Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shanna schreef:Half om half? Dus de helft hooi en de helft stro en dat goed mengen? Dan beginnen met 3 plakken hooi en 3 plakken stro, pas bijvullen als het echt op is. Kijken hoelang ze daar over doen. Als je die mogelijkheid niet hebt om dat te controleren zou je ook je hooi kunnen afwegen wat ze per dag nodig heeft, en dat aanvullen met eenzelfde hoeveelheid stro, en daar moeten ze dan 1 dag mee doen.
_ENGEL_ schreef:Shanna schreef:Half om half? Dus de helft hooi en de helft stro en dat goed mengen? Dan beginnen met 3 plakken hooi en 3 plakken stro, pas bijvullen als het echt op is. Kijken hoelang ze daar over doen. Als je die mogelijkheid niet hebt om dat te controleren zou je ook je hooi kunnen afwegen wat ze per dag nodig heeft, en dat aanvullen met eenzelfde hoeveelheid stro, en daar moeten ze dan 1 dag mee doen.
Stro en hooi mengen gaat helaas niet. Ik gaf stro apart in een net, sinds vandaag bovenop het hooi gelegd. In een net eten ze bij mij van onderaf. Als ik meng trekken ze al het stro eruit, om vervolgens eerst het hooi op te eten en dan plassen ze het stro onder. Vervolgens staan ze dan zonder voer
Half om half is ook een idee! Niet bij stil gestaan, dat je dit probleemloos kon voeren. Ik zal eerst met twee plakken beginnen en van daaruit even kijken.
2 a 3x per dag voeren gaat me niet lukken.... sta in eigen beheer niet direct aan huis. Bij nood is 2x te doen maar wil er liever geen gewoonte van maken. Bij weidegang opbouw ontkom ik er niet aan, maar wil het niet als standaard
Een dikke plak hooi is hier in slowfeeder duurt hier maximaal een uur
Shanna schreef:Als je het hooi echt goed mengt met stro moeten ze behoorlijk veel moeite doen om het uit elkaar te vissen. Als ze dan nog alle stro op de grond gooien dan zijn ze in elk geval erg lang bezig om het hooi er tussen uit te vissen om dat wel op te eten!
b485 schreef:Ik lees hier al heel lang mee. Heb zelf ook meerdere fijnmazige hooinetten in gebruik. Vorig jaar heb ik een Batt Latch gekocht. Dit is een toestelletje waar je een poort automatisch mee kan laten opengaan. Misschien is dit een tip voor de mensen die slechts een beperkt aantal keer aanwezig kunnen zijn.
In de zomer liet ik hiermee mijn pony's mee op de weide. Een paar uur later haalde ik ze dan zelf van de weide. Savonds nog eens hetzelfde. Hier door kon ik ze 2keer beperkt op de weide hebben staan in plaats van 1 keer heel lang en zelf toch nog steeds maar 2 maal langsgaan. Nu in de winter kan ik hierdoor 4 maal hooi voeren met 2 keer langsgaan. Heb spijt dat ik dat ding niet al vele jaren eerder gekocht heb. Kan mijn pony's veel beter op gewicht houden en ze staan kortere blokken zonder hooi. Het stro kijken ze niet meer naar om.
GDG schreef:Edit, ik zie nu pas dat het systeem met een (lange) veer werkt, heb jij dat ook? Zo'n veer vind ik zelf geen fijne optie bij de paarden dus dan houdt het voor mij helaas op of ik zou er iets anders mee moeten verzinnen.
tamary schreef:GDG schreef:Edit, ik zie nu pas dat het systeem met een (lange) veer werkt, heb jij dat ook? Zo'n veer vind ik zelf geen fijne optie bij de paarden dus dan houdt het voor mij helaas op of ik zou er iets anders mee moeten verzinnen.
Alles wat makkelijk genoeg wegvalt/rolt en zichzelf niet voortijdig lostrekt kan je gebruiken. Goed opgehangen hek met veer werkt bv ook.
[ Video ]
b485 schreef:Vroeger moest ik in de zomer kiezen tussen 12u op de weide per dag of niet. Nu kan ik bijvoorbeeld ook heel makkelijk het aantal uren wisselen afhankelijk van hoe vol de weide is. Bij een verse weide programmeer ik het 4u voor ik langs kom. Haal ze er dan zelf af en doe savonds nog eens hetzelfde. Als ik er dan ben geef ik ze ook nog hooi. Heb ze dit jaar goed op gewicht kunnen houden in de zomer. Andere jaren kan ik ze bijna rollen. Op momenten dat ze dit jaar iets te rond werden, reduceerde ik het aantal uren op de weide zonder dat ik extra moest langs gaan.
In de winter zou ik het gelijkaardig kunnen doen met de verharding incl stal en de paddock waar ik op beide plaatsen fijnmazige hooinetten heb hangen. Vroeger aten ze tot alles leeg is en staan ze dan lang zonder. Nu kan ik ongeveer timen dat ze enkele uren zonder staan en dan opnieuw hooi krijgen. In theorie staan ze evenlang zonder, maar is het meer verspreid over de dag.