Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 00:21

boemel schreef:
Gisteravond was ik alleen thuis. De kat zat voor de ramen te grommen, dus ik kijk door een gordijnspleet naar buiten. Zie ik 2 mannen bij de paardentrailer.

Ik heb als een gek de achterdeur op slot gemaakt en daarna via app de buitenverlichting aangedaan en de gordijnen open getrokken, zodat ze konden zien dat iemand naar ze keek.

Dat hielp gelukkig, met een paar seconden waren ze weg. Helaas weinig van hun auto kunnen zien. Ik was wel erg geschrokken.

Gatver, wat moeten die lui daar.
Wordt je niet blij van.

Welkom Kim_1990 !
Een beetje uit de hand gelopen , een beetje heel veel zo klinkt het :')

Bowo , Als ik de ruimte had zou ik er 20x60 van maken.

_Lorette_ schreef:
Wat knap dat je dat zelf kon oplossen! Ik had daar iemand voor moeten vragen.

Heeft iemand een hack tegen wagonladingen strooisel en hooi in schoenen/laarzen? Ik heb alles in mijn sokken en in mijn huis.

Als je die weet , wil ik hem ook weten.
Wat een ellende is dat hé
Het begint in de bijkeuken, de keuken in en de trap op naar de badkamer. Zo'n heel stro/hooi spoor als ik savonds binnen kom :')
Tegenwoordig heb ik de stofzuiger klaar staan. Om mijn sokken en laarzen uit te zuigen haha

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 06:05

Als jede kuiten maar dik genoeg hebt past er niks meer bij in je laarzen :+
Ik heb van die gevoerde laarzen en daar zit bovenaan zo'n verstelkoord. Die kun je aantrekken denk ik.

Afbeelding

Besje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:10

hier staan sinds vorige donderdag achter onze weide een 50-tal schapen (als het er niet meer zijn) op een weide die ze normaal enkel maaien/hooien, die hebben ze nu met prikpaaljtes afgezet (toch ook wel 1m20 hoog schat ik)
hoor ik gisteren dat daar blijkbaar vorige week ergens toch 2 schapen gepakt zijn door de wolf... Jezus dat is ACHTER mijn paarden... Die grote ben ik niet zo bang voor, maar dat kleine oudje... Op zich is mijn weide wel goed afgemaakt (binnenkant met breed lint (3 linten met max op 1m50) en aan de buitenkant daartussen gewone ijzerdraad, met flink wat stroom op... Maar dit geeft toch echt geen veilig gevoel moet ik zeggen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:11

Oew, dat komt ineens eng dichtbij dan!!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:21

_Lorette_ schreef:

Heeft iemand een hack tegen wagonladingen strooisel en hooi in schoenen/laarzen? Ik heb alles in mijn sokken en in mijn huis.

Een skibroek(of een andere broek waarvan de pijpen over je laarzen kunnen) en dan niet een te lange, want dan wordt het nat aan de onderkant uiteraard. Maar dat werkt ideaal en met rotweer ook lekker warm en droog. Ik gebruik een goedkope van de scapino en voor de zomer gebruik ik meestal een spijkerbroek met wijdere pijpen, zelfde effect. Ik heb ook een poosje outdoorlaarzen gehad met een soort extra sok aan de bovenkant, dat werkte ook perfect maar die zijn helaas versleten inmiddels en niet meer te krijgen. Werkte een beetje hetzelfde als wat Qimm deelde.

He getver Besje, wat naar.. ik zou ook niet lekker meer slapen!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:35

Besje schreef:
hier staan sinds vorige donderdag achter onze weide een 50-tal schapen (als het er niet meer zijn) op een weide die ze normaal enkel maaien/hooien, die hebben ze nu met prikpaaljtes afgezet (toch ook wel 1m20 hoog schat ik)
hoor ik gisteren dat daar blijkbaar vorige week ergens toch 2 schapen gepakt zijn door de wolf... Jezus dat is ACHTER mijn paarden... Die grote ben ik niet zo bang voor, maar dat kleine oudje... Op zich is mijn weide wel goed afgemaakt (binnenkant met breed lint (3 linten met max op 1m50) en aan de buitenkant daartussen gewone ijzerdraad, met flink wat stroom op... Maar dit geeft toch echt geen veilig gevoel moet ik zeggen...

Snachts wel op stal hoop ik ?
Snap heel goed dat het naar aanvoelt, daar slaap je anders niet fijn bij. :(:)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:38

Hier worden regelmatig schapen afgeslacht binnen een straal van 2km van waar wij de paarden hebben staan. Soms lig ik daar ook wel waker van...

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:45

Ja ze gaan hier tegen de schemer (tussen 16 en 17u) terug binnen, bij de kleine oude ook het bovenluik gewoon toe voor die veiligheid
Vooral de oude kleine pony is dan een "makkelijkere" prooi natuurlijk... Hopelijk houdt de wolf het dan voorlopig nog op wild en een schaap :roll:

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:12

De wolf zit hier ook in de buurt, tot nu toe aan de andere kant can het kanaal qua pakmeldingen. Maar aan onze kant zit een roedel, het wordt steeds enger. Opstallen kan ik niet……

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:16

Belker schreef:
De wolf zit hier ook in de buurt, tot nu toe aan de andere kant can het kanaal qua pakmeldingen. Maar aan onze kant zit een roedel, het wordt steeds enger. Opstallen kan ik niet……

Zuur zeg, ook geen mogelijkheid iets te maken ?

Besje schreef:
Ja ze gaan hier tegen de schemer (tussen 16 en 17u) terug binnen, bij de kleine oude ook het bovenluik gewoon toe voor die veiligheid
Vooral de oude kleine pony is dan een "makkelijkere" prooi natuurlijk... Hopelijk houdt de wolf het dan voorlopig nog op wild en een schaap :roll:

Heel verstandig idd
Vorige week zijn er nog 4 shets van een kennis gepakt , stonden gewoon in een grote kudde.
Eerst 3 en twee dagen later zijn ze terug gekomen en hebben ze er nog een uit gevist.

Ik mis het echt om mijn dieren lekker buiten te kunnen laten zonder zorgen, en ze niet of een keer tegen 22:00/23:00 binnen te halen maar die tijd zal definitief verleden tijd zijn. ;(

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 06:31

XladyX schreef:
_Lorette_ schreef:

Een skibroek(of een andere broek waarvan de pijpen over je laarzen kunnen) en dan niet een te lange, want dan wordt het nat aan de onderkant uiteraard. Maar dat werkt ideaal en met rotweer ook lekker warm en droog. Ik gebruik een goedkope van de scapino en voor de zomer gebruik ik meestal een spijkerbroek met wijdere pijpen, zelfde effect. Ik heb ook een poosje outdoorlaarzen gehad met een soort extra sok aan de bovenkant, dat werkte ook perfect maar die zijn helaas versleten inmiddels en niet meer te krijgen. Werkte een beetje hetzelfde als wat Qimm deelde.

springschoenen over je laarzen doen. werkt echt geweldig.

@ besje.. jezus, daar zou ik toch ook niet lekker van lopen. Lijkt me toch eng, dat beest zo dichtbij.

Mijn mannen zijn nu een weekje over, nu wij nog, maar wat een heerlijkheid. Op mijn oude weide hadden we een modder issue (wie niet) maar voor nu heb ik nog een droog weiland, en een droge paddock.. de mannen genieten er volop van.

Het is nog lang niet af, maar eerst moeten ze de track maar leeg eten, dan kunnen we daar mee verder.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:50

@Besje, eng gevoel, ik ken het. Hier laatst ook aantal schapen gepakt op 1km afstand.
Sindsdien weer radiostilte en juist weer meer activiteit ongeveer 10km hier vandaan (was daarvoor ook meer activiteit). Geen idee of het dezelfde wolf is..
Je kan er zo weinig aan doen en dat is eng.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:39

Oei jullie zitten ehct in mega wolven gebied...
Dat is echt niet fjin, aangezien overdag ook dieren gepakt worden en in de winter het heel lang donker is..

Ik heb geen stallen dus ophokken zit er niet in, komen er wel, maar ik wou juist de paarden altjid lekker de vrjiheid geven en ze slapen bjina altijd samen, zo lief :knuffel: .

Op de Kalmhoutse hei zit wel wolf, maar die houdt redeljik low profile in tegenstelling tot veel van die lastposten bji jullie.

Komt wel een overkapping/stal voor ze en iets waar hooi in kan ipv partytent :+. Maar ze moeten wahcten op verkoop van oude huis, ik ook met badkamer etc. :+

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:24

Olikea schreef:
XladyX schreef:

springschoenen over je laarzen doen. werkt echt geweldig.

@ besje.. jezus, daar zou ik toch ook niet lekker van lopen. Lijkt me toch eng, dat beest zo dichtbij.

Mijn mannen zijn nu een weekje over, nu wij nog, maar wat een heerlijkheid. Op mijn oude weide hadden we een modder issue (wie niet) maar voor nu heb ik nog een droog weiland, en een droge paddock.. de mannen genieten er volop van.

Het is nog lang niet af, maar eerst moeten ze de track maar leeg eten, dan kunnen we daar mee verder.

Fijn dat ze lekker over zijn !

Hier vanmorgen met de jonge pony gemend, en haar daarna weer mee naar huis genomen.
Dus nu thuis gaan doorrijden.

Morgen wordt er een andere kleine pony opgehaald, daar heb ik nu een ander plekje voor gezocht.
Juist door het wolvengebeuren, was hier fokmerrietje maar fokken wil ik niet meer op deze manier.
Ze staat hier nu vooral dik te wezen.
Maar man man, wat hik ik nu al aan tegen morgen. Gewoon een baksteen in mijn maag bij het idee dat ze morgen weg zal zijn.
Verstand vs gevoel noemen ze dat geloof ik :\

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:24

ik kom ook graag meepraten hier.
Heb 2 paarden en een pony aan huis.
Het zijn 1 KWPN merrie waarmee ik rij ze is 10, 1 gepensioneerde KWPN ruin hij is 23 en is bij mij geboren en een kruising shet, hij is ook 23 en het opfokvriendje van mijn ruin.

Het lijkt me fijn om te kunnen sparren als ik ergens tegenaan loop wat alleen bij mensen met paarden aan huis een probleem is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:30

:wave: welkom!

Ik heb 12 kuub zand besteld... Dat wordt vrijdag middag geleverd... een deel van onze modderplaten is verzakt (hadden we ook zo op de grond gelegd) maar liggen nu bij een beetje regen standaard onder water wat ik erg eng idee vind als het dan ook nog gaat vriezen.
Dus de korte termijn oplossing wordt die platen (52 m2) er uit halen, zand er onder om te verhogen en weer terug leggen.
Daarmee hopen we de winter verder door te komen en kunnen we broeden op een langere termijn oplossing...
Op dit moment heb ik voor het weekend 6 man (inclusief wij zelf), dus de optimistische rekensom is dat dat 2 kuub zand verplaatsen per persoon is... ;)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 16:31

Welkom aan alle nieuwe bokkers in het topic!

Happinez, bedoelde je dat valkleurige “stumpetje” waar je het laatst over vertelde? Echt een leuke pony! Of heb je er nog eentje voor de kar?
Wat lastig dat je fokmerrie weggaat, daar zou ik zelf ook tegenop zien.

En wat een gedoe voor iedereen met die wolf in de buurt. Ik ben blij dat hij hier nog niet is, maar het is wel vreselijk dat zoveel dieren daardoor weer op stal moeten.

Heftig, KK. Hopelijk knap je snel weer op.

Lorette, zou het niet kunnen dat dit gewoon de tijd van het jaar is waarin ze meer knagen? Ik heb een paar boomstammen liggen en merk dat er nu ook veel meer aan geknaagd wordt. En die bergen hooi in huis… herkenbaar :+ Gelukkig heb ik nu wat langer hooi, dus dan heb ik minder last ervan.

Boemel, echt eng van die twee mannen. Dat zou mij ook behoorlijk raken.

LN, geen ervaring met stalplanken, maar fijn dat je inmiddels een nieuwe trailer hebt en dat het toch gelukt is.

Bowo, de eigenaresse van het rijpaard waar ik sta heeft destijds ook voor 20×60 gekozen, omdat ze anders altijd extern moest trainen om bepaalde oefeningen goed te rijden. Per se nodig is het misschien niet, maar zij gebruiken hun perceel toch niet optimaal, dus die extra meters zouden de paarden ook niet echt missen.

Nickeltje, wat vervelend van die mestcontainer, en alvast veel succes dit weekend!

Ik heb vandaag een thuiswerkdag, ideaal. Vanmorgen al gereden en vanavond werk ik de resterende uurtjes wel weer weg. Nog even en dan zitten we alweer op de kortste dag!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:21

Nickeltje schreef:

Ik heb 12 kuub zand besteld... Dat wordt vrijdag middag geleverd... een deel van onze modderplaten is verzakt (hadden we ook zo op de grond gelegd) maar liggen nu bij een beetje regen standaard onder water wat ik erg eng idee vind als het dan ook nog gaat vriezen.
Dus de korte termijn oplossing wordt die platen (52 m2) er uit halen, zand er onder om te verhogen en weer terug leggen.
Daarmee hopen we de winter verder door te komen en kunnen we broeden op een langere termijn oplossing...
Op dit moment heb ik voor het weekend 6 man (inclusief wij zelf), dus de optimistische rekensom is dat dat 2 kuub zand verplaatsen per persoon is... ;)

Oeh geluksvogel leger bezige bijtjes voor je klus. Dat is echt top.

Hier in etappes profesorishc rubbermatten gelegd ( gewoon neergegooid zeg maar :+ ), op plaats waar ik ze eigenlijk niet wilde hebben, maar anders lagen ze op hun raceparcpurs of moesten ze liggen waar trailer en mest aanhanger overheen moeten }>.
Uiteindelijk zjin die matten voor in de shcuilstal. Is 5 bij 5 m, maar liggen nu gewoon daar om voor stel dat er aanhoudende regen is ze meer droge legplanken hebben. Al liggen ze het liefst naast het huis :') dat is droog meestal, of langs de coniferen, maar dat wordt snel modder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat krotje tuinhuis moet nog tegen de vlakte en allicht dat daar de stal komt, maar ben er nog niet uit.

Afbeelding

Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:24

Nickeltje schreef:

Kan je niet beter een stuk bestraten ?
Succes met de flinke klus !

Lys_PPA schreef:
Happinez, bedoelde je dat valkleurige “stumpetje” waar je het laatst over vertelde? Echt een leuke pony! Of heb je er nog eentje voor de kar?
Wat lastig dat je fokmerrie weggaat, daar zou ik zelf ook tegenop zien.

Klopt, de valkkleurige welsh.
Ik heb nog twee anderen die ook voor de wagen kunnen.
De moeder van het valkje
Afbeelding

En nog een kleine nmprs pony , al moet ik zeggen dat ik daar wel een beetje mee "uit" gemend ben.
en hij voornamelijk als mascotte erbij loopt.
Heb hem zelf gefokt en is inmiddels 15 , maar hij ging overal mee naartoe en was overal voor in van wedstrijddagen, buitenritten, "bomen" slepen uit het bos tot menles wekelijks.
Afbeelding

Lys_PPA schreef:
Ik heb vandaag een thuiswerkdag, ideaal. Vanmorgen al gereden en vanavond werk ik de resterende uurtjes wel weer weg. Nog even en dan zitten we alweer op de kortste dag!

Dat is het voordeel van thuis kunnen werken hé , heerlijk soms.
Ja laat die kortste dag maar snel voorbij zijn *\%/*

Sjolvir, blijven de rubberen matten zo bij jou liggen ?
Wel fijn om iets te hebben waar ze gewoon droog en zacht op kunnen liggen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:52

Bestraten of stelton platen als ondergrond, lijkt me heerlijk.
Maar we zitten nu nog op huurgrond, dus ik ben al blij dat dit mag...
Als we komende jaren het stuk land naast ons kunnen kopen zijn er inderdaad dingen die anders gaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:53

Wat een heerlijk gezicht Sjolvir om ze zo te zien slapen.

Happinez, wat een prachtige ponies heb je!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:56

Waar sla jij je hooi op Sjolvir? Ik heb afgelopen zomer onze rubbertegels ook gewoon in de stuilstal gelegd zonder iets aan de ondergrond te veranderen (die was al redelijk vlak). Tot nu toe valt het me alles mee, maar ik ben benieuwd hoe lang het goed blijft liggen zodra er regen op komt bij jou, en je paarden zijn natuurlijk wat zwaarder dan mijn kleintjes. Voor nu werkt het in ieder geval prima bij ons, dus wie weet heb je er net zoveel plezier van voor de time being.

De moeder mag er ook zijn, het zijn allebei mooie pony’s (je nmprs trouwens ook)! Wij hebben er vier die voor de kar kunnen; afgelopen weekend namen we er twee mee. Het was net of de thuisblijvers ons verontwaardigd aankeken omdat ze niet mee mochten. Heeft die van jou dat nog niet :P
Fok jij ook nog met de welshjes?

Ohh ja dat is wel lastig nickeltje, als het niet je eigen grond is, dan zijn de mogelijkheden wss iets beperkter en zou ik er persoonlijk ook geen enorme bedragen in steken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:56

Nickeltje schreef:
Bestraten of stelton platen als ondergrond, lijkt me heerlijk.
Maar we zitten nu nog op huurgrond, dus ik ben al blij dat dit mag...
Als we komende jaren het stuk land naast ons kunnen kopen zijn er inderdaad dingen die anders gaan.

Ja op huurgrond is het dan wel een hele investering , snap dat je daar niet aan begint.

Lys_PPA schreef:
De moeder mag er ook zijn, het zijn allebei mooie pony’s (je nmprs trouwens ook)! Wij hebben er vier die voor de kar kunnen; afgelopen weekend namen we er twee mee. Het was net of de thuisblijvers ons verontwaardigd aankeken omdat ze niet mee mochten. Heeft die van jou dat nog niet :P
Fok jij ook nog met de welshjes?

Zijn ze verontwaardigd ja ? Nee hier niet hier denken ze Yes we hoeven niet aan de bak :')
Maar ik men nog weinig, ik rij meer paard dan dat ik men. :o

Neem jij ze mee op wedstrijd ?

Ik fokte vooral voor het nmprs.
De welsh merrie was als 3 jarige maar 1.13 hoog dus die heb ik toen als nmprs moederdier laten registreren.
En met haar heb ik toen veulens gefokt met een nmprs hengstjes maar de veulens bleken toch wel aardig maat mee te krijgen ( nmprs mogen ze max. 1.06 hoog zijn ) en toen heb ik de laatste keer gedekt met een welsh hengst. Daar is het valkje uit gekomen.
Maar het fokken stop ik dus mee, ook bij de welsh.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 08:56

Happinez schreef:
Zijn ze verontwaardigd ja ? Nee hier niet hier denken ze Yes we hoeven niet aan de bak :')
Maar ik men nog weinig, ik rij meer paard dan dat ik men. :o

Neem jij ze mee op wedstrijd ?

Ik fokte vooral voor het nmprs.
De welsh merrie was als 3 jarige maar 1.13 hoog dus die heb ik toen als nmprs moederdier laten registreren.
En met haar heb ik toen veulens gefokt met een nmprs hengstjes maar de veulens bleken toch wel aardig maat mee te krijgen ( nmprs mogen ze max. 1.06 hoog zijn ) en toen heb ik de laatste keer gedekt met een welsh hengst. Daar is het valkje uit gekomen.
Maar het fokken stop ik dus mee, ook bij de welsh.

Ik rijd zelf ook vooral onder het zadel, af en toe neem ik mijn grote mee naar de menles, zodat mijn vriend er vervolgens de marathon/vaardigheid mee kan rijden. Maar ik zit wel wekelijks op de kar wanneer mijn vriend de leidsels in handen heeft :P. Hij start ook wedstrijden, maar alleen die waarvoor je geen startkaart nodig hebt.
In januari gaat hij misschien met het vierspan op wedstrijd, afhankelijk van de temperaturen. Ik wil ze namelijk niet voor één wedstrijd helemaal scheren. Voor diezelfde wedstrijd heb ik me ook ingeschreven voor het parcours onder het zadel :+. En dat terwijl ik al moeite heb om zes hindernissen te onthouden, laat staan een parcours van ong. 21 doorgangen…

Dat zijn wel leuke maatjes! Wij gaan na deze pony’s ook op zoek naar een maatje (of 2-3) groter; dat is toch handiger voor de wedstrijden. Misschien dat we, zodra we een andere woning gevonden hebben, een paar jonge dieren erbij nemen die we in alle rust zelf kunnen beleren voor de toekomst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:30

Happinezz, wat een knapperd.

Nickeltje, huurgrond, ja dat maakt het wel lastiger.

Lyss_ppa, hooiopslag is een partytent. Moest iets en de trailer, maar nu weer even nodig om verhuizing af te maken dus moet even uitrekenen wanneer ik kan gaan halen en wanneer trailer dan weer leeg is. In trailer passen 28 baaltjes. Ze schuiven er dan 2 bundels v 14 in en in de auto passen er 8.

Mochten rubberen tegels niet helemaal bljiven liggen geen drama aangezien er nog iets stalligs komt en ze daar in gaan. Aangezien stal op soort kuil in de tuin komt mort dat eerst opgehoogd en dan stelcomplaten erop en dan de inloopstal/ hooiopslag.

Maar eerst oude huis ehct verkopen als in getekend, nu geen geld voor :') wil ook nog wel graag een badkamer ipv douchen onder tuinslang in gesloopte badkamer :') -O-. Onderdelen badkamer staan wel al deels in de gang, had nu alle tjid om megakoopjes te scoren, huis gekocht in juli 2024, dus dat is wel ideaal.