[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:40

ikkeniet schreef:
Ik heb gisteren via Facebook vanuit BIT een artikel gezien waarin stond wat je op stal of lang gebruikt.
Daarin stond een plastic rolcontainer waar ze aan de voorzijde een opening in hadden gemaakt en aan de binnenzijde schuin houten stokken. Zodat de paarden rustig hooi konden eten, maar het hooi op de bodem viel.
Dus geen plukken die op de grond vallen, en dan betrapt worden.
Ik ga zo even op zoek naar de foto.
Nu op zoek naar zo'n container, want heb wel een ijzeren staan. Maar dat lijkt me te scherp en bij vorst bevriest de boel vast.

Als je in dit topic op kliko zoek vind je er vast een paar :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:55

ikkeniet schreef:
[ [url=m/DivGAR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aardig, maar ik hou absoluut niet van de houding die de paarden aan moeten nemen bij zo'n schuine ruif (zeker niet hoe deze geplaatst is). Zou ik dus nooit doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:00

GDG schreef:
ikkeniet schreef:
[ [url=m/DivGAR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aardig, maar ik hou absoluut niet van de houding die de paarden aan moeten nemen bij zo'n schuine ruif (zeker niet hoe deze geplaatst is). Zou ik dus nooit doen.

Zie nu de foto pas, die is nog erger zelfs dan de normale klikos :oo

DubbelFun

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:16

En voor op stal lijkt ie me ook behoorlijk groot :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:45

Ik ga hem bij mijn kliko's in de paddock neerzetten.
Mijn paarden eten recht uit de klikos.
Ze eten op dezelfde manier, als uit hun slowfeednetten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:47

Bestaan er ook langwerpige slowfeeders (lengte bijvoorbeeld 3 à 4 meter) zodat de paarden een beetje ruimte hebben om te eten? En dan niet zo hoog/breed? Maas 3 x 3

Heb nu altijd 2 netten hangen en dat gaat prima, (er zit 3 m tussen) ze eten alleen nog niet met zn drieën uit 1 net ivm 1 paard dominant.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 01-10-17 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:52

Ik heb een hooibak van 3meter bij 1,5meter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:09

Na het hel topic doorgelezen te hebben en alle tips en tricks verzameld te hebben, heb ik me gisteren bezig gehouden met de fabricatie van een eigen hooinet.

Ik heb een net van zo'n 220cm lang en 75cm hoog, gemaakt van aanhangernet van de action. Hangt nu gezellig in de stal. Wanneer ik de plakken hooi heel laat, dan past er een volledige baal van 20kg in. Schud ik het uit, dan is het een halve baal tot 3/4.
Gisteren geprobeerd met een volledige baal. Paard is rond 17u op stal gegaan, komt van 24/7 buiten. Toen ik vanochtend om 10u45 aankwam op stal was het net zo goed als leeg. Verdorie -O- Had gehoopt dat er over zou zijn. Hij heeft wel een stuk minder gesmost, er lag betrekkelijk weinig onder/naast het net.

De bedoeling is dat hij 's ochtends de paddock op kan met een half baaltje hooi, en 's avonds op stal dmv dat net ook een nacht rond kan komen met de andere helft. Normaal gezien zal hij tijdens de week elke ochtend rond 7u-7u30 naar buiten gaan op de paddock en tussen 18u en 20u naar binnen gaan. Hij staat op gehakseld stro, dat kan en mag hij opeten maar ik wil dus vermijden dat hij de stal leegvreet, of alle hooi overal onderdoor knoeit.

De maas zal 3,5 x 3,5 zijn, niet groter. Iemand tips om het nog iets meer te slowen? Paard weegt zo'n 550kg dus met 20kg hooi zit ie ruim op 24u tijd. Alleen lijkt ie nu alsnog meer te kunnen vreten dan dat.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 00:46

Mijn ervaring is dat het een tijdje duurt voordat paarden doorhebben,
dat ze niet alles moeten opeten.
Maar dat er altijd hooi aanwezig is.
Soms een week, soms een paar weken.
Mijn 2 paarden die ik sinds 2 jaar onbeperkt voer, deden er kort over.
Ik heb mijn oude haflinger (27jaar) terug gekregen, en die heeft een stevige voernijd ontwikkeld.
Maar die begint het nu ook te begrijpen, waardoor de voernijd alleen nog aanwezig is
bij het krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:47

Nog even afwachten dus.

Hij eet er rustig uit, staat niet te trekken en te sleuren aan het net. Hij is wel zo slim om ook via de bovenkant te plukken, maar wat hij daaruit haalt is eigenlijk niet meer dan een normale pluk.

Eens kijken dus wat het geeft tegen het einde van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:22

Dat is mijn ervaring ook. Hier was het in het begin alleen maar eten, eten, eten. Inmiddels is het eten, slapen, eten geworden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:03

Coentjuh schreef:
Bestaan er ook langwerpige slowfeeders (lengte bijvoorbeeld 3 à 4 meter) zodat de paarden een beetje ruimte hebben om te eten? En dan niet zo hoog/breed? Maas 3 x 3

Heb nu altijd 2 netten hangen en dat gaat prima, (er zit 3 m tussen) ze eten alleen nog niet met zn drieën uit 1 net ivm 1 paard dominant.

Onze ruif (zelf gemaakt) is langwerpig, en van 2 kanten te be-eten dus ze kunnen zelfs rondjes erom heen lopen om te eten! Gelukkig geen paard met voernijd hier, maar wel dominante en onderdanige paarden (daarom ook 2 kanten, genoeg ruimte er om heen om te vluchten, niet in een hoek gezet maar in een bocht).
Wij hebben er 4 paarden uit eten.

Even een oude foto opgezocht;
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:17

@shanna: ik vind dat het er behoorlijk rommelig uit zien met veel hooi-verspilling. Volgens mij kun je daar flink besparen met een kleinere maas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:07

Ik zou hem echt op een andere plek zetten. Al het hooi valt in de drek. Als ze het opeten is dat niet zo best, maar je bent alles kwijt omdat dat niet kan.
EN< je paarden staan in de drek. Wordt ook steeds erger als ze daar continu staan.

Rond ons hooi huisje lag zand met daaronder oude bestrating. We hebben alles schoongemaakt en dat scheelt zoveel. We hebben nog steeds iets verlies en iets zand, maar zoveel minder.....

Op het zand staan wel 2 ibc vaten met netten, maar daar ligt weinig rommel naast. En we halen elke dag wel 1 of 2x alles weg.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:59

Hier wordt ook alles waar voor in zit gegeven op de tegels en die worden elke dag geveegd. Zand koliek is zo vreselijk...

Helaas nog steeds niks gevonden wat werkt voor onze monsters.
Mijn vriend gaat nu van pvc een soort rooster maken. Hebben jullie nog tips met waar we op moeten letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:02

We hebben inmiddels de ruif op tapijt staan. Onze hele wei is drek in de winter, helaas..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:41

Bedankt voor de tip Shanna. Misschien is zoiets slimmer dan een los groot hooinet van 3,5 meter lang. Maar dan moeten ze wel 'omhoog' eten..

De ervaring is dat met 3 x 3 maas hooinetten er toch redelijk wat geknoeid wordt. Onze paddock heeft inmiddels zand, dus wil een evt zandkoliek voorkomen. Of zo'n IBC ? vat met slowfeedernet. Ik heb alleen geen voorkeur voor metalen roosters.. Geen flauw idee hoe ik dat moet maken ook en of die IBC vaten hier ook in de buurt bestaan. Nog maar even brainstormen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:08

Je kan hem zo hoog maken als je zelf wilt natuurlijk, ik had eerst ook netten aan het hek hangen maar het nadeel daarvan vond ik dat ze maar aan 1 kant konden eten. En de andere kant viel allemaal op het erf. Was niet zo’n succes dus :+

Wij hebben voor deze hoogte gekozen zodat er nog een dakje op kan mocht dat nodig blijken, en de friezen er dan nog steeds onder kunnen staan/ eten.

Met een IBC vat heb je ook dat ze rondom kunnen eten, nadeel is wel dat de dominante de rest makkelijk kan weghappen, en met mijn shet is zo’n ding niet handig. Dus voor mij geen optie :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:27

wie weet hoe groot het grote aanhangernet van de action is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:56

In de action waar ik ging lag er maar 1 maat, dat was 150 x 220

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:56

Shanna schreef:
We hebben inmiddels de ruif op tapijt staan. Onze hele wei is drek in de winter, helaas..

Top. Benieuwd hoe dat houdt eigenlijk. Wij hebben een stuk bestraat, maar dat stond zaterdag ook half blank. Zandpaddock gelukkig nog droog, maar het is soms drama met het weer.

Action hier heeft maar 1 maat, die van 1.50m bij 2meter. Ik heb online wel andere maten gevonden, want ik zoek een vierkante van meer dan 2 meter.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:38

Ik heb wat rondgekeken in dit topic omdat ik op zoek met naar een slowfeeder voor op stal. Paardlief krijgt het nu los en hoewel het voor de andere zo goed lijkt te zijn, begint zij aan haar stro en heeft dus elke nacht haar halve stal leeg. We zijn al meer hooi gaan geven, maar logischerwijs eet ze dit binnen een paar uur op. En nu ze weer wat eerder naar binnen gaan is dat dus best snel.
Nu wil ik graag met een net gaan werken wat ik inde stal kan ophangen, maar ik vindt het toch maar eng. Straks komt ze er in vast ofzo. Hoe lossen jullie dit op? Het gaat om de nachten op stal.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:56

Josien_ schreef:
Ik heb wat rondgekeken in dit topic omdat ik op zoek met naar een slowfeeder voor op stal. Paardlief krijgt het nu los en hoewel het voor de andere zo goed lijkt te zijn, begint zij aan haar stro en heeft dus elke nacht haar halve stal leeg. We zijn al meer hooi gaan geven, maar logischerwijs eet ze dit binnen een paar uur op. En nu ze weer wat eerder naar binnen gaan is dat dus best snel.
Nu wil ik graag met een net gaan werken wat ik inde stal kan ophangen, maar ik vindt het toch maar eng. Straks komt ze er in vast ofzo. Hoe lossen jullie dit op? Het gaat om de nachten op stal.

Kleine mazen, dan kunnen ze niet met de hoef in het net komen. Heeft je paard ijzers? Dan zou ik het net niet laag durven hangen dus ofwel hoger hangen (niet fijn voor de eethouding) ofwel een bak maken met een net erover/erin.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:40

Josien_ schreef:

Het ligt er zoals hierboven gezegt is wel aan of je paard ijzers heeft. Zelf heb ik slowfeeders met een maas van 3x3 en 2 minipaarden en die hoefjes komen hier echt niet in vast te zitten. Ik heb wel stevige netten van Zeldenrusthaytack.nl, erg tevreden over.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:04

Geen ijzers gelukkig :) !
Bedankt voor de geruststelling. Ik ga eens kijken naar die netten!