Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie34

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:19

Ja, mooi om te horen want het kostenplaatje scheelt toch flink in de portemonnee dus ik kan het iedereen alleen maar aanraden.. :).
Als ik dan zie hoeveel werk en mestafval de buren hebben met stro... Pfff!

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:46

essie34 schreef:
Nou ik kan inmiddels mijn ervaring vertellen, ben een paar weken geleden overgestapt van Strovan korrels naar Zeolite. Vooral het kostenplaatje was voor mij reden om het in ieder geval eens te proberen!

Ik weet niet of het aan mij of mijn werkwijze ligt, maar ik heb nu een veel mooier en zachter bed en verbruik veel minder korrels. Naar mijn idee nemen de korrels ook meer vocht op.

Enkele maanden terug schreef je dat er veel korrels onaangetast bleven liggen, nu heb je een mooier en zachter bed.
Hadden je korrels vroeger wel voldoende vocht opgenomen om te kunnen openvallen? Als de korrels niet openvallen dan is het omdat ze geen vocht krijgen. Waarschijnlijk had je er teveel ingestrooid en was het te lang mooi droog weer, zodat de opengevallen korrel zo snel droogt dat hij de onderliggende korrel geen tijd geeft om nat te worden.
Strokorrelsgebruik/verbruik vergelijken op enkele maanden is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden, wat nu geldt kan binnen enkele maanden anders zijn, je moet enkele jaren vergelijken ipv enkele maanden.
Enkele jaren vergelijken zal ook het verschil aantonen tussen de verschillende productiewijzes. Met de strokwaliteit van het lopende seizoen kan je gewoon geen slechte korrel maken.
Enkele seizoenen geleden was het aanbod goede korrels heel beperkt.
Je ziet trouwens dit seizoen geen donkere korrels, ze zijn allemaal tamelijk bleek van kleur.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:52

granu schreef:
essie34 schreef:
Nou ik kan inmiddels mijn ervaring vertellen, ben een paar weken geleden overgestapt van Strovan korrels naar Zeolite. Vooral het kostenplaatje was voor mij reden om het in ieder geval eens te proberen!

Ik weet niet of het aan mij of mijn werkwijze ligt, maar ik heb nu een veel mooier en zachter bed en verbruik veel minder korrels. Naar mijn idee nemen de korrels ook meer vocht op.

je moet enkele jaren vergelijken ipv enkele maanden.

Ze MOET helemaal niets, is geen consumentenbond.
Als ze nu tevreden is, en veel minder betaald is het toch hartstikke mooi.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:05

[quote="fokfanaatZe MOET helemaal niets, is geen consumentenbond.
Als ze nu tevreden is, en veel minder betaald is het toch hartstikke mooi.[/quote]

Inderdaad, niemand moet iets doen, men is totaal vrij.
Je mag 1 droge herfstmaand vergelijken met een regenachtige wintermaand en daar dan vaste besluiten uit trekken, iedereen is vrij te doen wat hij wil.
Zowel Zeolite als Strovan als andere strokorrels gedragen zich alle anders in de zomer als in de winter.
Ik hou het erbij dat je minstens 1 jaar nodig hebt om diverse producten te vergelijken, maar u moet dat niet zo vinden.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:11

Ik heb bijna het idee dat ik me moet verdedigen ;) Zoals Fokfanaat al benoemd, ik ben erg tevreden met de korrel die ik nu gebruik. Zowel qua kwaliteit als in de kosten! Dus deze ervaring wil ik graag delen, hier is dit topic toch ook voor bedoeld?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:00

Strovan is volgend WE standhouder op Flanders Horse Expo.
Wie wil die kan er een staal van zijn merk strokorrel komen vergelijken met Strovan Strokorrel.
Vochtopname, diameter korrel, opzwelling enz. kunnen er vergeleken worden.
Zoals steeds zijn er ook vele gebruikers die de stand bezoeken en die hun ervaringen kunnen uitwisselen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-02-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Winactie verwijderd, hoort thuis op de boktmarkt

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:52

nou, ik moet zeggen dat ik dit jaar gezien de kosten overgestapt ben naar Zeolite en dat beviel ook prima. Eigenlijk weinig anders dat Strovan.
Maar het is me wel opgevallen dat de paarden Zeolite heel graag eten en dat deden ze bij Strovan niet...

Dus volgend jaar maar weer Strovan, want al met al ben ik nu net zoveel kwijt ;)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:13

Weet iemand of stabile stable ook werkzaam is in België?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:02

vang schreef:
Weet iemand of stabile stable ook werkzaam is in België?

Nog nergens gezien of gehoord in Belgie.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:39

Ik ben gepasseerd aan de stand maar door dat er momenteel nog te veel water (eigenlijk urine vooral) de stal binnenkomt is het toch geen optie... eenmaal er nieuw zand is komt er volgend jaar of strokorrel, houtkorrel of hennep/koolzaadstro.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:55

Sinds een paar weken ben ik ook de strokorrels gaan uitproberen, en sinds afgelopen zaterdag staat ook mijn ontzettend vieze ruin erop. Tot nu toe is dit nog de enige bodembedekking waarmee hij niet de volgende dag staat te soppen in zijn stal...
Het enige waar ik nog over twijfel is de manier van uitmesten. Hoe doen de ervaren gebruikers dit? Elke dag zowel de plasplekken als de mest, of alleen de mest? Ik vrees dat mijn vieze ruin dit niet gaat lukken, of moet ik het gewoon elke dag door elkaar harken?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:06

Elke dag de mest en de plasplekken eruit halen zal het beste werken. Daarna goed doorharken.
Dan houd je het langste een mooie, frisse box.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:22

IK haal er 2 x per dag de drollen uit. S'avonds tijdens de laatste voerbeurt en overdag als ze buiten staan. Dan haal ik ook de plas plekken eruit die zichtbaar zijn en dan hark ik de bovenste laag door elkaar.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:24

chocky84 schreef:
Sinds een paar weken ben ik ook de strokorrels gaan uitproberen, en sinds afgelopen zaterdag staat ook mijn ontzettend vieze ruin erop. Tot nu toe is dit nog de enige bodembedekking waarmee hij niet de volgende dag staat te soppen in zijn stal...
Het enige waar ik nog over twijfel is de manier van uitmesten. Hoe doen de ervaren gebruikers dit? Elke dag zowel de plasplekken als de mest, of alleen de mest? Ik vrees dat mijn vieze ruin dit niet gaat lukken, of moet ik het gewoon elke dag door elkaar harken?

Met Strovan Strokorrel raden we aan dagelijks de ballen uitscheppen en de vochtige massa mengen met de droge korrel. De droge korrels zullen vocht opnemen en opzwellen, en hierdoor een luchtige massa vormen, die sneller droogt. Steeds voldoende droog materiaal in het bed hebben, dus steeds tijdig bijstrooien. In een goed bed moet u nog steeds wat strokorrel zien, dit wijst er op dat uw bed nog vocht kan opnemen. Als u geen strokorrel meer vindt in uw bed, dan is de verzadiging nabij.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:42

Dit klinkt erg mooi, maar aangezien de natte met urine gevulde korrels dan door de hele box liggen is het niet echt fris te noemen. Ik weet dat de korrels vocht opnemen en als zij uitgezet zijn ook nog prima vocht opnemen, maar je hebt het hier over met urine gevulde korrels en geen water.
Mijn voorkeur gaat er daarom naar uit om de natte plekken eruit te scheppen en elke dag goed doorharken. Dan blijft de bodem ook luchtig en vol. Op deze manier hoef je ook zelden( tot nooit) de hele box leeg te halen.
Maar ieder zijn manier...vaak is het even uittesten wat het fijnste werkt voor paard en eigenaar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:55

strovan schreef:
chocky84 schreef:

Met Strovan Strokorrel raden we aan dagelijks de ballen uitscheppen en de vochtige massa mengen met de droge korrel. De droge korrels zullen vocht opnemen en opzwellen, en hierdoor een luchtige massa vormen, die sneller droogt. Steeds voldoende droog materiaal in het bed hebben, dus steeds tijdig bijstrooien. In een goed bed moet u nog steeds wat strokorrel zien, dit wijst er op dat uw bed nog vocht kan opnemen. Als u geen strokorrel meer vindt in uw bed, dan is de verzadiging nabij.

Dat vind ik pas smerig om zo te doen. Natte plek gewoon weghalen, als het zichtbaar is. Ga zelf toch ook niet in mijn eigen urine liggen slapen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:57

Wat ik wel deed was licht vochtige plekken (waar ze bv maar 1 keer geplast hadden) ter plaatse even omwoelen, dan werkt het dus wel. Maar de echte plasplekken die gingen er ook gewoon uit, je wilt geen urine door de hele stal verspreiden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:04

Hier eerst de natte plek er doorheen geharkt, maar ik vond het toch wel smerig. Daarna dus steeds gewoon het allernatste donkerbruine stuk van de pisplek eruit gehaald, rest weer doorharken en dat was een stuk beter :j

Maar de strokorrel bleef wel steeds weer een koek worden zeg maar...veel werk met doorharken.

Overgestapt op hout korrel en dat blijft veel losser, hoef je niet elke dag die koek kapot te harken maar gewoon af en toe met de hark de boel even recht trekken *\o/*

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:08

Daarom gebruik ik ook al tijden geen strokorrel meer pmarena...dat aankoeken, moest er steeds houtkrul doordoen om het bed zacht te houden..
Hier nu al tijden op gehakseld koolzaadstro. Wil niets anders meer...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:10

ik haal ook 2 x per dag de drollen eruit, echt natte plekken haal ik eruit en licht natte hark ik door de rest

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:52

zo zie je maar, iedereen heeft zijn werkwijze en ervaringen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:29

mirim schreef:
Dit klinkt erg mooi, maar aangezien de natte met urine gevulde korrels dan door de hele box liggen is het niet echt fris te noemen. Ik weet dat de korrels vocht opnemen en als zij uitgezet zijn ook nog prima vocht opnemen, maar je hebt het hier over met urine gevulde korrels en geen water.
Mijn voorkeur gaat er daarom naar uit om de natte plekken eruit te scheppen en elke dag goed doorharken. Dan blijft de bodem ook luchtig en vol. Op deze manier hoef je ook zelden( tot nooit) de hele box leeg te halen.
Maar ieder zijn manier...vaak is het even uittesten wat het fijnste werkt voor paard en eigenaar.

Zo doe ik het ook al jaren. Ik vind het maar een vies idee om de urine te verspreiden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:03

Ik heb nooit de natte plek door de rest geharkt...1 x per dag de natte plek en meermalen de hopen er uit gaf een nette stal.
Houtkorrels tov strokorrels heeft hier het voordeel dat het niet wordt gegeten en ook de geur (na het nat worden) is niet zo heftig.
Hier staat de oudste op houtkorrels en de op 2 na oudste staat sinds vorig jaar op houtvezels. De uitmestmethode is in beide gevallen gelijk.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:39

Nu is bekend dat hout een bepaalde bacterie kan geven wat invloed heeft op de hoeven. Zijn jullie daar met houtkorrel niet huiverig voor?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:51

Ik ben daar niet bang voor. Misschien naïef hoor maar ik heb het idee dat het allemaal wel mee zal vallen bij een gezond paard met een gezonde huisvesting, die niet de hele dag in een volgepist en ondergescheten hok rondjes staat te draaien :=

Maar misschien heb je wat meer info over in hoeverre zulk fijn houtvezel schadelijk kan zijn / hoe die bacterie er in kan komen en hoe deze te werk gaat om schade aan te richten?

Ik kan me voorstellen dat je gedoe kan krijgen met splinters die zich in de hoef kunnen dringen, maar uit elkaar gevallen houtkorrel oogt (voor mij) gewoon net zo als uit elkaar gevallen strokorrel.... met als enige verschil dat de houtkorrel gewoon uit zichzelf lekker los blijft en niet elke dag weer opnieuw een harde koek is geworden zoals de strokorrel.

Maar wellicht is dat per merk strokorrel ook nog verschillend hoor, ik heb maar 1 merk strokorrel en 1 merk houtkorrel gehad :)