Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:25

Ik kwam dit topic net tegen via de foto post bij uitgelicht!

Ik kom ook mee kletsen.
Ik ben Carla 45 jaar en heb op dit moment 2 ponys aan huis staan. Een welsh A en een C pony Nrps.

Ze lopen beide aangespannen, de a meestal recreatief en de C gaat kokend jaar mee op wedstrijd is het plan.

Ik heb mijn paarden al sinds 2007 aan huis staan

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:41

Oh haha uitgelicht!

Welkom! Leuk dat je ook ment!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:58

MaritB schreef:
Haha! Nee geen 4-span. Het is fijn om voor het 2-span een reserve te hebben maar ik ben ook dol op het enkelspan rijden.
Monty is 4, tot gistermiddag was hij hengst. Zadelmak, zou 117 zijn maar ik denk toch wat groter. ‘Oepsie, Polly is ook wat voller dus wellicht matcht dat heel mooi, hij en Joep hebben beide wel wat zelfde beenwerk.

Ik heb de touring van dit jaar, nieuwste model, met pullman vering idd! En van de voorlader is bij mij een klep en geen deurtje als bovenluik.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwist !

Wat handig zo met de voorlader, hoe heb jij je menwagen vast staan ?
Ik heb ook zitten puzzelen, maar met mijn huidige trailer gaat het niet lukken maar wil ook geen mentrailer kopen :o vind die dingen zo groot en lomp achter de auto.

Spaikey, welkom !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 07:56

Nu begrijp ik ook iets ,eer jouw constructie, ik meende alleen achterklep en zou zelf doodsbenauwd zijn als dan iets gebeurd met een kar ervoor.
Ik ga zaterdag bij een andere trailer kijken, toch de cheval. Ervaringen zijn zo wisselend, en ja ze zijn in aanschaf voordeliger dan andere merken en zal misschien aan afwerking te zien zijn maar ik ga gewoon zelf beoordelen nu.

Stalfronten zijn gisteren geleverd, kan ze helaas zondag pas plaatsen. Dan kom er ook iemand voor de stal die in feb. vrijkomt kijken dus ik hoop dat alles meezit en ik niet in de rommel zit, geeft ook zo`n stom beeld. Moet ook nog uitzoeken waar mijn stroomlek zit, brand steeds een rood lampje en ik heb nog niet ontdekt waar het zit

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:02

Spaikey schreef:
Ik kwam dit topic net tegen via de foto post bij uitgelicht!

Ik kom ook mee kletsen.
Ik ben Carla 45 jaar en heb op dit moment 2 ponys aan huis staan. Een welsh A en een C pony Nrps.

Ze lopen beide aangespannen, de a meestal recreatief en de C gaat kokend jaar mee op wedstrijd is het plan.

Ik heb mijn paarden al sinds 2007 aan huis staan

Hey Carla, leuk om je hier ook te zien!

En Marit, ook hier nog eens 'wat een knapperd' :D

Wij zijn erover uit, het gaat geen heftruck worden, maar een compacte shovel, verreiker of wellicht tractor met fronthef. Dus als iemand DE tip heeft, op de fronthef wil ik 2 pakken van 400 kilo kunnen laden, dan stuur me even een pb. Zeg zoiets:
https://trekkeronline.nl/2023/01/nieuwe ... eter-hoog/\
of
https://www.traktorpool.nl/details/Shov ... T/8548085/

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:11

Dat zijn leuke speeltjes :D

Welkom Spaikey!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:56

Lys, wat wil je er allemaal mee doen? Alleen pakken verplaatsen?

bv Shäffer machines zijn handig en wendbaar maar ook erg duur, mini tractor kun je veel meer mee alleen moet je goed kijken naar modellen die genoeg mogen tillen
Shäffer heb ik veel gebruikt op mijn werk, erg wendbaar maar als je hoog moet reiken , tot 3 pakken is haalbaar maar dan houdt t op. Wel handig ook met uitmesten als je geschikte stallen hebt
Weidemann is volgens mij net iets goedkoper erin

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 21:49

Lynn_Nikita schreef:
Lys, wat wil je er allemaal mee doen? Alleen pakken verplaatsen?

bv Shäffer machines zijn handig en wendbaar maar ook erg duur, mini tractor kun je veel meer mee alleen moet je goed kijken naar modellen die genoeg mogen tillen
Shäffer heb ik veel gebruikt op mijn werk, erg wendbaar maar als je hoog moet reiken , tot 3 pakken is haalbaar maar dan houdt t op. Wel handig ook met uitmesten als je geschikte stallen hebt
Weidemann is volgens mij net iets goedkoper erin

Alles :')

Haha nee, de wens is ontstaan door het hooi. Ik heb echt een hekel aan afhankelijk zijn van anderen.
Ons budget ligt rond de 20–25k. Het liefst kunnen we vier pakken hooi stapelen, maar als dat niet haalbaar is, is twee ook prima.

Verder zou ik graag een rubberschuif willen gebruiken om de verharde stukken van de paddock schoon (moddervrij) te houden. Ook willen we onze houtvoorraad kunnen stapelen (zo'n IBC-stalen kratten), en gewoon wat rommel verplaatsen en opruimen. Ik heb bijvoorbeeld al een doorsteekomheining klaarstaan voor wanneer we ooit een woning vinden, die omheining zou ik graag naar de vliering van de loods brengen.

De reden dat ik tractor zei, is vooral met het oog op de toekomst. Hopelijk krijgen we ooit meer grond, en dan kunnen we er ook mee slepen, vlakken en bak- en trackwerk doen. Maar wellicht is een quad dan ook voldoende...

Welk model shaffer heb je gebruikt op je werk?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 23:02

Kan mn post niet aanpassen, maar budget is heel flexibel, als we voor 10 meer vinden wat we willen zouden we t ook nog doen :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:03

Lynn_Nikita schreef:
Nu begrijp ik ook iets ,eer jouw constructie, ik meende alleen achterklep en zou zelf doodsbenauwd zijn als dan iets gebeurd met een kar ervoor.
Ik ga zaterdag bij een andere trailer kijken, toch de cheval. Ervaringen zijn zo wisselend, en ja ze zijn in aanschaf voordeliger dan andere merken en zal misschien aan afwerking te zien zijn maar ik ga gewoon zelf beoordelen nu.

Stalfronten zijn gisteren geleverd, kan ze helaas zondag pas plaatsen. Dan kom er ook iemand voor de stal die in feb. vrijkomt kijken dus ik hoop dat alles meezit en ik niet in de rommel zit, geeft ook zo`n stom beeld. Moet ook nog uitzoeken waar mijn stroomlek zit, brand steeds een rood lampje en ik heb nog niet ontdekt waar het zit

Ik moest hier een beetje om gniffelen. Ze zijn geleverd en je kan ze 'pas' 5 dagen na levering plaatsen.
Hier blijven klussen soms (vaak) maanden liggen :')

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:04

Hey Lysanne jij ook hier, leuk!
Misschien is een heftruck met veld banden ook een idee rij je veel minder sporen mee dan een shovel en kun je ook alles mee wat jij wilt.
Wij hebben tractoren, shovel en verschillende heftrucks maar wij gebruiken meestal de heftrucks ook in de weilanden, als ik daar iets moet verplaatsen. En ze draaien veel korter dan een shovel of verrijker
Maaien doen we wel met de tractor.

Beetje balen dat nu de winter in aantocht is, dan is het toch allemaal net wat minder fijn de dagelijkse klusjes.
Wordt langzaam ook natter de merrie heeft nu een beetje kuren met binnen zetten ze begint te rennen langs de draad als ik 100 m van de wei af ben. Zo gaat alles lekker kapot oh en niet omdat ze binnen wil want ze gaat nog lekker door als ik bij de wei ben :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:37

Wie heeft hier dura2 palen? Blijven de paarden daar vanaf? Want hier overleven echt alleen de gecreosoteerde palen het. Lijkt wel alsof ze geen eten krijgen. :7

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:54

Hier gaan ze gaten graven en op zoek naar wortels. Dat vind ik al irritant laat staan dat ze je heining slopen.. Heb bij de balken stroomdraad ervoor dus daar kunnen ze hun tanden niet inzetten.. alleen de palen zouden ze kunnen pakken als ze willen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 00:00

_Lorette_ schreef:
Wie heeft hier dura2 palen? Blijven de paarden daar vanaf? Want hier overleven echt alleen de gecreosoteerde palen het. Lijkt wel alsof ze geen eten krijgen. :7

volgens mij eten ze daar niet aan, maar heb er geen persoonlijke ervaring mee.

ik heb robinia palen, daar word ook verschillend over gedacht want niet goed geschild kunnen ze giftig zijn maar hier eten ze er niet aan.
Mijn hekken heb ik van hardhout , ze hebben daar wel eens een poging aan gedaan maar dat beviel ze ook niet :+

Weten jullie dat stumpetje van mij nog begin dit jaar ?
Die is inmiddels volledig opgeknapt en na een zomer bijtrekken ben ik daar dit najaar eindelijk lekker mee aan de slag gegaan.
Eerst wat longeerwerk en langelijnen werk.
Afbeelding

En nu ook voor de wagen *\o/*
Afbeelding

Wel weer leuk altijd als je eigen fok zo ziet ontwikkelen
Ze loopt alsof ze mak is geboren, en dat geeft je toch wel weer voldoening aan de energie die ik er afgelopen jaren in heb geïnvesteerd.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 07:46

Nou ik ga proberen weer actiever mee te kletsen. Heb her en der wel meegelezen maar echt slechte weken gehad qua gezondheid.

Ik heb chronische therapieresistente migraine, echt in extreme vorm. Heb dit dagelijks en mijn pijn medicatie werkt vaak niet. Heb elke dag veel pijn en normaal functioneren lukt niet. Mijn noodmedicatie morfine werkt ook niet altijd, en bij de ergste aanvallen waarbij alle medicatie die ik heb niet werkt en ik elk minuut aan het braken blijf ondanks medicatie daarvoor, beland ik weer op de HAP. Vorige week was ik echt uitgeput na een aanval van 7 dagen. Gelukkig ging het deze week een paar dagen wat beter waardoor ik eindelijk voor het eerst zelf echt mijn jonge paard heb gereden. Was echt zo gaaf, echt fijn om weer een positief iets te hebben. De bedoeling is dat ik haar nu zelf 1x pw ga rijden en zo op ga bouwen maar is afhankelijk van hoe het met mij gaat.

Een stal waar ik heb gestaan had dura2 palen, daar zaten ze niet aan, maar naar mijn weten hadden we ook geen paarden staan die aan palen knagen..

Ik las dat er wat nieuwe bomkers in het topic zitten, welkom!

En volgens mij ook dat er een zadelprobleem is opgelost, heel fijn!

Wat fijn Happinez, zo opgeknapt en lekker voor de wagen :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 07:55

Dat klinkt erg heftig KK. Hopelijk vind je een manier om het beter onder controle te krijgen. Wel super dat je op je jonge paard gereden hebt.

Super leuke pony Happinez!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:47

Welkom in het topic voor de nieuwe, gezellig.

Waardeloos dat ze zo knagen Lorette. Hier schrikdraad en ook 1 bovenlangs dan blijven ze er netjes vanaf.

Druk weekend voor de boeg LN, hou je taai. En probeer de lat niet zo hoog te leggen voor jezelf. Stallen weekje later maakt niet uit toch….. Hoop dat het wat wordt met de kijker :-)

Wat een leukerd Happinez!

Jemig wat naar en heftig KK, sterkte. Fijn dat je op je jonkie gereden hebt echte zo tof was. Kan me voorstellen dat je die lichtpuntjes hard nodig hebt in jouw situatie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:34

Hier ook een heel dun schrikdraadje bij de houten balken van de omheining.

Geef je ze wilgentakken?

Gisteravond was ik alleen thuis. De kat zat voor de ramen te grommen, dus ik kijk door een gordijnspleet naar buiten. Zie ik 2 mannen bij de paardentrailer.

Ik heb als een gek de achterdeur op slot gemaakt en daarna via app de buitenverlichting aangedaan en de gordijnen open getrokken, zodat ze konden zien dat iemand naar ze keek.

Dat hielp gelukkig, met een paar seconden waren ze weg. Helaas weinig van hun auto kunnen zien. Ik was wel erg geschrokken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:54

Ja, wilgen genoeg hier. Mijn merrie sloopt alles wat ze niet mag slopen. Knaagt ook alle halstertouwen en vastzetlijnen door. :roll: En ze hebben echt altijd iets om te eten, knagen of bijten. In haar stal hang zelfs hondenspeelgoed. Maar het is niet interessant als het de bedoeling is dat je erin bijt...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:55

Ik heb dura palen en daar eten ze gelukkig niet van. Dura 2 moet ik opzoeken.

Boemel wat schrikken zeg, lijkt me heel spannend. Wil ook graag een nieuwe trailer, liefst een ifor hbx, maar als die gestolen wordt is dat het toch wel een kostbaar ding. Probeerde al uit te zoeken wat het beste slot zou zijn.

Wist niet dat katten waaks konden zijn, gelukkig maar! Bijzonder.

Die migraine klinkt heel zwaar kletskoekje! Hoop dat er betere weken aankomen voor je.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:34

Kletskoekje, heftig. Wel fijn dat je op je jonkie hebt kunnenrijden.

Boemel, fijn dat de kat waakte en dat ze afdropen. Maar jeetje, dat is niet niks.

Lorette, geen erbaring met die palen. Je xou eens een normaal paard hebben. Niet simpel, 2 kleintjes, paarden asn huis en veel grond.

Happinez, fie kleine diet je boktnaam eer aan. Daar wordt je blij can.

Die extra klussen nu zijn energie en tijd rovers. Maar de bomen zijn bijna klaar en het blad is bijna onder controle.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:40

Wat een vreemd gedrag Lorette. Is het Boos die dat doet? Heb je haar hormonaal wel eens laten checken?

2 van de 3 katten zijn waaks en grommen bij vreemd volk op t erf. Als die mensen eenmaal binnen zijn, worden ze trouwens heel hartelijk ontvangen met kopjes, knuffels en balletjes die gegooid moeten worden :D

Ik had eigenlijk gisteravond moeten gaan kijken, maar gezien t type auto (dure sportieve witte auto), dat ze een verstopplek zochten voor drugs.
We zitten nabij een grensovergang namelijk.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:10

Hoi, ik wil ook graag mee komen kletsen.
Ik ben Jeannette, heb zelf nog één paard staan; Macchiato, een kruising paint/appaloosa van 10 jaar oud.
Ben bezig om de weide aan huis om te bouwen naar een paddock paradise/tracksysteem.
Heb 2 paardjes in pension staan om die van mij gezelschap te houden.
Met de opbrengst daarvan probeer ik steeds weer wat verbeteringen aan te brengen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:26

Welkom Kanzi
Heftig kletskoekje :knuffel:

Gisteren nieuwe trailer opgehaald, toch de cheval touring 2 jaar oud. vandaag bezig geweest om de stallen aan te passen. Heeft enorm opgehouden en nu moet ik morgen nog de laatste planken erin zien te wroeten.

Ik heb ook een topic gemaakt want het moet beter of sneller of logischer kunnen, de tekst even gekopieerd:

Ik heb kunststof stallen heb heb echt geklooid met de laatste planken. ( dichte wand met 2 lagen verticale planken boven elkaar en 1 met bovenin spijlen en onderin ook verticale planken.
Nu is het op zich logisch, de laatste kort je in en wrik je ertussen. Ons probleem is echter dat er 2 moertjes zitten waar de wanden mee aan elkaar vast zitten.
Nu heeft mijn man vorige keer echt heel veel tijd besteed om aan de buitenkant niet zichtbaar te hebben dat er een bout/ moet zit maar er moet toch een andere manier zijn. Ik heb vandaag namelijk van 2 open stallen ook dichte gemaakt en kom natuurlijk weer op het punt uit dat die laatste plank erin moet.

Hoe hebben jullie dat gemaakt?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:56

LN, ik heb ook van die stallen gezet.
Op plekken met moertjes hebben we de planken een tikje ingekort.

Maar even een gekke gedachte, maar kun je 'de laatste plank' dan niet een plankje opschuiven? Als in, je kunt in principe ook de laatste plank in het midden van de wand zetten.