Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DogWords

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:12

OOOHHH die Ferrini boots zijn geweldig. Ik ben ook verliefd geworden. Ik kan ook geen Nederlandse verkooppunten vinden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:18

Oh die zijn ook heel mooi!
Genoeg boots fans in dit topic zo te zien.... en zag ook al een mooie prive collectie voorbij komen!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:21

Wauw boots <3
Gelukkig is veel niet te krijgen in mijn maat, anders was ik al lang arm. :+
Ik hou vooral van die hoge Tony lama boots.

Hidalgo verhuist zaterdag, gaan we een paar weken kijken hoe het loopt. Hopelijk valt het voor alle partijen mee.
Hij gaat daar 24/24 7/7 op de weide met 3 andere paarden.

Oefenen oefenen oefenen is idd het belangrijkste bij trailerladen. Ik maak er een gewoonte van diegene die de trailer niet kennen er elke keer op eten te geven.
In het begin op de klep, dan halverwege, dan in open trailer en dan in gesloten trailer.
Bij ons staan ze vaak op de trailer te wachten, dus stilstaan op een stilstaande trailer moet de normaalste zaak van de wereld zijn.

Met moeilijke paarden of als ze het even kwijt zijn werk ik met het systeem waarbij ze alleen op de trailer rust hebben en buiten moeten werken. Dit kennen ze al van in hun grondwerk en werkt eigenlijk altijd.
Soms duurt het 2min en soms een uur. Maar ik vind het een hele fijne methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:38

Echt prachtig die western spullen, maar wat een geld!! Ik ben toch wel heel blij ook met mijn euroriding dressuurzadel, vooral nadat ik die na het eerste jaar, heb laten fixen, door een oude rot in het vak van een zadelmaakster: bleek dat er toen al een paar popnagels van de boom los waren geschoten en daar ligt nu dus al jaren een massief ijzeren boom uit een stuk gesneden door een smid in. En zij heeft het zadel toen een andere vulling gegeven (geen idee meer wat precies) maar, die heb ik pas geleden nog gecontroleerd en vulling zit er nog perfect in gewoon en dat 8 jaar verder...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:46

Marinka is niet zo bang voor de trailer dan wel dat ze weet dat dat ding haar weg haalde bij de anderen. Voor dat ik de trailer restaurerde ben ik gestrand bij wel in de trailer staan, maar niet de stang dicht kunnen doen. Dan vloog ze achter uit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:15

Klinkt als een fijn thuis voor Hidalgo!

Ik zou met Marinka pas met de trailer bezig gaan als alleen meegaan goed is. Steaks verpest je het een met het ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:24

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:25

Kirrr schreef:
Moet nog bijlezen maar wil al even delen dat hidalgo een super fijne nieuwe thuis gaat krijgen. *\o/*

Wat fijn zeg! *\o/* Ik neem aan dat hij dan bij de mensen komt te staan die je al kent?

Antheman schreef:
ik droom momenteel over psylliumzaadjes.
Ik gaf t preventief, maar nu blijkt dat dit te weinig was |( Vliegje dus dikke vette zandkoliek.
Vliegje weegt 180 kilo en moet 2 maal daags 200 gram hebben. Ik krijg t er niet in. Het is teveel voor door t voer: handje muesli, wat lucerne en zaad. Hij vreet t gewoon niet. Met spuit werk ik het erin, maar nu hij flinke praatjes heeft, lukt t bijna niet. En het plakt zo erg, dat hij t niet zo snel weg krijgt.

Wat vervelend zeg! Krijgen ze hooi op het zand of kunnen ze veel van de grond eten? Of is Vliegje een bandiet die altijd de laatste grasspriet moet hebben?
Bij mij krijgen ze enkel hooi in de stal of onder het afdak in hooinetten. Het hooi valt dan altijd op de verharding. Al moet ik niet bang zijn dat ze van de grond gaan eten. Daar plassen ze op en laten ze liggen. Ik moet dus ook altijd een flinke boel hooi weggooien. -O-

Karev, (en de rest van de fjordeneigenaren) wat lijkt me dat moeilijk om die manen in dat boogje te knippen.

DubbelDun schreef:
Caily schreef:
kvulden, persoonlijk zou ik stoppen met de veulenbrok en kiezen voor geen of een sobere brok bij Rosie,

Veulenbrok heeft een hoog Vit-A gehalte en dat hebben jonge paarden tot 3 jaar hard nodig voor de broodnodige bot-aanmaak !!
Als de veulenbrok idd voor de jeuk zorgt zul je hier toch een vervanger voor moeten gaan bijvoeren.

Ik zou inderdaad wel iets blijven bijvoeren met veel vitamines in. Veulenbrok is er niet voor niets.
Een veulen enkel op ruwvoer zetten, zou ik ook niet durven.

Fabster, is je rug al wat aan de beterhand?

Spatter, een praktijk aan huis lijkt me leuk om te doen. Wat deed je vroeger van werk?

Meggiemeg, Jut en Jul :D

Ik heb geen speciale dingen waar ik hooi in voer, enkel hooinetten. Voor de rest heb ik eigenlijk geen plaats en lijkt me voor bij ons aan stal minder handig.

Westernboots zijn echt mijn ding niet. Geef mij maar mooie leren rijlaarzen :Y)

Ik denk dat ik nu wel ongeveer bijgelezen ben :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:27

Lijkt me een dure hobby zo die westernspullen. Wel erg mooi.

Steeds achteruit laten gaan en opnieuw.
Totdat de rust gevonden wordt in de trailer (en lekkers)
Zeker nog geen stang dicht doen als er angst/stress is.
Anders geef je daar alleen nog meer de bevestiging in.
Hier gaan ze van jongs af aan op de trailer. Van wei naar wei. Jarenlang gewoon trailer bij de wei opening gezet. Wortels voorin op de vloer. Klep open en liepen ze er allemaal zo in. Heel makkelijk. Verse wei eruit...dus trailer was voor hen een lekkernij!

Spannend. Wel super dat Hidalgo lekker buiten mag lopen.

Opfok wil ik met krachtvoer en onbeperkt ruwvoer.
Fok ze nu al 20 jaar zelf op. Ideaal. Is wel duur. Kant-en-klare kopen is makkelijker en goedkoper.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:40

Ik kan met Marinka wel weg bij de anderen. Ze maakt zich dan vaak wel even zenuwachtig. Ik ga ook met haar op buiten rit. Maar blijkbaar voelt dat bij de trailer anders. Ik heb vorig jaar de trailer in de bak gezet en er voer in gezet. Alleen Marinka kon er bij en ze ging er gerust in om te eten geen probleem. Ik moet het gewoon maar gaan proberen. Als het zondag nou droog weer is kan ik er wel eens mee bezig, ik hoef dan nergens heen dus geen stress.En dan is er eerst ook even hulp bij. Ik wil het eigenlijk helemaal alleen doen, maar misschien voor de eerste paar keer toch wel handig als hij iemand voorin aanmoedigt misschien. En inderdaad zoals je zegt Kirrr rust bij de trailer en anders werk. Zo deed ik het toen ook. Kijken wat ze daar nog van weet. En dan zal ik met Rosie ook maar meteen beginnen. Het laden bij het ophalen ging vrij goed. Moeder stond bij de voordeur.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 29-01-16 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:41

Heb mijn veulens nooit speciaal veulenbrok gegeven. Die 2 weken redt Rosie echt wel.

Gebruik je de clicker tovallig, voor trailerladen? Erop = klik en wat lekkers. Als dat goed gaat en ze staat er op: langer wachten tot je de klik en lekkers geeft. Zodat ze dus blijft wachten en niet meteen achteruit sjeest. Ik weet niet of je haar voor je uit de trailer in laat lopen of juist achter jou aan. Als ze achter je aan loopt: eerst stapje richting balk doen. Als zij dan blijft staat= klik en belonen als je bij de balk bent: eerst aan de balk rommelen, zonder dat je dicht doet. Blijft ze staan=klik en belonen, uiteindelijk kan de balk erachter. Dan ga je niet rijden, maar doe je hem weer los, etc. Steeds kleine stapjes helpt goed. Duurt ff, masr heb je wel weer wat. Als get probleem het weggaan is, kun je misschien een maatje meenemen? Of eerst het weggaan oefenen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:46

Andor heeft ook lang een trailerprobleem gehad. Met voer er ook echt niet op te krijgen. Longeerlijn er achter werd hij panisch van en begon gericht te meppen dan (terwijl hij dat nooit doet, zelfs niet naar andere paarden).

Ik heb het aangeleerd zoals Kirrr beschrijft. Rust in de trailer en eenmaal er uit aan het werk. Heeft 1 keertje 3 uur longeren gekost tot zijn tong op zijn tenen hing, maar toen draafde hij bijna de trailer op zolang hij maar niet meer moest werken. Sindsdien ging het heel wat vlotter.
Ook touwhalster met lang touw er aan en 1x vooraan over de stang slaan. Druk er opzetten tot hij zelfs maar 1cm naar voren kwam en dan druk weer loslaten. Dit werkte voor hem perfect.

Ik kon hem nu met een gewoon halster met lang touwtje helemaal alleen laden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:48

Ik heb geen clicker. Ik probeer haar te laden terwijl ik zelf achter blijf. Eerder liep ik vooruit, maar zodra ik ook maar een beweging richting achter maakte binnen of buiten om dan stond zij al weer buiten. Ik heb met haar geoefend op de grond dat ze ergens tussen door loopt terwijl ik daar bleef staan. En dat ging prima. Eerder was het zo dat als ze in de trailer staat met alles dicht, het wel ok was. En op de plek waar we dan heen gingen was er helemaal geen probleem met laden. Als we dan thuis kwamen werd ze wilt bij het uitladen. Kon dan niet wachten de anderen te zien. Helemaal als er eentje begon te hinniken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:01

Ik moet zelf eigenlijk ook weer eens oefenen, maar ben lui oo het moment. Ze laden allemaal wel, maar niet helemaal zoals ik het wil. Ik wil er ook achter blijven, zodat ik het alleen kan, maar 1 lukt alleen als ik vooruit mee loop. Dus heb ik iemand nodig om de stang dicht te doen. Maar bedenk me net iets. Bij hem is de voorstang het probleem. Als ik die los doe, loopt hij zo mee. Dus dat moet ik dan natuurlijk ook doen als ik achter hem blijf...

Mijn rug gaat wel, alhoewel zitten nog niet fijn is. Ga straks wel paardrijden. Dus ben benieuwd hoe ik er af kom. Heb vanmiddag advisgesprek over voortgezet onderwijs met school van dochter. Eens zien of dat een staand of zittend gesprek wordt.... :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:06

Ja inderdaad iemand die we heel goed kennen. Heb heel veel van hem geleerd, hij heeft me bekend gemaakt met die methode voor het trailerladen toen ik echt niet meer wist wat doen met Washaki. Maar hij heeft me bijvoorbeeld ook leren auto rijden. Hoewel hij een stukje ouder was heeft hij altijd tot onze hechte vriendengroep behoort.
Ondertussen is hij getrouwd, heeft gebouwd en kinderen en nu vond ie het weer tijd voor een paard.
Hij kende Hidalgo dan ook al.

Straks komt Carolien van Equivibes Washaki voor de 2e keer behandelen.

Fabster, nog succes met de rug.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:16

Wat fijn kirr! Klinkt als een fantastisch plekje!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:21

Ik loop wel altijd voorop mee op de trailer en loop dan zelf terug naar achter om de stang dicht te doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:34

Ik zou ze samen vervoeren, Caily. Wel kijken of je apart met ze kan oefenen met laden. Mijn hongerige heks is dominant over de Shet rondom het voeren, maar samen wandelen gaat prima en op de trailer wil hongerige heks echt een reisgenoot. Die 'stomme shetlander' voldoet dan ook.
Het fijnste zou natuurlijk zijn als je een braaf, stabiel paard had die als reisgenoot dienst kan doen.

Laden doe ik altijd met touwhalster en leadrope (en handschoenen). Meestal leg ik lange lijnen langs de klep naar achteren om indien nodig als ondersteuning te gebruiken. Bij ons groepje is dat niet meer nodig, maar bij lastige laders vaak wel.

kvulden: voorstang eruit, longeerlijn voor in de trailer ergens doorheen halen, naast de trailer gaan staan en paard naar binnen sturen. Als ze dan achteruit komt, kun je vaak nog corrigeren met de longeerlijn. Fijnste zou zijn als ze wel eerst leert te wachten in de trailer en ook dat de stang erachter gaat en de klep dicht.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:41

Yontheke schreef:
Ik loop wel altijd voorop mee op de trailer en loop dan zelf terug naar achter om de stang dicht te doen.

ik ook. Tenzij ik hulp heb.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:42

Kijk aub uit als je gaat laden met een touw om de voorstang... zeker als het paard er hard achteruit gaat, nooit tegenhouden. Anders kan je hetzelfde gebeuren als de laatste die dat bij mijn paard probeerde, vinger aan diggelen. Komt nooit meer helemaal goed met die vinger.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:44

Touw om de voorstang ed vind ik absoluut geen goed plan.
Wij lopen nooit voor. Blijven achter achter of naast.
Is ook handig als je ooit eens op een andere trailer of vrachtwagen moet laden.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:57

Ik loop zelf altijd mee. Ik oefen ook echt veel met het trailer rijden.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:17

Mijn oude merrie wilde nooit de trailer op, heb er heel lang over gedaan om dat voor elkaar te krijgen, ze was ooit met uitladen achter over geklapt bij een vorige eigenaar dus vandaar het trauma.
Ik heb toen bijna dagelijks geoefend om het wel voor elkaar te krijgen. Eerst rustig om de trailer gelopen en snuffelen, toen 1 voetje op de klep en weer terug, daarna steeds een stapje verder, 2 voetjes op de klep en weer terug, toen zover de klep op dat het hoofd binnen was en weer terug. Op een gegeven moment naar binnen en even een paar tellen staan en weer terug. Dit steeds verder op bouwen totdat ze met vertrouwen naar binnen liep en zelfs alleen durfde als ik bleef staan naast de klep. Alles in het tempo van het paard gedaan, goed kijkende of ze er klaar voor was om de volgende stap te zetten. Op een gegeven moment was ze er zo klaar mee dat ze al begon te zuchten als ze de trailer zag staan en snel haar kunstje deed om er vanaf te zijn. Resultaat was dat we nog heel veel ritjes hebben gemaakt op de zaterdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:18

http://www.ariat.com/TOMBSTONE_W_FOO.ht ... WN#start=1

Oh ik bedoelde deze.

Ik gebruik ze niet om te rijden hoor, ben echte dressuurtrut, met polo's en zwarte hoge dressuurlaarzen (met een veter) :o .

Trailerladen heb ik met merrie ook grote problemen mee gehad en aangezien ze absoluut NIETS doet voor voer, was voer in de trailer leggen geen oplossing. Veel geduld en oefenen zoals ik hierboven ook al las, hebben er voor gezorgd dat ze nu op haar dooie akkertje de trailer inwandelt terwijl ik naast de klep wacht om de balk er in te doen.

De pony heb ik nog niet mee geoefend :o en als ik de vorige eigenaresse mag geloven heeft het uren geduurd om hem op de trailer te krijgen toen ze hem naar mij toe wilde brengen. De Lompe Lolly klimt, struikelt, valt, rolt, dondert gewoon de trailer in en heeft dan geen idee waar hij is :+ , dan is het wel zaak om heel snel de balk erachter te doen anders rolt hij er zo weer uit :') .

Vandaag staat er hier weer een dikke puist wind! Bah :roll: . Merrie haar kogel is nog steeds wat dik, dus heeft ze nog maar een vrije dag.

edit:
meggiemeg ik heb bij mijn merrie exact dezelfde werkwijze gehanteerd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:20

Ik heb een 1,5 paardstrailer. Daar kan ik niet nog een shetlander bij in stoppen. Dat lijkt me ook erg lastig als je ergens heen gaat. Dan zit je toch met de shetlander. Ik ga zondag gewoon beginnen en laat jullie weten hoe het gaat. Ik doe liever ook geen touw naar voren. Ik wil dat ze het op eigen wil doet. Ze is nergens moeilijk in dus ze zal dit toch ook onder de knie moeten krijgen.

Ik heb Rosie even van de brokken gehouden. Devita staat nu even opstal rustig haar pulp met luzerne te eten. Dat ziet er goed uit. Ik hoor bijna geen gesmak.
Vanmiddag gaat Marinka dan even op stal en kan haar pulp eten met magnesium. Dan staat ze meteen ook even weer los van de anderen. Dat moet ook een beetje helpen. Door dat ze eigenlijk 24/7 buiten staan met een inloopstal komt dat eigenlijk nooit meer voor. En dat is ze dan ook wel ontwent. Ze rende de vorige keer rondjes in de stal. En eten ho maar. De tweede keer ging al veel beter.

Ik merkte toen ik vorig jaar met haar lade. Toen deed ik dat ook stapje voor stapje. En stoppen op een goed moment. Maar dan moest ik de volgende dag vrijwel weer opnieuw beginnen. Is het beter om wel op haar tempo door te gaan tot ze er die dag wel in staat?