[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:16

Netten op een vissersboot zijn idd ook niet 4 Mm of dikker over het algemeen
Blijft dun
Materiaal is vaak ook stugger/scherper

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:46

Iemand nog suggesties? Heb een slowfeeder van equicullinair met de kleinste maas. Dit net hangt of in de schuilstal tegen een achterwand of buiten. Als het buiten hangt, staat er een spijlen rek voor. Mijn tinker blijft eten en het moet meer slowen. Advies van de dierenarts is echt minderen qua hooi. Ze eten hier een baaltje a 20 kg per dag samen wegen ze 550 kg een kleine tinker en een mini. Ik geef nu terwijl ze weidegang hebben een halve baal en een plak stro. Stro slowt zekers, maar toch is het gauw op. Mijn voorkeur is natuurlijk onbeperkt, maar dat werkt helaas niet. Iemand een ander idee? Anders dan stro ophogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:54

Half om half? Dus de helft hooi en de helft stro en dat goed mengen? Dan beginnen met 3 plakken hooi en 3 plakken stro, pas bijvullen als het echt op is. Kijken hoelang ze daar over doen. Als je die mogelijkheid niet hebt om dat te controleren zou je ook je hooi kunnen afwegen wat ze per dag nodig heeft, en dat aanvullen met eenzelfde hoeveelheid stro, en daar moeten ze dan 1 dag mee doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:00

Dat is veel hooi voor 2 van dat type
Ik zou afwegen
En dat dan verdelen over 2/3 momenten per dag
Dan staan ze nooit heel lang helemaal zonder
En krijgen toch voldoende

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:34

Shanna schreef:
Half om half? Dus de helft hooi en de helft stro en dat goed mengen? Dan beginnen met 3 plakken hooi en 3 plakken stro, pas bijvullen als het echt op is. Kijken hoelang ze daar over doen. Als je die mogelijkheid niet hebt om dat te controleren zou je ook je hooi kunnen afwegen wat ze per dag nodig heeft, en dat aanvullen met eenzelfde hoeveelheid stro, en daar moeten ze dan 1 dag mee doen.

Stro en hooi mengen gaat helaas niet. Ik gaf stro apart in een net, sinds vandaag bovenop het hooi gelegd. In een net eten ze bij mij van onderaf. Als ik meng trekken ze al het stro eruit, om vervolgens eerst het hooi op te eten en dan plassen ze het stro onder. Vervolgens staan ze dan zonder voer

Half om half is ook een idee! Niet bij stil gestaan, dat je dit probleemloos kon voeren. Ik zal eerst met twee plakken beginnen en van daaruit even kijken.

2 a 3x per dag voeren gaat me niet lukken.... sta in eigen beheer niet direct aan huis. Bij nood is 2x te doen maar wil er liever geen gewoonte van maken. Bij weidegang opbouw ontkom ik er niet aan, maar wil het niet als standaard

Een dikke plak hooi is hier in slowfeeder duurt hier maximaal een uur :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:00

_ENGEL_ schreef:
Shanna schreef:

Stro en hooi mengen gaat helaas niet. Ik gaf stro apart in een net, sinds vandaag bovenop het hooi gelegd. In een net eten ze bij mij van onderaf. Als ik meng trekken ze al het stro eruit, om vervolgens eerst het hooi op te eten en dan plassen ze het stro onder. Vervolgens staan ze dan zonder voer

Half om half is ook een idee! Niet bij stil gestaan, dat je dit probleemloos kon voeren. Ik zal eerst met twee plakken beginnen en van daaruit even kijken.

2 a 3x per dag voeren gaat me niet lukken.... sta in eigen beheer niet direct aan huis. Bij nood is 2x te doen maar wil er liever geen gewoonte van maken. Bij weidegang opbouw ontkom ik er niet aan, maar wil het niet als standaard

Een dikke plak hooi is hier in slowfeeder duurt hier maximaal een uur :Y)

Dubbel net met verschillende maas, vrij laten hangen ipv tegen de muur?

Hier ook van die vreetzakken, ze krijgen nu nog steess onbeperkt maar de baal is 3x zo snel op dan in voerbeurten dus hoop dat het snel minder word :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:04

Als je het hooi echt goed mengt met stro moeten ze behoorlijk veel moeite doen om het uit elkaar te vissen. Als ze dan nog alle stro op de grond gooien dan zijn ze in elk geval erg lang bezig om het hooi er tussen uit te vissen om dat wel op te eten! :Y)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:23

Maar welke slowfeeders netten zijn dan dikker als 4mm? Ik zoek eigenlijk net per meter zodat ik het in mijn hooibak kan maken. Ik heb een hooibak van 150x300.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:28

Huck.nl heeft netten van 5 en 6 mm en in Duitsland zit heunetz.de die heeft ook een kleinere maas met dik draad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:00

Shanna schreef:
Als je het hooi echt goed mengt met stro moeten ze behoorlijk veel moeite doen om het uit elkaar te vissen. Als ze dan nog alle stro op de grond gooien dan zijn ze in elk geval erg lang bezig om het hooi er tussen uit te vissen om dat wel op te eten! :Y)

Amper helaas en het is een aanslag op je portomonnee + extra werk met uitmesten/opruimen ervan.
Beste optie is om veel verschillende slowfeeders te maken en die soms met hooi en soms met stro te vullen. Dan gaan ze meer zoeken naar de lekkere voordat het stro aan de beurt komt omdat ze honger hebben (ipv de lekkere trek waarvoor ze hooi eten).

Voer koop je niet om het tot bodembedekking te laten vertrappen en zeker niet op plekken waar dat de begaanbaarheid van de bodem niet ten goede komt bij slecht weer.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:07

Ik lees hier al heel lang mee. Heb zelf ook meerdere fijnmazige hooinetten in gebruik. Vorig jaar heb ik een Batt Latch gekocht. Dit is een toestelletje waar je een poort automatisch mee kan laten opengaan. Misschien is dit een tip voor de mensen die slechts een beperkt aantal keer aanwezig kunnen zijn.

In de zomer liet ik hiermee mijn pony's mee op de weide. Een paar uur later haalde ik ze dan zelf van de weide. Savonds nog eens hetzelfde. Hier door kon ik ze 2keer beperkt op de weide hebben staan in plaats van 1 keer heel lang en zelf toch nog steeds maar 2 maal langsgaan. Nu in de winter kan ik hierdoor 4 maal hooi voeren met 2 keer langsgaan. Heb spijt dat ik dat ding niet al vele jaren eerder gekocht heb. Kan mijn pony's veel beter op gewicht houden en ze staan kortere blokken zonder hooi. Het stro kijken ze niet meer naar om.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:04

b485 schreef:
Ik lees hier al heel lang mee. Heb zelf ook meerdere fijnmazige hooinetten in gebruik. Vorig jaar heb ik een Batt Latch gekocht. Dit is een toestelletje waar je een poort automatisch mee kan laten opengaan. Misschien is dit een tip voor de mensen die slechts een beperkt aantal keer aanwezig kunnen zijn.

In de zomer liet ik hiermee mijn pony's mee op de weide. Een paar uur later haalde ik ze dan zelf van de weide. Savonds nog eens hetzelfde. Hier door kon ik ze 2keer beperkt op de weide hebben staan in plaats van 1 keer heel lang en zelf toch nog steeds maar 2 maal langsgaan. Nu in de winter kan ik hierdoor 4 maal hooi voeren met 2 keer langsgaan. Heb spijt dat ik dat ding niet al vele jaren eerder gekocht heb. Kan mijn pony's veel beter op gewicht houden en ze staan kortere blokken zonder hooi. Het stro kijken ze niet meer naar om.

Gaaf! Ik heb heel kort gezocht en vond zo gauw deze: http://beltagri.nl/automatische-weiland-poort-timer-8542.html. Maar poe, 350 euro is nog wel even een flinke investering. Waar heb jij hem vandaan en kostte die van jou ook zo'n 350 euro?

Edit, ik zie nu pas dat het systeem met een (lange) veer werkt, heb jij dat ook? Zo'n veer vind ik zelf geen fijne optie bij de paarden dus dan houdt het voor mij helaas op of ik zou er iets anders mee moeten verzinnen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:17

Hey,

Dat is ongeveer wat ik er voor betaald heb.
Ik gebruik hem met een elastische poort en niet met een veer.
Zoiets: [url][https://www.schrikdraad-expert.nl/gallagher-dubbele-doorgangsset-elastisch-koord/url]

ik gebruik het wel met een enkele poort. Dus normaal staan ze achter 2 draden. Maar als deze in gebruik is, hangt er in de poort dus maar 1 draadje. Heb dit halverwege tussen de 2 normale draden hangen. Bij mij blijven ze er goed achter.
Het ding geeft ook een 'bieb' voor het opengaat. Pony's weten ondertussen dat dan de elemastiej gaat openspringen en dat ze dan op de weide of de paddock kunnen.

Vroeger moest ik in de zomer kiezen tussen 12u op de weide per dag of niet. Nu kan ik bijvoorbeeld ook heel makkelijk het aantal uren wisselen afhankelijk van hoe vol de weide is. Bij een verse weide programmeer ik het 4u voor ik langs kom. Haal ze er dan zelf af en doe savonds nog eens hetzelfde. Als ik er dan ben geef ik ze ook nog hooi. Heb ze dit jaar goed op gewicht kunnen houden in de zomer. Andere jaren kan ik ze bijna rollen. Op momenten dat ze dit jaar iets te rond werden, reduceerde ik het aantal uren op de weide zonder dat ik extra moest langs gaan.

In de winter zou ik het gelijkaardig kunnen doen met de verharding incl stal en de paddock waar ik op beide plaatsen fijnmazige hooinetten heb hangen. Vroeger aten ze tot alles leeg is en staan ze dan lang zonder. Nu kan ik ongeveer timen dat ze enkele uren zonder staan en dan opnieuw hooi krijgen. In theorie staan ze evenlang zonder, maar is het meer verspreid over de dag.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:47

Wat een mooi systeem die automatische poort, maar zo duur.
Bij die €350 komt nog ook nog een keer BTW berekend.
Helaas moet ik vanwege de prijs afhaken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:37

Heb volgens mij maar zoiets betaald inclusief btw en verzenden naar België vanuit Denemarken (Smartfold.dk) Loont dus zeker eens de moeite om op verschillende plaatsen prijs te checken en rekening te houden met de huidige wisselkoersen en verzendkosten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:41

GDG schreef:
Edit, ik zie nu pas dat het systeem met een (lange) veer werkt, heb jij dat ook? Zo'n veer vind ik zelf geen fijne optie bij de paarden dus dan houdt het voor mij helaas op of ik zou er iets anders mee moeten verzinnen.

Alles wat makkelijk genoeg wegvalt/rolt en zichzelf niet voortijdig lostrekt kan je gebruiken. Goed opgehangen hek met veer werkt bv ook.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:36

tamary schreef:
GDG schreef:

Alles wat makkelijk genoeg wegvalt/rolt en zichzelf niet voortijdig lostrekt kan je gebruiken. Goed opgehangen hek met veer werkt bv ook.
[ Video ]

Ah, ik zat iets ingewikkelder te denken maar dit ziet er inderdaad goed veilig (een eenvoudig) uit.

b485 schreef:
Vroeger moest ik in de zomer kiezen tussen 12u op de weide per dag of niet. Nu kan ik bijvoorbeeld ook heel makkelijk het aantal uren wisselen afhankelijk van hoe vol de weide is. Bij een verse weide programmeer ik het 4u voor ik langs kom. Haal ze er dan zelf af en doe savonds nog eens hetzelfde. Als ik er dan ben geef ik ze ook nog hooi. Heb ze dit jaar goed op gewicht kunnen houden in de zomer. Andere jaren kan ik ze bijna rollen. Op momenten dat ze dit jaar iets te rond werden, reduceerde ik het aantal uren op de weide zonder dat ik extra moest langs gaan.

In de winter zou ik het gelijkaardig kunnen doen met de verharding incl stal en de paddock waar ik op beide plaatsen fijnmazige hooinetten heb hangen. Vroeger aten ze tot alles leeg is en staan ze dan lang zonder. Nu kan ik ongeveer timen dat ze enkele uren zonder staan en dan opnieuw hooi krijgen. In theorie staan ze evenlang zonder, maar is het meer verspreid over de dag.

Lijkt me zeker een superoplossing bij jou, je maakt er op een mooie manier gebruik van en voor je paarden is het heel fijn lijkt me.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:18

Inmiddels is mijn hooibak ook voorzien van een frame van steigerbuis en een nieuw net. Ben er erg tevreden over.

Daarnaast ga ik binnenkort aan de knutsel voor een groot hooinet tussen 2 palen voor als ik eens niet 2x per dag kan voeren dan kan ik ze op die manier toch genoeg hooi aanbieden voor 24 uur.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:23

Dat ziet er heel degelijk/stevig uit. Zal ook wel wat wegen :D

Fayah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:24

Afbeelding

Ik heb deze gekocht vam EJ omdat ik voor mijn rek nog wat moet verzinnen aangezien alles stukgaat.
Volgens de beschrijving kan ik dit net ook in de bak doen maar vraag me af of ze het dan niet sneller stukmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:03

Ik val even binnen als meelezers. Heb vandaag nog een aanhanger net bij de action gekocht. 150x220 voor €6.99

Ze verkopen hier ook rollen touw van 4mm en 6mm dik, lijkt op klimtouw. Handig voor wie ze zelf wil maken?

Ben van België.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:19

Fayah, zo te zien heb je aardig lang en strengelig hooi of niet? Mijn ervaring is dat als je dan een net hebt met kleine mazen de paarden veel harder gaan trekken om het eruit te krijgen. Mijn Haflingers sloopte het net daardoor ook. Misschien eten ze er rustiger van als je gaat voor een net met een maaswijdte groter.
Ik denk dat je voor je frame in je bak echt voor zwaarder materiaal moet gaan. Ik ben precies zoals jij begonnen en dat was bij die van mij ook niet sterk genoeg. Ik heb m nu als hierboven. Steigerbuizen aan elkaar gelast. Maar er zijn ook koppelingen te koop. En ik bestel een aanhangernet van 3x3cm Maas en deze is 3 of 4 mm dik uit me hoofd. Deze netten blijven redelijk lang heel bij mij.
Tevens merk ik ook verschil bij het type hooi wat je voert. Ik heb nu kleine baaltjes kruiden hooi en dat peuteren ze echt tussen de mazen door. Toen ik voordroog had waren ze echt als een gek aan het trekken en ging het hele frame door de bak heen.

Dubbeldun: het frame is idd goed van gewicht. Maar ik vind dat nu alleen maar voordelen hebben. Zelf kan ik m nog prima omhoog halen om te vullen.

Fayah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:41

Ik voer voordroog ivm allergie
Ik heb eerder een net gehad van ej en die bleef vrij lang goed (hangend) voor nu ben ik even gered in ieder geval.
Even nadenken dus voor steverige constructie

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:36

Ik heb gisteren via Facebook vanuit BIT een artikel gezien waarin stond wat je op stal of lang gebruikt.
Daarin stond een plastic rolcontainer waar ze aan de voorzijde een opening in hadden gemaakt en aan de binnenzijde schuin houten stokken. Zodat de paarden rustig hooi konden eten, maar het hooi op de bodem viel.
Dus geen plukken die op de grond vallen, en dan betrapt worden.
Ik ga zo even op zoek naar de foto.
Nu op zoek naar zo'n container, want heb wel een ijzeren staan. Maar dat lijkt me te scherp en bij vorst bevriest de boel vast.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:40

Afbeelding