Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:09

Hoe ziet jouw voorkant er dan uit? De moertjes moeten toch met plank bedekt worden of hoe heb je dat?

Ik heb aan het eind van de rij een uitsparing ( aan de binnenkant) in het frame, normaal doe je daar de laatste in. Ik begrijp hoe je bedoeld met de laatste plank maar die niet als laatste plank gebruiken maar dan moet ik kijken hoe ik die ertussen gewroet krijg
Je bedoeld dan die waar de moer zit aan de achterkant een stukje uithalen maar voorkant dichtlaten en zo erin schuiven. ik ga eens kijken hoe dat gaat lukken

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:01

Ik heb ooit eens een filmpje gevonden op youtube waarin ze het lieten zien hoe het moest. Dit was van een verkoper van stallen, best een grote speler in Nederland, maar ik weet helaas niet meer wie of wat.

Ik zag het helaas ook pas nadat wij zelf echt diverse planken hadden gesloopt en uiteindelijk in het metaal hebben geslepen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 00:38

Nelleke welkom. Ach joh, wat is groot.. ik heb 1790 m2 en er 2 paarden op staan en een huis :+

Marit, wauw wat een knapperd.

Lynn_Nikita, dus ze staan nu?? je stalfronten?

KletsKoekje, zo dan, dat is echt ruk.. wel fjin dat je hebt kunnen rijden nu.

Qua knagen is hier zo ongeveel alles afgezet om die reden met stroom, geen idee of ze zouden knagen, de 2 palen die niet zjin afgezet waarmee voerbak vaststaat zjin in ieder geval nog heel :+ , maar ligt ook altijd hooi in.

Boemel, dan heb je goede waakkat! Maar hou het in de gaten, ze jatten zo je stallen leeg.

Welkom Kanzi.

Ik vond dit over planken, geen idee of je er wat aan hebt.
https://www.rutjespaardenboxen.nl/wp-co ... -klein.pdf

filmpje ergens in het midden.
https://www.youtube.com/watch?v=z48jfmJIwmU

en deze legt het net weer anders uit.
https://www.youtube.com/watch?v=USm4cfeXSnU

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 05:56

Dais_ schreef:
Ik heb ooit eens een filmpje gevonden op youtube waarin ze het lieten zien hoe het moest. Dit was van een verkoper van stallen, best een grote speler in Nederland, maar ik weet helaas niet meer wie of wat.

Ik zag het helaas ook pas nadat wij zelf echt diverse planken hadden gesloopt en uiteindelijk in het metaal hebben geslepen.

Ook met een bout aan zijkant of alleen de laatste lank? Kan online niks vinden. Alleen een filmpje van de plank plaatsen als er geen inkeping is. Dan zaag je de plank 2.5 cm korter en reststuk leg je op de bodem.

Afbeelding

Ik heb dit uitsteken.

Ja ze staan maar het is niet af. Paarden kunnen erin maar planken moeten afgewerkt worden en 2 gaten bijboren die niet ivereen kwamen. Is echtervlak onder het dak dus puzzelen hoe dat gaat passen

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 06:52

Hey, wat leuk, ik kom dit topic nu pas tegen.

Ik wil me ook graag melden :D
Wij (mijn man en ik) wonen in de provincie friesland en hebben sinds 2020 de paarden aan huis staan. We begonnen met 2 paarden en inmiddels staan er vandaag de dag 12 _O- iets uit de hand gelopen.
Wij hebben 4 paarden staan die niet van ons zijn en dan heb ikzelf een 21 jarige merrie, haar 4 jarige dochter, een 14 jarige merrie en haar beide dochter van 2 en 0 jaar, een 12 jarige shetlander en 2 jonge hengsten van 2 en 3 jaar welke ook hengst blijven en tevens dus ook bij ons aan huis blijven staan :D
Lijkt me leuk om jullie paarden aan huis avonturen, tips en tricks te volgen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:46

@Kletskoekje, jeetje dat klinkt echt heel heftig zeg. Zo te lezen is het knap dat je überhaupt jezelf nog staande houdt! :(:)

Welkom Nieuwelingen!

@LN, ik kan mij niet meer herinneren hoe Bedaf dit toen bij ons gedaan heeft. Misschien kan je die bellen voor advies/tips?

Afgelopen vrijdag is de zadelmaker weer geweest. Beide zadels weer wat aangepast, ruin moest weer een breder kopijzer (helaas).
Ligt nu wel weer netjes recht en hij liep meteen heerlijk weg hierna.

Ik ga vandaag mijn hooi weer ter analyse op sturen. Ben benieuwd wat eruit komt.
De paarden zijn zo rete chagerijnig door het beperktere voeren. (ze staan echt niet zonder, maar graszaadhooi is natuurlijk niet lekker genoeg).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:16

Lynn_Nikita schreef:
Dais_ schreef:

Ook met een bout aan zijkant of alleen de laatste lank? Kan online niks vinden. Alleen een filmpje van de plank plaatsen als er geen inkeping is. Dan zaag je de plank 2.5 cm korter en reststuk leg je op de bodem.

[ Afbeelding ]

Ik heb dit uitsteken.

Ja ze staan maar het is niet af. Paarden kunnen erin maar planken moeten afgewerkt worden en 2 gaten bijboren die niet ivereen kwamen. Is echtervlak onder het dak dus puzzelen hoe dat gaat passen

Ohja, dit hebben wij zeker gehad maar dan andersom, wij kregen ze er niet uit bij het afbreken van de oude stallen! Het is dus zo dat je denkt dat je links moet eindigen, maar je kunt denk ik beter aan de andere kant met de afzaagmethode werken en de plank waar je nu mee wilt eindigen juist mee beginnen nadat je de plank hebt uitgeboord thv de moer. In onze stallen waren de planken zo dik dat thv de moer de plank was uitgeboord zodat hij er precies over viel, je zag het totaal niet zitten. En daarom kregen wij ze er dus niet uit en hebben zelf die inkeping geslepen in het metaal om toen tot de conclusie te komen dat we ze er nog niet uit kregen en planken kapot hebben gezaagd en grof geweld hebben gebruikt :')

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:25

Welkom Spaikey, Kanzi en kim_1990!
@Happinez, wat een knappe pony! Leuk dat ze het zo goed oppakt!
@Kletskoekje, migraine is ook wel echt een hele nare aandoening. Gelukkig kon je paard nog wat positiviteit brengen.
@boemel, he bah, dat is schrikken! Klinkt wel alsof je geen goede bedoelingen hadden....
@karin_deB, fijn een passend zadel! Hooianalyse is ook altijd interessant, komt soms toch iets heel anders uit dan verwacht

Ik zit een beetje na te denken wat ik wil met mijn bak. We hebben een kleine hectare aan weiland. Er staan nu sinds een maandje ofzo 2 paarden 24/7 op en ik merk dat het gras in de winter toch echt wel goed op zal gaan. Ze krijgen nu nog gefaseerd stukjes erbij, maar in januari zal alles wel kaal zijn denk ik.
Op dit moment hebben we nog geen bak, en ik ben nu dus heel erg aan het twijfelen of ik een 20x60 bak wil maken en dan dus toch een extra stuk weiland opofferen, of het hou bij een 20x40. Ik rijd wel Z1, dus 20x60 is dan wel heel fijn.
Wat zouden jullie doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:31

Bowo schreef:
Welkom Spaikey, Kanzi en kim_1990!
@Happinez, wat een knappe pony! Leuk dat ze het zo goed oppakt!
@Kletskoekje, migraine is ook wel echt een hele nare aandoening. Gelukkig kon je paard nog wat positiviteit brengen.
@boemel, he bah, dat is schrikken! Klinkt wel alsof je geen goede bedoelingen hadden....
@karin_deB, fijn een passend zadel! Hooianalyse is ook altijd interessant, komt soms toch iets heel anders uit dan verwacht

Ik zit een beetje na te denken wat ik wil met mijn bak. We hebben een kleine hectare aan weiland. Er staan nu sinds een maandje ofzo 2 paarden 24/7 op en ik merk dat het gras in de winter toch echt wel goed op zal gaan. Ze krijgen nu nog gefaseerd stukjes erbij, maar in januari zal alles wel kaal zijn denk ik.
Op dit moment hebben we nog geen bak, en ik ben nu dus heel erg aan het twijfelen of ik een 20x60 bak wil maken en dan dus toch een extra stuk weiland opofferen, of het hou bij een 20x40. Ik rijd wel Z1, dus 20x60 is dan wel heel fijn.
Wat zouden jullie doen?

Dan zou ik er gewoon een 20 x 60 ingooien... Ik heb de plek en het geld niet, maar anders werd hem dat ook :+ . Die 20 x 20 minder gras maakt ook niet het verschil meer voor de paarden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:34

Ik heb zelf nooit een 20x60 baan gehad om in te oefenen toen ik Z reed (4x geklasseerd en een paar keer op Z niveau in training). Nooit gemist, eigenlijk. Ik heb nu net een handig weitje achter de bak en ben niet van plan om hem 15m te verlengen voor een Z baan. Maar voor die 20x20m gras zou ik het echt niet laten. Leg er dan maar meteen 20x60m in!

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:54

Welkom alle nieuwkomers :D

Bowo, ik denk niet onbelangrijk… wat mag er vanuit de gemeente? Een vergunning krijgen voor een rijbak is niet overal mogelijk en als het al mogelijk is, dan vaak tot 20x40m

Als het mag en je hebt de ruimte, dan zou ik lekker voor groot gaan :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:06

Voordeel is dat we op zandgrond zitten en eigenlijk houdt de bodem zich prima. Voor nu dus eerst eens kijken hoe het gaat met alleen het gras kapot laten lopen, voordat we echt een rijbak bodem gaan aanleggen, dus gelukkig is het dan niet vergunningsplichtig.
Maar jullie zijn eensgezind, dan ga ik voor de 20x60.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:13

Als je de ruimte hebt en idd Z rijdt, knalde ik 20 x 60 erin.
heb ik hie rook gehad op de vorige plek en dat is wel lekker. Op zandgrond gewoon frezen en eens zo proberen

Mijn stallen zijn bijna klaar, deuren moeten er nog in en in het voorjaar bestrating beter aan laten sluiten. Bedaf zei een hoekje eruit zagen en als je dat lelijk vind dichtspuiten met zwarte kit
Vind ik ook lelijk dus ik heb nu de slotbouten andersom gebruikt, buiten dus moertje met bolle kop en binnenin sluit het zo mooi aan.
Mijn to do lijst is klaar, ben wel de hele dag bezig geweest. Nu even opwarmen en dan spullen opruimen en hoop ik dat mijn man zo thuiskomt zodat de staldeuren erin kunnen

En nee, ik kan niet maanden iets laten liggen, als ik iets in mijn hoofd heb moet het euhmmm meteen. manlief is het daar niet altijd mee eens dus wat ik zelf kan doen, doe ik lekker zelf.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:42

Wat knap dat je dat zelf kon oplossen! Ik had daar iemand voor moeten vragen.

Heeft iemand een hack tegen wagonladingen strooisel en hooi in schoenen/laarzen? Ik heb alles in mijn sokken en in mijn huis.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:52

Jeetje wat gaan jullie hier ineens hard.
welkom nieuw aangeschoven mensen!

Ik heb weinig mee gelezen. Drukke dagen omdat de mest-container ophaal chauffeur ruim een halve meter naast de verharde oprit was gaan rijden en vreemd genoeg daar scheef gezakt is, door het hek van mijn paddock heen...

Ander hek waren de paarden ook meteen maar doorheen gevlogen.
Verder behoorlijk zware weken op mijn werk. Excuses dat ik even niet persoonlijk op iedereen in ga.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:53

Wat oliebol, Nickeltje!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:55

Ja, oliebol echt. Bij alle andere ophaal momenten prima gegaan en deze flappie ziet het even niet goed.

Loonwerker is met 2 zware trekkers en een extra container in de weer geweest om hem er weer uit te trekken...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:55

Knap gedaan LN!

Ideaal dat je zo makkelijk een bak kunt makken Bowo, 20x60 ga je veel plezier van hebben.

Herkenbaar Lorette, in de winter een broek er overheen. Spijkerbroek met wijde pijpen werkt ook goed. Probeer anders eens springschoenen.

Wat een pech Nickeltje, pfff. Netjes kunnen regelen met chauffeur qua vergoeding herstellen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:01

Ja, wat er vrijdag aan schade en ellende was en de loonwerkers laten komen enzo pakken zij allemaal op, en ik mag ook indienen wat het herstellen van het hek kost.
Maar weet niet wat ik daarmee moet... Palen en lint hebben we nog liggen, het heeft vooral een stuk zondag gekost om het weer even netjes recht te zetten en de grond weer wat te vlakken rondom dat hek.
Ze hebben het verder op zich wel netjes opgepakt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:12

Dat je nog palen en lint hebt liggen en niets nieuw hoeft te kopen maakt natuurlijk niet uit. Als je het gebruikt, heb je het niet meer liggen als reserve en moet je de volgende keer wellicht alsnog nieuwe kopen. Dat was niet nodig geweest als die flappie z’n wagen op de weg had gehouden.
Dus: wat kosten nieuwe palen en nieuw lint? Vergeet ook isolatoren en poortgrepen niet.

Bij ons is laatst een auto door de omheining gegaan. Helaas heeft de dader zich niet gemeld, maar ik heb wel gerekend of het zin had om de kosten in te dienen bij het waarborgfonds.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:13

Daar heb je een goed punt inderdaad. Dat is ook wel uit te rekenen in een concreet bedrag.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:26

_Lorette_ schreef:
Wat knap dat je dat zelf kon oplossen! Ik had daar iemand voor moeten vragen.

Heeft iemand een hack tegen wagonladingen strooisel en hooi in schoenen/laarzen? Ik heb alles in mijn sokken en in mijn huis.

Springschoenen omdoen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:37

Lynn_Nikita schreef:
Als je de ruimte hebt en idd Z rijdt, knalde ik 20 x 60 erin.
heb ik hie rook gehad op de vorige plek en dat is wel lekker. Op zandgrond gewoon frezen en eens zo proberen

Mijn stallen zijn bijna klaar, deuren moeten er nog in en in het voorjaar bestrating beter aan laten sluiten. Bedaf zei een hoekje eruit zagen en als je dat lelijk vind dichtspuiten met zwarte kit
Vind ik ook lelijk dus ik heb nu de slotbouten andersom gebruikt, buiten dus moertje met bolle kop en binnenin sluit het zo mooi aan.
Mijn to do lijst is klaar, ben wel de hele dag bezig geweest. Nu even opwarmen en dan spullen opruimen en hoop ik dat mijn man zo thuiskomt zodat de staldeuren erin kunnen

En nee, ik kan niet maanden iets laten liggen, als ik iets in mijn hoofd heb moet het euhmmm meteen. manlief is het daar niet altijd mee eens dus wat ik zelf kan doen, doe ik lekker zelf.

Ik kan niet visualiseren wat jij beschrijft (ik ben allesbehalve een beelddenker) maar ik ga morgen meteen even in mn stallen kijken of ik iets zie wat mij stoort gezien Bedaf ze geplaatst heeft :')

@Nickeltje, fijn dat het opgelost is maar het blijft balen zoiets!
Nickeltje schreef:
Daar heb je een goed punt inderdaad. Dat is ook wel uit te rekenen in een concreet bedrag.

@Lorette, ik zag eens op FB de tip voorbij komen om een beenwarmer over je broek/sokken/deel schoenen te doen.
Zelf nog nooit uitgeprobeerd, ik stofzuig extra :')

@Bowo, ik zou ook voor de 20x60 bak gaan!
Qua weide maakt dat kleine stukje geen verschil idd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:48

Lorette, een robot stofzuiger nemen, dat is onze oplossing :D
Ik heb ook wel aan springschoenen gedacht, maar ik ken mezelf… dat doe ik 3x en dan niet meer.

Ik heb even een foto gemaakt van houten omheining en stroomdraad bij ons. Afbeelding
Het is heel subtiel en is officieel niet paard geschikt, omdat ie snel zou breken, maar dat is prima voor ons doel, nml zorgen dat ze niets kapot bijten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:40

van die plastic fiets droge voeten dingen omdoen, die met elastiek bovenin.
voet kan je onderaan kapot knippen.

Maar ken de struggle, ik heb het opgegeven ligt hiergewoon overal hooi :+