Je kunt ook puin onder je heuvel doen en daar de grond overheen
tess_84
Geplaatst: 22-06-09 15:42
Ik haal alle mest om de twee dagen van de wei hoor, dus daar zal het niet aan liggen. De mest ligt trouwens vooral op de stukken die al kort gegeten zijn.
@tess_84 : moet ik die van mij toch eens gaan opvoeden. Die mesten dus langs de afscheiding van het hoge stuk en als ik dus het draad een stukje opschuif dan gaan ze daar dus ook mesten
Hihi, rare beesten van jou DubbelDun Die van mij mesten ook wel op de lange stukken, maar vooral onder de walnotenboom, daar vind ik gegarandeerd de meeste mest. Best wel handig dat ze altijd op dezelfde plek mesten.
pmarena
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-09 15:47
Wat een vuilakken , en jij maar vlassen met je harkje tussen dat hoge gras zeker
Safiera
Geplaatst: 22-06-09 15:48
Ik bedoelde eigenlijk heuveltjes maken door een stukje uit te graven, dat zand dan weer als heuvel tegebruiken, en daarachter weer een stukje uit te graven
Ik weet dat ze liever korter gras eten, ook omdat dat lange gras meer 'werk' is denk ik. Meer verzels, steviger etc. Toch lijkt het me wel gezond...
Bij ons is nu ook alles min of meer mooi kort afgegraasd, nu we 2x per week alle mest uit de wei halen.
Heb zo'n zin om ook aan de slag te gaan! Hoop dat ik er binnenkort vaker heen kan, en het dus ook echt eens wat wordt. Maar die paaltjes (+ isolatoren + draad) zijn zo duur!
tess_84
Geplaatst: 22-06-09 15:49
Jaa man, da's zo onhandig he, die mest uit dat hoge gras halen!
@Safiera: ik koop dat spul op de Duitse Ebay. Scheelt enorm. @pmarena: harkje werkt niet. Gewoon een paar dikke/waterdicht tuinhandschoenen aan en rapen
Dinopino
Geplaatst: 22-06-09 16:04
Ik mest met zo'n klein tuinharkje. Voor de zware stukken gebruik ik zo'n kinderharkje. ( ik kan niet goed bukken dus met de hand gaat het niet worden). Heb zo'n klein harkje aan een in lengte verstelbare steel. Werkt prima in het hoge gras.
Safiera
Geplaatst: 22-06-09 16:07
Ik gebruik een metalen 'uitmester' (zo noemt iedereen dat ding hier) Maar in hoger gras is dat niet bepaald handig. Maar oprapen??? Zo vast is de mest bij ons niet.
@Dino: in het lange gras werkt niets met een steel of harkachtig iets. Temeer omdat die van mij geen mooie stevige drollen hebben maar meer het flatserige type zijn
O die lijkt wel erg op het hakje van die nieuwerwetse mestboy , even de naam kwijt , ze hebben hem bij de paardendrogist
Dinopino
Geplaatst: 22-06-09 17:18
Deze gebruik ik al jaren. Waren toen altijd in de aanbieding bij de aldi voor 25 cent. Je moet er wel een steel bij hebben. Die kan je op je eigen lengte verstellen en dat is ideaal voor je rug. Bij de mestboys op de equitana die grotere zat ook zo'n harkje alleen daar kun je geen steel aan maken.
Ik heb dat grotere ding dus gekocht , met het korte harkje , en eigenlijk bevalt het me wel.
Die lange harkjes daarvan krijg je toch altijd een zere rug , kramp in je hand en een dreigende blaar na een rondje mesten , met dit korte harkje niet. Die hou je gewoon veel ergonomischer vast en je werkt met fijnere krachten.
Dinopino
Geplaatst: 22-06-09 17:39
mijn vriendin heeft die grote ook. Je kunt er op steunen en dan bukken. Alleen dat bukken kan ik dus niet. Dus bij haar gebruik ik hem ook met een lange steel. Je maakt de steel op de voor jou ideale hoogte dus krijg je ook geen rugpijn. Je zet minder kracht dus het duurt wat langer maar daarvoor heb je geen rugpijn. Mijn man gebruikt hem ook met de steel en mijn vriendinnen ook. Is iedeaal voor in de paddock in de stal en dus op de wei. En ik gebruik hem elke dag voor 4 paarden die produceren aardig wat. en heb ook nog nooit blaren gehad.
xmarliez
Geplaatst: 22-06-09 17:40
Ik gebruik altijd mijn mestboy, echt ideaal. Safiera, ik denk dat ik op de korte zijde ook mooie heuveltjes ga maken ..
Gut wat buk ik dan nog een hoop met mijn rug Bukken is ook niet echt het probleem, eerder het overeind komen
xmarliez
Geplaatst: 22-06-09 18:50
Ik ga dadelijk weer even steentjes halen en dan heb ik dat ook weer klaar .. Net even overal stroom op gezet want mijn allerliefste-leukste-knapste-stoutste shetlander vindt het erg leuk om zijn neus op het draad te zetten en dan kijken hoe hoog het kan komen en dat zo een stuk of 100 keer, ook is het erg leuk om net je hoofd er onderdoor te doen en dan hoofd omhoog en doorlopen (onder het laagste draadje dus ) .. nu heb ik al het strakgespande draad weer strakgespannen ..
cindybijl
Geplaatst: 22-06-09 18:52
ik gebruik altijd een gewone mestschep. maar mijn paarden mesten inderdaad in het hogere gras dat ze dus niet meer eten, ik haal iedere dag de mest uit het land maar ze eten het langere gras niét! iemand enig idee wat ik fout doe? (ik heb het nu de laatste x maar gemaaid, want ik was aan het zoeken naar de mesthopen tussen het hoge gras...)
Hier ook niet. Het gemaaide gras van de mestplekken wordt niet gegeten.. Wel handig is om daar een kruiwagen neer te zetten, hoef je ook niet zo ver te lopen voor het mestrapen. En het liefst poepen ze sowieso in de buurt van de kruiwagen