Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarmenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:59

Mijn paarden lopen 2 á 3 uur per dag buiten op de wei en zijn niet unhappy of zielig...
Het is maar net wat ze gewend zijn, want na 2 á 3 uur willen ze erg graag weer mee naar binnen (en dit komt niet doordat er te weinig gras is, want dat is er genoeg).
Zo ken ik ook een paardje wat het nog geen kwartier in de weide volhoud

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:50

een kind wat nooit buiten speelt en thuis achter tv of computer zit zal ook moeilijk naar buiten te krijgen zijn en snel weer voor de deur staan. Maar dat wil niet zeggen dat dat binnen zijn dan goed is voor dat kind. Het is juist gezond buiten te zijn, lekker bewegen in de frisse lucht, en met anderen te leren omgaan en samen spelen. Dat is ook een stukje opvoeding en sociale contacten zijn ook erg belangrijk.

Voor paarden is dat eigenlijk niet anders...
Als een paard het niet gewend is, zal het even wat aanpassen zijn en misschien een manier zoeken om zo'n paard te laten wennen aan meer uren buiten, maar voor het paard is het wel gezonder en zodra het aan de vreemde omgeving en nieuwe contacten gewend is, zal het zich over het algemeen veel beter gaan voelen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:22

als het gewoon weer is 24/7, mijn paardje wil niet eens snachts naar binnen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:23

bij ons gaan de paarden van sochtends half 10 tot ongeveer 2 a 3 uur dus ongeveer 5 uur per dag naar buiten, en ik probeer alles zo aan te passen dat ik savonds ga rijden of longeren en dan daarna zet ik haar ook nog een uurtje op de wei zodat ze dan er ook nog uit is.. Tja en ik zou haar ook het liefst de hele dag buiten willen hebben , maar het is niet anders. Verder is het een superstal, mijn paard heeft ook best een grote stal, en ze kan haar kontje best keren erin...En volgens mij vind ze het ook allemaal best zo want ze is erg goed te pas!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:29

Ik zou het liefste mijn paard dag en nacht naar buiten doen, maar het is gewoon echt niet haalbaar. De weilanden hier in de buurt zijn namelijk allemaal met sloten afgezet en ik vind het een te groot risico om hem dan 's nachts in de wei te laten. Daarbij is mijn paard een onrustig dier, na een uur of 5 gaat hij zich vervelen. Dat resulteert in oftewel heel hard rennen ( Lees: rennen en zo in paniek raken hierdoor dat hij zichzelf verwond) of hij gaat bij het hek staan klieren met de andere paarden, waardoor hij weer met zijn voorbeen in het draad komt ( al 4x gebeurt deze zomer).

Tja.. Ik wilde dat ik die van mij nog langer buiten kon laten staan!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:57

Maar 5 uur per dag in de wei is gewoon prima hoor. 24/7 hoeft echt niet, niet ieder paard vind dat leuk.
Mijn paarden weten niet anders dan 24/7 maar daar komt straks verandering in.
In de winter gaan ze op de paddock met open stallen dus krijgen ze de keus binnen of buiten.
Maar 5 uur pd is imo prima hoor.
Waar ik moeite mee heb is 23 uur op stal en dan flink hard trainen in dat ene uurtje. Helaas komt dat nog te vaak voor.
Dat is geen paardwaardig bestaan of wel soms?

TolineS

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:01

je hebt gelijk Zeeuwtje, heb het treurig genoeg vaak zat gezien dat zon beestje 23 uur op stal staat, eruit wordt gehaald ,opgezadeld en meteen in de krul... Erg sneu......

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:05

TolineS schreef:
je hebt gelijk Zeeuwtje, heb het treurig genoeg vaak zat gezien dat zon beestje 23 uur op stal staat, eruit wordt gehaald ,opgezadeld en meteen in de krul... Erg sneu......

Juist diep treurig vind ik dat. En daar zou nou eens iets tegen moeten gaan gebeuren.
Flinke straffen op zetten bv. Dat is toch geen fijn paardenleven |(

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:19

dat vind ik ook.. En het ergst is dan ook nog dat die mensen van het paard verwachten dat ze ook nog perfect lopen dat uurtje..Bah... Nee , dan maar 5 uur op de wei.. En ook mijn merrie heeft het dan wel gezien op de wei en gaat dan klieren haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:29

Ja, maar ik zeg altijd: Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Die eerste zal altijd handelen in het belang van het paard, terwijl de tweede soort handelt in het belang van de ruiter.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:21

ik zou niet willen zeggen een minimaal aantal uren op de wei dit man voor mij best een paddock oid zijn. Maar in ieder geval niet meer dan een nacht op stal (normale tot grote stal).

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:12

mijn verzorgpaard staat bijna altijd buiten. En om op de vraag van de TS terug te komen, ja ik zou wel naar een pensionstal kijken waar mijn paard veel naar buiten kan. Ik denk dat het het meest natuurlijk is voor een paard om buiten te zijn (ookal is het eigenlijk onnatuurlijk om erop te rijden, maar ja, het is zooo heerlijk he?!).