[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:01

Vervelend is het als je wacht op bestellingen, omdat je er afhankelijk van bent…

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:15

Toevallig recent nog wat besteld via Agrishop. En dat ging niet heel vlot inderdaad. Wilde RVS draadverbinders hebben maar die waren al langere tijd uitverkocht. Uiteindelijk gebeld wanneer ze zouden komen, en toen zou dat pas 3 weken later zijn. Gezien ik haast had heb ik de niet RVS variant gekocht. Om een dag later bericht te krijgen dat de RVS koppelstukjes er waren. Die direct besteld. Levertijd stond op 1-3 werkdagen maar het heeft 10 dagen geduurd voor ze er waren. Dat was erg balen want we hadden ze eigenlijk zsm nodig. De verpakking van de prikpalen die ik eerder heb gekocht was ook niet oké. Verder nooit een verkeerd artikel gekregen. Ik bestel er niet veel meer maar de prijzen zijn goed, dus moet volgende keer gewoon rekening houden met langere levertijd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:42

Oh ik zou er ook gewoon weer bestellen hoor. Ze hebben die verkeerd geleverde rol draad keurig teruggenomen en ik hoefde daar ook geen verzendkosten voor te betalen (ook niet voor de rollen lint die ze me snel toestuurden).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:18

Hier ook tevreden over Agrishop/Weidezaun, alleen die levertijd is ruk ;) moet echt voor uit plannen, en dan ben je bezig en is het nog Oja.. eigenlijk had ik dat ook nog een zakje nodig..
maar qua prijs scheelt het veel met Agradi en daar veel slechte ervaringen mee, qua verkeerd leveren, lange levertijd terwijl alles op 1-3 werkdagen stond, retour sturen en geen geld terug krijgen “want het is gepast”..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:43

Ik bestel er ook nog steeds. Maar niet meer als ik iets binnen 2 weken moet hebben inderdaad :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:19

Ik kende het helemaal nog niet, bedankt voor de tip!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 06:52

Wij hebben gister weer hard gewerkt. Er staat veel JKK, dus gister het eerste rondje maar gedaan. Ik heb alleen nog maar de track gehad op 1 helft en had al een kruiwagen vol. Ik weet wat ik de komende tijd kan doen :+
Afbeelding

Er groeit veel (on)kruid op de track en in de wei. Maar voorlopig alleen nog maar eetbare variaties gezien, dus die blijven lekker staan.
Afbeelding

En we hebben de bomen omheind. Iets anders dan ik in gedachten had. Plan was om in ieder geval de middelste boom vrij te houden. Dat ging toch niet, want er stonden hulst bosjes naast en daar wil ik de paarden niet bij.
Afbeelding

Bij het andere stuk is een doorloop vervallen, want daar stonden veel stronken van eerder gekapte bomen. Op dat lege stuk gaan we nu kreupelhout neerleggen, zodat het op die manier wel nuttig gebruikt gaat worden als schuilplaats voor egels, klein wild, muizen, enz.
Afbeelding

Dit is een doorgang van net geen 3 meter breed. Het verbindt 2 paden van minimaal 5 meter breed van de tracks, dus dat is prima. Let nog even niet op het lint, ik had de lintverbinders thuis laten liggen :+
Dat gaan we vandaag even netjes maken.
Afbeelding

En dit is een hele smalle doorgang. Die schuine paal staat overigens gewoon vast in de grond. Het ziet er wat wankel uit, maar dat is het niet.
Deze doorgang is denk ik maar 2 meter. Maar ik zit er over te denken om deze af te zetten met alleen een bovenste draad en dat door te trekken naar 1 van de weitjes. Zo ontstaat er een afgezet stukje van 10x2 meter ongeveer als escaperoom voor de shets. Maar dat bekijk ik later als alles staat.
Andere optie is om over de hele breedte een slowfeedernet te spannen en het zo af te sluiten. Of helemaal afsluiten en er struiken tussen planten. Ook nog een optie.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:55

Zouden jullie eens met mij mee willen denken/kijken wat betreft stal-paddock-verharding?

Ik kopieer het even uit mijn volgtopic.

Onderwerp: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Met de huidige aanpassen ben ik weer gaan tekenen. Leuk om te zien dat het zo ook als plattegrond steeds meer vorm krijgt.
Ik twijfel nog steeds over de zandpaddock.
Ik wil sowieso een deel bestraat en een deel zand bij de stal. Het plan was nu zand in de stal, om de stal in L-vorm bestraten en daaraan vast een zandpaddock van 10x10.
Maar zand is duur werd ik al voor gewaarschuwd. Dus 10x10 werd al snel 10x5.

Maar als ik wat verder nadenk is het misschien handiger om het zand meteen aan te sluiten bij de stal.
De stal is 7x2.7. Van die zeven gaat er nog 1.2m af van de zadelkamer en met de luifel erbij is de diepte 3. Dus blijft er 5.8x3 ongeveer over. Als ik daar nu 4 meter aan plak, dan krijgen we 5.8x7 meter zand, waarvan een deel in de schuilstal dat in een zandpaddock uitloopt als het ware. Buiten kan ik de varkensroosters er onder leggen, zodat het altijd droog en stevig blijft. Daar heb ik genoeg roosters voor. Daar omheen dan treinbielzen om het op te sluiten
En dan aansluitend naast de stal en bij de ingang van de zadelkamer 10x10 tegels ofzo. Handig ook met de kruiwagen en hooi en kan ik daar meteen een poetsplaats van maken met houten hekken waar ook weer hooinetten aan kunnen hangen en extra draadjes aan kunnen om af te sluiten.
Dan wordt het dus zoiets. Rood is de stal, geel het zand, bruin de bielzen, grijs de stenen, roze meidoornstruiken, blauw waterbak onder de regenpijp, zwart een houten hek en groen hooiplaatsen.
Afbeelding

En het totaalplaatje ziet er nu zo uit.
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:14

Ga je iets in de stal leggen qua rubber matten of bedekking? Gaan ze het als toilet gebruiken? Mijn voorkeur is stal bestraten en/of matten om te voorkomen dat het een stinkend pishok wordt.

Mooie stappen gemaakt op de nieuwe plek, ziet er goed uit! Een stukje smallere doorgang vind ik geen probleem, als er daarna weer meer ruimte is. Een vlucht stukje voor de kleintjes is wel fijn!
Zeker omdat ze nieuw zijn voor elkaar.

Oh al die JKK.. succes!
Hier een 10 tal rozetten gestoken, viel gelukkig mee. Nog wel wat zuring te gaan. Van de week met Harmke van Horse en Habitat een rondje gelopen en die vond het een mooie gevarieerde wei, dus de basis is zeker goed :) nu het grond onderzoek en bemesting plan afwachten en tips over waar mee door te zaaien. Ben benieuwd!

Voor wie wel eens laat hooien, wat zijn jullie kwijt voor een halve hectare? En is dat rendabel tov de opbrengst?
Het achterste deel kan ik nu nog niet verder indelen, dat wordt van de zomer en heb sowieso veel te veel gras (luxe probleem) dus dacht keer laten hooien, nu het nog 1 vierkant is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:37

Wij hebben wel eens laten hooien, land was een kleine hectare, alles bij mekaar en midi pakken zaten we rond de 700 euro, zo n pak kost 20-25 euro en we hebben er wel een 25+ gehad. Alleen was het een land wat eigenaar niet bemest wou en op den duur werd de opbrengst steeds minder en steeds meer onkruid dat het ermee gestopt zijn. Als mijn ene wei die nu nog ingezaaid wordt goed gaat groeien, gaan we die mss een keer maaien, maar dat is net een halve hectare.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:21

Nee er komt geen bodembedekking in, alleen zand op de grond. Van alle stallen die ik tot nu toe heb gehad, is dit het beste bevallen. En als het gaat stinken gaat de waterslang er op en zakt het vanzelf weg. De stal staat op het hoogste punt en is echt zandgrond.

Er staat echt veel jkk, niet normaal. Dus dat wordt nog wel een paar kruiwagens vol. Vandaag weer een deel prikkeldraad verwijderd en alle draad van gister even netjes gemaakt. Nog een klein stukje prikkeldraad te gaan en dan is echt alles weg.

Hier komen onze composthopen, bij dat hoge gras. Zoals het er nu uitziet worden dat 6 hopen van 2x1m met steenschotten er omheen.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:16

Wat een werk is er verzet Daihyo. Mooie plek voor composthopen.
Hier ook mega veel JKK, ook wij zijn bijna dagelijks aan het steken. Is een klus van de lange adem…….

Wat ik me afbroeg, bij die versmalling bij de bomen, zou je daar de hoek kunnen afvlakken zodat ze meer bocht krijgen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:26

Nee daar is de ruimte niet voor helaas. We hebben het al zo klein mogelijk gemaakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:01

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:45

JKK… ik moet ook aan de slag… heb ze alleen in de paddock en net buiten de draad maar ze moeten er wel uit. Kwam er dit weekeind niet van dus hopelijk komend weekeinde

Ik laat hier ieder jaar hooien (wisselend tussen de 1-1,5 ha denk ik) maar ik betaal alleen het pakken dus kan je geen goede indicatie geven

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:25

Hier ineens heel veel zuring op het land. Vorig jaar zero. Gaan plantje voor plantje gespoten worden.

Heeft er iemand de track verlicht? Ik ben op zoek naar zonne-energie verlichting waarbij je ook nog redelijk kunt uitmesten in het donker.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 23:38

Wij hebben ineens overal bramen!? :? Ik ben ze overal aan t uittrekken. Dit jaar de kanten toch maar korter houden met de bosmaaier. Ik laat voor de beestjes meestal zoveel mogelijk staan maar als ik daar als beloning bramen voor terugkrijg moet t toch maar gewoon weg.

Zuring steken wij gewoon uit. Dat was 1 jaar veel werk en nu valt het erg mee.

Geen verlichting op de track hier. We verkeren in de luxe positie dat we nagenoeg altijd bij daglicht kunnen uitmesten (best handig thuiswerken/in de avond werken).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 23:40

Hoofdlamp hoor ik meestal. Anders zou je tuinverlichting op zonne-energie kunnen proberen, maar licht 's nachts en paarden is niet zo handig ivm schakelen tussen dag en nachtzicht aangezien je nooit de hele track verlicht krijgt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 01:23

Let wel dat verlichting voor de paarden wel storend is in hun zicht. Ik herinner me nog vaag iets van jaaaaren terug dat een bokker een lamp op de kruiwagen had gemaakt, zoiets misschien? Hoofdlamp werkt hier ook prima.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 06:38

Hier ook een hoofdlamp. Maar meestal ben ik er overdag. Of eind van de middag met schemering.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 07:38

Hier wel een klein stukje track verlicht, sierlantaarntjes op stroom. Daar kan ik wel even snel mee voeren maar zeker niet mee mesten, dan moet je behoorlijk krachtige lampen hebben en vraag mij af of je dat op zonne energie voor elkaar gaat krijgen.

Hier bevalt een hoofdlamp prima. Of de borst/hardlooplamp van Decathlon, die geeft aanzienlijk meer licht.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:16

Hier ook zoveel mogelijk bij daglicht mesten . Lamp werkt niet erg handig .
Heb alleen bij de schuilstal licht en de opslag. Maar op track nergens.
We gaan wel inkrimpen in paarden bestand. Ikzelf red het lichamelijk allemaal niet meer en mijn lieve paardje staat teveel zonder werkjes . We houden de pony van dochter en shetten voorlopig nog wel aan .
Mocht iemand een stoere knappe merrie zoeken. Koudbloed type boven in de E maat.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:07

We mesten ook altijd overdag uit. Maar ik wil graag in de avond ff snel een kruiwagen eruit halen zodat er de volgende ochtend minder doorgelopen mest ligt en m’n pensionklanten wat minder werk hebben tijdens hun ‘dienst’.

Hoofdlamp heb ik afgelopen winter gebruikt en ik vind dat echt vreselijk haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:20

Zijn bouwlampen op batterij geen optie voor je? En volgens mij zijn die er ook met zonnepaneeltje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:48

Ik had het afgelopen weekend een mailtje naar Agrishop gestuurd over de verkeerd geleverde isolatoren. Krijg ik net een mailtje terug. Ze hebben de afstandsisolatoren verstuurd en de verkeerd geleverde mag ik houden. Dat zijn 260 ringisolatoren :oo
Ik heb ze hartelijk bedankt voor de goede service. Deze had ik even niet verwacht. Super!