Als ik dan zie hoeveel werk en mestafval de buren hebben met stro... Pfff!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
essie34 schreef:Nou ik kan inmiddels mijn ervaring vertellen, ben een paar weken geleden overgestapt van Strovan korrels naar Zeolite. Vooral het kostenplaatje was voor mij reden om het in ieder geval eens te proberen!
Ik weet niet of het aan mij of mijn werkwijze ligt, maar ik heb nu een veel mooier en zachter bed en verbruik veel minder korrels. Naar mijn idee nemen de korrels ook meer vocht op.
granu schreef:essie34 schreef:Nou ik kan inmiddels mijn ervaring vertellen, ben een paar weken geleden overgestapt van Strovan korrels naar Zeolite. Vooral het kostenplaatje was voor mij reden om het in ieder geval eens te proberen!
Ik weet niet of het aan mij of mijn werkwijze ligt, maar ik heb nu een veel mooier en zachter bed en verbruik veel minder korrels. Naar mijn idee nemen de korrels ook meer vocht op.
je moet enkele jaren vergelijken ipv enkele maanden.
chocky84 schreef:Sinds een paar weken ben ik ook de strokorrels gaan uitproberen, en sinds afgelopen zaterdag staat ook mijn ontzettend vieze ruin erop. Tot nu toe is dit nog de enige bodembedekking waarmee hij niet de volgende dag staat te soppen in zijn stal...
Het enige waar ik nog over twijfel is de manier van uitmesten. Hoe doen de ervaren gebruikers dit? Elke dag zowel de plasplekken als de mest, of alleen de mest? Ik vrees dat mijn vieze ruin dit niet gaat lukken, of moet ik het gewoon elke dag door elkaar harken?
strovan schreef:chocky84 schreef:Sinds een paar weken ben ik ook de strokorrels gaan uitproberen, en sinds afgelopen zaterdag staat ook mijn ontzettend vieze ruin erop. Tot nu toe is dit nog de enige bodembedekking waarmee hij niet de volgende dag staat te soppen in zijn stal...
Het enige waar ik nog over twijfel is de manier van uitmesten. Hoe doen de ervaren gebruikers dit? Elke dag zowel de plasplekken als de mest, of alleen de mest? Ik vrees dat mijn vieze ruin dit niet gaat lukken, of moet ik het gewoon elke dag door elkaar harken?
Met Strovan Strokorrel raden we aan dagelijks de ballen uitscheppen en de vochtige massa mengen met de droge korrel. De droge korrels zullen vocht opnemen en opzwellen, en hierdoor een luchtige massa vormen, die sneller droogt. Steeds voldoende droog materiaal in het bed hebben, dus steeds tijdig bijstrooien. In een goed bed moet u nog steeds wat strokorrel zien, dit wijst er op dat uw bed nog vocht kan opnemen. Als u geen strokorrel meer vindt in uw bed, dan is de verzadiging nabij.
mirim schreef:Dit klinkt erg mooi, maar aangezien de natte met urine gevulde korrels dan door de hele box liggen is het niet echt fris te noemen. Ik weet dat de korrels vocht opnemen en als zij uitgezet zijn ook nog prima vocht opnemen, maar je hebt het hier over met urine gevulde korrels en geen water.
Mijn voorkeur gaat er daarom naar uit om de natte plekken eruit te scheppen en elke dag goed doorharken. Dan blijft de bodem ook luchtig en vol. Op deze manier hoef je ook zelden( tot nooit) de hele box leeg te halen.
Maar ieder zijn manier...vaak is het even uittesten wat het fijnste werkt voor paard en eigenaar.