Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:56

Mijn paarden staan normaliter een uur of 7 buiten, maar met regen staan ze veel minder buiten.
Strokorrel bevalt mij heel,erg goed...ik wil niet anders meer.
Zaagsel kan heel slecht voor de hoeven zijn vanwege bacterievorming. Dat komt er bij mij al jaren niet meer in. Een van de pony's is verzot op vlas en je wilt echt niet dat je paard dit eet...dus dat komt er ook niet meer in.
Een andere pony heeft stevig last van de bronchiën dus stro gaat hem ook niet meer worden.
Strokorrel is goed. Ook de mestafvoer is veel makkelijker, makkelijk uitmesten, geen 'paardenlucht' meer om mij heen als ik alleen al de paarden gevoerd heb, geen enorme opslagruimte nodig en blije droge paarden. Wat wil ik nog meer? :)

pluisje88

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:53

De ellende is dat zaagsel eigenlijk heel goed bevalt. Geen paardenlucht in m'n kleren en een mooie droge stal met een zacht bed. Vanuit stal hebben ze zaagsel en zo lang dat bevalt gaan ze niet zomaar over op iets onbekends lijkt me ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:50

Ik gebruik nu sinds bijna twee weken strokorrels bij mijn zaagsel en het scheelt heel veel. Ik gebruikte tot vorige maand 1 baal zaagsel per week. Daar kon ik precies een week mee. Nu strooi ik op de natte plek elke dag een paar handjes strokorrels en doe nu al 10 dagen met deze baal. En dat terwijl het weer toch veel natter is en je daardoor meer zaagsel zou gebruiken. Ben benieuwd wat het uiteindelijk per maand aan zaagsel zal schelen. Hou jullie op de hoogte ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:25

Even vraag ik ga strokorrels of pulver van agrodieren laten komen.

Enkel ik twijfel enorm tussen de korrels en direct het pulver dus wat zouden jullie doen ?
In prijs scheelt het 20euro dus niet enorm veel. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:58

Tja als hij de strokorrels als biksjes ziet zou ik voor pulver gaan en anders gewoon voor de korrels.

Het gaat gewoon goed nu met mijn strostal dus ga toch geen strokorrels bestellen ook vanwege het feit probleem opslag.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:02

Ga voor korrels gaan kreeg al de opmerking wind heeft er geen vat op zeker en uit eindelijk die vertrapt het toch wel los. Ga er wel wat azijn spul over sprayen om het eten te verminderen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:05

Strovan en azijn werd bij mij een vreetfeestje, maar zoeliet en azijn moest die van mij het ook niet meer. Azijn hoef dus geen oplossing te zijn en ik gebruikte de 1,5 liter flessen van de lidl per zak korrels.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:13

Ik zou gewoon korrels doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:49

Zit nu toch weer te twijfelen om strokorrels te nemen hij staat wegens extreme modder op stal. En die is dus zeiknat ondanks de afvoer en vreterij van mijn fjord. En ik weet niet hoelang dat dit nog ga duren.

Ben van de week wezen vragen bij een zaak in de buurt voor strokorrels, maar die had hij niet en slechtte ervaringen ermee. Hij had wel gehakseld stro van 8,80 per baal iets wat ik dus behoorlijk prijzig vind. Bestel dan eigenlijk liever een pallet strokorrels, maar moet dan zeer waarschijnlijk even overleggen of dan buiten opslaan een mogelijkheid is (met zeil overheen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:37

Bestel anders zo'n dichte ton houtkorrels bij voergezond.nl?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:10

Kan alleen stro wegens afvoer mest en ik durf dat niet aan met die alles vreter van mij. :=

Zijn wel hele mooie tonnen zo en makkelijk met opslaan buiten. :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:51

Is voor jou niet iets wat ik laats las. Een firma die leverde houtkorrels en haalde daarna de mest zonder keutels weer op?

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:21

Dinopino schreef:
Is voor jou niet iets wat ik laats las. Een firma die leverde houtkorrels en haalde daarna de mest zonder keutels weer op?

Dat is stabile stable. Ik zag ze op een evenement. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:30

Hebben jullie momenteel ook zulke natte stallen?
Ik denk zelf dat het komt omdat ze heel veel vocht overdag binnen krijgen met het gras maar man, wat een werk iedere dag......

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:35

hier alles toppie mooi droog

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:13

Het gebruik van de korrels scheelt mij ongeveer een pak tot twee pakken zaagsel per maand. Heb nu denk ik 2 en halve maand met de korrels kunnen doen, dus het loont zeker! Blijf er wel mee doorgaan voor het eerst :j

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:08

Nieuwe pallet is gearriveerd. 1 stal meteen gedaan, deze was zo nat. Ik heb er precies 3 maanden meegedaan. Maar idd de stallen zijn nu veel natter als in de zomer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:12

hoeveel paarden heb je erop staan kitbits?

ik heb 2 paarden en 2 ponies en denk dat ik makkelijk met 3 pallets het jaar rond kom.

nou staat er wel 2 op stal en 2 in een schuilstal

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:23

Ik heb nu even twee stallen. 2 paarden, 1 shet (schuilstal, geen korrels). De kraambox is leeg maar die heeft ongeveer 1,5 maand van de laatste drie wel dienst gedaan. Als het zo gaat als nu denk ik dat ik met drie pallets (60 zakken) het jaar rond kom.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:57

Okee ben ook even benieuwd naar jullie mening. Ze zijn bang dat de strokorrel door het rooster gaat zakken waardoor er stagnatie zou kunnen ontstaan onder bij de mestkelder. Nu denk ik dat dit wel mee val, maar wat denken jullie.

Zat nu ook anders even te denk om te kijken wat de maat is van het rooster om daar anders een simpele drainage tegel overheen te leggen. Zodat plas wel weg kan lopen zonder dat er eventueel losse strokorrel mee zou kunnen komen. Rooster is een iets lager liggend richeltje en het zijn kleine gaatjes.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:13

doorlatende rubber tegels erover. Isoleert en dan speel je op zeker. Weet niet of het om veel m2 gaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:09

Zou dan om 1 randje op het langste deel gaan moet alleen kijken wat het is een behoorlijk grote box. Wilde dan ook kijken voor simpele dakterras tegels. Ga morgen denk ik even meten.

Dan kan ik namelijk ook even de gaatjes goed doorprikken en schoonmaken voor de tegels erop zouden gaan. Blijf denk ik ook gelijk veel schoner en misschien ook een beter verloop van de pies. Heb nu dat het door de kleine gaatjes dicht slipt en hierdoor de box veel natter is dan hoort.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:10

Nou ik kan inmiddels mijn ervaring vertellen, ben een paar weken geleden overgestapt van Strovan korrels naar Zeolite. Vooral het kostenplaatje was voor mij reden om het in ieder geval eens te proberen!

Ten eerste is de service bij beide prima, de pallet wordt netjes thuis bezorgd en in de overkapte schuur gezet. Ik ben qua gebruik enorm enthousiast over Zeolite. Ik weet niet of het aan mij of mijn werkwijze ligt, maar ik heb nu een veel mooier en zachter bed en verbruik veel minder korrels. Naar mijn idee nemen de korrels ook meer vocht op. Daarnaast zijn de zakken kleiner van formaat, wat ik fijner vind, want dan strooi je wat makkelijker een klein beetje bij ipv dat je er gelijk een grote zak in moet gooien. Al met al; op dit moment zeer tevreden met Zeolite. Ik ben maximaal 10 minuten per stal bezig per dag en het ziet er schoon en fris uit. Weinig mestafval is ook een mooie bijkomstigheid! Het kostenplaatje maakt het daarbij helemaal positief. Ik zou het dus iedereen aanraden!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:13

hey essie, leuk om te horen dat je net zo enthousiast bent als ik.
wil ook echt niet meer anders.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:16

Ik heb nu sinds november die van Zeolite in gebruik en ik ben er ook compleet tevreden over.