Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:16

Wij zitten vlakbij elkaar jadybabe, meestal is het hier niet zo'n probleem om iets de zachte veengrond in te krijgen :D Maar inderdaad eerst even voorboren met een grondboor en daarna slaat mijn vriend ze met een heiblok de grond in. Volgens mij moet dat goed te doen zijn, tenzij je op een puinlaag of iets dergelijks zit.

Voor het verwijderen van de oude palen heb je ook een handig apparaat. Een soort krik waarmee je de paal omhoog haalt. Weet alleen niet hoe het heet :+

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:20

Met een grond boor..met het handje

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:22

Tja je woont niet echt in de buurt. Maar wij hebben een grondboor op benzine... piece of a cookie!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:26

Sure_lee schreef:
Tja je woont niet echt in de buurt. Maar wij hebben een grondboor op benzine... piece of a cookie!

Die heeft mijn schoonvader ook, heel handig :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:27

Kun je die niet huren bij Praxis of Bo-rent of zoiets?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:31

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:35

Daan_O schreef:
tenzij je op een puinlaag of iets dergelijks zit.

*steekt vinger op* :') Palen erin krijgen is echt hel. Drie keer draaien en dan moet je weer eerst de steentjes eruit peuteren, want die blijven niet in de boor zitten -O- ik moet er niet aan denken dat de palen 1,5 meter de grond in moesten :')

Gisteren onze paddocks weer omheind (land wordt één keer per jaar gebruikt door trekkertrek), dus nu heb ik drie paddocks. Wel fijn dat ik kan wisselen, mooi een beetje gras kweken :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:38

Wat een prachtige foto's Gypsy :)
Dank voor jullie tips :j jaaa dat plantje is het inderdaad Tinky! Ik had al zitten zoeken op Google maar kon het niet vinden die dingen worden hartstikke hoog en groot ook nog :\
Zo'n grondboor aanschaffen valt dan idd nog mee als je ziet wat huren kost

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:44

Ik vraag me af wat het nut is om palen 1,5 meter de grond in te jassen, ze zullen altijd op de grondgrens blijven rotten. Ik hou altijd gewoon 1/3 ondergronds en 2/3 bovengronds aan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:45

Palen in de grond zetten krijg ik nogsteeds nachtmerries van.
2 jaar geleden een lijntje gezet midden in de zomer. Niemand had bedacht dat de grond hier dan echt veel te hard is. Sommige gaten van 30 cm diep heb ik gewoon een half uur over gedaan. Zou niet willen weten hoe lang dat had geduurd bij 1,5 meter :)
Maar onze palen zijn ook maar 2 meter. Alleen de hoekpalen zijn langer.

Hier gister ook maar ons boterbloem veldje gemaaid. Hoop dat er een beetje gras voor terug komt, en anders hebben de paarden pech komende winter.
Maar over het algemeen werkt maaien idd wel goed tegen onkruid, je moet alleen wat meer geduld hebben.
En als de paarden het eten en het is niet giftig is er toch ook niets aan de hand? Het ziet er iets minder strak uit, maar het is voor paarden ook goed om een beetje vegetatie te kunnen wisselen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:47

Huren of kopen is idd een afweging...ik had een kleine grondfrees nodig,heb 2e hands gevonden.Dat was goedkoper dan 3 dagen huren :P

Binnenkort ga ik hem uitproberen *\o/*

Hier zitten ze een cm of 50 in de grond en een meter boven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:56

Kan me er iets bij voorstellen dat de palen 1,5 meter de grond in gaan in dit gebied. Ik weet niet precies hoe diep ze bij mij zitten maar ook zeker een meter. Als je palen hier 30 cm de grond in slaat liggen ze volgende week denk om.

Om even een voorbeeld te geven, onder ons huis zitten heipalen van 11 meter, daar zit dus pas de eerste zandlaag die stevigheid biedt. Bij het heien gleden de palen de grond in alsof ze in water stonden (wat eigenlijk ook min of meer het geval is :+ ). Pas het laatste stukje werden ze echt geslagen, op de zandlaag dus.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:58

Paar emmers water op de plek waar de paal moet leegkiepen. En anders kortere palen halen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:03

1,5 mtr :wow: is jullie grond zo beroerd of wil je olifanten achter je hekje zetten?

Pas trouwens wel op met een motorische grondboor. Als er wortels of stenen in de grond zitten en je boor slaat er op vast sta je zo met een gebroken pols.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:10

Daan_O schreef:
Kan me er iets bij voorstellen dat de palen 1,5 meter de grond in gaan in dit gebied. Ik weet niet precies hoe diep ze bij mij zitten maar ook zeker een meter. Als je palen hier 30 cm de grond in slaat liggen ze volgende week denk om.

Om even een voorbeeld te geven, onder ons huis zitten heipalen van 11 meter, daar zit dus pas de eerste zandlaag die stevigheid biedt. Bij het heien gleden de palen de grond in alsof ze in water stonden (wat eigenlijk ook min of meer het geval is :+ ). Pas het laatste stukje werden ze echt geslagen, op de zandlaag dus.

Bij ons staat het huis gewoon op de grond. Niets geheid, zelfs geen fundering.

Keileem :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:14

Hier ook geen fundering maar hier gaat het nog een stapje verder.. Graniet

Dat is ook meteen het probleem met boren en graven in de grond hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:16

Ja dat is helemaal lastig. Wij kunnen nog wel graven en boren.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:29

Zit nu te googelen op palenkrik ofzo.....zou handiger zijn als ze op dezelfde plek kunnen want anders moet je al je planken weer aan gaan passen, pfffff.
Ik zeg 1,5 meter , zal ze zo precies gaan opmeten, maar een flink eind is het wel. Wat Daan_O al zegt, we zitten hier niet op de fijnste grond wat dat betreft .De bak wordt ook gebruikt overdag als paddock, hoef er geen olifanten achter te houden maar 3 terroristen van jonge paarden die ondanks de stroomdraden van alles weten te verzinnen om te slopen.

Zo'n motorische grondboor vind ik dan griezelig voor als zo'n ding vast slaat.
Palen om mijn paddock moeten ook vervangen worden maar dat zijn ronde palen en gaan niet zo diep, dat is te doen met weghalen en een handgrondboor.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:31

Haha ja dat bedoel ik, niet onderheid een huis bouwen gebeurd hier echt niet. De gemeente is bij het heien zelfs aanwezig om te "kalenderen".

Even van internet: Kalenderen is een actie bij het heien, namelijk tellen hoeveel slagen met een heiblok nodig zijn om de paal een vooraf bepaalde afstand ( 25 centimeter) te laten zakken. Kalenderen geeft een aanwijzing voor de kleef, en de paalpuntweerstand; en is een maat voor de draagkracht (welke vooraf is bepaald door middel van berekeningen aan de hand van sonderingen) van de paal. De kalendering wordt gebruikt als controle op het uitgevoerde heiwerk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:40

Hihi...wij zitten op zand.Fundering is een betonplaat.

Toen ik nog in Amsterdam woonde,gingen ze bij mij ouders aan de overkant ook heien.Toen de palen gebracht werden heeft iedereen daar hartelijk om gelachen.
Waren palen van een meter of 15...
Volgens de aannemer was dat een prima lengte,die waren verderop ook gebruikt.

Toen de 1e paal de grond in ging heb ik echt in een deuk gelegen om het gezicht van de machinist...

Een paar kleine klapjes zodat de paal een stukje in de grond staat....daarna de grote 1e klap...en de 2e...en de 3e...en floep...weg paal _O- :')

Hmmmja...wat de oliebol niet had gedaan was even de archieven ingedoken.In de Jordaan hebben nogal wat kloosters gestaan met daaronder katacomben.Laat het op dat stuk nu toch bezaaid zijn met gangen :D

Daarna zijn er palen gebracht van,ik meen, 25 meter...die deden het wel.Bij elke 1e paar klappen zakte de paal een meter of 10 en daarna kon hij verder heien.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:46

Ik vond het bij onze woning wel interessant. Aan de hand van een sondering wordt bepaald hoe lang de heipalen moeten zijn (bijzonder dat ze dat in bovenstaand geval niet hebben gedaan..). In de offerte was uitgegaan van 13 meter maar ze kwamen toen met 11 meter aanzetten. Wij al bang dat het mis ging haha. Maar uit de sondering was dus gebleken dat het 11 meter moest zijn. Als ze dan met bijvoorbeeld 13 meter gaan heien gaan ze de zandlaag voorbij en zakt de paal alsnog weg. Dan zouden ze weer tot de volgende zandlaag moeten heien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:53

Hmja...er zijn wel meer dingen mis gegaan met dat pand...ene dag muur gemetseld.Vond al raar uitzien omdat de ramen van de woonkamers gelijk waren aan die van het trappenhuis.Volgende dag war de muur ook weer weg om opnieuw gebouwd te worden met nu de ramen op correcte hoogte.
Was drama...fout op fout...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:04

Een vriendin van me had een boerderij gebouwd op koeiehuiden en in de stal zat als nok een echte eikenboom. Ding stamde ook uit 1700 of zo :D
Die konden ook geen muur zetten want dan zou het gewicht op de koeienhuiden in onbalans kunnen raken en de boel gaan 'zinken'.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:22

Jadybabe, ik denk dat je met palentrekker meer vindt dan met krik. Zoiets https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 5598,d.bGQ (ook te huur)
Zou je in het veen niet meer hebben aan kunststof palen trouwens? Het lijkt me dat zelfs hardhout wegrot waar je bij staat en er zijn best mooie palen van gerecycled kunststof te krijgen. Wel een investering, maar als je je houten palen steeds moet vervangen ben je denk ik meer geld kwijt.

Nu echt weer braaf aan het werk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:28

maaien iets uitgesteld. Valt niet veel regen maar wachten wel tot die weg gewaaid is