Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:49

Nou niet allemaal hierheen komen hè. Dan is het koopje er snel van af :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:57

Prijs hangt uiteraard ook wel een beetje van de grond af, het kan zo €1000 verschillen tussen de ene kant van het dorp en de andere kant omdat daar de grond beter/slechter is of beter/minder bewerkbaar (door al het graniet dat soms boven de grond uit steekt). Voor hier is dat een aardig pak geld dat er bovenop komt (1/3 van de prijs)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:01

Haha ja dan gaan de prijzen omhoog!
Mooi grasland zal vast ook duurder zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:09

Dat niet echt eigenlijk. Vooral bewerkbaar land kan duurder zijn. Mooi grasland kan namelijk ook op een graniet liggen met daarover een kleine laag grond maar daar hoef je dan echt niet te proberen je graan te verbouwen want je komt de grond nog niet in met je ploeg zonder deze te slopen. Onze wei is bijvoorbeeld echt van super kwaliteit met mooie afwisseling van gras en kruiden en goed vruchtbaar waardoor we er ook een hele mooie kwaliteit hooi van af konden halen. Door de ligging op een helling,de vele stenen en een paar stroompjes daarentegen is het totaal ongeschikt om iets anders op te verbouwen. Dus lager in waarde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:54

Logisch eigenlijk, dat soort land is blijkbaar schaars en daardoor ook duurder :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:09

Maar is jullie land dan ook je inkomen of werk je er nog naast?

Afbeelding
Hier staan ze sinds afgelopen week weer op een stukje gras. Vrees dat dat na vanmiddag weer even voorbij is maar voor nu genieten we er van

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:16

Lekker op het gras. Zullen de paardjes blij mee zijn.

Ons land zal worden gebruikt als ons inkomen of in ieder geval nodig zijn om ons inkomen te kunnen genereren (houden van schapen)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:33

Lijkt me mooi als dat zo kan

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:35

Gisteren mijn veulentje en haar moeder op wei gezet.
Kunnen ze even wennen en oefenen. Wil ze bij de 2 veulentjes van vorig jaar zetten.

Beterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:05

Hallo allemaal! Mag ik even binnenvallen met een vraag?

Ik heb mijn paarden thuis staan. Ze hebben een schuilstal met verharding, daar voer ik. Daar grenst de paddock/bak aan (waar ze altijd in kunnen). Ze lopen best vaak heen en weer en ik merk dat ze er al met al behoorlijk wat zand uit lopen. Veel werk om weg te scheppen en het hooi gaat er dan ook doorheen. Ik voer expres niet in de paddock om het zand schoon te houden.

Misschien hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ze steeds zand uit de paddock op de verharding lopen? Ik heb al gedacht aan een rooster of matten maar ik ben bang dat het glad is wanneer ze in draf/galop de bak uit sjezen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:28

En iets van een klein opstaand randje?
Dat heb ik nu van de stal naar de uitloop zodat ze het vlas niet overal heen lopen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:45

Zou je iets van een borstelrand kunnen maken?

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:32

heb ik ook gehad, misschien een stukje buiten tegelen voor ze de stal in lopen? dan lopen ze niet alles naar binnen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:51

Vraagje van mijn kant. Shire heeft enorm lange tastharen boven zijn oog. Sinds kort krullen deze naar beneden waardoor de uiteinden in zijn oog prikken.. Iedere ochtend veeg ik ze uit zijn ogen maar 's avonds prikken ze weer. Kan ik deze een stukje afknippen? Zo ja, wat is een veilige manier? Ben niet bang dat hij angstig is het is een enorm stoere knul maar ik wil natuurlijk niet per ongeluk in zijn oog prikken.. -O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:05

Ja ik knip de haren een stuk korter als ze te lang zijn en in het oog prikken. Knip ze niet helemaal af. Beetje tot de helft.
Als je paard zijn hoofd gewoon stil kan houden kun je het gewoon met een schaartje doen hoor. Doe ik ook. En desnoods houd je je hand op het oog en laat je de haar tussen de vingers door steken, kan je nooit in het oog prikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:37

Chasey schreef:
Ja ik knip de haren een stuk korter als ze te lang zijn en in het oog prikken. Knip ze niet helemaal af. Beetje tot de helft.
Als je paard zijn hoofd gewoon stil kan houden kun je het gewoon met een schaartje doen hoor. Doe ik ook. En desnoods houd je je hand op het oog en laat je de haar tussen de vingers door steken, kan je nooit in het oog prikken.

Doe ik ook op deze manier.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:45

Knippen inderdaad!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:47

Thx allemaal. Dan ga ik dat morgen maar eens doen. Nog nooit van een paard tastharen hoeven knippen. Ben echt een leek daarin :=

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:19

Jahoor, die knip ik ook gewoon. Zanzi heeft af en toe ook zo'n dwarse haar die naar zijn oog toe groeit. Zo'n haar kunnen ze naar mijn idee maar beter kwijt dan rijk zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:54

Hebben jullie sneeuw?
Hier niet gelukkig, is nog vrij droog ook.

Boer kwam gisteren (eindelijk) hooi brengen, ronde baal ipv vierkant maar zou hetzelfde spul zijn. Vriend had geholpen neerzetten en ik wil gaan voeren en ruik meteen al dat het geen hooi is. Heb nu een grote baal voordroog staan -O- Toch maar gevoerd want heb niets anders en die baal krijg ik daar ook nooit meer weg, maar Diva lijkt nu al weer meteen slappe mest te hebben. Had het net onder controle. Balen joh ^)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:25

vaak wennen ze na aantal dagen wel aan dat nattere spul, heb je geen stro of nog wat droog hooi om erdoor te mengen?
Hier is gelukkig ook geen sneeuw, ja er vallen soms wat vlokjes maar dan is het ook meteen weg

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:26

Lynn_Nikita schreef:
vaak wennen ze na aantal dagen wel aan dat nattere spul, heb je geen stro of nog wat droog hooi om erdoor te mengen?
Hier is gelukkig ook geen sneeuw, ja er vallen soms wat vlokjes maar dan is het ook meteen weg

Hooi was al een halve week op, boer was weer laat.
In het verleden heb ik geprobeerd ze op voordroog te zetten maar na een half jaar heb ik het op gegeven dus heb weinig hoop dat het snel gaat beteren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:31

ow dat is dan jammer, balen dat die zo laks is en te laat komt of het verkeerde meegeeft
nu is plastic vaak ook lastog te zien, ik heb helaas van 1 stuk land nattere en drogere pakken ertussen zitten maar als hij hooi belooft is het wel erg onhandig dat je voordroog krijgt
en heeft hij geen gewoon hooi, niet in plastic? Daar weet je zeker van dat het droog zat is

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:40

Lynn_Nikita schreef:
ow dat is dan jammer, balen dat die zo laks is en te laat komt of het verkeerde meegeeft
nu is plastic vaak ook lastog te zien, ik heb helaas van 1 stuk land nattere en drogere pakken ertussen zitten maar als hij hooi belooft is het wel erg onhandig dat je voordroog krijgt
en heeft hij geen gewoon hooi, niet in plastic? Daar weet je zeker van dat het droog zat is

Hij zei dat het hetzelfde spul was met een dun laagje plastic erom. boven en onderkant was ook inderdaad open dus het had wat mij betreft nog gekund. Helaas. Het ruikt wel erg goed (heb ook wel eens zuurkool spul gehad) dus dat is wel fijn.
Volgende keer toch weer vragen om een " vierkant" pak.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:51

Ja hier sneeuw! *\o/*

Afbeelding

Oh wat een drama als je om hooi verlegen zit!
Wij hebben gelukkig al járen hetzelfde adres. Een Alpacca boer 20 km verderop. We komen het zelf gewoon halen, kleine baaltjes. Ligt op de route van mijn schoonouders, dus meestal combineren we dat.
En nu we een eigen trailer hebben zal dat nog makkelijker gaan. **\O/** **\O/**
En we kunnen altijd terecht! Ook op zondag, laat, vroeg, maakt niet uit. Als we maar ff appen van te voren.