Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:17

Er stonden grassprietjes op en nog wat andere paarden. Het was geen hamsterkooi in elk geval, maar de paarden konden wel echt de benen strekken zodat hart en longen ook een keer aan de beurt kwamen.

pmarena, ik vind veel nieuwe inzichten helemaal niet zo op de paarden gericht en vaak slaan ze de plank volledig mis. Neem nou wat van die nieuwerwetse dingen als voerballen en allerlei zaken aan touwtjes om mee te spelen. Dat is helemaal niks voor een paard en ze leren er alleen maar vervelende gewoontes mee aan. Geef een paard gewoon zijn voer op de grond en eventueel wat wilgentakken om mee te klooien, maar verder niks. Ik zie teveel kunstrgrepen waar een paard doorgaans niks aan heeft. En ja ik ben erg voor paardenwelzijn, maar niet op een mensenmanier zoals een hamsterkooi.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:24

Pffff, wat een discussie hier nog steeds.
Als ik mijn paard binnen zet, zet ik hem binnen en als ik hem buiten zet, is dat ook gewoon zo.
Mijn paardjes staan snachts op stal omdat ik vind dat dat beter voor ze is.
Wat anderen daarvan zeggen zal me worst wezen.
De mensen die ze dag en nacht buiten houden, mooi toch als je die mogelijkheid hebt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:01

de DA moest gister bij mijn paard zijn, en hij vroeg hoelang hij op de wei staat,dat is ong 10 uur
nou hij vond dat best wel veel [ voor onze paarden die niks doen en allemaal te zwaar zijn]
hij ziet liever dat ze eerder de paddock of de stal opgaan

en niet teveel voordroog/hooi

zei ook tegen hem dat het erg tegenstrijdig is.......de 1 zegt zolang mogelijk buiten en onbeperkt hooi/voordroog en nr 2 zegt weer wat hij zegt

ik denk dat je het per dier moet bekijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:05

Lovely : Mja , die voerballen en en dingen aan touwtjes zijn dingen die een stalpaard wat afleiding in zijn saaie dag kunnen geven en waar sommige paarden best plezier aan kunnen beleven , maar die inderdaad niet echt "paards" zijn.

Dingen als een track rondom de wei , wat obstakels en zandplekjes en voerplekken enzo , zijn dat wel.

Ik snap dus niet goed waarom je daar zo nodig de denigrerende naam "hamsterkooi" aan moet geven want het is gewoon iets dat echt leuk is voor de paarden.

Net zoals van die weilanden waar ook cross-parcoursen in opgebouwd zijn , dat vinden de paarden vaak ook fantastisch en dat geeft gewoon een meerwaarde aan de tijd die ze op de wei doorbrengen , daar hoef je dan toch niet zo op neer te kijken ?

Dat je nu neerkijkt op weitjes van formaat postzegel , of mensen die hun paard in een stuk natte modder zonder beschutting plempen , okee. Maar waarom neerbuigend doen over een huisvesting waar paarden lekker veel gestimuleerd worden om soorteigen gedrag te vertonen ?

Zou jij je paard dan bijvoorbeeld liever als de wei te nat is , een aantal uren in een saaie vierkante zandpaddock zetten en de rest op stal , dan op een plek waar verschillende zandpaddocks d.m.v. paden met elkaar verbonden zijn zodat ze lekker rond kunnen scharrelen van voerplek naar liksteen naar rolplek naar water naar voerplek naar slaapplek naar rolplek...enz. ?

Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat een paard het op die vierkante zandpaddock beter of leuker heeft dan een paard dat een beetje op ontdekkingstocht kan gaan ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:13

Pmarena, in dit bericht geef je juist aan hoeveel van de mens of van jezelf je aan je paard toeschrijft. Wie zegt dat paarden op ontdekkingstocht willen? Wie zegt dat ze voortdurend mentaal uitgedaagd moeten worden? Volgens mij krijg je daar juist gefrustreerde paarden van omdat ze nooit eens rust hebben.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:18

de paarden hier staan in de voorjaar, zomer en najaar van 8 tot 8 buiten.
en in de winter alleen zaterdag 1 uurtje ivm het uitmesten.
Ten eerste lopen ze tot aan de knieen in de drek, en ten 2de lopen ze alles kapot waardoor ze in de zomer niks meer hebben..
We krijgen dit jaar een bak en dan komen ze meer buiten.
Dat vind ik wel een fijner idee, maar moet toegeven dat ze in de winter na 1 uur al weer bij het hek staan te drammen..

Voeren in de wei doen we niet, ze vertrappen alles, en krijgt er enorme zand plekken van door het te lopen op 1 plek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:21

Lovely : Ik snap het idee dat je hebt , maar zie dat het in de praktijk zo niet werkt :)
Ze hebben zat rust...maar ook de mogelijkheid om rond te scharrelen (en dan zelf te bepalen waar ze gaan staan hangen :P ) , het is gewoon extra , die looppaden want ze kunnen ook "thuis" bij de stallen en zandpaddocks blijven....maarja dat heb je als paard ook wel gezien na een tijdje :)

Ze vinden het geweldig om wat rond te banjeren en wat te kunnen afwisselen van plekjes.

Niet altijd datzelfde vierkantje. In dat vierkantje kunnen ze ook staan hoor als ze dat zouden willen , maar ze kiezen er voor om de paden op te gaan en dan eens in die hoek een dutje te doen , dan eens aan dat hooinet te eten , de ene keer willen ze buiten te barsten regenen , de andere keer willen ze bij een paar spetters al naar binnen.... Net als je denkt dat een bepaalde plek gebombardeerd is tot slaapplekje , liggen ze ineens weer midden op het looppad te ronken :P

Of ze komen elke keer voorbij scheuren over het lange pad , dat ziet er ook niet uit :P

Ze vermaken zich echt kostelijk :)

Het jammere is dat we nog niet op alle paden zand hebben waardoor ze met echt rotweer op de basis van het geheel blijven , de stallen en zandpaddocks. En dan staan ze maar wat te hangen de hele dag...vinden ze voor een paar dagen niet zo heel erg maar je ziet echt duidelijk dat er dan nog maar weinig vuur in zit.... ze leven helemaal op als de paden weer open gaan en ze weer lekker rond kunnen banjeren van de ene uithoek naar de andere , ze houden graag de omgeving in de gaten en hoe meer ruimte ze daar voor hebben hoe fijner ze het vinden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:32

pmarena schreef:
Lovely : Ik snap het idee dat je hebt , maar zie dat het in de praktijk zo niet werkt :)
Ze hebben zat rust...maar ook de mogelijkheid om rond te scharrelen (en dan zelf te bepalen waar ze gaan staan hangen :P ) , het is gewoon extra , die looppaden want ze kunnen ook "thuis" bij de stallen en zandpaddocks blijven....maarja dat heb je als paard ook wel gezien na een tijdje :)

Ze vinden het geweldig om wat rond te banjeren en wat te kunnen afwisselen van plekjes.

Niet altijd datzelfde vierkantje. In dat vierkantje kunnen ze ook staan hoor als ze dat zouden willen , maar ze kiezen er voor om de paden op te gaan en dan eens in die hoek een dutje te doen , dan eens aan dat hooinet te eten , de ene keer willen ze buiten te barsten regenen , de andere keer willen ze bij een paar spetters al naar binnen.... Net als je denkt dat een bepaalde plek gebombardeerd is tot slaapplekje , liggen ze ineens weer midden op het looppad te ronken :P

Of ze komen elke keer voorbij scheuren over het lange pad , dat ziet er ook niet uit :P

Ze vermaken zich echt kostelijk :)

Het jammere is dat we nog niet op alle paden zand hebben waardoor ze met echt rotweer op de basis van het geheel blijven , de stallen en zandpaddocks. En dan staan ze maar wat te hangen de hele dag...vinden ze voor een paar dagen niet zo heel erg maar je ziet echt duidelijk dat er dan nog maar weinig vuur in zit.... ze leven helemaal op als de paden weer open gaan en ze weer lekker rond kunnen banjeren van de ene uithoek naar de andere , ze houden graag de omgeving in de gaten en hoe meer ruimte ze daar voor hebben hoe fijner ze het vinden.

:D dit lijkt me echt geweldig voor mijn paard :j
die rent nu ook de stukken aarde uit de grond[ waar de boer echt niet blij mee is -O- ]
en het is veengrond ,wat nu met alle regen erg zacht is en vandaag mochten ze er dus ook niet op,gelukkig wel op het kleine dijkweitje dus ze staan iig nog op gras.
maar ik denk dat mijn paard jouw wei wel zou waarderen :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:46

Oei...veengrond....dat schijnt nog erger te zijn dan klei en dat is al waardeloze troep , hier sopt het ook weer aan alle kanten :=

Tja we denken erover om tzt. nog een plekje te verhuren , er zou best nog een grote pony bij kunnen , we zijn alleen bang dat we iemand treffen die ons met de troep laat zitten , we hebben het er al druk zat mee en we willen echt de taken verdelen....nu nog druk bezig met verbeteren en aanpassen....dus voorlopig houden we het maar even bij 2 ;)

Voor de grap wat fotootjes van hoe de paarden er hier bij staan in hun "hamsterkooi" :P , je ziet er ook hele tevreden koppen op en Rena is van een behoorlijke neuroot veranderd in een veel stabieler en gelukkiger paardje :

Dutje doen op het looppad terwijl je holmaat de wacht houdt :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... aken-1.jpg

Verkwikt wakker worden...waarna de betreffende holmaat een dutje kan doen :P :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... aken-3.jpg

Baasje gespot , appel-radar ingeschakeld en aan het scannen :P :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... aken-4.jpg

Allebei een eigen stukje wei uitgezocht (de doorgang zit ruim 100 meter naar links) :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... ken-11.jpg

In de punt van de wei de hele wei goed kunnen overzien en lunch bij de hand :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... ooinet.jpg

Rena die twijfelt tussen wat makkelijk saai laag gras....of even het sprongetje nemen naar de sappige wei :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 010-13.jpg

Schuurpaal / liksteen :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 010-10.jpg

Lekker kriebelen met een maatje , even een privé-plekje opgezocht zodat de Haf zich er niet tegenaan bemoeit :P :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... SEPT-5.jpg

Baasje ontdekken....die vanuit haar kantoortje foto's zit te maken :P :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... SEPT-9.jpg

Wat hooi eten in de stal :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... stal-1.jpg

Even een slokje water halen...en weer op pad :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... e-stal.jpg

Even door de tijdelijke doorgang heen om te kijken hoe het gras op de dijkwei er bij staat....
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... /pp-17.jpg

Lekker een dutje doen samen in de kleine paddock in de beschutting van de stal :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... -klein.jpg

Even de Arabier uithangen en overdreven rondrennen en snuiven door de paddocks :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... askaak.jpg

Hapje hooi eten in de boogtent :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... ooinet.jpg

's Ochtends wakker worden in de punt van de wei :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 0waken.jpg

Lekker rollen in de sneeuw :
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 040004.JPG

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:54

:D dat ziet er super uit zeg!!

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:02

Mijn paard stond voorheen 24/7 buiten van april tot november, 's winters stond hij buiten van 10 tot 4 ongeveer.
In de zomer was ik continue aan het tobben met zijn gewicht (lees te licht) omdat hij vanwege erge jeuk op gras niet in de verse wei kon. Had wel oud hooi maar dit kon ik blijven voeren :O In de winter kreeg hij 1x per dag kuil (ook als er sneeuw lag) en lag er amper stro in de stal. Nu ben ik verhuisd met hem naar een stal waar hij elke dag van 8 tot half 2 buitenkomt, 2x per dag goed hooi krijgt en hij niet meer op gras komt.
Geloof het of niet, mijn paard ziet er veel gelukkiger uit. Hij hoeft niet meer met de anderen te vechten als er eten in het spel is, zijn jeuk is bijna helemaal weg en hij is eindelijk aangekomen!
Hij heeft nu ook een heerlijke laag vlas in de stal waar hij op kan liggen ipv een stenen vloer......nee voor mij liever iets meer in een prettige stal dan in de wei en niet gelukkig door jeuk en bijkomende honger....
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik hem elke dag extra losgooi om te mesten, hij regelmatig in de stapmolen gaat en ik natuurlijk ook regelmatig rijd....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:05

Mirgino : ja leuk hè , het is ook echt geweldig om te ontdekken wat ze wanneer aan het uitvreten zijn :P

Paarden vonden het al prima , ik zie op de foto's vooral ook veel ouwe en tijdelijke zooi en slechte wei nog , dat hebben we gelukkig al een heel stuk opgeknapt...maar we hebben nog genoeg werk :=

Moet vooral nog veel zand bij komen zodat we voor de slechte dagen een groter stuk krijgen dat gewoon fijn beloopbaar blijft , die rotklei is na een klein buitje al glibberig >;)

Wij (mijn aangetrouwde nicht en ik) leggen allebei elke maand 150 euro in waar we we de paarden en wei van onderhouden , en waar we dan ook verbeteringen mee aanbrengen. Zand , afrastering , schuurborstels , likstenen enzo.

De stal die we hebben gebouwd daar draagt mijn nicht natuurlijk niet aan bij , dat zijn de kosten van mij en vriendlief want dat is toch iets dat bij ons bij het huis komt , als het ware. Maar zij (en vooral mijn neef) helpen echt heel hard mee met het klussen , elk weekend metselen enzo , echt helemaal top +:)+

We hebben nu ook een mini-trekkertje gekocht en de wei staat er al veel beter bij , we hebben eigenlijk gewoon wat teveel gras en de ponies zijn ook iets te dik , wat dat betreft zou er dus beter nog 1 bij kunnen , is voor de ponies ook leuker als het goed klikt :) Maar daar kijken we wel eens naar als we wat verder klaar zijn met klussen want ik vind het ook een beetje eng :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:11

Gister voelde ik me wel erg rot, we hadden een wedstrijd, maar we
startten pas om 5 uur. Dus half 4 de stal uit om te poetsen, opzadelen,
inrijden en starten. Maar daarvoor dus hele dag op stal gestaan.
Als het nou droog was kon ze nog wel even naar buiten een paar
uurtjes maar met die regen ging dat echt niet. :n

Voelde me echt schuldig. Heb de stal maar 2x extra uitgemest en 2x
extra plak hooi gegeven. Na de wedstrijd heeft ze een uurtje in de wei gestaan
gelukkig.

&Vandaag gaat ze weer een uurtje of 7 :) Extra vroeg m'n bed uit gesprongen
om d'r optijd buiten te zetten. :')

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:20

ik heb een uitloopstal: een grote stal, met toegang tot een minipaddock die iets groter is dat de stal. daar staan ze met wat eten ook wel tevreden.
natuurlijk heb ik dan ook nog een enorm groen weiland waar ze vaak staan

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:23

Leuke foto's Pmarena.
Zoiets vind ik leuk, al zou ik het nog weer anders doen maar tis ook persoonlijk en je moet kijken naar de beschikbare ruimte off-course. Maar ik zou een paar dingen anders doen (liksteen, voeren ed.). Heb jij een plattegrondje? Het is niet met rechte lijnen uitgezet of wel?

Erg mooi. :)

Maar niet haalbaar met meerdere paarden (zou dat ook niet willen, en ondanks zo'n track zou ik ze 's nachts als nog binnendoen. Als is het van 23.00-06.00. Hihi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:35

Je kunt het inrichten zoals je het wilt , en zo gek maken als je het wilt , het enige basisprincipe is dat je een pad rondom de wei maakt zodat je de paarden meer stimuleert om te gaan lopen in plaats van in een vierkante wei te blijven hangen :)

Op de foto's is het her en der nog behoorlijk rommelig , tijdelijke paaltjes , tijdelijk schrikdraad , niet allemaal recht inderdaad. Nu is het redelijk recht , we hebben in het midden een weitje van zo'n 20 x 60 meter , dat opgedeeld is in een bakje van 20 x 40 en een stukje van 20 x 20 , hier lag de mesthoop van de vorige huurders dus dat hebben we opnieuw ingezaaid.

Aan de linkerkant nog een weitje van grofweg 20 x 30 en aan de rechterkant ook. En dan nog de dijkwei van ongeveer 12 x 160 meter , die loopt in een bocht en dat vinden ze natuurlijk erg tof , om rond die bocht te scheuren om te bekijken wat er daar aan de gang is , en de dijk op te galopperen om daar richting het dorp en de golfbaan de boel een beetje in de gaten te houden :P

Het pad loopt rondom de wei en is achterin een meter of 5 breed , links misschien 2 meter , ergens anders weer 3 meter...en op de uiteindes is het een breder stuk zodat ze daar ook nog wat kunnen stuiteren , en daar hebben we dan een hooinet-frame staan , dus op de uithoeken van het perceel. Onderweg hebben we nog her en der een uitsparing gemaakt zodat ze nog wat extra ruimte hebben om rond te hangen of om te keren in een gekke bui , en elk stukje wei heeft meerdere ingangen. Tussen het lummelen e.d. door doen ze dan regelmatig een rondje om toch even te gluren of er ergens een poortje naar een (ander) weitje open staat :P

De likstenen hangen nu allemaal aan de omheining , we hebben verschillende soorten. Ook hier en daar een schuur-plek. En dan een voetenbadje zodat de voeten in de droge periodes toch goed elastisch blijven.

De hooinet-frames waren tijdelijk van hout en bevallen supergoed , dominante pony laat de andere er ook gewoon van eten , meestal staan ze samen uit 1 netje te plukken terwijl ze echt niet samen van 1 hoopje hooi zouden eten :n

We hebben nu frames van gebogen steigerpijp , hopelijk zijn die beter Fjord-bestendig :P

De boogtent is nu in gebruik als afdakje voor het mini-trekkertje.

We twijfelen nog over eventueel opnieuw inzaaien van een aantal stukken....hebben de huur van de wei nog geen jaar geleden pas over kunnen nemen en daarvoor is de wei jarenlang verwaarloosd geweest , was dus echt een zooitje. Nu is het al een heel stuk mooier allemaal en we zijn dan ook erg benieuw hoe de wei het volgend jaar gaat doen qua onkruid / gras. Op dit moment staat het er best netjes bij allemaal , vooral wat teveel klaver nog.

Met meerdere paarden moet het ook prima kunnen hoor , wel is een stabiele groep dan aan te raden en wellicht wat bredere paden :)

Er is tegenwoordig zelfs een professionele website over :
http://www.paddockparadise.eu/
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-09-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:40

Opnieuw inzaaien zou goed kunnen denk ik. Kan het land wel rust krijgen dan??

Ik vind het er super uitzien. Dat van het rechte en dingetjes net iets anders is meer omdat ik een zeikerd en een perfectionist ben. Dus ik hou van recht (en tegelijkertijd is mijn leven een chaos overigens hoor. :') ) en voer voorzieningen likstenen zou ik persoonlijk allemaal overdekken.

Verder vind ik dat je het super hebt ingedeelt. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:41

Oja: wat is je totale oppervlakte van je PP? :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:43

onze paarden staan ook altijd 24/7 op de weide alleen asl ik wedstrijd heb dan komt hij voor 1 nacht binnen.
ze hebben een grote inloop stal maar daar maken ze niet veel gebruik van alleen met veel zon,
toen het zo n noodweer was stonden ze gewoon te grazen.
ik denk dat het ook een beetje eraan ligt waar je je paarden gestald hebt,
op een manege mogen de paarden maar een paar uurtjes buiten,
ik heb het geluk dat ik eigen weides heb.
onze paarden staan in een groepje van 3,
ze hebben onbeperkt vordroog ter beschikking.in een hooiruif.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:58

Chaos schreef:
Opnieuw inzaaien zou goed kunnen denk ik. Kan het land wel rust krijgen dan??

Ik vind het er super uitzien. Dat van het rechte en dingetjes net iets anders is meer omdat ik een zeikerd en een perfectionist ben. Dus ik hou van recht (en tegelijkertijd is mijn leven een chaos overigens hoor. :') ) en voer voorzieningen likstenen zou ik persoonlijk allemaal overdekken.

Verder vind ik dat je het super hebt ingedeelt. :j

Nee joh , waarom zou je die hooinetten afdekken ? Die knollen moeten juist lekker in de open lucht wat kunnen eten :P

We hebben voor in de stal ook hooinetten maar ze staan veel liever buiten :)

Op dit moment hebben we overigens al tijden geen hooi buiten in de netten gevoerd omdat we met dat gras-overschot zitten.... en het hooi is ook hartstikke duur , dus ze moeten nu eerst maar eens op schema komen met het gras zodat dat niet al te lang de winter in gaat :)

Gezien we gras teveel hebben nu , is het met 2 ponies geen probleem om een deel van de weitjes kwijt te zijn vanwege opnieuw inzaaien :)

We hebben in de "grote" wei van zo'n 30 x 160 meter dus 3-4 stukjes wei , en de dijkwei van zo'n 12 x 160 meter is ook verdeeld in 2 stukken wei , dus totaal hebben we zo'n 5-6 stukjes wei waarvan het de bedoeling is als alles een beetje af is , dat we elke wei een weekje lang open zetten....waarna hij dus weer ruim een maand dicht gaat totdat hij weer aan de beurt is.

Het rechtse weitje hebben ze nu net kort gegeten dus dat moeten we nog even maaien (hoge plukken er af) waarna die rust krijgt. Nu is de linkse wei aan de beurt , maar sinds gisteravond hou ik ze op de paddock omdat het echt te gek was met de nattigheid , ik wil niet dat ze de hele boel aan gort lopen , daar heeft niemand iets aan :n Vannacht ook slecht weet maar nu is het weer lekker droog dus als dat zo blijft mogen ze vanavond weer verder "werken" aan de linkerwei :P

De middelste wei gebruiken we ook als bak en die groeit niet zo heel erg hard gelukkig , gras staat nu zo'n 20-25 cm hoog op het grootste stuk. Daar mogen ze echt alleen op als ze helemaal geen gaten er in trappen. Maar eigenlijk moet dat stuk ook nodig begraast worden....en dat kleine vierkantje dat we een paar weken geleden als test ingezaaid hebben op het stukje van de mesthoop , moet ook nodig begraasd worden....maar de dijkwei eigenlijk ook.... het zou dus totaal geen probleem zijn om de weitjes 1 voor 1 opnieuw in te zaaien maar ik vraag me af hoe nuttig het is , gezien het goede herstel dat ze al laten zien sinds begin van het jaar. Er hoeft van mij ook niet alleen maar gras te staan en de wei is op zich niet slecht qua bodem , veel wormen , water zakt best snel weg (zeker voor klei...) dus het kan ook nadelig werken om daar aan te gaan klooien.

Voor nu zou er eigenlijk gewoon een paardje bij moeten komen zodat ze het beter bij kunnen houden met grazen , maar omdat ik de optie nog open wil houden dat we het toch een keer opnieuw in gaan zaaien volgend jaar en we ook echt geen trek hebben in iemand die ons alle stront op laat ruimen en al het werk laat doen....stellen we dat nog even uit. Het zou nu gewoon nog een beetje krap zijn voor 3 paardjes , ook omdat we in 1 stalletje nog volop klus-spullen hebben staan , en in een ander stalletje het hooi op moeten slaan....en nog een klein stukje land erbij willen kopen van iemand die niet gevonden wil worden :P

Waar we dan ook nog een extra tak voor de paddock van willen maken. Er moet eerst wat meer zand komen en nog iets meer werk gedaan zijn :)

Overigens wil ik zelf alles niet kaarsrecht hebben hoor , de hoeken moeten overal afgerond zijn omdat ik dat veiliger en ook leuker vind om te zien , ik wil alleen niet die paaltjes die zo schots en scheef staan met schots en scheef lint , of verschillende soorten paaltjes....daar kan ik echt slecht tegen , net zoals die weilanden die je vaak ziet met dat rondgedraaide witte lint dat half slap tussen prikpaaltjes hangt...ver-schrik-kelijk , brrrr := :P

Ik word er hier ook altijd sjacho van als iemand de poorten niet goed dichtdoet waardoor er iets gedraaid of scheef staat , vind dat ZO lomp , grrrr :P

ciana2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:01

Mijn paard /3 (4 jaar) moet vanwege eczeem voor zonsondergang naar binnen en ze gaat pas bij zonsopgang weer naar buiten. wij hebben sinds kort een eigen wei en stal en voor de gezelligheid dat ze niet alleen is een minishetje gekregen. voorheen stond ze volpension en kwam ze nooit op een wei alleen iedere dag 1 uur in de stapmolen en 3 x in de week werdt ze gereden. Geen probleem hoor ze vondt het allemaal prima. nu heeft ze sinds 3 weken een eigen stal en wei, de wei vindt ze erg prettig maar de stal die vindt ze maar niks zodra ik haar erin zet blijft ze _-:( drammen en rondjes lopen.
ik kan 1 staldeur openzetten en ook haar luikje waar haar hoofd uitkan voor naar buiten te kijken, maar ik durft het niet,en moet alles dichtmaken, (met pijn in mijn hart) anders blijft ze |o drammen en lopen. ik denk dan, hebben we dat allemaal voor niks gemaakt voor jou. ik heb zelfs geprobeerd een kleine minipony erbij zetten in de hoop dat ze dan rustig is maar geen succes, dat wil ze }:) ook niet. ik knijp iedere avond als ze binnen staat, maar mijn ogen dicht en sluit de deur achter me :evaw: .
Laatst bijgewerkt door ciana2007 op 19-09-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:02

Chaos schreef:
Oja: wat is je totale oppervlakte van je PP? :D

Weet ik niet precies... het weiland achter het huis is dus grofweg 30 x 160 meter , en de dijkwei grofweg 12 x 160 meter , dan nog een stukje tussen dijkwei en tuin dat zo'n 350 m2 is en we graag willen kopen maar waarvan de eigenaresse niet te vinden is :P En een hoekje van de tuin dat we gebruiken voor het erfje + stalletje , dat is misschien 200 m2 ofzo. Het is al met al dus ergens tussen een halve en een hele hectare , en om het leuk te gebruiken is 3 D-ponies wel zo'n beetje de max.

Twee ponies kunnen het gewoon niet goed bijhouden , alhoewel dat van het voorjaar wel weer lukte toen het zo droog was..maar toen was de wei ook aan het herstellen van het jarenlange zware gebruik dus tja...ben erg benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan :)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:08

Ik denk dat het ook gewoon een beetje afhangt van paard tot paard.. Mijn 3 jarige stond eerst ergens waar ze bij slecht weer snachts binnen moest op stal, wel daar werd ze dus helemaal gek van! Het waren nochtans grote, ruime stallen. Maar ze was heel onrustig op stal en zelfs bang eigenlijk. Als ik haar er dan uithaalde was ze super wild en viel er niets mee aan te vangen.
Nu is ze verplaatst naar ergens waar ze schuilstallen heeft maar 7/7, 24/24 buiten staat, en ik kan zien dat ze daarvan geniet. Ze heeft daar een gigantisch beloop en kan ook nog eens schuilen onder bomen, maar ze doet niet eens de moeite als het regent.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:17

Pmarena: Thanks voor je hele verhaal!

Ik wilde eigenlijk vragen na het lezen van je stukje: Maar waarom wil je het wél inzaaien? Het klinkt alsof de weides nu mooi aansterken en dan zou ik er idd niet te veel aan doen.

Kaarsrecht hoeft het van mij ook niet hoor, is ook niet haalbaar, hier iig niet, en paps gaat mij echt niet alles recht laten zetten, word ie vast en zeker chagrijnig. :P Maar ik hou idd wel van vierkantjes/rechthoekjes, gelijke looppad-breedtes, zelfde paaldjes/linten etc. :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:07

pmarena wat een prahctig plekje zo!! Daar is menig paardenmens (en vooral paard) jaloers op! Een hoop te doen en te beleven. Zo jammer dat dat voor mijn merrie niet zal werken zoiets, ik zie allemaal smalle dorogangetjes, hoekjes en doodlopende stukjes, brrr, dan hebben we regelmatig kapotte paarden waarschijnlijk :=