in de stapmolen of laat het paard nog even grazen aan de hand. Om 22:00 krijgt het paard het laatste hooi voor de nacht.

Het gaat niet puur om het aantal uren "vrije" beweging. Het gaat om het complete plaatje. Het maakt ook uit onder welke omstandigheden een paard in de wei moet lopen, is die wei droog? Staat er gras? Wordt er hooi bijgevoerd? Is er schaduw? Zijn er veel steekbeesten? Hoe is het weer? Is er schuilgelegenheid in de paddock?
Het totaal plaatje van de omstandigheden maken hoe prettig een paard zich voelt in een stal of in een paddock of in de wei.

Met heel heet weer, of juist heel slecht weer, is die stal misschien niet zo'n vervelende plek voor een paard...

Dit topic ging over 24/7, of 23/7 op stal... toch? Dan is 3,5 uur op de wei en daarnaast nog in de stapmolen en nog getraind worden al veel meer. En als die weinige uren weidegang komen doordat er geen schaduw op de wei is en er teveel steekbeesten zijn, dan is dat een tijdelijke maatregel in belang van het paard.

Mijn paarden kunnen zelf kiezen. Met die vele dazen en dat hete weer halen ze vaak niet veel meer dan dat...
Rond 8 uur gaat de wei open.
Rond 9 uur komen ze al terug lopen of rennen de stal in.
Daar staan ze de HELE dag om te schuilen tegen zon en dazen, tenzij ze erg honger krijgen, dan proberen ze nog af en toe even snel wat te eten (mijn pony ruin niet trouwens)
Is het een slechte dag gaan ze eind van de middag even een half uurtje te eten, dan begin van de avond nog een half uurtje en tegen dat het donker wordt en de dazen weg gaan nog een uurtje, maar vanwege heen en weer rennen en de graasmaskers worden ze rond 22 uur weer opgesloten in de paddock waar ze hun hooi krijgen voor de nacht.

Bij een goede dag met veel wind lopen ze wel veel meer uren in het land en komen ze minder vaak terugrennen. Deze paarden kunnen kiezen. Bij standaard pension of weidegang valt er vaak weinig te kiezen. Dan is het aan de eigenaar om naar zijn paard te kijken en de keuzes te maken in het belang van het paard.

Ik wil dat mijn paarden kunnen kiezen. Maar er zijn maar weinig stallen waar de stal op zo'n manier is ingericht dat paarden zelf kunnen kiezen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-08-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:24

Er zijn ook aardig wat paarden die geen 3 uur weidegang krijgen vanwege medische redenen. Zelfs met graasmasker is gras(suiker)inname niet altijd voldoende beperkt......
Dan heb je dus de keuze tussen paard op zand (en/of stal) of een dood paard. Geen echte keuze, dus ;(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:27

nee, klopt. Weidegang is niet voor elk paard mogelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:53

Paard 3 staat op 4 hectare wei met 9 andere paarden, een enorme geïsoleerde schuilstal en verharding. 's Avonds staan ze in een ruime en luchtige binnenstal met stro tot aan hun knieën en een enorme berg hooi.

Iedere situatie kan je zo mooi en zo lelijk voorstellen als je wilt. ;)
En ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met de rest van je bericht aan moet omdat ik het daar ook helemaal mee eens ben. Ik heb al in een eerder bericht zelf gezegd dat het zo situatie- en paardafhankelijk is, dat het niet altijd zwart wit goed of slecht is.

Mijn oorspronkelijke bericht ging daarom ook over de stapmolen ter vervanging van vrije beweging en DAT vind ik niet evenwaardig. De stapmolen is een aanvulling NAAST vrije beweging. Een paard dat maar 3 uur per dag kan gaan en staan waar die wil (en dat was het geval bij de situatie die ik besprak) vind ik grenzen aan zielig. In mijn ogen maakt de stapmolen dat gebrek niet goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:15

ja, maar de bokker war het om gaat had wel aangegeven waarom ze hier voor koos. De paarden mogen daar namelijk wel de hele dag op het land. Alleen zijn de omstandigheden op het moment niet fijn.

Was vandaag bij Starteiland sneek, en daar stonden 2 zwarte tinkers in een mooie groene wei. In de volle zon, zonder bomen er omheen. Alleen sloten. Zag geen waterbak, maar zal vast ergens een zelfdrinker hebben gelegen bij een slootkant. Die zullen het flink warm hebben gehad deze afgelopen week...
Op een paar andere kleinere stukjes stonden een paar pony's en/of groepje schapen met wel bomen, en 1 speciekuip, neem aan voor water. Die hadden het iets beter voor elkaar met de schaduw, maar hun ruimte was veel beperkter.

Denk dat we hetzelfde willen voor onze paarden, maar dat we dus inderdaad verschillende accenten leggen wanneer het ideaal plaatje niet binnen bereik ligt.
En mijn ervaring is, dat het bijna nergens ideaal of perfect is. Niet op een stal, niet bij een boer of bij je thuis. Het is altijd roeien met de riemen die je hebt en het beste er van maken wat past binnen de mogelijkheden en je budget...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:15

Geryon schreef:
Geryon schreef:

Je hebt dus echt geen weet waar je over praat. Sommige landen worden zo modderig dat ze erin zakken tot hun knieen of hoger. Dan zijn ze alleen maar bezig met zichzelf los krijgen. Lekkere dierenvriend ben je dan +:)+ (en dan zeiken over een paard dat op zand staat :D)

En tja, een paddock. Die staat vol water (JA ook als je er van alles aan doet bij sommige gronden) en dan krijg je weer gezeik dat het paardje niet kan grazen. Paardje moet de hele dag door kunnen eten, en dan krijg je weer gezeik dat ze te dik zijn, of hoefbevangen worden.

Heb mijn paard jarenlang op veengrond gehad ;) , 24/7. Ze liepen het land kapot, waardoor wij in de winter altijd een stuk af hebben gezet (kun je in het voorjaar weer recht laten trekken en inzaaien). Bovendien werd er om de zoveel tijd zand gestort (ik stond bij een loonbedrijf op het land, ideaal), zodat ze altijd wat 'hoger' stonden. Verder kun je nog een stuk verharden. Maar goed, mijn paard heeft dus 6 jaar lang zo buiten gestaan en hij was er dolgelukkig.

Momenteel (heb inmiddels een nieuwe plek met alles in eigen beheer) hebben wij EN weide (op zandgrond) EN een ruime paddock met verharding bij de stal. Ze kunnen op de paddock en op het land gebruik maken van hun schuilstal. Over het 'niet grazen' in de paddock. Daar hebben wij hooi voor ;) . En dat geven we in toerbeurten (wij doen onderling alles zelf). Ideaal zo. In ze zomermaanden overdag lange dagen op het land (met strookbegrazing, waardoor mijn insuline resistente paard het geweldig doet) en in de avond gaan ze op de paddock met hooi. Geen last van hoefbevangenheid, hoor, welnee. En te dik is hij niet (meer), hij ziet er geweldig uit momenteel.

Zoiets is voor mij een lot uit de loterij, maar moet wel zeggen dat veel pensionstallen hun beleid eens moeten veranderen. Regel die plek buiten voor alle paarden. Weiland, paddocks, verharde stukken, hoe moeilijk is dat? Er is (mijn ervaring) vaak ruimte genoeg, maar men ziet de noodzaak gewoonweg niet. Omdat ze het al 100 jaar zus of zo doen. Achterlijk!! Daarom ben ik ook helemaal klaar met de gemiddelde pensionstalling. Aan mij en mijn paard verdienen ze geen cent meer. :evaw:
En dan moet je even wat verder zoeken dan MP e.d. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:18

Sorry voor het vetgedrukte (krijg het niet weg, computer doet even raar :o ).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:49

het kost nogal wat Twiggy2008, om voor hele grote stallen zoveel bestrating aan te leggen en zoveel gedraineerde paddock oppervlak. En gemeentes willen nogal moeilijk doen als het gaat om veranderen van grasland in zandvlaktes...

Ik heb mijn eigen plekje en dankzij het inkomen van mijn man kunnen wij het ook doen. Maar niet dankzij pensiongeld wat binnen komt. De marges liggen veel lager. Zeker omdat de meeste paardeneigenaren liever niet meer betalen voor inloopstallen, alleen voor extra luxe als binnenbak of eb en vloed buitenbak/agterbergbodems.

Het winter bestendig maken van een stal kost minstens net zo veel als een goede buitenbak. Alleen heb je er veel meer m2 voor nodig. Er kunnen namelijk best 40 pensiongasten 1 goede buitenbak of binnenbak delen, maar je kunt niet 40 paarden tegelijk in 1 bak loslaten en er de hele dag laten staan...

Paardeneigenaren die in gebieden staan met natte zachte bodems moeten zich dat ook realiseren. Het is niet reeel om te verwachten dat voor een lage marge zulke investeringen er ook nog af kunnen.

Dan zou ik bespreken wat er mogelijk is wanneer de stalgasten zelf de handen uit de mouwen willen steken en/of financieel bijdragen aan een nette oplossing.

Is er hoge en droge zandgrond, dan laten stalhouders uit zichzelf de paarden ook in de winter wel vaak op het land. Dat scheelt namelijk in bijvoeren en strooisel en uitmesten. Ik wilde dat mijn land het aankon... Veel relaxter en voor de paarden ook leuker dan 24/7 op de paddock...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:02

ik begrijp wel dat als iets meer kost dan dat je eruit haalt, dan je het dan liever niet doet. Maar dan kun je beter een ander bedrijf gaan beginnen, want bij een dieren pension hoort het welzijn voorop te staan, en als je de paarden geen vrije buitenloop kunt bieden heel het jaar door dan kun je niet zeggen dat het welzijn op de eerste plek staat.
Tenminste zo zie ik dat. Ook zal ik het mijn paard nooit aandoen om op zo een stal gaan staan, ik vind het zo triest dat het anno 2013 nog zooo veel gebeurd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:07

Dan moet je dus een heleboel stallen, met name in het westen, sluiten. Zou dat het welzijn van al die paarden ten goede komen?
Mensen willen altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang, maar als ze echt die eisen stellen, zullen ze ook financieel over de brug moeten komen. Gek genoeg zijn ze daar dan weer niet toe bereid....... Hoeveel belang hechten dan de eigenaren van de pensionpaarden aan dat welzijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:19

ik zie het andersom Waratje...je moet eerst bekijken of je een goede plek kunt vinden om je paard te stallen. Is die mogelijkheid er niet dan moet je geen paard aanschaffen.