Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:31

Ja, er staat flink stroom op. Ze hebben er ook veel respect voor. Maar het is een doorgang die maar zelden open is en daar wilde ze per se door. Heuveltje af en dan steeds keihard remmen want het draadje is dicht. Dit deed ze een x of 5 en toen gleed ze er door (want, aflopend en glad) en toen heeft ze er nog vrolijk een paar keer doorheen gerend :'). Heb het teruggezien op de camera :')

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:36

Ziet er idd netjes uit. Dat van Fiesta is heftiger…..
Wat een dame…..

Ik gebruik idd honingzalf. Vetramil en 1 waar nog kruiden doorheen zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:55

Die met kruiden ken ik niet, maar de Vetramil heeft bij Missy toen ook zoveel goed gedaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:02

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:24

Ja heb vetramill en vetericin. Die laatste die doe ik paar keer per dag aangezien ze me dan niet wil vermoorden _O- vetramill 1 a 2 keer per dag

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:56

Dierenarts is uiteindelijk niet nodig geweest voor Tet. Ik heb wel even weer ventipulmin gehaald die ze in de avond door haar slobber heen krijgt. Hopelijk zorgt dat ervoor dat ze in de nacht minder last heeft van haar astma.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:58

Gelukkig, hopelijk helpt het haar.

Hier vanmiddag weer verslechterd dus dierenarts weer geweest, nu weer wat opgeknapt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:48

Het is wat met de zieke paardjes, hopelijk weer snel fit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:02

Wat vervelend al die paardenzorgen.
Hopelijk snel weer fijne tijden zonder zorgen!

Gisteren hadden we grote opruimdag buiten. Niet dat het een mega zooi was, maar ik werd er ook niet echt blij/ trots van.
Mijn schoonmoeder kwam helpen en zij had het tuinhuis onder handen genomen.

'S avonds gaven we een borrel voor de buren. Was erg gezellig en tot 00:30 buiten gezeten.

Ik ben gisteren met Tess voor de 3e keer alleen een buitenritje gaan maken.
Nu een iets langere route gepakt met een grote omgevallen boom en een grote boombank die altijd heel spannend was.

Ik heb het hele bos met een los teugeltje kunnen rijden en denk dat ik hooguit 5x been gegeven heb tijdens 40 minuten stappen.
Oortjes erop en go.
Ik blijf het erg bijzonder vinden na al die jaren dat ze niet van huis durfde en zelfs gedragstherapeuten het niet konden oplossen, dat het nu ineens zo gemakkelijk gaat :o

Om 10.00 komen er 50 hooibalen binnen.
Volgende week zaterdag komen er nog eens 125 binnen.
We moeten een paar kasten gaan verplaatsen, maar ik ben blij als er een mooie voorraad ligt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:04

Ik heb ook net hooi gehaald. Dacht haal maar gelijk 2 pakken, merk dat ik het nog lastig vind om te weten of ik nog een week vooruit kom met wat er ligt. Heb donderdag voor Guus in elk geval alles in zakken en netten gedaan zodat ik kon kijken hoe ver ik kwam. Maar dan bleef net wel net niet genoeg over voor Monty de hele week. Ben er wel achter dat 2 pakken op deze manier op de aanhanger maar net door de garagepoort kan... had wel even hulp nodig om stop te zeggen als het niet zou gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:10

@boemel: Fijn dat het rijden ineens zo ongecompliceerd is.
Wat dat betreft verbaasde ik me dit jaar ook; Boon is altijd een dramaqueen geweest waar het water en spuiten-tegen-vliegen betreft. En dit jaar ineens zonder problemen kan ik haar natspuiten én met de anti-vliegenspray over de benen. Niks geoefend oid, gewoon doen en geen commentaar :)

Hooi hier zit er ook aan te komen; buurman gaat bellen wanneer hij de laatste lading van het land gaat halen. Ik ga dan het oude tijdelijk in de stal van Boon leggen zodat ik een volledige voorraad nieuw kan opslaan. Het kan maar weer vol liggen :D

Ik keek vanochtend wel even vreemd op toen er allerlei vreemde figuren boven de heg bij de buren uitstaken. Blijkt er ineens een mega-springkasteel in de tuin te staan :)
Dus ik vermoed dat er een kinderfeestje zit aan te komen .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:22

Wel fijn dat je grote pakken naar binnen kan rijden Joyce.

DubbelFun... wijsheid komt met de jaren :D

Gezellig een kinderverjaardag ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:34

Heerlijk om een voorraad aan te leggen! En springkussen worden ze vast mak van :+

Hier nu grote balen ivm dat het mooi laag in suiker is. Enige probleem is dat we ze niet goed in de schuur kregen dus de laatste keer heb ik uit frustratie de baal open geknipt en maar per plak versleept _O- heb nog 70 baaltjes van eigen land liggen en daar heb ik van de week een sample van opgestuurd om te laten testen. Ben benieuwd wat daar uit komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:35

Heb je iets speciaals gedaan zodat je nu alleen op pad kunt?
Mij lukt dat met Ryan ook niet.
Mijn vriend mee wandelen dan heb ik zo'n lieverd, ja vind hij ook wel eens wat spannend, dan gaat hij achter mijn vriends rug lopen :P Maar alleen lukt me ook niet.
En dat lijkt me ook zo heerlijk!

En weer fijn je hooi binnen :j

Joyce
En grote pakken is ook handig dat die naar binnen kunnen, maar idd dat laatste is niet altijd handig schatten.
Misschien kun je een paar kleine pakjes op voorraad hebben liggen voor als je net de grote nog niet hebt?

Springkussen.... ze hebben er fijn weer aan

Horsi, hoe gaat het nu?

Marjan, dat ziet er idd wel fijn uit

Ik heb gisteren de eczeem/vliegendekens uitgewassen en de stal handdoeken.
Dekens niet meer nodig dit jaar en de handdoeken ook fijn weer zuiver, kan ik weer een hele tijd voorruit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:47

MarjanB, zou fijn zijn als het hooi van eigen land geschikt is voor Kaatje.

DuoPenotti, ik heb met Tess laatst aan de lange lijnen gewerkt. Dat vond ze na een paar vandoorgaan pogingen toch wel oké. Ben toen direct met haar het bos in gegaan aan de lange lijnen.

Het was voor Tess al snel een duidelijk verhaal. Rechtuit stappen, want anders krijg je een lijn tegen je kont aan. En volgens mij heeft ze toen geleerd dat ze het best wel kon zonder ander paard erbij. Want daarna was het oké om zonder ander paard naar het bos te gaan. :o

Pfff net 50 balen binnen gekregen. Alles tussen de 20-25kg. Dan is 50 best veel. Ben blij dat de volgende lading pas volgende week zaterdag is :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:49

Haha flink gewerkt dus weer.

Met lange lijnen buiten lopen heb ik ook gedaan met Ryan, maar dat was ook niet de oplossing.
Maar toen was hij wel veel jonger, misschien nu nog eens proberen :j

Hij loopt ook voor een wagentje, thuis in de bak... Om die reden durf ik dus ook niet naar buiten alleen met hem. Of ja met 2 op de wagen dan maar niemand voor hem.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 12:41

Een weekje vakantie gehad dus kon meer dan 5 pagina's bijlezen. Deze quote vat het wel goed samen denk ik :')

Dais_ schreef:
Paarden maken alles en vooral zichzelf kapot.

en verder veel mensen aan het klussen, een nieuw paard erbij voor Belker, verstoorde wespennesten, mooie foto's in de bloemen en schattige kittens,...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:43

Fijn dat er nog wat tweede snedes zijn hier en daar *\o/*

Haha Solleke, het is toch waar hè :') Goede vakantie gehad?

Gisteravond heb ik nog even geoefend voor mijn BB proefje. Het rijden gaat nog totaal niet naar mijn zin, maar we hebben geregeld les en oefenen lekker verder! Rome is ook niet op 1 dag gebouwd denk ik dan maar :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik gisteren in een weitje een stukje afgezet want mijn paarden stonden de sprietjes met wortel en al eruit te trekken, want dat is lekkerder dan lang doorgeschoten gras. En ineens, terwijl ik alles zo had uitgezet, bedacht ik me dat een nieuw stuk track wel leuk zou zijn. Ik ga het eens uitwerken. Ze zouden er dan wel een lekker stuk pad bij krijgen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:44

Boemel wat fijn dat het rijden alleen nu zo goed gaat.
En gezellig een borrel met de buren.
Ook weer een lekkere voorraad hooi.

Scheelt toch weer een x rijden Joyce.

Dubbelfun, Lekker een hoop leven in de brouwerij straks.
Worden ze wel lekker bomproof.

Marjan, ook een werkje plak voor plak.
Hopelijk je eigen baaltjes laag in suiker.

Duopenotti, balen dat je niet alleen op pad kan.

Hier kon ik met beide altijd alleen op pad maar de laatste tijd gaat de oudste rennen als ze achter blijft. En gek doen.
Niet zo tof met een oude peesblessure.

Och die kleine baaltjes hooi weyen wat ja.
Wij hebben nu ook nog kleine balen. Zejf halen, dan via de smalle poort door de tuin naar het tuinhuisje.
Ben blij aks we hopelijk volgend jaar een andere stal hebben.
Ik heb nog voor ongeveer vijf maanden en dan moet ik een andere hooi boer gaan zoeken met hooi laag in suiker.
Een van de buren wel paarden voordroog, maar wil onverpakte baaltjes.

Hier is het oerwoud getemd, alleen nog een bramen struik.
Maar de aanhanger was nu vol en de milieustraat sluit om een uur.

Paard met koliek gaat wat beter, gisteren weer spuit gehad.
Mest is geen water meer.
Wandel twee x per dag en de hooibak is altijd al ingesteld op elke drie u 35 min dus dat is prima.

Wij hebben geen kettingzaag en gisteren met een rondje wandelen met de paarden kwamen we een van de buren tegen welke ook waarschuwde voor de esdoorn.
Dus verteld dat die op de stam na al weg is. Dus hij bood aan de stam weg te halen. Hun stoken op hout dus heeft gelijk de stam meegenomen en wij lekker verse eitjes van hun kippetjes gekregen.

Zo werken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:47

Leuke foto's dais, leuk dier.
Altijd leuk een stuk track erbij.

Nu het oerwoud hier getemd is, kunnen we de omheining repareren van de week.
Dan binnenkort het gras doodspuiten en frezen en dan kunnen we ook een track maken voor ze.
Hopelijk weinig regen dit najaar.
Ook nog even kijken om een hoek te betegelen zodat de smid van de winter niet in de bagger staat.
En dan na de winter ons plan uitwerken en vergunning aanvragen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:57

Mooi als je elkaar zo kunt helpen! Wat een werk hebben jullie verzet zeg _/-\o_

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:24

Ja super fijn, we zijn toch vreemdelingen dus altijd afwachten hoe een dorp is.

Nouhe, pff
Flink wat zweet uurtjes in achterstallig onderhoud zitten.
Volgens alle buren hebben ze alle jaren dat ze hier woonde niets gedaan. Zo'n tien jaar.

Vriend gaat zo nog even met de bosmaaier aan de slag en ik ga douchen en werken.
Hopelijk laten we de koliek nu achter ons.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:29

Doen jullie het hooi zelf testen of kopen jullie getest hooi? Ik vind het wat zonde van het geld als ik elk pak moet testen.. Qua kg's zou ik er nog geen maand mee doen namelijk.
De garage is tussenstation voor het hooi, heb het op de aanhanger laten liggen. Als hetgene wat verder op is wat in hooihok ligt dan ga ik het die kant op doen. Hooihok kan ik niet in met aanhanger, heeft wel een dubbele deur, kan de aanhanger tot deur rijden en dan kijken of ik het op een pallet met wieltjes kan kiepen.

de 15e gaan we bomen geplaatst krijgen, heb toch maar iets grotere bomen besteld van rond de 10cm diameter. Kan hier in de buurt wel noten zaailingen uithalen maar die zijn maar 1,50 hoog dus dat duurt nog jaren voor wat schaduw.

Ik was vandaag wel jalours op wat mini ruiters. Was een wedstrijd waar dochtertje van Lynn_nikita aan mee deed. Nou sommige rijden die kleine pony's toch wel een stuk beter als wat ik nu nog met Guus kan (nou ja euhhh voor de blessure dan). Ze doet het goed op het kleine stukje, geef wel hooi uit hooinet, heb hooibal waar ik soms ook wortels in doe. Ze helpt bij het uitmesten mee, staat vooral onder de voeten maar ach dan heeft ze wat te doen.
Monty kwijlt niet meer, waarschijnlijk ergens iets tussen de kiezen gezeten. Hij begint wel echt ouder te worden. Rug begint in te zakken, hij is soms wat wiebelig op de benen. Maar goed 29 jaar dan mag het ook wel.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:33

Leuk die kleintjes met de pony's altijd.
Ah 29 al. dan mag het.

Hier de oudste 20.
Wij hebben nu een partij van hetzelfde land alle 200 baaltjes. Van een aantal balen een pluk af, en zo getest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:39

2 x 2e, trots op mijn ukkie en haar brave pony, zo`n verschil tussen ruitertjes ( waarvan de meeste de ouders een eigen stal of manege hebben of instructeur zijn), sommige schoppen nog net niet de ribben blauw en prikken telkens met sporen in de ribben en anderen reden echt ontzettend netjes.