[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:39

Daihyo, hoe is het nu op de wei?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:50

Ons huidige stuk is een drassige zandbende nu. Nieuwe plek moet ik nog gaan kijken. Ik zit ziek thuis nu, dus dat is ff oliebol. Ik hoop geen corona.
Maar dat wil ik later deze week wel even doen om te kijken hoe het er dan bij ligt.

Zaterdag hebben we wel veel kunnen doen. Het voorste deel hebben we de 3 weitjes af kunnen zetten en een track. De ene shet vond het helemaal leuk. Hij ging echt op onderzoek uit :D

Om de bomen heen staan de palen ook. Maar we hadden geen puf meer om dat af te maken. Ik hoop aankomend weekend. Als het fatsoenlijk weer is. We hebben nu 3 doorgangen door de bomen heen. Er staat ook nog een hulst boom, dus die is ook afgezet. De ene doorgang is 4 meter en de anderen zijn 2/2,5 meter. En ze kunnen er ook nog buitenom omheen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:58

Wat een heerlijk filmpje. Wordt een heerlijk plekje zo te zien

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:21

Nog een paar foto’s. We hebben wei voor wei gedaan. Eerst met prikpaaltjes uitgezet en daarna de palen er in geslagen. Het zijn mooie geschilde vuren palen. Passen mooi bij de geschilde kastanje palen.
Voor de ingangen hebben we 2 dikkere creopalen gezet. Maar ook dat zijn robuuste niet rechte palen. Dus past er mooi bij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is het laagste deel van het perceel, dus maken we zo dat we het af kunnen zetten als het slecht weer is.

Volgende keer gaan we de achterste wei uitzetten op dezelfde manier. Bedoeling was om alleen de hoeken en in het midden houten palen te zetten. Maar we hebben nog zoveel palen over dat we alles met hout gaan doen, op dezelfde manier. Hoeken/ingangen met creopalen en daartussen de geschilde palen. Dat is het hoge deel van de wei en zal ook in de winter gebruikt worden.

Het weitje ligt aan de rand van het dorp. Zaterdag liepen er veel buurtbewoners langs. Allemaal nieuwsgierig wat we gingen doen. Maar ook allemaal erg enthousiast na uitleg van het idee van een habitat voor paarden, maar ook voor insecten, vogels en klein wild.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:09

Wat wordt het mooi Daihyo, genieten. En de shet is echt leuk. Blij ei.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:39

Ja echt super leuk. Ik hoop dat hij en Jim een beetje klikken.

Op onze huidige plek staat de sloot weer hoog. Ik duim dat het niet weer overloopt. Wat een gedoe.
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:47

Ooh die shet, wat een leuke reactie :D en die ander eet gewoon ongestoord door :')
Balen van de huidige plek weer. Wat zal jij blij zijn als je straks kan verhuizen ;) mooie stappen gemaakt en hopelijk ben je snel weer fit.

Hier is nu de track ook weer een stuk verder af. Staat alleen te veel gras op om meteen open te gooien dus nu dagelijks een uur strookbegrazing op de track voor de 2 grote. Rustig opbouwen en als het korter is kan het open en de kleine weer even een graasmasker om.
Nu staat de helft van het perceel, het achterste deel wil ik pas verder afmaken als de poel en heuvel gereed zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:33

Hoe ga je de heuvel maken?

Wij hebben een paar aanhangwagens grond gekregen. Een deel zal worden gebruikt om wat gaten in de weitjes op te vullen. Maar er blijft nog veel over. Ik zit er ernstig aan te denken om daar een heuveltje van te maken. Niet heel hoog, liever wat langer en vlak bovenop. En dan aan de zijkanten afgezet met struiken en kruiden bijvoorbeeld. Maar hoe maak ik een mooie en stevige heuvel van zwarte grond? Gewoon neerleggen zoals het moet worden, afzetten en wachten tot het ingeklonken is? Nog iets met zand?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:39

Ik zou bij een heuvel altijd zorgen voor goed aangestampte grond (met de trekker eroverheen rijden oid) en paddockplaten erop. Anders stroomt je zand/grond zo heuveltje af en blijft er niks van over.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:50

De poel wordt door loonwerker uitgegraven en zand wat daar uit komt, worden 2 mini heuvels aan beide zijde van de poel. En rest van het zand wordt een heuvel met track er over heen. Ook het idee van vlakke ruimte boven en 2 kanten afzetten met beplanting.
Op andere PP is dit zo ook aangelegd en waren geen roosters nodig. Mijn ruin vond de heuvel fantastisch, merrie de poel, dus ja, dat wil ik nu ook weer ;)

Afbeelding
Dit is nu nog het achterste “lege” deel, ongeveer een halve hectare.
Links moet de heuvel komen, met track naar de kastanjebomen in het midden, daar komt een ‘rotonde’ omheen. En rechts achterin, tussen kastanjes en de grote sparren, de poel.
Buitenom komt track en dan wat slingerpaadjes van/naar de rotonde, zodat er kleinere weitjes uitstaan.

NinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:18

Daihyo schreef:
Ons huidige stuk is een drassige zandbende nu. Nieuwe plek moet ik nog gaan kijken. Ik zit ziek thuis nu, dus dat is ff oliebol. Ik hoop geen corona.
Maar dat wil ik later deze week wel even doen om te kijken hoe het er dan bij ligt.

Zaterdag hebben we wel veel kunnen doen. Het voorste deel hebben we de 3 weitjes af kunnen zetten en een track. De ene shet vond het helemaal leuk. Hij ging echt op onderzoek uit :D
[ Video ]

Om de bomen heen staan de palen ook. Maar we hadden geen puf meer om dat af te maken. Ik hoop aankomend weekend. Als het fatsoenlijk weer is. We hebben nu 3 doorgangen door de bomen heen. Er staat ook nog een hulst boom, dus die is ook afgezet. De ene doorgang is 4 meter en de anderen zijn 2/2,5 meter. En ze kunnen er ook nog buitenom omheen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden.

Ik ben al vanaf deel 1 een stille meelezer in dit topic, maar wilde even reageren op dit filmpje. Hier wordt je toch super vrolijk van. Ik wel in ieder geval. Ik ga weer lekker meelezen en genieten van alle tips en trucs die voorbij komen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:09

Afbeelding
Afbeelding

Wij krijgen gratis woudzand *\o/* Hoeven alleen transport te betalen. Ik schrok een beetje van de grootte van het materieel vanmorgen haha.
Dit zijn nog maar vier bakken. Er komen er nog minimaal 6. Yay!

Het moge duidelijk zijn wat wij met dit zand gaan doen tegen de wateroverlast. Toch? Dikke middelvinger naar het waterschap.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:16

Zo, goeie deal!

En wat een water weer hè.
Hier staat de sloot ook weer hoog.

Vanochtend vroeg
Afbeelding

Nu :\
Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:19

Het is vreselijk… er is weer zo gruwelijk veel gevallen hier. Gelukkig is voor jou het einde in zicht.

Ondanks de natheid rijdt dat materieel met alle gewicht gewoon over onze track zonder diepe sporen na te laten. Onze ondergrond is gelukkig echt heel stevig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:22

Ja nog 2 maanden volhouden.
Is het bij jou ook niet te stevig waardoor het ook minder goed wegzakt?
Hier is het zo ingeklonken door het water. Eigenlijk moet het losgetrokken worden, maar ik ga er geen geld meer in stoppen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:53

Daihyo schreef:
Ja nog 2 maanden volhouden.
Is het bij jou ook niet te stevig waardoor het ook minder goed wegzakt?
Hier is het zo ingeklonken door het water. Eigenlijk moet het losgetrokken worden, maar ik ga er geen geld meer in stoppen.

Het is de bedoeling dat de bovenlaag vochtig wordt maar de onderlaag hard blijft. Daarom hebben we alles op afschot liggen en gaat het water via buizen ondergronds of over het gras/zand naar de vijver die nog lager ligt. Van daaruit ondergronds naar sloot van het waterschap.

We zitten hier op hele stukken leem waardoor we speciaal voor dit zand hebben gekozen. De leemlaag is nagenoeg ondoordringbaar, vandaar.
Ons issue is echt alle water van boven uit het dorp wat bij ons komt. Onze buurman had ook al opgehoogd en dat werkt (het water komt nu dus bij ons).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:54

Ah ja leem. Dat helpt niet nee.
Hopelijk gaat ophogen werken :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:09

Wat fijn zoveel zand.
Mijn rijbak is grotendeels leemzand gemengd met volleybal zand. Bovenop het veen dus echt fantastisch omdat het zo stevig is. Water loopt er indd zo vanaf. En dat is prachtig en snel droog maar moet je wel goede sloten en afwatering hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 14:32

Olympia96 schreef:
[ [url=m/60jP2J.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/U85lUt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij krijgen gratis woudzand *\o/* Hoeven alleen transport te betalen. Ik schrok een beetje van de grootte van het materieel vanmorgen haha.
Dit zijn nog maar vier bakken. Er komen er nog minimaal 6. Yay!

Het moge duidelijk zijn wat wij met dit zand gaan doen tegen de wateroverlast. Toch? Dikke middelvinger naar het waterschap.

Ik ben totaal niet thuis in zand soorten, wat is het voordeel van woudzand?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:17

Het is zand wat hier in Drenthe veel voorkomt. Heb even copy paste gedaan:

“Woudzand is dichter, steviger zand en wordt gegraven in plaats van opgezogen. Daardoor heeft het een steviger kwaliteit. Het is geschikt om een stevige ondergrond aan te leggen voor bijvoorbeeld bestrating.

Bestrating met woudzand blijft langer goed liggen. Woudzand wordt ook gebruikt voor paardebakken. Woudzand stuift niet of nauwelijks.”

Als het nat is, zo nat als gisteren, dan is de ondergrond nog goed. Alsof je op het strand rijdt zeg maar langs de branding.

Dit waren de combinaties die bij de idiote natheid van gisteren probleemloos over de track konden omdat de
Ondergrond zo goed is. Onze schuilstal is 2.40 hoog (even ter indicatie van de grootte van het materieel ;-))

Afbeelding
Afbeelding

En hier zie je dus hoe nat het weer was op het moment dat ze aan het rijden waren (vandaag alweer weg gelukkig… zucht)
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:33

Het scheelt dat het snel opdroogt maar ik Snap zo goed hoe moedeloos je wordt van die nattigheid elke keer.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:00

Nou dat…. Ik hoop zo dat we dit jaar kunnen ophogen en sloten graven.
Dan zou andermans ellende over ons terrein verleden tijd moeten zijn.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:58

Pff wat een ellende. Wel fijn van het zand! Ziet er fijn uit

Vandaag is de scheidingswand in de loods af gemaakt, gister hebben we stalwanden uitgezocht om de inloopstal mee af te zetten. Zouden vorige week 2 jaarlingen komen, maar diegene zei 1 dag nadat ze zouden komen toch af. Erg onfatsoenlijk. Vanmiddag wel hele leuke kijkers gehad, dus wie weet wat daaruit komt.
En 3 hooiballen op de kop weten te tikken voor een mooi prijsje, daar ga ik nog mee knutselen maar voor nu hangen ze in de stal, is ook een succes!

Afbeelding

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 06:57

Mooi ophogen Olympia, maar wat is het bij jou stevig idd! Wij hebben vglmmij ook woudzand maar het wordt een soort moeras met water. Er vervelend. De drainage werkt niet.
We gaan nu proberen laag eraf schrappen en dan griffier zand toevoegen.
Wat een ellende om het beetje droog te krijgen....
Vorig weekend wadi gegraven, en bovenste twintig cm nat daaronder kurk droog. Dus verdicht. Maar vorig jaar nog omgekeerd

Jinte wat een jaloersmakend mooie stallen!
En super die hooibalen, wil ik ook nog maar wel duur.
Zag ze op een paal, vind ik erg leuk staan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 07:21

Mooie ruimte zo! En die hooiballen zijn leuk. Maar wel prijzig inderdaad.

Beter Olympia. Hopelijk werkt het.