Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:32

Ah dat is wel heel erg sneu voor je buurvrouw zeg :(
Ouder stel?

Wbt rijbak/paddock.
Ik zit hier ook op zand.
Over het algemeen is de weide erg droog alleen voor bij het hek niet.
Daar ligt het wat lager.
Ik heb ook zitten denken om een stuk te laten keren. Het witte zand zit op zo'n 80cm diepte.
Toch lees ik hier dan weer verschillende reacties...
Zou ik ook kunnen frezen en dan nog een laag wit zand er op kunnen doen?
In ieder geval zodat de boel weer wat vlakker is en hoeveel zand moet er dan op?
Stukje wat ik nu gebuik is ongeveer 18 x 32 meter.
Ook heb ik hier nog heel erg veel omgezaagde dennenbomen.
Deze willen we in de vakantie gaan versnipperen (versnipperaar huren).
Zou ik dit er ook op/door kunnen gooien of zal dat gaan plakken ivm het hars in de bomen. ....

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:34

Hij zou volgende maand 66 zijn geworden. Dus ja oud, maar nu ook weer niet zo oud.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:36

Nee inderdaad niet oud.
Veel te jong nog om zo te overlijden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:39

Wat naar zeg meggiemeg! Wij hebben een paar weken geleden hetzelfde meegemaakt in de familie. Alleen was deze persoon wel "al" 80 jaar. Een mooiere dood kan je inderdaad niet hebben maar het is en blijft wel naar voor de partner die er naast moet wakker worden.

Top buurvrouw ben jij!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:45

Niet meer dan normaal om elkaar te helpen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:50

Wat een naar begin van je dag meggiemeg! Fijn dat je je buurvrouw kunt steunen.

Ik lees mee over alle zand en klei dilemma's maar niet veel toe te voegen.. Geen ervaring mee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:56

@ClaudiaHS: kijk of je aan veeroosters/varkensroosters kunt komen. Leg die voor de ingang en rij ze er met een tractor een beetje in, dan de houtsnippers er in strooien. Grasroosters kunnen ook, maar daar moet je niet zo met de tractor overheen rijden lijkt me.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:06

DD. Maar die roosters moeten dan wel een eindje de grond in neem ik aan?
Lijkt me niet prettig om daar overheen te rijden met je paard?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:09

meggiemeg schreef:
Net bij de overbuurvrouw geweest, buurman is vannacht in zijn slaap overleden.
Wil nooit haantje de eerste zijn met dit soort dingen maar hoorde haar zo hartverscheurend huilen dat ik dacht dat er wat aan de hand was. Dit verwacht je dan niet aan te treffen.

wat erg voor ze, sterkte en fijn dat je haar kon troosten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:09

goede morgen , hier al behoorlijk heet aan het worden, ls iets van 26 graden zaterdag en 29 zondag en maandag klapt het weer naar beneden

fabster die zadels zijn een stuk verder geevalueerd, zien er al veel meer uit als een normaal zadel.
Heb jaren geleden er ooit eentje uitgeprobeerd maar dat was zo klein , daar had ik geen grip op.

paddock hier ook zandgrond maar waar ik mijn rijbak wilde was een groot deel verhard met grind en andere troep, dus een halve meter afgegraven en toen redelijk grof zand er in/over.
Ondanks dat ze ook al 18 jaar de hele dag in de bak rondlopen en schijten en eten, is hij nog steeds goed.

meggiemeg wat ontzettend verdrietig, sterkte voor de buurvrouw :(:)
Lief dat je er zo voor haar bent en ik vind het toch nog redelijk jong, al is het wel een mooie dood.
Maar zo onverwachts er ineens alleen voor staan is wel verschrikkelijk natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:10

@ ClaudiaHS : De roosters moeten gelijk liggen met de grond waar ze in liggen. De veeroosters zijn smal en druk je met een tractor zo de grond in, de grasrooster moeten idd 5-8 cm ingegraven worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:23

Ik weet nog dat het op de vorige pensionstal een drama was in het natte seizoen om naar de wei te gaan, de paden waren nat en glibberig en met een beetje mazzel had je je jodphurs nog aan beide voeten als je weer op het droge stond. Ze hebben toen die grasroosters op de paden aangelegd, sindsdien geen geglibber meer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:25

Wat lief van je meggiemeg :) moet wel echt een hele nare "ontdekking" voor je geweest zijn. Arme vrouw, in de 60 jaar is nog veel te vroeg natuurlijk.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:29

meggiemeg schreef:
Ja ga er regelmatig nu even naartoe, heb mijn nummer aan haar broer gegeven en afgesproken dat ze bellen als er wat is. Breng dan ook direct even een maaltje eten. Of ze het opeet moet ze maar kijken maar dan heeft ze in elk geval iets staan.

Ja Abbyblues dat dacht ik ook direct, lijkt me alleen wel vreselijk voor je partner om naast iemand wakker te worden die overleden is.

Je bedoelt de goede buren? Zo onverwachts? Nooit leuk om iets zo verdriet te zien hebben, gelukkig treft ze het met jou die een maaltje komt brengen :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:33

Niet die direct naast ons wonen dynamiek. Dit zijn ook fijne buurtjes, ze wonen aan de overkant.
Buurvrouw en ik waren afgelopen maandagavond nog laat aan het werk in de tuin, roept ze naar me rond 22.15 zeg zou je niet eens stoppen... terwijl ze zelf ook nog druk bezig was.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:35

Kom ook net van de buurvrouw van de weide af, ik ga haar kippen, geiten, katten verzorgen als ze op vakantie is dus net alles doorgenomen. Gaat druk worden die weken of niet misschien heb ik daar de aankomende 3 weken wel de tijd voor :') _O- als alles vandaag meezit :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:39

Azmay schreef:
Fabster schreef:
Sorry dames, ik beuk even dwars dior de paddockadviezen. Heb net weer nieuwe Ghostzadels ontdekt. Met wol en ook western. Ik wou dat ik (nog?) meer paarden had. Wordt er wel heel hebberig van.... :D

http://badlandsequine.com/page/2557/Gho ... e%20Models

Ik heb een iets ouder model gehad en op zich geweldig maar was net het verkeerde model voor mij. Die met wol zijn me te duur eigenlijk en ik wil western anders had ik die zeker een gewild :j

Ze hebben tegenwoordig western!

http://buitenzinnig.nl/shop/index.php?r ... duct_id=83

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:42

O bah, Meggiemeg. Niet leuk. Goed dat je haar kan helpen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:42

Temperatuur gaat hier ook weer richting de 35 graden, mag van mij wel weer iets minder -O-

Het hooien daar ben ik een beetje bang voor of dat gaat lukken nog, iedereen geeft het te druk of is al verder met hooien, en hebben geen zin om de maaier weer aan de trekker te hangen voor 2ha.
Beetje in dubio of ik het laat staan in afwachting van een 2e snee (als die überhaupt komt) of het gewoon afmaai en weer laat groeien tot de paarden erop gaan over een paar maanden.
Wil zelf ook wel naar machines kijken maar dat spul is allemaal zo duur ;) voordat ik er €4000 uit heb ben ik weer jaren verder, en dan heb ik nog geen balenpers.
Of ik moet in kleine baaltjes persen maar dan heb ik weinig aan de ruif.
Keuzes keuzes..

Houtsnippers in de bak moeten idd om de zoveel tijd bijgevuld worden, en zou de bak ook wat regelmatiger lostrekken om te voorkomen dat je door het rottende hout een harde onderlaag krijgt. Ook goed blijven sproeien want het houd niet veel vocht vast en kan dus ook vrij snel gaan stuiven bij veel droog weer.

Ingangen van weides en paddocks is vaak wel een drama ja. Hier hebben we dat dan niet, maar wel op plaatsen waar ze vaak lopen.
We hebben op 1/3 een tussendraadje staan voor als we de paarden vooraan willen houden. Het is normaal wel altijd open, maar bij de doorgang is het ook altijd erg modderig omdat daar ook elke winter veel water langs loopt. Ze galopperen ook graag vrij scherp om het laatste paaltje heen dus er is ook wat kuipvorming :+
Naarmate het dan weer warmer en dus droger begint te worden trappen ze zelf de gaten weer dicht en is het in de zomer weer vrij vlak.

Goede buren is altijd fijn, helaas zitten er altijd wat rotte appels tussen.

Vanmiddag krijgen de paarden weer groot onderhoud :P
Dierenarts komt enten en de tandarts komt om alles te behandelen. Ben benieuwd hoe laat we klaar zijn want ze komt pas om 15.00 en moet 5 paarden doen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:43

meggiemeg schreef:
Niet die direct naast ons wonen dynamiek. Dit zijn ook fijne buurtjes, ze wonen aan de overkant.
Buurvrouw en ik waren afgelopen maandagavond nog laat aan het werk in de tuin, roept ze naar me rond 22.15 zeg zou je niet eens stoppen... terwijl ze zelf ook nog druk bezig was.

Oke, maar vind het nog best jong. Was hij ziek of zo onverwachts?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:45

Palouscha hoe gaat het met de kleine?

Heb je nog wel alle jacobskruid kunnen verwijderen? Ander zou ik het ook niet gaan hooien, desnoods laat je de paarden het gras opeten.

Altijd fijn om goede buren hebben, en idd rotte appelsdie heeft iedereen wel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:46

Hij had wel van alles, soms erg slechte dagen maar toch regelmatig dat we elkaar nog in het bos tegen kwamen met de honden uitlaten, dan slenterden we een stuk samen op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:49

Fabster schreef:
O bah, Meggiemeg. Niet leuk. Goed dat je haar kan helpen.

sluit ik mij helemaal bij aan, fijn dat je haar kon troosten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:04

dynamiek schreef:
Palouscha hoe gaat het met de kleine?

Heb je nog wel alle jacobskruid kunnen verwijderen? Ander zou ik het ook niet gaan hooien, desnoods laat je de paarden het gras opeten.

Altijd fijn om goede buren hebben, en idd rotte appelsdie heeft iedereen wel.

De wei met alle jkk is weer een andere :P al staat in deze wei ook wel wat, maar dat is er prima met de hand uit te trekken. Denk dat ik nog een uurtje nodig heb om de rest eruit te krijgen.

Kan dan nog weer een andere wei gebruiken, maar daar moet echt met wat grover geschut ingezet worden tegen alle jkk want daar is het 1 grote gele massa. Ben alleen bang dat er geen grote ploeg ofzo kan komen door de smalle toegangsweg. Dus dat is weer voor nog wat later :P

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:34

Wat naar voor je meggiemeg, wel lief van je dat je zo bezorgd bent om je buurvrouw. Goede buren zijn toch veel waard.

Momenteel hebben we een hele berg hakselhout liggen van dennen en beuken die we hebben omgelegd. Ik durf dit toch niet door het zand te mengen, heb al vaak gehoord dat dit glibberig wordt als het nat is.