Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:03

Mijn paardje staat lekker van 's ochtends tot 's avonds buiten en 's nachts lekker in de stal. Hij heeft z'n beweging gewoon echt hard nodig en als hij een dag op stal staat istie niet meer te houden. Hij vind t ook heerlijk om naar buiten te gaan, heeft nu wel een regendekentje omdat hij anders de hele dag nat en koud staat te zijn, maar voor de rest heeft hij nergens last van :).
Ik ben blij dat hij naar buiten toe kan, omdat hij anders silmpelweg energie teveel heeft en zich gaat vervelen.
Helemaal ideaal dus :)

Groetjes !

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:48

Al mijn paarden komen minimaal 4 uur buiten, ook de sportpaarden en ook als het regent of koud is. Zomers staan ze heel de dag ( 7.00/21.00) op de wei, in de winter is helaas ons land te nat maar komen ze minimaal 4 uur in de paddock en/of buitenbak. Daarnaast komen ze minimaal een half uur in de molen, mogen ze wat grazen aan de hand en worden ze getraind. Dus in totaal zijn ze toch wel zo'n 6 á 7 uur per dag van stal.

horsefriend7

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:50

Als het licht wordt gaan de paarden bij ons naar buiten. En als het donker wordt gaan ze weer naar binnen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:52

Mijn paardje staat met haar pensioen zomer en winter 24/7 buiten in brabant :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:01

Mijn ritme is zomers en 's winters hetzelfde. (alleen heb ik zelf last van het vroege donker worden ;))

De paarden gaan om half 8 naar buiten en komen om 19.00uur weer binnen voor de nacht. Op de dag staan de stallen open, dus kunnen ze zelf in en uit lopen. Iets wat ze ook zowel in de zomer als winter doen. Ik kies er voor ze 's nachts op te stallen omdat ze verschillende voerbehoeftes hebben en omdat ik ze de verplichte rust van elkaar wil geven. Het zijn allen hengsten en ik merk gewoon dat ze om 20.00uur vaak al languit in het stro liggen te pitten! Samen zijn ze toch altijd met elkaar bezig en gunnen ze elkaar en/of zichzelf die rust niet zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:35

Een paard heeft een ander slaap-waak ritme dan wij mensen. Die doen niet aan "een volledige nacht slapen"
Mijn hengst lag rond half vier standaard te maffen maar tegen vijf uur, stond ie alweer recht. Ze slapen niet aan 1 stuk door. Daardoor kan het voor ons wel lijken alsof ze elkaar geen rust gunnen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:34

max66 schreef:
Soprano schreef:
Ik schrok toch wel hoeveel paarden er enkel uitkomen om te rijden, maar 1-3uur :oo

De mijne staat zomer en winter 24/7 buiten (met schuilstal) wij wonen in een heel moerassig gebied dus het is hier heel snel een modderboel maar ze hebben ook steeds een plek waar ze droog kunnen staan en die modder deert hen niet hoor, ze racen er even goed door en niets zo leuk als een modderbad! (baasje vindt dit wel iets minder :D )

En dan krijg je dit dus :D http://i1265.photobucket.com/albums/jj5 ... C_0316.jpg vuil als een zwijn maar o zo gelukkig, mijn tinker is echt niet gemaakt om op stal te staan, maar welk paard wel natuurlijk :)

Haha, geweldige foto! Inderdaad ziet de tinker er happy uit. En wat vies zeg! Heerlijke foto!

Leuke foto idd:) Zie dat maar eens schoon te krijgen:)

Zo staat mijn paard er nu bij
Afbeelding

Het is 1 grote blubs, terwijl het de afgelopen dagen toch neit zo onwijs veel heeft geregend. Je wilt je paard daar echt niet een hele dag in hebben staan :brr:

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:35

Onze paarden staan gewoon nog de hele dag buiten. Zien er inderdaad niet uit op dit moment, maar ze staan wel lekker buiten :)
Merk wel dat ze het ook erg fijn vinden als we ze 's nachts op stal zetten (Lees: Grote stallen met uitloop) Komen ze echt tot rust.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:42

Warrghhhh! Die blubs is nog erger dan waar mijn 2 Shetten na enkele regendagen in staan, ik dacht dat het hier soms erg was, maar dit is een soort moeras.... Als daar ook een inloopstal aanwezig is met droge bedekking, zoals stro, dan kan ik raden hoe dat er na 1-2 dagen daar ook uitziet, want die derrie slepen ze van buiten naar binnen en omgekeerd. Met natuurlijk kans op zachte verweekte stralen/mok/ rotstraal.

Als paarden of ponies nu hier de hele dag in moeten staan... tsja...dan kun je ze inderaad beter binnen zetten dat ze althans nog een dagdeel droog op stal staan.

Dan zou ik ook niet meer kiezen voor 24/7 buiten, maar wachten tot de boel eens wat is ingedroogd.

Dus zo zie je: het door mij zo geliefde 24/7 buiten (als het kan!) is ook geen heilig moeten, het hangt gewoon van de (buiten) omstandigheden af, maar je mag toch ook aannemen dat een paarden eigenaar daar ook zelf diens keuzes wel in kan maken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:47

Hinke, is dat wit of zwart zand?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:54

Heb nog nooit een stal gezien waar ze 24/7 binnen stonden en onbeperkt ruwvoer kregen. Ben benieuwd hoeveel er daarvan zijn :)

Mijn paard staat 24/7 buiten met grote inloopstal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:56

Bij ons op stal staan ze ook 24/7 buiten, het hele jaar door. Zie mijn profiel voor een foto :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:04

Ik verbaas mij echt dat het in andere delen van het land al zo nat is.
Hier zijn de weilanden nog kurkdroog en de paddocks ook.
Zoals op de foto hierboven is het bij ons misschien 2x per jaar een paar uur...
Er staan heus wel eens plassen in de paddocks of weilanden maar dat is dan maar op een klein stuk en de rest is droog.
In zulke drek wil je toch je paard ook niet een hele dag hebben staan?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:37

Hier in het westen is wel echt heel veel regen gevallen voor de tijd van het jaar. En in korte periode ook. En tot vandaag aan toe heeft het in elke 24 uur wel meerdere uren geregend. Dus ja dan krijg je blubber :Y)
Hier is de zandpaddock wel gewoon weer mooi droog. Alleen vorige week toen het echt continue regende was hij echt even nat. Weiland daarentegen staan de plassen op en mogen ze nu echt (nog) niet in. Begreep dat het de komende week wel weer droger weer wordt!

Wat mij hier in de omgeving opvalt, en ik zie dat hier in het topic ook meer terug, dat als paarden dan naar buiten mogen/kunnen dat het op een paddock is waar geen ruwvoer verstrekt wordt. Ja dan begrijp ik wel dat ze zich gaan vervelen/naar binnen willen, want in de stal wordt er immers wel ruwvoer verstrekt. Paarden maken ook continue maagzuur aan, wanneer er niks in de maag zit (en dat is al na een paar uur na de laatste voedselopname) gaat dat maagzuur opspelen. Kan me voorstellen dat ze dan narrig worden buiten in het zand. Maar wat ik nooit zo goed begrijp, waarom kunnen er niet gewoon een paar ruwvoerplaatsen ingericht worden in zo'n paddock? Kleine moeite, en blije paarden. En nog meer mogelijkheid om ze lekker de hele dag daar buiten te hebben.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:59

Laurahh schreef:
Wij hebben 0,6 hectare land en onze 3 paarden staan 365 dagen 24 uur per dag buiten ;)

Goed zo *\o/*
Onze paarden zijn ook het hele jaar door 24 uur per dag buiten en lopen gewoon vrij rond het huis op ons erf, kunnen de paddock in, het plein op,
de wei in en ze kunnen ook naar binnen als ze daarvoor kiezen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:54

Millanka schreef:
Heb nog nooit een stal gezien waar ze 24/7 binnen stonden en onbeperkt ruwvoer kregen. Ben benieuwd hoeveel er daarvan zijn :)

Mijn paard staat 24/7 buiten met grote inloopstal.

In zekere zin krijgt hij dat omdat hij de hele tijd stro staat te eten. Onbeperkt kuil/hooi zou ik overigens niet eens willen want dan zou hij echt moddervet worden. Maar dat hij stro eet vind ik wel een goed alternatief. Het liefste zou ik hem op de wei hebben, maar dat kan nu eenmaal.

Er is hier verder aan de weg waar de paarden wel een groot deel van de dag in de paddock kunnen (1 van de weinigen in de omgeving) Maar daar heb ik bewust niet voor gekozen. Ze staan daar in hele kleine paddockjes helemaal alleen. Er zit een kleine afstand tussen dus ze kunnen ook net niet neuzen. Ze staan zichzelf dan uren te vervelen zonder eten, ook als het slecht weer is. Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn paard dan liever in zijn box stro staat te eten. Als hij in de paddock staat loopt hij meestal een rondje, gaat even lekker rollen en komt daarna amper nog van zijn plek.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:56

Die van mij hebben onbeperkt echt nodig bij 24/7 buiten, helemaal met vorst.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:24

Vind het ook altijd raar als paarden geen eten krijgen in een paddock. Inderdaad vanwege de kou, ze moeten zichzelf warm houden. En omdat het ook fijn is voor een paard om continue eten te hebben, om maagzweren te voorkomen, en verveling.

Overigens is niet al de soorten stro geschikt voor je paard om als anti-verveling ruwvoer te dienen. Zou dan eerder fijnmazige hooinetten ophangen en je paard meer aan het werk zetten. Daarnaast stoppen paarden met zich volvreten als ze doorhebben dat er altijd genoeg ligt. (hoge uitzonderingen daargelaten en iedereen zegt dat hun paard zo is, maar dat weet je niet voor je het probeert) en vaak helpt het om ze meer bezig te houden (toch weer in de paddock, het liefst met andere paarden en dingen om hun af te leiden, bijv takken enz?)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:30

ik wilde 1st fijn mazige hooitnetten ophangen. Maar zat toen weer een artikel te lezen over dat het belangrijk is dat ze met hun hoofd naar beneden eten, dus daarom laat ik het nu zoals het is. Verder verstop ik overal stukjes wortel en ander eten. Het is maar een druppel op de gloeiende plaat, maar zorgt er wel voor dat hij nog een beetje loopt te scharrelen.

Hij is ook dol op met de bal spelen (zie filmpje in mijn onderschrift) maar ik denk dat het niet gewaardeerd zal worden door de andere paardeneigenaren als ik die in de paddock gooi. Ik probeer hem er nu zo lang mogelijk uit te krijgen door naast zijn paddock tijd en werk ook veel met hem te wandelen en aan de hand met hem te gaan grazen. Al met al kost het me gruwelijk veel tijd en ben ik per dag zo'n uur of 4 op stal. Op die manier kan ik hem, naast de tijd dat hij door anderen wordt los gegooid, zoveel mogelijk buiten zijn box houden.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:24

Bij ons staan ze ook op stro, daar knabbelen ze echt de hele dag aan. Daarnaast krijgen ze 3x per dag kuil, 1x per dag voederbieten en 1x per dag een plak vers stro. Een paard in een paddock zetten zonder wat te eten of te doen, tja dan vervelen ze zich dood na een uur tenminste die van mij wel :o

Gisteren hebben ze op een stuk weiland gelopen, nou ik weet weer precies waarom ik dit liever niet doe met de huidige omstandigheden......een die onderuit is gegaan en dat terwijl ze niets eens gek deden! Gevolg een flinke wond op zijn been omdat hij zichzelf daarbij raakte...leuk je paard buiten!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:26

Ik heb 24 uur per dag buiten ingevuld. Het jaar rond. Altijd buiten is een voorwaarde als ik m'n paard ergens stal. Nog niet eens omdat ik 'm niet op stal wil hebben, een ruime loopstal zou ik in de winter 's nachts acceptabel vinden. Maar omdat ik 'm de klok rond in een groep wil hebben. Ook als hij andere paarden kan zien is het geen succes om mijn paard in z'n eentje te stallen. Ze staan ook nog op de wei, en 's nachts op een verharde uitloop (en als het niet te nat is krijgen ze er een stuk zandpaddock bij) 't Is een groepje van 3 paarden en op die uitloop staan ze ook met z'n drieën. Ik sta bij een particulier in Midden-Nederland :)

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:31

de mijne staat de afgelopen week 24 uur buiten bij mijn vrined op de wei, maar vanaf vandaag weer van 11 tot 3/4 uur in de paddock :j

romyyy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:32

Mijn pony staat 1/2 uurtjes per dag buiten, omdat andere paarden ook naar buiten moeten en er anders geen plek is. Alles is 1 grote modderpoel.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:35

Hier alleen blub bij de ingang van de weide. Ze staat van 9 tot 5 buiten, afhankelijk van het weer. Regent het smorgens erg gaan ze gewoon wat later naar buiten. Maar wel elke dag in de wei, zomer of winter geen probleem.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:46

Zoveel mogelijk buiten is mooi bedacht, maar de manier waarop vind ik ook belangrijk.

Bij ons op stal staan ze van 9 tot 5 buiten, met hooi tot uur of 12/1 en allemaal in 2tallen die goed klikken. Na het eten staan ze vaak een tijdje te dutten of liggen te soezen...probeer in de winterperiode ook vaak savonds te rijden, zodat ze nog wat minder op stal staat.

Swinters de hele dag buiten, maar dan in de blub of zonder eten, dan maar liever wat meer binnen helaas.

Gelukkig heb ik een betere opties in deze omgeving