Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:23

Nee, dat was ik niet van plan. Naar aanleiding van jouw vraag even een vergunningscheck gedaan, bij ons mag je blijkbaar vergunningsvrij kappen als de stamomtrek op 1.30m minder is dan 80 centimeter en dat is het geval.

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:26

Dat is fijn!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:40

Bij ons is dat inderdaad ook zo, al zijn ze dan nog iets ruimer met de omtrek. Ideaal.

Paarden bij huis hebben als je niet fit bent is toch iets minder leuk. :)) Vanochtend braaf met m'n snotkop daarheen om te voeren en uit te mesten en toen ik thuis kwam verrast met een dubbele bloedneus. Ik heb maar een vrije dag genomen en hoop dat ik me morgen beter voel. :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:19

Ja dat is het nadeel van veel dieren (en kinderen :P ). Ziek zijn heb je gewoon geen tijd voor. Er zijn te veel dieren (en in mijn geval kinderen) afhankelijk van je.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:42

@flew, beterschap :(:)
@niwla, ik heb nog 1 optie en anders heb ik helaas geen wei..

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:31

Hallo! Ik kom mij hier ook melden. Aanstaande zaterdag komen mijn paarden aan huis te staan. Super leuk maar er moet nog een hoop gebeuren! Ik heb ook een volg topic aangemaakt: [VSW] Paarden met een week aan huis

Daar staat ook mijn uitleg in en hoe en wat.

Ik heb meteen een vraag voor de mensen die ook hun stallen zelf hebben gebouwd: wat zijn de afmetingen van jullie staldeuren? (En evt: hoe hebben jullie ze gemaakt?)

Dit is Jack:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn Shettenvriendje gaat ook mee.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:19

Gaaf die donkere aftekeningen

Ja ziek zijn met kids/dieren is onmogelijk

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:16

welkom tribunals, ik had in jouw andere topic al gereageerd. Ik heb geen dichter stallen en daardoor ook geen deuren. geen idee wat een standaard afmeting is 1.20? een deur maken lijkt mij niet zo moeilijk, stevig hout scharnieren en sluitwerk. Jij ging voor een container stal toch?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:33

Het wordt inderdaad een container, wel met hout er omheen zodat je niet ziet dat het een container is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:36

Niwla schreef:
Nee, dat was ik niet van plan. Naar aanleiding van jouw vraag even een vergunningscheck gedaan, bij ons mag je blijkbaar vergunningsvrij kappen als de stamomtrek op 1.30m minder is dan 80 centimeter en dat is het geval.

Kijk even of het bij je tuin hoort of dat er een bosbestemming op zit. In dat laatste geval moet je namelijk wel een melding doen en heb je herplantplicht. Bos is beschermd. Dat is anders dan een boom in je tuin omhalen. Hier stond een ambtenaar van de provincie aan de deur met rapport en boete al klaar... Hij had op onze naam geen kapmelding en vergunning zien staan en was niet zo helder even op het adres te zoeken. Die melding/vergunning was voor ons aangevraagd door een bedrijf, op ons adres.

Maar goed. Dure grap. Net als illegaal kappen van boomwallen. Waar staan ook flinke boetes op plus herplant plicht.

Ook is het bos nu waarschijnlijk droog dankzij al die levende bomen die het water opzuigen. Was bij ons ook zo. Nu de groot onderhoud hebben gepleegd en er heel veel bomen uit zijn en de jonge aanplant nog niet zo aan slaat is het ineens veel natter!

Jammer dat het weiland niet door gaat Karin!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:38

Tribunals schreef:
Het wordt inderdaad een container, wel met hout er omheen zodat je niet ziet dat het een container is.

Waarom niet meteen houten stallen? betere afmetingen, minder heet in de zomer en zeker ook niet goedkoper als je zelf ook nog gaat bekleden

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:41

Welkom Tribunals! Wat een knapperd heb je. :) Ik heb ook een inloopstal dus kan geen antwoord geven op je vraag.

Bedankt voor de tip Joyce. Onze bomen staan echt in de achtertuin dus daar zal geen bosbestemming op zitten. Het plan is wel om iets terug te planten in verband met de schaduw in de wei. Fijn dat jullie het goed geregeld hadden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:42

Mooi paard Tribunals! Welkom!
Ik had al gereageerd in je topic.
Succes met verbouwen. Standaard maat is 1,10 a 1,20meter breed en 2,10 a 2,20m hoog. Sommige standaard stalwanden zijn 2,30 of 2,40 hoog buitenmaat. Deur is dan net iets lager.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:46

Niwla schreef:
Welkom Tribunals! Wat een knapperd heb je. :) Ik heb ook een inloopstal dus kan geen antwoord geven op je vraag.

Bedankt voor de tip Joyce. Onze bomen staan echt in de achtertuin dus daar zal geen bosbestemming op zitten. Het plan is wel om iets terug te planten in verband met de schaduw in de wei. Fijn dat jullie het goed geregeld hadden!

Hihi bij ons is het ook echt onze achter/zijtuin. We hadden amper gewone tuin 0:) Het was vooral weiland en bomen en een smal strookje tuin. We hebben er flink wat afgesmokkeld toen we gingen verbouwen omdat we anders niet eens meer om het huis heen konden komen. ;) Bij ons stond het in bestemmingsplan en als de vorige eigenaren ons niet gewaarschuwd hadden hadden we daar niet naar gekeken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:32

@tribunals, welkom, mooi paard!
Ik zal mijn staldeur even opmeten waar ik nu sta.
Als ze aan huis komen maak ik dezelfde breedte alleen ze blijven altijd open omdat ik een inloopstal wil.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:40

Lynn_Nikita schreef:
Tribunals schreef:

Waarom niet meteen houten stallen? betere afmetingen, minder heet in de zomer en zeker ook niet goedkoper als je zelf ook nog gaat bekleden

Misschien gaan we dat uiteindelijk nog wel doen, maar we hebben maar een paar dagen de tijd en de container hebben we al. Dat is voor nu gewoon handiger. Overigens komen ze op de echt hete dagen niet op stal.

Bedankt voor de maten Joyce! Ik zat inderdaad aan die maten te denken

Graag Karin!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:52

Ja als je die al hebt, wel zo makkelijk dan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:45

Maar dan deed ik ook niet de moeite om die te bekleden, voor nu als snelle oplossing zeker handig dat je hem hebt
Heb je wel schuilplekken want juist met hete dag is wat schaduw wel prettig

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:49

Juist wel, ik vind een houten stallengebouw er mooier uit zien dan een container :P

Schuilplekken hebben we genoeg gelukkig. Hele hoge bossen en veel bomen. Van de 5500 vierkante meter is 1/3 eigenlijk altijd schaduw! Hier een open deel van het land, op de eerste foto zie je wel dat helemaal achterin schaduw is en de meeste schaduw begint onderaan de foto.

Op de onderste foto zie je een stuk waar eigenlijk altijd schaduw is.
Afbeelding
Afbeelding

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:54

Ik heb meteen nog een vraag trouwens: hoe hoog is jullie omheining? En wat voor materiaal hebben jullie gebruikt?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:08

1.25 hier, voor twee D-pony's. Ik heb palen en koord.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:57

Ik heb koord, lint en palen gebruikt bij mijn omheining. Mijn omheining is ongeveer schouderhoogte hoog, behalve achter bij het "wandelpad", daar is hij hoger om te voorkomen dat mensen de paarden voeren en de paarden met hun hoofd over het lint gaan hangen. De bovenste rijen daar zijn van een heel dun koord en zijn niet bedoeld om de paarden binnen te houden..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:07

Palen en koord. Ik had op 1.15 maar nu 1.50 omdat er 1 overheen ging.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:08

Hier deuren van 1.20m breed, geen idee hoe hoog...
Hek is 1.50m, hout met schrikdraad langs de bovenkant.

Snap ook niet waarom een tijdelijke container stal bekleden? Kunt 'm toch gewoon zo gebruiken terwijl je je houten stallen bouwt? Kun je'm daarna ook weer doorverkopen :)

Ons hek:
Afbeelding

Afbeelding

Deuren:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Libera op 05-12-17 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:09

Het is niet echt voor tijdelijk. Ik bedoelde het meer als mocht het niks zijn, kunnen we altijd nog wat anders bouwen :)