Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:43

kvulden schreef:
Ik merkte toen ik vorig jaar met haar lade. Toen deed ik dat ook stapje voor stapje. En stoppen op een goed moment. Maar dan moest ik de volgende dag vrijwel weer opnieuw beginnen. Is het beter om wel op haar tempo door te gaan tot ze er die dag wel in staat?

Tja, dat is lastig te bepalen zonder te zien hoe het gaat. Bij mijn paard was het absoluut "not done" om door te gaan. Het heeft bij mij weken geduurd en ik heb toentertijd elke dag de trailer achter de auto gezet en soms waren er dagen dat ze alleen maar aan de klep rook.

Persoonlijk denk ik dat het ook per paard verschilt. Sommige doen met een beetje "aanmoediging" veel meer. Mijn paard wordt daar alleen maar nerveus van, begrijpt het niet en doet het dan helemaal niet meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:13

Wat een prachtige laarzen komen er voorbij. <3

Zelf heb ik al meer dan 10 jaar Twisted X laarzen en die heb ik heeeel vaak aan. Niet kapot te krijgen. En Sendra's met een enorme punt en flinke hakken. :D

Trailerladen ben ik dan weer heel goed in. Laatst op de kliniek ook een hengst erop gezet die zich bijna liet vallen en ze kwamen smeken of ik kwam helpen. Laden is geen enkel probleem, kan ook wel problemen oplossen. Floki kreeg ik bijv niet in zijn achteruit. Dat heb ik hem eerst geleerd voordat hij op de vrachtwagen meemocht.
Maar rijden daarentegen is een HEEL groot ding voor mij. Ik heb dinsdag een E les. Ik vind het heel erg spannend, ook als ik ernaast zit. Ik vervoer ze dan ook bijna nooit, omdat ik geen trailer en geen E heb. De vrachtwagen heb ik verkocht, te spannend voor mij. We hebben nu wel een auto die echt wel wat mag trekken. En ik heb gespaard voor een trailer. ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:18

Trailerladen...nooit geen punt van gemaakt eigenlijk.Soms moet je beetje creatief zijn.

Nooit op een "open prairie" gaan laden,mooiste is als de boel al wat ingesloten is.Rustig blijven en vooral doen alsof er niets aan de hand is want dat is er ook niet.

Touw om de voorstang heb ik ook wel gedaan,met een harnas om maar je verdomde goed weten waar je mee bezig bent en ook voldoende hulp hebben van mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
Heb vaak zat paarden tegelijk erin laten lopen omdat 1 bang was maar wel met-, of achter een ander aan durfde te lopen.
Kunst is om niet te lang te zemelen...klep dicht en rijden.

Om te leren gebruikte wij eigenlijk altijd een ervaren paard zodat jonkie kon zien wat er gebeurde.

Met werk vroeger...weinig tijd dus doorlopen :+ Wel vaker gehad dat degen die paard kwamen brengen al waarschuwde dat paard niet te laden was.Waren uren bezig geweest om hem op de vrachtwagen/trailer te krijgen.
Hmja...zal,we gaan het zien.Vaak liepen ze zonder problemen achter je aan,stonden binnen paar seconden en lieten degene die het dier gebracht hadden met open mond achter _O-

Een keer vrouwtje gehad uit Engeland...die vertelde al dat ze zelf zo nerveus was en zich niet met het laden wilde bemoeien.Arme ding had hele nacht niet geslapen want haar paard was erg moeilijk te laden.
Ze liep even weg om een zweepje te pakken uit de wagen want die hadden we echt wel nodig.

Komt ze terug en vraagt waar haar paard is...uhm...die staat al geladen,zijn al met volgende stal bezig :+ Ze heeft een tijd lopen stamelen en vroeg zich af waarom ze zich zo druk had gemaakt :')

Mijn jongens zijn erg makkelijk...2 stuks in 1,5 paards trailer proppen zonder tussenschot...geen punt.Op de vrachtwagen...ook geen punt.Rennen keurig achter je aan.Met Fax moet je alleen wel echt laden en rijden,anders begint hij over stangen en schotten te klimmen :+

Man wat een woei hier...niet grappig :n

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:21

Hier ook veel wind, wel lekker gereden, maar merrie zag natuurlijk overal spoken. Klein rondje en vooral dressuuroefeningen en veel schakelwerk. Hoor een plop in mij rug en volgens mij schoot ie los. Lijkt beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:25

Die 'plop' had een chiro er dus meteen uitgeplopt :D
Ik denk dat je eens moet zoeken hoe je je spieren in die buurt kan versterken zodat ie er niet weer in kan ploppen ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:26

O heerlijk is dat het Fab, die plop. :D

Hier nog niet zo heel veel woei maar dat schijnt morgen dus wel te komen. Ben best wel een beetje nerveus, morgen proefrijden op een paardje. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:27

Bij mijn plopt het er meestal in als de bonte weer eens en rare beweging maakt :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:35

O dat voelt zo lekker als je rug plopt :D

Het woeit hier zo hard dat ik vanmorgen bijna onderuit ging op het gras door een windvlaag :+ Sta ook al zo lekker stevig op mijn benen :P

Abby...gewoon even aankijken,weet je meteen hoe het paard is als de wind onder zijn staart komt ;) Als je niet aandurft om erop te stappen vanwege de harde wind,maak dan nog een afspraak om te rijden als je het paard de moeite waard vind :)

Sorry mensen...ik heb niets met laarzen :+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:37

hihi, dat vind ik wel een hele goeie Tinky. Ik moet er thuis ook op kunnen rijden als het waait. :)*

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:03

Ja, te lui voor de fysio, maar is nu hopelijk dus opgelost. Anders had ik volgende week wel gegaan.

Leuk, AbbyBlues! Inderdaad goed om te zien hoe hij loopt met die wind. Maar het zal vast goed komen. Je móét natuurlijk niks! Als je r niet op wil, doe je dat lekker niet. Maar mss val je als een blok voor t beest :j

Ik heb ook niks met laarzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:05

Fijn dat je weer "goedgeplopt" bent!

Spannend Abby, veel succes. +:)+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:23

Ja,het zal nog wel vaker waaien hoor,al moet ik wel zeggen dat ik met deze wind niet op een paard stap (nou ja...als ik nog voltijd zou rijden :P )

Tot 2x toe heb ik halve boom om zien waaien en vlak achter mij terecht zien komen.Ik wacht niet op het moment totdat ik daadwerkelijk een boom of tak in mijn nek krijg :+
Maar goed,op de fiets stap ik dan ook niet...

Abby....voel je inderdaad tot niets verplicht,wat men ook tegen je zegt.Als het goed voelt dan stap je op,anders niet :)
Het moet wel jouw maatje worden en vechtpartijen aangaan vanaf dag 1 lijkt mij geen strak plan voor een leuk hobbymaatje.

Jongens maar uurtje eerder op land gedaan,kunnen ze ook vroeg er vanaf.Woeiwoei...je waait echt zo uit je verschoning.Bah :(

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:27

O nee hoor. Als de takken me om de oren vliegen stap ik echt niet op, hoe braaf knollie ook is. :D
Maar dan stap ik ook niet snel op de fiets of in de auto.
Laatst bijgewerkt door AbbyBlues op 29-01-16 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:31

Ik rij eigelijk nooit met harde wind. Ik word daar zelf heel onrustig van.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:34

Ik rij ook niet met hele harde wind. Marinka is dan wel schrikkerig ook in de bak en ik irriteer me daaraan.

Nou Marinka staat op stal. Ik heb haar op de manier dat ik ook wil dat ze de trailer op gaat op stal gezet. Dat is ook handiger, anders sjokken de anderen er achteraan. Eerst niks aan de hand ze zag al in l haar emmer met eten en dook er meteen in. Een flinke hap, maar toen begon ze toch weer druk te doen en de anderen aan de andere kant van de deur ook. Dat doen ze niet als Devita op stal staat. Ik denk dat ik haar maar gewoon een uurtjes op stal laat staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:37

Ik doe dat dus ook niet meer; met harde wind gaan rijden, nadat ik weer eens gered was, door mijn sensibele tank, die vanuit een galop in een keer stil stond. Op het moment dat ik boos wilde worden op haar (want ik vloog er natuurlijk zowat af) viel er een dikke boomstam pal voor onze neus op de grond...

Dat is echt een heel groot punt met haar hoor; 9 van de 10 keer heeft ze dus een gegronde reden om een noodstop uit te voeren, dat het die 10e keer voor mij eigenlijk onmogelijk word om er met haar over in discussie te gaan... :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:39

Ik stap wel op met harde wind maar ga dan nooit naar het bos. Andor is een wacko onder het zadel maar wind deert hem dan absoluut niet.

Touw om de stang werkte voor mij wel heel prettig. Is ook maar een keer of 5 nodig geweest en nu doet hij het vanzelf.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:40

Ik ben net met het paard al heerlijk uitgewaaid op de akker, niet echt bij kunnen lezen druk doende.sollicitatie eruit gedaan ook nog kreeg gelijk een berichtje dat maandag 8 februari ze contact met me gaan opnemen..klein lichtpuntje..

Nu effe naar de Plus mijn pakket op halen, Welkoop de wortelen en zaadjes halen bij DD.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:42

Ik rij ook niet et erg harde wind (zoals nu), want de kans dat je in het bos een tak op je dak krijgt is mij te groot. Het paard ziet er de lol nog wel van in, alleen schrok ze laatst wel van een boom die vervaarlijk stond te kraken :D
Overigens was mijn busje ook een stuk minder wegvast op de heenweg. Terug lag er 20 m2 vloerbedekking achterin die zelfs met 3 man net te tillen was (zeker toen hij niet 'aan de rol' er in ging en dus 3-dubbel gevouwen moest worden :D
Voor 2 euro de m2 heb ik maar voor wat uitbreiding in de paddock geïnvesteerd :D
Voor mensen die interesse hebben; Jaco en ze hebben nog zat :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:45

Waar is dat DD?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:47

Dubbeldun :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:48

Succes met uitrollen DD :P

Hier vlogen een aantal stroken de lucht in met een rukwind...meteen maar andersom "gedakpand" zodat de wint er niet meer onder kan en stenen op de hoeken ...

Blijft altijd puzzelen he Kirsten...

Claudia...daar ga je inderdaad goed van nadenken...bij mij pal erachter,ik blij dat mijn paard niet aan de kletter ging.
Of in het andere geval...schaapachtig achterop keek :')

Druk dagje Dynamiek

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:53

Oh kijk dat is een mooi prinsje voor de vloerbedekking. Waar het je dat gehaald? Jaco??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:54

Sure_lee schreef:
Waar is dat DD?

http://www.jacomeubels.nl/tapijtcoupons/
Ik heb de groene, maar daar zie je over een maand toch niets meer van :D

Hij is al uit het busje en als ik straks de boel een beetje recht heb gegraven/geharkt dan kan ik het op de oprit uitrollen en in stukken snijden. Dat transporteert een stuk makkelijker :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:14

Ik kan binnenkort nog weer 3 stukken ophalen. Dan zit ik in totaal denk ik op zo'n 60/80m2 ik ga gewoon lekker door met verzamelen. In het voorjaar drainage in de bal stukken toch nog met vloerbedekking en dan een mooi laagje geel zand erover. Lijkt mij prima.