Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:29

Ik heb mijn paarden op de pension stal op rapshodie (vlas?) staan omdat ik het stro te stoffig vind! Mijn ervaring is dat er vaak TE zuinig word gedaan waneer een box word gevuld hiermee. Ook wil het personeel de boel vaak om scheppen zodat het maar een vieze boel word! Als ik het zelf mag doen doe ik om te beginnen 4 tot 5 balen in een box en haal ook elke dag alleen de mest er af en ongeveer 1x per week de natte plek eronder uit en dan een nieuwe baal erop. Dat gaat dan prima en je doet er een lange tijd mee zonder de box helemaal leeg te hoeven scheppen. Het gaat er ook bij de stro-korrels om dat er niet te zuinig gestart word met een box vullen hiermee. Maar nogmaals, bij mijn paarden ligt veel meer poep in de boxen smorgens dan bij de paarden waarvan de boxen op de foto's getoond worden hier! Mijn vraag is dan ook of de paarden van de foto's hele dagen buiten staan? en hoeveel ruwvoer word er gegeven? Die van mij krijgen per paard een halve baal hooi over 3 voerbeurten verdeeld.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 30-12-08 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:31

@Rapido: dat is wel zo, maar dan nog met het uiteindelijk prijsplaatje wel duidelijk laten zien dat dat ook effect heeft.
Als je na 13 weken omgerekend dus net zoveel aan strooisel kwijt bent als met normaal per week een stal leeghalen en een verse baal er in, levert het dus niets op.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:52

Citaat:
als de paarden geen knabbel bodem meer hebben is dat natuurlijk iets wat je moet ondervangen door meer of ander ruwvoer aan te bieden ,
dus meer hooi of eventueel aanvullen met een plak(ken) stro
het de hele tijd kunnen knabbelen is niet alleen goed tegen verveling, maar ook noodzakelijk ivm het verteringsstelsel

Helemaal mee eens; hier kunnen de paarden altijd naar buiten maar krijgen sowieso altijd ruwvoer. Paarden moeten gewoon ruwvoer tot hun beschikking hebben (en af en toe wat takken).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:06

ik vraag me af of een stal waar een paard 22 uur instaat zowie zo schoon te houden is...ongeacht het soort strooisel....die van mij staan heel soms een dagje binnen...vanwege super slecht weer....1 op krullen 1 op stro....en dan haal ik ook nog 5x de poep weg en zelfs het natte s'ochtends en s'avonds in de stro stal eruit....en dan nog....of ben ik te precies?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:28

Nou hoe ze het doen weet ik niet, maar toen mijn paarden enkele maanden in de kliniek stond was die stal ongeacht welk tijdstip ik kwam altijd super schoon.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:40

Ik reken voor de kosten ook de mestafvoer mee. Dit moet bij mij ongeveer 5 a 6 x per jaar a 75,- per keer.
Ik hoop dat ik hierdoor ook minder mestafval heb.
En aan stro betaal ik me tegenwoordig ook blauw, dat is ook al een slordige 50,- per maand. Ik heb nog goede hoop dat ik door deze korrels goedkoper uit ben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:00

Er is weer een nieuwe update onderweg.

Ik ben het eens met het voorgaande: een stal van een paard wat 22 uur p/d binnen staat ís ook bijna niet schoon te houden, daarom moet je ze lekker naar buiten laten gaan indien mogelijk.

Mestafvoer kost mij 2x per jaar iets van 50 euro. De rest wordt opgehaald door mensen die het voor hun tuintje willen hebben of weggebracht door mijzelf.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:14

Dinopino schreef:
GEERKE EN IMKER
Nou hoe ze het doen weet ik niet, maar toen mijn paarden enkele maanden in de kliniek stond was die stal ongeacht welk tijdstip ik kwam altijd super schoon.

Ik ben wel iemand die én de paarden op stal heeft én schone stallen heeft, Tong uitsteken
Het is gewoon een kwestie van bijhouden!
Heb een smeerkeesin op stal (staat momenteel op combi van korrels, vlas en koolzaadstro) en een nette merrie op vlas en koolzaadstro. stro is meer voor het knabbelen!
Het is maar net wat je veel werk vindt, ik heb het er graag voor over om ze in een schone stal te hebben.
Pling

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:43

Maar met meer als 4 paarden is het nagenoeg onmogelijk om het perfect te hebben (ik streef er echter wel naar). Het is al behoorlijk wat werk om én 5 paarden te hebben, een stel kippen, een huishouden met 2 jonge kinderen, dan nog 3 dagen per week te werken en nog een eigen bedrijf erlangs te hebben. Vind dat ik het dan toch nog wel netjes doe. Ik mest iig íedere dag uit en mijn paarden komen íedere dag buiten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:56

nergens om hoor maar als ik jouw stallen zie is het toch keurig......

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:02

Dank je. Maar ik bedoel dat het niet perféct kan zijn in de zin dat ik ieder mestballetje kan verwijderen.
En ik moet eerlijk zeggen: er zijn dagen bij dat ik mijn gangpaden niet veeg.... Nagelbijten / Gniffelen en dan irriteer ik me de dag erop zooo mateloos.

Zeker nu het water-sleep-weer is heb en de kinderen vakantie hebben, merk ik dat ik wel in tijdnood zit. Gelukkig vriest het dat het kraakt, dus rijden doe ik nu even niet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:06

Ja nou ja.....ieder mestballetje is ook wel veel (van jezelf) gevraagd........Ik ben ook zo'n pietlut hoor trouwens maar goed....Het is idd water sleep weer maar toch ook wel lekker gezond voor mens en dier. Een goed uiteinde en alvast een gezond 2009 toegewenst.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:14

lekker water sleep weer,

dan mors ik tegen mijn broek en schoenen en dan bevriest het ter plekke!

en mijn merrie heeft de gewoonte opgepakt om haar grote ton om te gooien als ik smorgens mvr niet snel genoeg voer!
dus de stal ik ook lekker aan het soppen

mijn paard is helaas geblesseerd dus meer dan voeren en mesten doe ik al maanden niet

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:08

moet je iets minder water in jouw emmertjes gooien, hihi...scheelt een hoop kou aan de beentjes...
maar we dwalen af op het topic, moet ff kunnen toch??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:55

On-topic dan maar weer: dag 9. Urineplekken heb ik omgegooid om te laten drogen en daarna droog spul erover heen gegooid.
Het blijft ongelooflijk arbeidsintensief, ik ben minstens een half uur kwijt als het niet drie kwartier is voor die ene box. Nu heb ik vakantie maar als ik straks weer na het werk moet mesten, weet ik nog niet of ik dit wel zo ideaal vind.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:20

diana1 schreef:
VIPPIE: ik denk niet dat dit experiment er komt, of we moeten dat zelf doen, ik heb hier echter nog een voorraad vlas liggen en dus maak ik dat eerst op.

Ik heb reeds meerdere keren gevraagd om ervaringen van mensen die de paarden de hele dag op stal hebben staan, maar helaas geen reactie.....ja alleen dat we dan het aantal dagen van Imker door 2 moeten delen, maar dat schiet ook niet op!!

kijk ens nr mijn vorige reactie,paarden staan 24 op 24 ,en ik mest om de 3 maanden,trekruiter,en in elk geval,aan iedereen ,Beste wensen,en veel mooi weer ruitergenot,trekruiter.

hennieb schreef:
india schreef:
na 1 maand en 10 zakken later,
ben ik het er aan het uithalen,...........
alles is verzadigd!
2 kruiwagens met hele zware roodbruine stinkende zooi eruit vandaag,bijna niet meer te verrijden (heb een super grote 2 wielige kruiwagen)
moeten denk ik nog 6 kruiwagens uit!

dus over een paar dagen staat ze weer op stro, dit is te duur, 65 euro voor 4 weken!

Hier precies dezelfde ervaring! Alleen bij mij nog iets sneller...
Balen, maar ja hier ook weer over naar de stro

hierbij vraag ik mij af welk merk je gebruikt,er zijn nl strokorrels op de markt waar meer hout en stof inzit dan stro!enkel strokorrels met 100%tarwestro geven gewenst resultaat.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-01-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, plaats alles aub in 1 bericht of gebruik de editknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:26

Trekruiter, ik ben wel benieuwd hoe jouw stal er uit als het er 3 maanden in ligt en jouw paarden er 24 uur per dag op staan. Kun je een paar foto's maken??

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:39

Mytens schreef:
Zie/Ruik je niets aan de stralen van de paarden als de natte plekken er niet vanaf het begin uitgehaald worden? Een paard is zwaarder dan een mens en veert dus door tot de nattere onderlaag van het spul. Ik ben dan altijd bang dat je op en duur rotstraal of iets dergelijks oploopt.

barry staat nu al verplicht 3 maanden binnen door dat op de kogel het sesambeentje is losgekomen,als je dan weet dat z'n box maar na 3 mnd uitgemest wordt,en hij al de mest dooreen loopt,er wordt enkel bijgestrooid..ik kuis de hoeven elk weekend,en die zijn altijd mooi,zonder reuk en straalproblemen.ter vergelijking met vlaslemen,drie maanden zonder mesten zou ten eerste niet mogelijk zijn,en dan stinken de hoeven wel.oook reeds na 1 mnd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:21

trekruiter schreef:
diana1 schreef:
VIPPIE: ik denk niet dat dit experiment er komt, of we moeten dat zelf doen, ik heb hier echter nog een voorraad vlas liggen en dus maak ik dat eerst op.

Ik heb reeds meerdere keren gevraagd om ervaringen van mensen die de paarden de hele dag op stal hebben staan, maar helaas geen reactie.....ja alleen dat we dan het aantal dagen van Imker door 2 moeten delen, maar dat schiet ook niet op!!

kijk ens nr mijn vorige reactie,paarden staan 24 op 24 ,en ik mest om de 3 maanden,trekruiter,en in elk geval,aan iedereen ,Beste wensen,en veel mooi weer ruitergenot,trekruiter.

ja ik heb het verhaal gelezen, alleen vraag ik me af of er meer mensen zijn met de paarden op stal....maar toch bedankt.....ook ik zou graag een foto zien van de stal na 3 maanden.....alvast bedankt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:52

Dag 10: ik vond het natter dan de afgelopen dagen, het lijkt wat meer verzadigd te raken. Ik gooi er nog geen korrels bij, dat is nog niet nodig.
Nu was mijn strostal ook een stuk natter dan de afgelopen tijd dus misschien lag het wel aan het dooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:03

@Fitzroy : dat zou maar zo kunnen, dan zou het morgen weer over moeten zijn Haha!
Ik heb vanochtend de laatste restlaag strokorrel uit de stal geschept. Het was nog net niet bevroren Haha! , maar wel een harde koek.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:05

stal is hier na dag 10 nog steeds keurig, ook niet vochtiger dan gister ook is de mest niet meer doorgelopen dus ze zullen wel rustig gebleven zijn met het vuurwerk

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:52

Dat scheelt wel, ja. Die van mij waren behoorlijk onrustig met het vuurwerk.

@jennyk: jij haalt alleen de mest eruit en doet er verder niets aan? Of hark je hem ook regelmatig door?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:51

ja ik haal alleen de mest eruit. Ik hark hem niet door, wel veeg ik het weer glad. (gaat netzo makkelijk als met de hark en de bezem heb ik toch altijd bij me in de stal Haha! )
Sjanty had vannacht op een kale plek geplast Hamer daar heb ik weer wat droog spul overheen geveegd.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:05

Ligt het aan mij? Ik begrijp de teksten van trekruiter niet.