Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:00

Strokorrels eruit gehaald, mijn paard is een grote smeerzak.
Normaal zou je een bodem moeten kweken, en dna daar de natte plekken uit halen.
Mijn paard loopt continu in zijn stal en loopt zo het hele midden kapot, en alles werd zeik en zeik nat.
Gewoon weer krullen dus..... -O-

mirim

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:52

Ik zou je ook eerder aanraden om bij zo'n paard wel steeds de natte plekken eruithalen.
Altijd lastig zo'n viespeuk ;) , het is dat je van ze houdt....maar anders..... :Y) :)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:37

Ik haalde de nattigheid eruit, maar met zo'n smeerkees kan je niks beginnen.
Paard staat overigens 9 uur per dag in de wei.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:39

YSB, ken het, had ook gehoopt dat strokorrels de oplossing waren, maar helaas.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:40

Nee, erg jammer idd.
Stalmatten kan hier helaas niet, want de urine kan hier niet weg....

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 06:58

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:57

Ik heb mijn 2 paarden al jaren op stro staan en verbruik zo ongeveer per jaar 150 pakken stro (kleine pakjes a 25 kilo rond de 5 euro per pak). Nu is een van de twee best een viespeuk en ben ik de laatste jaren gaan experimenteren met vlas en stro combineren, aangezien mevrouw graag snoept van d'r bedje. Nu heb ik een deel van de onderlaag bedekt met vlas en daarboven gewoon stro. Dat werkt redelijk, half kruiwagentje per dag (staat vanaf 20:00 tot 8:00 op stal).

Nu ben ik aan het twijfelen of strokorrel iets voor haar zou kunnen zijn? Wat denken jullie?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:05

Strokorrel zou inderdaad een goede optie kunnen zijn. Je wilt echt niet dat je paard vlas eet!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:48

Wil heel erg graag strokorrels proberen maar om nu meteen een hele pallet te bestellen gaat mij te ver. Hier in groningen is ook geen leverancier geloof ik om het op te halen.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:28

Mira283 schreef:
Wil heel erg graag strokorrels proberen maar om nu meteen een hele pallet te bestellen gaat mij te ver. Hier in groningen is ook geen leverancier geloof ik om het op te halen.

Heb je een Welkoop in de buurt?
Misschien kan je daar even informeren, weet niet of elk filiaal strokorrels verkoopt.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:31

Ik heb gisteren weer een pallet strokorrels bij Zeolite opgehaald, scheelt weer een boel transportkosten :$ :D.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:39

Is voor jou ook heel ver weg of niet.. :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:44

Handig Mauve, zo komen bij mij weer een nieuwe brengen, nu voor het eerst ook voor in de schuilstal eens kijken of dat werkt.

lijkt dat ik met 3 pallets rondkom het hele jaar. das toch mooi voordelig,

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:33

Sadie schreef:
Mira283 schreef:

Heb je een Welkoop in de buurt?
Misschien kan je daar even informeren, weet niet of elk filiaal strokorrels verkoopt.

Wist niet dat de welkoop ook strokorrels verkocht. Zal even informeren

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:15

Ik ben op zoek naar de fijnste bodembedekking voor de nieuwe stal die we aan het bouwen zijn, een box van 4 op 4. Ben nog aan het twijfelen over gewoon zaagsel of strokorrels. Echt stro komt er niet meer in, zeker omwille van de opslagproblemen. Ik heb ook iets nodig dat zich gemakkelijk laat verwijderen, aangezien ik fysiek niet de sterkste meer ben.

Inmiddels een mail gestuurd naar Agrodieren en een verdeler van Zeolite. Ben benieuwd.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:41

Tieneke schreef:
Ik ben op zoek naar de fijnste bodembedekking voor de nieuwe stal die we aan het bouwen zijn, een box van 4 op 4. Ben nog aan het twijfelen over gewoon zaagsel of strokorrels. Echt stro komt er niet meer in, zeker omwille van de opslagproblemen. Ik heb ook iets nodig dat zich gemakkelijk laat verwijderen, aangezien ik fysiek niet de sterkste meer ben.

Inmiddels een mail gestuurd naar Agrodieren en een verdeler van Zeolite. Ben benieuwd.

Er zijn nog vele andere aanbieders, even googelen. Van lokale producenten tot invoerders.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:09

Klopt, maar ik ga ook gewoon in wat winkels kijken. Sowieso vind ik het niet gemakkelijk om een duidelijk overzicht te krijgen over verdelers in Vlaanderen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:29

De offerte van Zeolite kwam een 40 euro duurder uit, maar dan zit ik wel met aparte zakken (vind ik persoonlijk fijner) dan een bigbag en heb ik een product met een goede reputatie.
In de plaatselijke boerenbondwinkel lagen er ook strokorrels, maar deze kwamen op meer dan 10 euro per 20 kg. Dat vind ik er nogal over.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:35

Tieneke schreef:
De offerte van Zeolite kwam een 40 euro duurder uit, maar dan zit ik wel met aparte zakken (vind ik persoonlijk fijner) dan een bigbag en heb ik een product met een goede reputatie.
In de plaatselijke boerenbondwinkel lagen er ook strokorrels, maar deze kwamen op meer dan 10 euro per 20 kg. Dat vind ik er nogal over.

Heeft het product van Agrodieren dan geen goede reputatie?

En ja, er zijn ook producten die duurder verkocht worden dan andere, maar toch blijven ze op de markt. Misschien omdat ze gewoonweg veel beter zijn, en per dag veel goedkoper zijn dan anderen?
Van 1 zak van 10 € zal je niet dood gaan. Koop er eens een en vergelijk die met wat je per pallet koopt, dan zal je wel zien of de meerprijs verantwoord is.
Wat ik altijd doe : ik open de zak, en ruik er aan. Je zal versteld staan hoeveel strokorrels en muffe geur hebben. Van slecht stro kan je geen goede korrel maken, maar kan je wel goedkoop aanbieden

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:59

Zeolite zal het worden.

Citaat:
Heeft het product van Agrodieren dan geen goede reputatie?

Ik heb wel gehoord van problemen met levering/communicatie.

Citaat:
En ja, er zijn ook producten die duurder verkocht worden dan andere, maar toch blijven ze op de markt. Misschien omdat ze gewoonweg veel beter zijn, en per dag veel goedkoper zijn dan anderen?
Van 1 zak van 10 € zal je niet dood gaan. Koop er eens een en vergelijk die met wat je per pallet koopt, dan zal je wel zien of de meerprijs verantwoord is.

Van één zak niet, maar het heeft toch geen zin die ene zak te kopen als ik er daarna toch niet dat geld aan wil uitgeven. Ik beslis nog altijd zelf wat ik met mijn portemonnee doe.

Citaat:
Wat ik altijd doe : ik open de zak, en ruik er aan. Je zal versteld staan hoeveel strokorrels en muffe geur hebben. Van slecht stro kan je geen goede korrel maken, maar kan je wel goedkoop aanbieden

Dat kan zijn, maar ik lees van Zeolite niet dat het een slechte korrel is, integendeel.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:49

Tieneke schreef:

Gemakkelijk te verwijderen is alleen het doordeweekse mestballen oprapen. De natte plekken verwijderen en eens in de drie maanden de complete box leeg halen vind ik fysiek zwaarder dan een stro-box.

Momenteel ben ik wat mest uit aan het rijden op de eigen grond. Moet zeggen dat het binnenste van de mesthoop kurkdroog is en zich prachtig laat uitrijden, dat is weer een meevaller.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:19

Nu het weer natter wordt strooi ik tussen het zaagsel van mijn paard op de natte plekken 4 handjes strokorrels. Heb wel het idee dat het scheelt in het zaagsel. Helemaal over op korrels wordt het niet maar als dit echt blijkt te helpen dan blijf ik dit zeker doen!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:33

Fijn om de ervaringen in dit topic te lezen! Ik gebruik sinds deze zomer Strovan korrels. Ben eigenlijk heel erg tevreden, weinig werk en weinig mest. Nu staan mijn paarden wel 24/7 buiten en hebben ze vrije inloop naar de stal dus schat dat ze er max. 3 uur per dag in staan. Ik krijg alleen wel snel 'plakaten/natte plakken' en vind het niet echt een mooi zacht bed worden zoals je dit bij stro hebt. Een van mijn paarden ligt graag op stal dus ben wel blij met mijn rubberen matten eronder. Nu ik echter het prijsverschil hoor tussen Strovan en Zeolite begin ik eerlijk gezegd ook wel een beetje te twijfelen... En weten jullie ook het verschil tussen de Chopped en Crushed versie? Zou je bij Crushed wat makkelijker een zacht bedje krijgen? Er blijven nu namelijk wel veel korrels in stal liggen die niet uitzetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:54

Dat koeken hadden we hier ook erg, moesten elke dag de boel losharken en de dag erna was het dan weer een koek....

Nu hebben we al een poos houtkorrels ( http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Cate ... isels.html ) en die blijven wel gewoon los +:)+

Gaat hier ook om een schuilstal waar ze vrij in- en uit kunnen lopen :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:57

Crushed is veel kleiner. Lijkt een beetje op zaagsel met. Stukjes. Heb een zak thuis staan dus mocht je een foto willen dan kan dat. Het is echter wel duurder per zak. Ik heb zeolite en betaal voor de chopped 5 euro per zak en voor de crushed moest ik 9 nogwat neertellen. Nu was dat wel een grotere zak. Dus tja weet het verder ook niet ;) wil de crushed nu uitproberen voor in mijn konijnenhok.

Maak je de chopped korrels eerst een beetje nat?
Heb het een tijdje voor mijn konijn gebruikt maar vond het best een aardig mooi bedje worden. Was alleen veel werk vanwege het natmaken en wachten van te voren