Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:10

Noppert schreef:
Ik moet zeggen dat onze kuil het heel goed doet. Wij hebben gmiddeld 6 paarden die we er van voeren en niet echt een hoge voersnelheid, maar het pak kuil dat ik 3 weken geleden open maakte is nog steeds helemaal goed. Ik spreid het wel uit elkaar zodra het pak opengaat, maar heb nog niets hoeven weggooien.

Daar moet je ook wel de ruimte voor hebben natuurlijk, om die pakken uit te spreiden. Vorig jaar konden wij hier in de buurt niet genoeg (betaalbare) kleine pakjes hooi meer krijgen (20kg) en toen hebben we een paar grote ronde en vierkante balen gekocht (van rond de 400kg) Daar zouden wij een maand mee kunnen doen (2 paarden en 1 shet) en om dat te kunnen halen, moesten wij ook de hele baal uit elkaar pluizen. Dan ging het wel. Maar het is een hele boel werk en je moet dus de ruimte hebben om het uit te spreiden. Die ruimte gebruiken wij liever voor andere dingen en we hebben ook geen zin om die hele baal uit elkaar te pluizen. Daarom hebben we nu (nu we de kans hebben omdat het ons eigen land is) voor 200kg baaltjes gekozen. Die hoeven we niet uit te pluizen die kunnen we mooi plak voor plak aan de paarden geven en we hebben dus ook die ruimte niet nodig om de baal uit te pluizen. Wij vinden dat een ewrg fijne oplosing, en de relatief hogere prijs valt in het niets bij de prijs die we normaal gesproken voor kleine baaltjes betaald zouden hebben :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:52

Vanacht heeft de loonwerker ons voordroog/kuil geperst en gewikkeld.
We waren vanacht pas om 2 uur aan de beurt, zo ontzettend druk hadden ze het.

Als het nog één dagje langer mooi weer was geweest hadden we het zelf in kleine baaltjes kunnen persen, maar helaas..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:36

Horse321 schreef:
Hier is twee keer een poging gedaan om te hooien, de eerste keer zijn er nog net op tijd kuil pakken van gemaakt, voordat het begon te regenen.

De tweede keer was tevergeefs... de weersvoorspelling kwam niet uit en er is teveel regen gevallen om er nog iets van te maken :n

We voeren hier altijd hooi, en kuil is voor ons bijna geen optie(te weinig paarden) maar het ziet ernaar uit dat er niks anders op zit en toch kuil moeten gaan voeren, dus we zijn van plan het kuil te delen met mijn schoonzus... die ook paarden heeft.

Heel verstandig.
Als je een baal open trekt en je haalt er dan een deel af (plakken of afrollen) en vervoert het naar je schoonzus, dan kun je prima een baal delen. Als het droog van de grond en onder dak ligt kan het echt wel een weekje of langer liggen. Zeker in de winter.

Hier is gisteravond onder prima omstandigheden weer 15 grote ronde balen en 1 kleine ronde baal (restje) geperst en gewikkeld. 2e snee, niet meer bemest na de 1e snee.
Dinsdag einde van de middag gemaaid, woensdag nog regen, donderdag bewolkt en droog en was echt bang dat het niets zou worden ivm de wisselende weerberichten, maar vrijdag en zaterdag is het zulk mooi weer geweest dat ik heb besloten het meeste te houden en zelf op te voeren van de winter. Dan bewaar ik het grootste deel van de 1e snee voor de warmere periode, die is nog wat langer gedroogd. Heb nu 3 paarden en 2 grote pony's staan, dus kan vrij vlot doorvoeren 's zomers.

Toen ik vannacht de regen op het dakraam hoorde kletteren was ik erg opgelucht dat alles mooi droog in het plastic stond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:13

In de wintermaanden kan je het makkelijk 3 weken bewaren. De natste plakken het eerst voeren, die liggen vaak aan 1 kant. Even losschudden en het droogt al weer. Heb je een zonnige dag, schud ze uit elkaar en leg ze even een uurtje in de zon op de warme tegels en het is droog.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:47

Kuil kun je best lang bewaren onderdak.
Vorig jaar konden wij een pak gewoon 2,5 tot 3 weken bewaren.
We sneden hem toen niet eens helemaal open.

ElCamino

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:03

hier nog steeds niks eraf....getver, veel te nat, als ik door de wei loop staat het water tot boven mijn enkels.We wachten gewoon af en anders wordt het afgevoerd.
Ik hoopte dat deze paar mooie dagen het grondwater aardig zou leten zakken maar helaas.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:20

ai, dat is wel erg nat... kunnen ze daar nog wel fatsoenlijk doorheen met trekker en grasladewagen om het af te voeren?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:28

nee, daar moet ik ook voor wachten...er kan niks doorheen maar als mijn gras te lang blijft staan hoef ik het niet meer

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:41

Oei met zoveel water zou ik ook niet blij zijn, das flink balen zeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:18

Hier hetzelfde probleem... land is nu wel aardig droog: maar deze week is totaal niet geschikt om te hooien :+
Als het te lang duurt gooi ik de paarden er maar gewoon op een deel.... want ik ben bijna door hun graslandje heen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:56

Wat een ellende ik kan bijna hooien voor de derde keer maar dat doen we niet heb er geen plek meer voor en heb zelfs over

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:11

Ik laat de pakken altijd liggen tot de vorst...bij kou blijft het veel langer goed!
Vorige winter had ik grote vierkante pakken en maar 2 paarden die ervan aten ( eerst óók de buren maar die wilden het niet meer) en heb het hele pak steeds kunnen voeren zonder dat het wegrotte. En ik kan het niet uitspreiden.

Voordeel is wel dat ik het ook kan laten liggen tot de kou, ik heb ook gewone baaltjes van de eerste snede..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:22

@zacharyhill, kan je er dan niet iemand blij mee maken? wat ik lees zijn er nog genoeg op zoek.. of is het teveel gedoe?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:03

Ik zit in zeeuws vlaanderen en dat is voor de meesten te ver weg om het te komen halen, en daarbij wil ik ook zeker weten dat ik het red tot volgend jaar dat zie ik pas in jan/feb en in de buurt heb ik ook nog paardenmensen dus kwijt kunnen altijd

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 19:36

De planning is dat vrijdagochtend de 3e snee eraf gaat, Ze voorspellen heel mooi weer het weekend, dus we gokken het maar!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:10

ik vind de voorspellingen nou niet zo denderend, maar zal voor je duimen voor mooi weer...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:47

jeetje dat is nog eens een risico nemen, hier wordt gewoon regen voorspeld voor dit weekeinde.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 07:51

Vreemd, want hier (ZO Brabant) is de voorspelling voor het weekend rond de 25 graden en droog :? :? Ik zat alweer te balen want afgelopen zaterdag op wedstrijd was het snikheet en dan zou het komende zaterdag op wedstrijd weer zo afzien worden :D :D
Gelukkig is de loonwerker redelijk flexibel, dus we hoeven maar te bellen om te veranderen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:38

In Gelderlandzuid wordt ook een mooi weekend voorspeld, maar hier is de bodem (klei) zo nat dat het echt niet genoeg is. Ben blij dat wij het vorige week gehooid hebben.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 10:42

Als ik terugkijk hadden we het ook vorige week moeten hooien, maar ja, dat is achteraf gepraat :D
Als de weersvoorspellingen wijzigen laten we het gewoon nog een tijdje staan, alhoewel het eigenlijk er wel af moet

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:52

Hier is natuurmonumenten hun stukje ( wat ik niet huur maar ernaast) met de hand aan het maaien en opruimen..wát een werk....
Wij blijven hopen op iets beter weer, maar het kleine autootje ( zo'n sisi-achtig ding met laadbakje) zat al vast in het weiland....zucht, mijn land ligt nét zo laag....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:39

Ik hoop dat de loonwerker toch nog snel gaat hooien... want ik ben bijna door mijn gras heen :+ En om ze nu al hooi bij te voeren??
Lastig... want kan ze ook deels op het 'nog te hooien' land zetten, maar dat vind ik ook weer zonde :+
Verrekte zomer in nederland! :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:17

hihihi, hele zomer regen, heb het nog nooit zo extreem meegemaakt...
Helaas net nu wij aan het klussen zijn en alles moesten aanleggen. Dat hebben we dus niet afgekregen en daarom heb ik nu wateroverlast in de paddock en het nieuwe zandpad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:26

wij zijn er niet aan geraakt dit jaar :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:30

Het is ons ook niet meer gelukt.... Loonwerker wil het nog wel in 400 kg pakken gooien, maar omdat dat zo snel opmoet weet ik niet of dat voor ons zo handig is.
Maar las hier dat je het met vorst wel langer kan voeren? Hoe sla je die pakken op? Want wij kunnen het alleen maar op de wei neer zetten.
Twijfel nu wel... of 400 kilo of de paarden op het land zetten en omdat het gras erg hoog is kunnen ze wel tot november er staan....
Wat is wijsheid?