[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:29

Ik blaas heel hard :D
Net nog even langs de nieuwe plek gereden. Dat ziet er goed droog uit nu. Morgen weer aan het werk daar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 16:37

Wij zijn gisteren gestart met eerste beton roosters plaatsen, een deel is mestplaats (we leggen nog stro onder de mest) en deel is verharding in de uitloop van de paarden. In de zomer gaat er nog een groot stuk bijkomen in de uitloop voor voerplekken. Maar degene die dat voor ons doet heeft zelf heel druk en voor ons geem haast. Nu hoeven we ons geen ongeluk meer te ploeteren door de modder bij de mesthoop.

Anyhow zo ziet het er nu uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:26

Jullie leggen een laag stro neer en dan de mest er bovenop? Heeft dat met die x cm laag te maken als je mest op ‘kale’ grond legt?

Daihyo, op onze track (kaalgefreesde zwarte zandgrond, vermengd met uit de paddock gelopen zand) hebben we ook zandsoep. De bovenste laag is nat, eronder is het hard. Paddock is gekeerd en mooi droog.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 17:56

Hilary schreef:
Jullie leggen een laag stro neer en dan de mest er bovenop? Heeft dat met die x cm laag te maken als je mest op ‘kale’ grond legt?

Daihyo, op onze track (kaalgefreesde zwarte zandgrond, vermengd met uit de paddock gelopen zand) hebben we ook zandsoep. De bovenste laag is nat, eronder is het hard. Paddock is gekeerd en mooi droog.

Ja klopt en omdat dit geen vloeistofdichte bodem is moet dat nog steeds. Idealiter hebben we een vaste mestplaat die wel vloeistofdicht is, maar voor nu werkt dit prima. Dat stro en moeten afdekken is niet zo'n punt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:03

Hebben jullie het zo eerder gedaan en hoe goed composteert het op deze manier?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 18:16

Hilary schreef:
Hebben jullie het zo eerder gedaan en hoe goed composteert het op deze manier?

De platen zijn nieuw, verder doen we dit met stro al een tijdje zo maar je mag je mesthoop max een halfjaar laten liggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:22

Ja, dat half jaar was bekend, maar het zou fijn zijn als het dan grotendeels omgezet is naar compost. Makkelijker / beter voor de tuin en als je het moet afvoeren is het minder :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:21

Ziet er mooi uit Maartje!

Ik heb mijn wagen volgeladen, vol met 40 prachtige palen :)ddd
En een berkenstam. Die kreeg ik erbij. Leuk voor op de track.
Ik ben zo blij met mijn grote auto!
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 19:35

Hilary schreef:
Ja, dat half jaar was bekend, maar het zou fijn zijn als het dan grotendeels omgezet is naar compost. Makkelijker / beter voor de tuin en als je het moet afvoeren is het minder :)

Wij doen het steeds wel opduwen dus dan mengt het zich wel steeds opnieuw en door het afdekken denk ik dat het wel wat sneller composteert?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 19:35

Daihyo schreef:

[ [url=m/w2iZlo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo dan! Dan heb je ook een grote auto

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:36

Maartje1990 schreef:
Hilary schreef:

Wij doen het steeds wel opduwen dus dan mengt het zich wel steeds opnieuw en door het afdekken denk ik dat het wel wat sneller composteert?

Thanks!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:41

Maartje1990 schreef:
Daihyo schreef:

[ [url=m/w2iZlo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo dan! Dan heb je ook een grote auto

Kia Sorento op grijs kenteken :j
Dat ding is enorm. We noemen ‘m liefkozend ‘de vrachtwagen’ :+

Maartje: dek je het dan af tussen de mestbeurten door? Of helemaal om bokashi te maken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 20:14

We dekken het af omdat we het van hemelwater moeten beschermen (ook in de een droge zomer), dat zijn helaas de regels en hoewel veel mensen hem niet legaal hebben liggen als iemand belt om te handhaven kan je duizenden euro's aan boete kwijt zijn. En onze buurman had al een handhavingsverzoek gedaan omdat we hier illegaal zouden wonen (wonen in een bedrijfswoning en zijn beginnend bedrijf), dus je snapt dat wij geen risico's nemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:17

Dat afdekken snap ik wel dat je dat doet mbt regelgeving, maar voor composteren mag het ook weer niet te droog zijn. Dus voor ons als uitprobeersel wel goed om daar rekening mee te houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:37

Oh dat snap ik ja. Vervelend dat het zo moet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 21:14

Hilary schreef:
Dat afdekken snap ik wel dat je dat doet mbt regelgeving, maar voor composteren mag het ook weer niet te droog zijn. Dus voor ons als uitprobeersel wel goed om daar rekening mee te houden.

Hier absoluut niet te droog hoor. Lekkere smeuïge massa :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:12

Over mest gesproken (en de hoge gasprijzen): wij zijn serieus aan het kijken naar stoken met mestbriketten. Zelf maken van poep dus haha.

We hebben nu kosten voor voer, voor de gasleverancier, voor het weghalen van de mest. En dan zouden we op de laatste twee kunnen besparen.

Moeten wel flink wat blokken maken om de winter door te komen. Maar mijn man is handig dus die kan vast een handige mal maken. En dan met z’n drietjes een paar weekenden doorgaan, dan zouden we kunnen stoken als het koud wordt.

Doen jullie dat ook?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:29

Olympia96 schreef:
Over mest gesproken (en de hoge gasprijzen): wij zijn serieus aan het kijken naar stoken met mestbriketten. Zelf maken van poep dus haha.

We hebben nu kosten voor voer, voor de gasleverancier, voor het weghalen van de mest. En dan zouden we op de laatste twee kunnen besparen.

Moeten wel flink wat blokken maken om de winter door te komen. Maar mijn man is handig dus die kan vast een handige mal maken. En dan met z’n drietjes een paar weekenden doorgaan, dan zouden we kunnen stoken als het koud wordt.

Doen jullie dat ook?

Wij rijden eigen mest uit en. Hebben genoeg bomen voor eigen kap. Je moet wel best wat investeren om te starten aan pers, mallen en droogrekken

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:22

Olympia96 schreef:

Doen jullie dat ook?

Wij hebben gekeken naar een pelletpers, handmatig briketten maken leek mij teveel tijd in gaan zitten. Zoals gezegd is dat alleen wel nog een investering, en we hebben nog een aantal andere dingen op de lijst die hogere prioriteit hebben. Voorlopig hebben we ook nog voldoende hout. Betekent voor ons inderdaad wel kosten voor het afvoeren van mest, wij composteren maar een gedeelte.

Er liep ook een topic over: [LZP] Briketten van paardenmest

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:45

In dat laatst genoemde topic zijn vooral mensen die er toch mee stopte gezien de hoeveelheid werk en opbrengst.
De hele gedachten er achter vind ik wel mooi, en als ik ooit tijd over heb zou ik het wel willen proberen.

Mooie oplossing zo Maartje met die beton roosters.

Goede deal gemaakt Daihyo! Altijd leuk dat soort meevallers!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:08

Ik kan de mest gratis weg brengen bij verschillende melkveehouders hier in de omgeving. Heb de mest op marktplaats gezet _O- en een melkveehouder in de buurt reageerde vrij vlot en nu breng ik elke twee weken een aanhanger mest er heen. Hij blij ik blij :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:28

Olympia96 schreef:

Doen jullie dat ook?

Biovergister en eigen biogas maken is dan rendabeler. Heb je gas, vloeibare meststof en een soort compost aarde als eindproducten. In Azië iets gebruikelijker op zo'n kleine schaal als hier.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:14

Tamary, ik dacht dat we daar hier te weinig zonuren voor hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:27

Er is zeker 1 biovergister werkende in Nederland. Al is dat grote schaal en gaat dat gas de energiecentrale in ivm subsidies. Mogelijkheid bestaat dus. Afhankelijk van de kosten en budget is het interessant om verder uit te zoeken, de techniek is immers bewezen werkende.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:43

Ik heb voor onszelf wel naar de optie gekeken een paar jaar geleden. Maar dat leek onvoldoende betrouwbaar door het aantal zonuren. Het kan uiteraard dat dit inmiddels anders is. Ik kan me ook voorstellen dat de schaal ook veel verschil maakt.