Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:38

essie34 schreef:
Fijn om de ervaringen in dit topic te lezen! Ik gebruik sinds deze zomer Strovan korrels. Ben eigenlijk heel erg tevreden, weinig werk en weinig mest. Nu staan mijn paarden wel 24/7 buiten en hebben ze vrije inloop naar de stal dus schat dat ze er max. 3 uur per dag in staan. Ik krijg alleen wel snel 'plakaten/natte plakken' en vind het niet echt een mooi zacht bed worden zoals je dit bij stro hebt. Een van mijn paarden ligt graag op stal dus ben wel blij met mijn rubberen matten eronder. Nu ik echter het prijsverschil hoor tussen Strovan en Zeolite begin ik eerlijk gezegd ook wel een beetje te twijfelen... En weten jullie ook het verschil tussen de Chopped en Crushed versie? Zou je bij Crushed wat makkelijker een zacht bedje krijgen? Er blijven nu namelijk wel veel korrels in stal liggen die niet uitzetten.

Chopped is op pallet 65 zakken van 14 kg en word geleverd op eenmalige pallet en kost 269 euro voor mij incl. bezorgen (ongeveer 30 cent de kilo).
Crushed is op pallet 33 zakken van 60 ltr en word gelevers op Europallet (statiegeld 7 euro) en kost voor mij incl. bezorgen 281 euro (ongeveer 15 cent de ltr.).

Deze prijzen zijn voor mijn incl. bezorgen in Hooge Zwaluwe, maar ben er nog niet helemaal over uit en zit ook financieel een beetje. Maar ik krijg het iedere keer weer met opstrooien behoorlijk benauwd, maar gaat uiteindelijk wel onder een laagje van stro gebruikt worden.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:52

Marcella schreef:
essie34 schreef:
Chopped is op pallet 65 zakken van 14 kg en word geleverd op eenmalige pallet en kost 269 euro voor mij incl. bezorgen (ongeveer 30 cent de kilo).
Crushed is op pallet 33 zakken van 60 ltr en word gelevers op Europallet (statiegeld 7 euro) en kost voor mij incl. bezorgen 281 euro (ongeveer 15 cent de ltr.).

Chopped of crushed is voor mij niet meer dan de afval van de productie. Na het persen is de korrel nog zwak en moet uitharden. Hierdoor vallen makkelijk stukjes korrel af.
Dit zou eigenlijk niet meer mogen kosten dan stro, maar als je het handig aanpakt kun je het als "bewerkt" product verkopen aan een veel duurdere prijs dan stro.
Chopped kun je mits goede wil nog verkopen als strokorrel, want je kan nog een klein stukje korrel terug vinden, maar crushed is voor mij niet te verkopen als strokorrel.
Normaal moet strokorrel per kg verkocht worden, hier wordt het als liter verkocht....

pluisje88

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:13

Euhm.. Granu.. Chopped is gewoon de korrel die in "brokjes geperst" is. Het zijn de strokorrels.
Crushed is voor een deel fijngemalen waardoor de stukjes kleiner zijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:33

pluisje88 schreef:
Crushed is voor een deel fijngemalen waardoor de stukjes kleiner zijn

En hierdoor ideaal voor vreetzakken zoals mijn fjord. Zodra het namelijk geen korrels meer zijn blijf hij er vanaf.

Pluisje88 vraagje de crushed zouden papieren zakken zijn zit hier nog een plastic binnenlaag in of echt alleen papier.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:38

Bij mij echt alleen papier. Minder prettig want ik heb al een gat aan de zak gestoten -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:52

Oef dat is inderdaad lastiger ook met eventuele opslag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:01

Ja klopt. Zeker als het buiten zou moeten liggen..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:05

Ik heb ooit ook de crushed in papieren zakken gebruikt. Had ze buiten (wel overdekt) liggen en gebeurde niets mee.
De chopped korrels zijn prima korreltjes en verpulveren sneller dan de gewone korrels.
Het is maar net wat je wilt....
Hier veelvraten en dus was ik blij dat het snel verpulverde ivm het eten van de korreltjes.
De chopped bevielen mij vele malen beter dan de crushed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:19

Zijn de zakken crushed ook nog een beetje fatsoenlijk te tillen en wat voor een formaat zijn ongeveer de zakken, omdat het 60 ltr. zou zijn.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:21

Die zijn zeker goed te tillen ... geen idee wat het gewicht toen was maar echt niet loeizwaar ;)

ps...ik zal es even speuren in mijn, ooit geschreven, strokorrelverslag.... misschien staat het daar in.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:30

Ja zijn goed te tillen. Zelfs door mij. En ik ben niet sterk ;)
Iets zwaarder dan de plastic chopped zakken maar ook prima te doen

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:36

Geen gewicht gevonden wel een foto van de inhoud van een zak maar een soortgelijke afbeelding (van het product) kun je ook op de site van Zeolite Products vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:45

Kan alleen een foto vinden van een pallet chopped, maar zijn de zakken crushed ongeveer net zo groot als de chopped.

En voor de rest alleen foto gevonden van chopped hoe de korrel eruit ziet en van de crushed hoe de korrel eruit ziet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:50

De zakken crushed zijn iets groter dan de zakken van de chopped.
Waren toen van wit papier met a/d binnenkant een bruine kleur (dubbele laag papier)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:59

Kijk dan word het wel weer een stuk makkelijker met opslag, want daar moet ik op stal ook rekening mee houden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:23

ik wil wel even een foto maken? heb er 1 hier in de schuur staan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:34

Graag want dan kan ik het ook laten zien aan de mensen van stal eventueel. Moet namelijk ook rekening houden met hun ruimte. ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:46

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:05

Super bedankt. _/-\o_ *\o/*

Ja en die korrels zijn ideaal voor vreetgrage fjorden. Nu eens kijken of ik het geld ervoor bij elkaar kan krijgen en of het mogelijk is met opslag op stal.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:36

Heb je de crushed al eens geprobeerd in een stal?
Was benieuwd of het net zo veel opneemt dan de chopped aangezien het kleiner is en in mijn oren ook nog duurder klinkt?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:48

De chrushed nemen net zo veel op als de chopped.
Ik gooi er 2 zakken van in de box tegenover 3 a 4 zakken chopped. Ze gaan net zo lang mee is mijn ervaring.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:57

Volgens mij niet, en had ik toen de chopped maar weet dit niet zeker meer. Maar weet zolang het grotere korrels zijn word er van snoept, maar zodra ze klein en fijner worden is het niet meer interessant. Kan ieder geval minder stro gebruiken en dan heb ik zelf ook minder last van het stof.

Doe het dus niet alleen voor mijn paard, maar eigenlijk ook voor mijn eigen gezondheid. Zeker na ik vorig jaar voor de 2de keer zware bronchitis gehad heb ben ik snel benauwd met stof. En het is voor gebruik in een schuilstal.
Afbeelding
Buiten word nog aangevuld met zand. ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:52

Hoeveel zakken gebruik je in een maand mirim?
Ik gebruik nu 4 balen zaagsel a 7,95 per stuk = 31,80 per maand

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:48

Mijn paard heeft een box van 3,5 x 5. Ik heb hem ooit gevuld met 6 zakken chopped. Deze wordt iedere week bijgevuld met, afhankelijk van de tijd die hij er in staat en de vochtigheidsgraad van buiten, 1 of 2 zakken chopped of 1 zak crushed. Hij staat er dik in, het ziet altijd mooi geel. Hij maakt er nooit een koek van. Ik mest wel twee maal daags uit. Zowel de natte plekken als de mest schep ik eruit.
Onze pony's delen een iets grotere box. Dit zijn twee pismerries en hun box vergt iets meer onderhoud. Toch ben ik daar niet meer strokorrels aan kwijt, wel moeten we hun box vaker loswerken om geen koek te krijgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:32

hoe lang staan ze bij jou buiten overdag?

Mijn paard heeft een stal van 3,5x3? denk ik? daar ligt een dikke laag zaagsel in en haal elke dag de natte plekken en de mest eruit. Ze staan overdag de hele dag buiten.

Bevalt het jou beter dan zaagsel of iets anders?