Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:29

12 cm is imo wel erg groot. Met 7 cm zou ik het willen proberen :D

Wol maak ik geen halszaak van :D. Mijn Skito is wol aan de onderkant en mijn Swayback is kunstwol. Maar met rijden merk ik geen verschil in meer/minder zweten.

Mijn stoomkliko heb ik een snelbinder http://www.kampeergoed.nl/images/elasti ... _per_2.jpg om het deksel goed dicht te houden, is gehaakt door de handgrepen en vastgezet aan de onderrand van de bovenkant.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:33

Als ik nieuwe zou moeten maken dan ga ik ze ook kleiner doen denk ik. Maar zolang ze heel zijn vind ik het wel best!

Oh super. Na mijn weekendje weg ga ik hem dan bestellen! Kunnen de speurneuzen onder ons ook nog mooie laarzen vinden in donkerbruin met turquoise? :o Ik heb hele mooie gezien maar die kan ik alleen vinden in Amerika....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:43

En een raamwerk van betongaas erachter?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:52

Dames wat gaan jullie hard! Met een half uur lunchpauze per dag hou ik dit niet meer bij. Maar goed ik ben bijgelezen.

Hilary, ik zit idd in Woudenberg. Met een foto uit Leersum zit je dus vlak bij. Den treek ziet er hier trouwens niet beter uit. Vertel mijn paard altijd dat hij daar een mooie strakke kont van krijgt. Nu maar hopen dat het werkt!
Dynamiek zit volgens mij ook heel dicht bij ons.

Leuk al die verhalen over hoe iedereen aan haar paard is gekomen! Mijn nieuwe paard heb ik van marktplaats, de merrie van mijn vriend hebben we uit een erfenis en mijn ruin ken ik uit de manege maar daar moest hij weg en hij besloot bij mij te komen wonen. Hij mankeerde het een en ander, klinische keuring is niet eens afgemaakt, en de da heeft letterlijk gezegd ; meisje je koopt geen paard maar een project. Is best goed gekomen vind ik zelf :D

Ook heel goed voor me om te lezen hoeveel problemen sommigen in eerste instantie met hun lieveling hadden. Dat geeft de burger moed! Heb toch wel het idee dat de paarden waar je het hardst voor/mee moet vechten uiteindelijk de beste zijn. Maar als ik er zaterdag weer op ga heeft ze al mooi een half uur aan de longe gelopen en is mijn instructrice erbij ~~}> ben benieuwd.

Zandkuren doe ik 1 X per jaar, gewoon voor de zekerheid . Is goedkoper dan zandkoliek. Wel super dat vliegje er door is!!

Paarden eten hier uit een grote ruif. Mega degelijk en het hooi wordt niet nat. Zeer belangrijk hier want nat hooi is te min. Behalve voor de hongerige heks. In de schuilstal komen slowfeeder netten als die ooit geleverd worden.

Luizen alleen ervaring bij een kitten. Vieze beestjes nooit gezien de neten waren wel goed zichtbaar.

Ruiterbewijs heb ik wel. Is net verlengt zal me er bij de volgende verlenging wel in verdiepen of het voor het leven kan.

Iedereen die van het weer genoten heeft, ik ben jaloers! Braaf gewerkt vandaag.

Iedereen die beterschap of sterkte nodig heeft bij deze :(:)

En iedereen die ik vergeten ben, eigen schuld moeten jullie maar niet zoveel kletsen :wave:

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:54

Doen ook wel eens mensen idd. Maar ik vind dat betongaas niet zo fijn voor de tandjes. Ze hebben in de zomer ook al graasmaskers om...

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:31

Natalie36: ik zat ook dichtbij jullie in Leersum.
Nu dus sinds 1,5 week in Friesland!

Vandaag meegeweest met de staleigenaren naar 2 Friezen kijken. Ze willen graag een ouder paard waar ze zelf nog mooi blokje mee om kunnen, maar niet te fanatiek.
Hun huidige Fries is 26 dus lekker met pensioen.
Beestjes waren erg braaf. Enige was dat ze iets ruimer gevoerd mochten worden.
Ze zochten een goed huisje voor niks, eigenaar is medisch gezien best slecht... Het is een 2 span. Ik geloof dat ze het wel gaan doen om deze paarden op te frissen en daarna af en toe 2 Span te kunnen mennen en een buitenritje.
Of ik dan wel meewilde af en toe met 2 span?
Ja! Tuurlijk! Dat is ooit nog echt een droom. Eigen 2 Span. Je moet iets te dromen hebben toch!

Maar zo van een ander is ook leuk! Kan ik er ook mooi af en toe met Hjala en de 2 wieler achteraan.

Daarna met Hjala en Pippin lekker gespeeld in de bak. Hjala moest even herinnerd worden aan een paar dingen, maar wel weer ouderwets Parelli. Blijft leuk.

En dan de komende 3 dagen staan in het teken van afscheid nemen op m'n oude werk.... Ik ga de olifanten zo missen! En m'n lieve collega's!
Heb echt een hekel aan afscheid nemen, maar het komt goed.
Woensdag op nieuwe werk starten. Spannend!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:38

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:49

Die zijn inderdaad gaaf :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:53

Ik heb ze al meerdere keren in winkels in de VS in handen gehad, en toch elke keer "nee, toch net effe te duur". Misschien dit jaar. Wie weet kom ik ze ergens tegen bij een Bootbarn in de aanbieding ofzo.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:16

Thanks hilary! Is allemaal net niet wat ik zoek..
Ik ben dus verliefd op deze..
https://www.justinboots.com/footwear/wo ... ts/SVL7312

Maar de leverancier van cowgirlstore kan ze niet leveren helaas. Wel andere maar die vind ik net niet mooi genoeg om 250 euro voor neer te leggen.

Kom je vaak in de vs?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:19

Die zijn ook mooi :j Kan Arthur ze niet bestellen? Of Evelien van Eurohorse? Of Herman van CountryMill?

Ik kom één keer per jaar in de VS, lekker op vakantie :) Elke keer een ander gebied (hoewel ik al drie keer in Texas ben geweest, inmiddels).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:21

Oh ja bij hun kan ik ook informeren. Had bij arthur ook wel mooie gezien maar moest nog bellen voor de prijs.
http://westernstore.nl/index.php?dispat ... ct_id=1647

Heerlijk! Wij hebben eens een rondreis van 4 weken gemaakt en ik ben een keer in New York geweest.ik vind het echt een fantastisch vakantieland!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:26

Nou de buurman is geprikt hoor :+ Hij schrok geloof dat ik nooit eerder mensen had gespoten maar alleen paarden haha. Dus hij was een beetje gespannen en ik ik zal het wellicht ook niet zo soepel als een zuster gedaan hebben dus het was een beetje pijnlijk. Maar zal wel goed komen :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:39

Haha Daan.
Mijn ervaring na 3 maanden zelf prikken is:
Een ongevoelig stukje huidplooi pakken op de buik, naast je navel.
Spuitje er rustig insteken, heeeeeel rustig de vloeistof erin spuiten, dan even wachten met verwijderen en dan rustig naaldje eruit en daarna huidplooi weer los laten.
Ik kon het na een paar weken zo goed dat ik geen blauwe plekjes meer kreeg. :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:49

Haha bedankt, ik denk dat het wel goed komt. Wat was voor jou de prettigste houding? Hij zei zelf al dat hij het meer voelt als hij gespannen is dus de kunst is ook wel om te ontspannen denk. De naald er uit halen voelde hij vooral, ik moest ook echt een soort moeite doen om hem er in en weer uit te halen, dat ging bij paarden altijd makkelijker...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:11

Ik wil volgende week beginnen met Marinka op de trailer te krijgen. Ik denk dat dat wel gaat lukken. Ik weet niet hoe lang het gaat duren en of de stang al dicht mag. Maar goed. Stel dat ik haar erin krijg. Wat zeggen jullie dan. Gewoon even lekker laten staan of er een stukje mee rijden. Gewoon een rondje of ergens heen. Uit laden en weer in laden?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:34

Ik heb ook langere tijd laad problemen gehad.. het ging met name om angst voor de klep.. in de trailer was er niets aan de hand.. ik heb met hem dus vaker gewoon het in lopen geoefend en dan kreeg hij brokken..
En verder hebben de laadproblemen mij nooit tegen gehouden iets te gaan doen als wedstrijd, vakantie, rit oid.. Dus hij mocht vaak ook mee in de trailer iets leuks doen.. en ik hield gewoon altijd rekening met dat het laden langer duurde..
Tegenwoordig loopt hij er echter weer goed op gelukkig :)

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:58

Ik heb altijd mijn tinker gepoetst op de trailer. Nu vind hij het de meest normale zaak om erop te staan. Misschien is hij zelfs wel blij dat ik niet aan hem loop te plukken en te doen als hij er nu op mag 8)7

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:00

Ligt er een beetje aan waar Marinka's trailer'probleem' zit. Als ze niet in de trailer wil blijven staan (althans, niet lang genoeg om rustig de stang dicht te kunnen doen), zou ik eerst langer daarop oefenen. Dan is het ook nog maar de vraag waarom ze dan niet wil blijven staan; vind ze het eng als de stang erachter gaat, dan eerst oefenen met een losse stang of leadrope.

Ik vind het belangrijk dat ik elk paard dat ik laad op elk moment voorwaarts kan vragen, halt kan laten houden, achterwaarts zetten, halt kan laten houden en weer voorwaarts kan vragen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:14

Wauw. <3 die boots.
Ik mag er voorloppig geen meer bijkopen.
Mijn halve collectie op dit moment.

Afbeelding

De andere heb ik in gebruik op dit moment, vind ze zalig om aan te hebben..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:57

Wat zijn jullie braaf geweest, slechts een pagina erbij :+ Thuis even reageren.

Trailer laden. Hebben jullie tips voor mij? Situatie:

- Tinker 1 is 1,5 jaar en aan voet vd moeder 3 keer op de trailer geweest en een keer op vrachtwagen. Laden met trailer als veulen (zonder moeder) geoefend, daarna nooit meer. Deze dame is de dominantie vd twee. Niet snel bang, wel ondeugend. Stampvoetend en inder door kruipend type.
- Tinker 2 is 6,5 jaar oud en kent alleen vrachtwagen. Hier loopt ze zo op. Trailer nooit gezien nog. Is onderdanige van de twee en als ze bang is springen/steigeren.

Hoe deze dames verhuizen? Samen 2 paards (en welke dan eerst erop/eraf)? Of liever per paard op 1,5 paards dat ze elkaar iig niet aanstekdn mocht een van beide besluiten dat een trailer om af te breken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:18

Tja ik ben geen goed voorbeeld, want de enige keer dat ik ze apart vervoerd heb, was in het eerste jaar van hun samenzijn, omdat ik alleen 1,5 paardstrailer had en dat was met die grote van mij niet grappig, maar ze deed het wel! Nu ben ik gewoon lui als ik weer eens moest verhuizen voor de zoveelste keer en zet Mien er het eerst in en dan volgt Lona vanzelf, maar dat is niet gek ook na 8 jaar samen zijn.
Kan jij anders van te voren niet oefenen of dat die 2 van jou elkaar accepteren op de trailer?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:22

caily eerst oefenen?

Met een beetje geluk loopt de oudere er zo op.
Kent het laden dus zou niet al te moeilijk moeten doen.

Het jonkie gewoon mee gaan oefenen, klep op klep af, klep op klep af en als dat makkelijk gaat een stapje verder en weer heen en weer.
Ik begin altijd met wat lekker voer zodat ze al etend meewerken.
Voer op , einde training en een training zou sowieso niet langer als een kwartier 20 minuutjes moeten duren.
Iedere dag even oefenen en na een week rennen ze er op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 02:36

Volgende week winters weer? Hmmm, ik vind vriesweer eigenlijk niet zo erg, beter dan al die regen, wat betreft de paarden, het gemak (kruiwagen en modder is geen goede combinatie) en ook voor mezelf. Als het dan maar niet gaat ijzelen, laat maar komen!

Fijn dat Devita geholpen kon worden!
Ik zou niks vervangends aan Rosie geven, ten eerste omdat het nogal uitzoekerij is wat dan, ten tweede omdat die twee weken zonder heus geen kwaad doen.

Overigens ben ik niet zo'n voorstander van brok, in het algemeen niet. Goed ruwvoer en gras, voldoende beweging en uitdaging, dat is waar jonge paarden groot en sterk van worden. In jouw geval, kvulden, zou ik dus het enkel als vervanger van gras geven. Over het wel/niet goed ontwikkelen van de botten onder invloed van wel/geen brok voeren zijn de meningen enorm verdeeld. Ik ken zoveel gevallen waarin ondanks brok voeren, paarden op 3 - 4 jarige leeftijd werden afgekeurd, dat ik in dat sprookje niet meer geloof.

Ooh tof Lisvera. Wat fijn ook dat die beste man denkt in het belang van een goede plek voor zijn Friesen ipv in de meeste winst. Dat voeren komt heus wel goed, eigenaar zag denk ik in dat het nu echt tijd was om los te laten? Sterkte met afscheid nemen!

Ik roep al vanaf dat ik Kyra haar moeder nog reed (of eigenlijk al nog eerder, in 2007 begon dat denk ik nadat ik met Amerika in contact kwam), dat ik ooit een dubbelspan Tinkermerries wil. Is er nog nooit van gekomen, maar ik heb goede hoop over een jaar of 5 met mijn huidige dames. Maar inmiddels wel geleerd; eerst zien, dan geloven.

Gelukkig is het goed gegaan Daan, en oefening baart kunst!

Als ik echt trailerladen zou oefenen met een paard dat bang is, gaat dat stapje voor stapje. Dus pas rijden als ze er zonder pardon op lopen. Grote les bij trailer laden is voor mij geweest als een paard achteruit gaat, gewoon laten gaan en rustig blijven. Niet tegen gaan houden of wat dan ook. Het paard moet willen, iets moeten is nog nooit iemand succesvol mee geworden. Wel als er druk naar voren wordt gevraagd pas loslaten als er daadwerkelijk een gewichtsverplaatsing naar voren is geweest natuurlijk.

Nu zijn mijn dames niet bang. Ik maak me eigenlijk ook weinig zorgen over het erop gaan. Juist bij de jongste niet eigenlijk, want dat heb ik dus als veulen zijnde geoefend en ook overtuigend goed afgesloten. Bovendien is het een vrolijk en enorm nieuwsgierig paard, ook nog eens gek op eten, blind vertrouwen in mij, die loopt wel achter me aan hoor. De oudste trekt meer haar eigen plan, heeft al wat meer mee gemaakt in dr leventje en wat meer mensen in dr leven voorbij zien komen (nog niet veel hoor, maar voor de jongste ben ik echt de enige zeg maar), en minder nieuwsgierig. De klep zal het probleem niet zijn, maar zo'n trailer is natuurlijk wel stuk kleiner en bovendien staan de schotten andersom. Dus ik ben er nog niet uit wie er eerst op gaat. Gelukkig heb ik nog een maandje. Apart vervoeren heeft geen voorkeur maar als mij samen vervoeren herhaaldelijk wordt afgeraden moet ik misschien maar beter luisteren.

Ze zullen de trailer niet af gaan breken om elkaar, zo groot is hun bitch fight nou ook weer niet. Ze kunnen niet samen uit een hooibak eten en als ik eraan kom ben ik altijd alleen vrouwtje van de jongste en moet de rest opsodemieteren meent ze, maar ik kan ze gerust tegelijkertijd wat lekkers geven of samen meenemen aan het halster.

Ik heb geen eigen vervoer dus oefenen is lastig, plus dat gedane zaken geen garantie zijn voor de toekomst. Als het echt niet gaat op de dag zelf is er niet gelijk nood aan de man, we gaan slechts 20 km verderop wonen en Bo blijft sowieso hier, dus ach.

Zo, en nu snel slapen, morgen half acht de wekker. Gaap! (ik slaap doorgaans 10 - 12 uur per nacht dus 6 uurtjes is echt heel weinig voor mij). Je moet wat over hebben voor de viervoeters /3

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:03

Afbeelding

Ik vind die Ferrini boots geweldig. <3
Heeft iemand ze wel eens in Nederland gezien? Ik kan alleen Amerikaanse verkooppunten vinden.