Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:33

Nickeltje schreef:
:wave: welkom!

Ik heb 12 kuub zand besteld... Dat wordt vrijdag middag geleverd... een deel van onze modderplaten is verzakt (hadden we ook zo op de grond gelegd) maar liggen nu bij een beetje regen standaard onder water wat ik erg eng idee vind als het dan ook nog gaat vriezen.
Dus de korte termijn oplossing wordt die platen (52 m2) er uit halen, zand er onder om te verhogen en weer terug leggen.
Daarmee hopen we de winter verder door te komen en kunnen we broeden op een langere termijn oplossing...
Op dit moment heb ik voor het weekend 6 man (inclusief wij zelf), dus de optimistische rekensom is dat dat 2 kuub zand verplaatsen per persoon is... ;)

Maar... Kun je niet een shoveltje huren? Is vaak niet zo duur voor een dagdeel en dan heb je 12 kuub in een middagje wel verspreid

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:46

Ligt het zand wel op de locatie waar t zijn moet?
Wij laten eerst de paarden altijd zand scheppen als er nieuw zand in de paddock komt.
En dan trekker met de sleep eroverheen.
En zelf wat scheppen, maar t is beperkt

Oei nog flink in de verbouwing dus. Ik kan me goed voorstellen dat je naar een echte douche snakt.
Gewoon even nieuwsgierig, maar waarom is het oude huis niet eerder al verkocht?

Wij hebben de paarden in principe 24/7 buiten met inloop in een stal van 25m2.
Dat zou natuurlijk gemakkelijk moeten kunnen voor 2 niet al te grote paarden.
Alleen Ice is het er daar niet mee eens, die wil 25m2 voor zichzelf.
Aangezien ik dat zielig vind voor Diekke, sluit ik Diekke ‘s nachts op, op de helft met een touwtje ertussen. Ice kan op de andere helft en kan ook gewoon naar buiten.

Ik zeg niet voor niets dat ik een Shetlander van 160cm heb, want Ice is onder het touwtje doorgekropen vannacht.
Ik denk dat ze in een knusse bui was vannacht/ vandaag, want Diekke wordt weinig persoonlijke ruimte gegund :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:27

Misschien wel een bont paarden ding. Tinker hier is hetzelfde, kruipt overal onderdoor en zodra die ziet dat het hekje 2 cm open is kruipt die er doorheen in 1 rechte lijn op de voeremmer af

Nickeltje, hoop werk, als shovel huren kan zou ik dat doen, zo niet, muziek hard aan en gezellig maken!

Ik heb nu 1 hele grote zadelkamer in de trailer, voorheen geen en had ik dus ook geen ruimte voor wat dan ook op te hangen
Op werk had ik een schep en heksenbezem in de trailer, maar wat is nu handiger? Bezem, schep? Grote schep of een mestboy?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:40

Ha ha zou t LN?

Wij hebben een mestboy in de zadelkamer van de trailer. Of t het beste is, weet ik niet. Nog niet uitgeprobeerd. Ze hebben nog niet gemest op de trailer.

Verder hebben we standaard een singel, halster, poetsspullen, hoevenkrabber en longeerlijnen in de trailer. Eigenlijk zou er ook nog een paarden EHBO setje in moeten komen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:56

Ik heb een kleine mestboy in de trailer. Als er 2 op de trailer staan en beide gemest hebben, moet ik soms een paar keer heen en weer lopen want 2 grote hopen past niet maar ik vind het verder prima. Verder heb ik in de neus van de trailer, in de zadelkamer een emmer staan, handdoek daar in, een extra halstertouw, een mes en in de zomer nog een fles vliegenspray en als we lang weg zijn met warme een 10 liter jerrycan water. Met deze verzameling hou ik nog voldoende ruimte over voor 2 zadels op de houder, daar de dekjes overheen en 2 hoofdstellen aan de zijkant hangend.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:16

Ice is wel handig bezig zo zeg. Maar ze liggen wel schattig samen!

Ik moet ook mijn trailer nog een keer goed inruimen met reserve en noodmaterialen.
Ik heb nu nog niets aan mest materialen, maar ik zou denk ik gaan voor een mestboy met een kleine bezem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:31

@Boemel, Ice houdt gewoon van veilig samen slapen.
Dat het zo lang geduurd heeft heeft aantal redenen, mjin gezondheid en dat ik meeste alleen moest doen, wou pertinent geen stress hebben van morgen moet het leeg zjin want het is verkocht. Mede reden dat ik geen mega grondstuk wou, alles wat je hebt, meot je ook onderhouden.

Ik heb geen zadelkast in trailer.
Maar neem halve stal mee in de auto, van water tot mestboy en zakken om de mest in te doen, hooi weet ik veel, alles gaat mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:40

Logisch Sjolver, gelijk heb je door alles zo behapbaar te houden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 14:54

Afbeelding

Gister een begin gemaakt met de klus van het opnieuw legen van een groot deel van onze modder platen...

Afbeelding

Afbeelding

En nu is het af!!
We hebben zelfs zand over een het ligt zo veel mooier dan toen we hier een jaar geleden begonnen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 15:21

Wauw wat een werk vooral het legen. Toch vlot gedaan zo in weekeind. Ligt er met zand veel mooier bji.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:11

Dat ziet er goed uit Nickeltje. Fijn dat je een plek hebt waar ze droog kunnen staan. Zo te zien was t geen overbodige klus. Wat een modder zeg, Phoe.

Hier best een vol programma gehad dit weekend en niet helemaal fit. Gisteren Ice voor het eerst aan de dubbele longe gedaan. De lijn achter haar dikke billen, was toch wel spannend. Ze had flink de gang erin.

Vandaag geen zin om naar het grote bos te gaan. We hebben even grondwerk in de bak gedaan. Beetje wijken en SB enzo en toen naar het kleine bos achter ons huis. Het bos was best nat, dus veel gestapt, maar de frisse neus was lekker. En de dames kregen er goede zin van <3 Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 22:20

Haha die ice in de stal :') hier was het heerlijk voor de bossen vandaag, niet te koud en nog droog.

Twee keer tweespan op pad gehad, zelfs dochterlief wou mennen:
Afbeelding

Ik hoorde vrijdag iets lopen in de loods, gok muizen. Nog nooit gehad afgelopen 9 jaar. Meteen maar alle dekens weggehaald daar. Dat werd een opruimactie van mn 'paardenwinkeltje' op zolder in huis. Vond nieuwe bijzetteugels van de ej, kaartje eraan voor 19,95, op vinted gezet en al verkocht. Maar de grap is, zijn n jaar of 5 oud denk ik, prijs bij ej is nu 34,95 :+ beetje prijsverhoging maar.

Dat ziet er goed uit nickeltje! Ik ben heel benieuwd naar je ervaring als je ze een tijdje in gebruik hebt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 09:28

Nou even een teruglees verslag :D. Lees wel mee maar reageer wat minder.

Lys_PPA lekker op pad geweest en leuk dat dochter ook wil.
Ja en die nieuwe dingen terug vinden lukt hier ook wel eens. Leg je het weg omdat je het op dat moment niet nodig hebt maar wel gekocht voor het geval dat... En daarna niet meer weten dat je dat ook nog had.

Boemel toch een druk programma ondanks niet fit zijn. Wil je extra de gang erin dan dubbele longe eraan bij Ice :Y) Mooie bosfoto's.
leuk die slaapfoto. En arme Diekie maar plek inleveren.

Nickeltje hard gewerkt, maar ziet er weer netjes uit. Ik merk hier echt wel het verschil in het zand waar de platen liggen. Stuk steviger lopen.

Hier hebben we voor het onderdoor gaan, slopen en doorheen gaan een kwpn-er. Dat zie ik onze haf echt niet doen hoor. Die heeft heilig respect voor draad.

Trailerzadelkamer heb ik niet, maar mijzelf kennende zou ik er veel te veel in gaan doen... Touw, halster, mestopruimspullen, emmer etc etc.

Sjolvir nog genoeg te doen met huis en bij de paarden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:54

Joice, heb jij ook van deze modderplaten liggen? En dan dus op zand? Hoe lang ligt het bij jou al?
Ik denk dat we met dit zware werk en aanpassingen op zich de winter weer prima doorkomen, maar de winter daarna...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 10:09

Ja ik heb deze ook. Vanaf deze zomer heb ik ze liggen. Dus ik weet nog niet hoe ze op langere termijn houden. De rijbak is afgegraven, kleine laag metsel? zand en daarop de platen en weer zand. Ze liggen zeg maar van paal onderin recht naar de paalt bij de bruine haar kont. Dit omdat ik vanuit de wei naar onderin moet met de aanhanger met hooi. Dat gaat in elk geval tot nu toe goed. Blijft ook wat droger dan de rest. Ze lopen er dus ook elke dag op.

Ik gebruik echter dat stukje qua rijden dus niet, vind het verschil toch wel te voelen en dat lijkt mij in elk geval in draf en galop ook niet prettig voor ze. Niet dat ze er nooit over rennen...

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:12

Dat ligt er netjes bij!!
Ik hoop dat dit, ook voor jou, meerdere winters kan houden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 10:17

Ja hoop ik ook. In het begin had ik wel echt het gevoel alsof ik een kattenbak had met drollen scheppen :+ Het is ook wel soms wat zwaar rijden met kruiwagen en qua rijden zit het wel op het randje van wel of niet te zwaar. Maar met lessen krijg ik geen commentaar dat het te zwaar is.

Maar het droogt snel op, is niet meer glad en weet nu dat ik voor het vriezen even de sleep andersom moet doen dan trek ik het redelijk recht. Guus kan echt heel slecht tegen ongelijke bodem als het bevroren is. Iedere keer schrik ik en denk oliebol kreupel maar is echt ongelijkheid.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:36

Ziet er goed uit Nickeltje! Zal vast een stuk droger blijven nu.

Schattige slaap foto's van Ice (en Dieke)

En zie een super schattige tweespan voorbij komen <3

Hier helaas weer slechte dagen achter de rug, dus zelf niet meer op mijn paard gereden. Afgelopen zondag had dochter weer een keer Bixie gereden, en nu voor het eerst helemaal zelf, dus los, de proef gereden. Zo trots <3

Vanmiddag kwam er iemand aan de deur melden dat ze zaterdagochtend een uurtje gaan jagen in het vel achter ons. Gebeurt elke jaar in dit jaargetij.. Hij zei ik kom het maar zeggen omdat jullie nieuw zijn in de straat en paarden hebben, je kan ze dan beter op stal zetten. Super fijn dat het gemeld wordt, maar ik heb geen vaste stallen meer..

De inloop stal vind ik te krap voor 3 om opgesloten te zitten als er paniek is. Heb wel 1 normale stal gelukkig. Denk dat ik de pony daar zet, en mijn paard met de jaarling opsluit in de inloopstal. Moet manlief maar een hek voor maken..
Of zouden ze juist rustiger zijn als ze in de wei"paddock" lopen en het kunnen zien? Ik heb echt totaal geen idee wat we kunnen verwachten. Iemand ervaring mee?
Van de week hoorden ze een vuurwerk knap en renden toen ook vanuit de schuilstal de paddock in.
Grap is, dat ik juist rond dat tijdstip mijn paard klaar moet maken voor wedstrijd.. Denk dat ik de knotten vrijdagavond maar vast ga maken, scheelt mij weer stress.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:41

Hier jagen ze ook overal rondom de paarden. Hier is nog nooit iemand het komen melden, maar we herkennen de busjes inmiddels al te goed.

Ze vinden de eerste schoten nooit zo leuk, maar na een paar uur (echt, ze doen de hele polder rond ons erf) zijn ze het wel gewend en geven ze er niks meer om.

Met vuurwerk ook. Er zijn van die idioten die ieder weekend (sier)vuurwerk afsteken, dus daar geven ze ook echt niks meer om.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:03

Oh wow, vervelend Daisy dat dat bij jullie ook gebeurd en vooral zo lang. Heb je ze dan ook gewoon buiten staan?

Van de week was dochter met pony aan het rijden toen er een knal (vuurwerk) klonk en de pony dus even naar voren schoot (dochter in tranen van de schrik) en de twee andere stonden binnen en kwamen naar buiten gedraafd. Ener zijds denk ik laat ze maar zien waar het vandaan komt, anderzijds met die modder ben ik bang dat er een met name de jaarling) door het draad schiet of een blessure krijgt. Blehh, lastig. Wel goede vuurwerk training ja

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:18

Hier ook jagers dichtbij. Ik heb dan 2 stokstaartjes ipv paarden. Maar ze gaan niet rennen ofzo. Ze zijn gewoon extra alert, dus wel een beetje spanning. En het zijn niet zozeer de knallen, maar het feit dat er mensen lopen op een plek waar ze niet horen :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:19

Ik zou ze buiten laten. Ik denk dat opsluiten meer stress oplevert.
Ik merk aan mijn paarden ook dat ze juist midden in de bak gaan staan zodat ze overzicht hebben en kunnen rennen als ze willen (bij bv vuurwerk).

Jongens het is echt om te janken.
Vanavond is er een weger langs geweest.
Mn ruin is 1.52m en weegt 572.5kg!! Absurd veel.
Ik weet het gewoon niet meer ;(
Ik heb het idee dat hij echt met de dag meer opblaast/dikker wordt.

Dit was een kleine 2 weken geleden, op 27 november
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:33

Karin is hij PSSM of insuline resistentie getest?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:57

Herkenbaar! Mijn Obeesje was op de top 581 bij 160 schofthoogte...

En als je dingen als pssm enzo uitgesloten hebt, dan is het een heel erg lastig hardnekkig probleem.
Mijn dikkerd gaat nooit slank worden, maar inmiddels zijn we gelukkig uit de gevaren zone.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:58

Belker schreef:
Karin is hij PSSM of insuline resistentie getest?

EMS en insuline resistentie negatief.
PSSM niet getest: ga ik op de lijst zetten om te bespreken met de DA.