Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:39

@bainar: is al geprobeerd. Lag er na 3 dagen weer uit :) Zandgrond heeft niet de zuigende werking die kleigrond heeft :) Zeker bij droog weer niet :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:17

DD en als je hem er schuin inzet??Anders zou ik voor een biels gaan...die ingraven :P

Vivat...wat een knappe IJslander <3 Dekentje in de winter hoeft niet persé tenzij er fanatiek mee gereden wordt,dan is deels scheren ook een optie (Afhankelijk van patroon met/zonder deken.
Als ze in de winter binnen staan zou ik er zeker een deken opgooien als ze naar buiten gaan,anders wordt het verschil te groot en gaan ze zweten op stal.

Ik had die van mij op de vorige stal ook onder een 0-grams regendekentje,met extreme koude evt een dunne fleece eronder maar vaak was dat al te warm.Ook ging er een scheermachine overheen.Daar konden ze alleen overdag naar buiten.
Nu doen ze niets en staan ze 24/7 buiten,geen jassen in de winter,die maken ze zelf wel.In de zomer wel voor het nodige vliegverkeer (en 1 eczemer)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:42

Paaltje stond schuin, met nadruk op stond :D
Maar ondertussen is het item aangepakt en zitten de 2 tegels nu met een touw op elkaar vast. Aan het touw een clip en die weer vast aan het hooinet (linksonder). Kijken of ze nu 50 kilo op één plek opgetild krijgen :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:45

Pabbastrákur komt ook echt uit IJsland dus zit nog haar zat op nu, van de week vond hij het al wat warm zal me benieuwen aankomende week met de voorspelde temperaturen {:}
Allebei de ijsjes hadden afgelopen winter een stukje van de borst geschoren misschien dat we dat komende winter weer doen, denk niet dat we ze binnen doen in de winter Elsa vind een half uurtje in de stal wachten op de hoefsmid al ellende :') en Strákur heeft er 4 dagen over gedaan tot hij de schuilstal in durfde - ook alleen maar om er stro te vreten
De diehards liggen nu ook gewoon in de regen te slapen terwijl Bo bij de eerste druppels regen daarstraks alweer stond te blèren bij het hek of ze alsjeblieft naar binnen mocht :=

Wat een slopers heb jij DD :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:48

Hier staat het spul mét regendekens aan al de hele dag in de schuiltent :)
Ik moet écht 2x roepen dat er eten is en dan nog heeft de bonte de euvele moed om de kop om de hoek te steken en te roepen 'kom maar hier brengen' :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:54

Hihi...mijn IJsberen zijn ook nog steeds bezig met verharen,ik trek er nog rustig een emmertje haar vanaf.De donsharen duren altijd het langst voordat ze eraf zijn.

Hier zijn het ook geen watjes hoor,alleen de hagel gister vonden ze wat minder.Maar ja voor weglopen had geen zin dus dan maar om de hoek grasjes plukken.

Zal wennen zijn voor ze,in IJsland geen boom en schuilstal,hooguit een kruis in het veld of echt op stal in de winter.

DD...het blijft spannend...maar met dit weer slopen ze iig je hooinetconstructie niet :') En geen eten gebracht??Wat is dat nu voor een louzy service >;) _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:07

Ik kreeg ook het boze oog van haar (niet zo moeilijk met een 'mensenoog' :D )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:20

Ja hihi...vooral als ze oog iets open doen...neus beetje optrekken _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:12

Ja, die blik :)
Net hadden ze blijkbaar honger genoeg om naar de hooinetten te lopen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:21

Tsja...een beetje twee-bener hangt dat ook netjes onder een afdak he.Kun je tenminste droog eten :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:44

Soms kan je je blijven verbazen over wat die paarden allemaal uitvreten en kunnen slopen...

Zo hebben ze bij mij een tijdje geleden een hardhouten paal van 7x7cm die goed ver de grond in stond geheel door midden gebroken. Die palen zijn toch wel serieus sterk. En gisteren zag ik dat ze precies bij het stukje waar geen stroom op het hek staat hebben staan schuren met als gevolg een gebroken plank. Slopers! Het houd ons bezig ;)

Mijn paardjes (met regenjas aan) maken bij regen ook dankbaar gebruik van het afdak, meestal staan ze dan 3 op een rij onder het afdak te kijken naar het slechte weer :+ Het valt me de laatste tijd op dat ze bij het minste buitje al gaan schuilen. Voorheen hadden ze in de zomer op het land geen schuilmogelijkheid dus ze zijn er nu wellicht extra blij mee, haha.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:47

Tinky12 schreef:
Tsja...een beetje twee-bener hangt dat ook netjes onder een afdak he.Kun je tenminste droog eten :o

Mijn merrie vind dat nou juist verschrikkelijk. Die gaat dan binnen een hap hooi halen om daar vervolgens mee naar buiten te lopen en het daar op te eten. 8)7
En een rotzooi dat dat geeft. >;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:49

nou inderdaad! hier rennen ze ook voor bijna ieder miezertje hun schuilhok in. Wat een watjes!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:59

Dat deed Ordeal voorheen ook altijd Gypsy. Binnen een hap pakken en dan snel weer naar buiten. Dat was toen ze nog bij mijn vader stond en een stal had met uitloopje er voor. Nu hebben ze een gezamenlijke inloopstal, met een voorzijde die geheel open is. Dat vind ze blijkbaar prettiger waardoor ze wel “binnen” gaat staan. Maar Ordeal is volgens mij echt claustrofobisch... Ik heb voor haar zelfs geen stal omdat ze opgesloten in stal helemaal in de stress raakt. Voor de andere 2 heb ik wel boxen, dus bij echt slecht weer zet ik die 2 in de box en kan Ordeal onder het afdak slapen (daar kunnen ze wel met z'n 3en onder staan maar om te slapen is het te krap).

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:59

Hier ook 2 echte watjes, hoofdje laag als ze in de regen staan en brullen aan het hek als ze je zien verschijnen met halster om ze in de stal te zetten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:14

Gisteren heb ik ze uiteindelijk op een ander stuk land gezet, waar wel een schuilmogelijkheid is in de zin van een dijkje met bomen en struiken. Ze maakten er dankbaar gebruik van. Morgen wordt er weer zo'n baggerdag opgegeven. Ik ga ze dus morgenochtend ook maar weer naast het dijkje zetten.

Nu mijn paarden niet meer in de paddock lopen, zie ik die zo langzamerhand ook een groen waasje krijgen :D . Uitsteken/uittrekken is geen optie. Zal er van de week toch een keer met de gifspuit door moeten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:27

Gisteren bij het koophuis geweest, de weide ziet groen, maar van gras is er geen sprake..
Zou nu bijzaaien een optie zijn of zou dat helemaal niks helpen?

In het najaar zullen we dus wel omdoen en opnieuw inzaaien met paardengras.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:29

phoe geen ervaring met doorzaaienmaar vooral water is cruciaal. Kun je beregenen? Want volgens mij gaat het daar vaak mis. Dat het verdroogt voor het op kan komeb.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:02

Doorzaaien dat je nu doet levert in het najaar pas goed gras op, anders trekken ze het er met wortel en al uit.
Maar zelf dan ben je al aan de late kant.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:06

Is het echt voornamelijk onkruid? Dan zou ik denk ik liever opnieuw beginnen dan doorzaaien...

Weten jullie toevallig goedkope oplossingen voor waterdichte stalmatten?

Vooral voor de paarden zonder ijzers heb ik graag iets over de ruwe betonvloer liggen. Ik gebruik altijd een dikke laag strooisel, dus de matten zijn niet om op te liggen, alleen om te voorkomen dat ze hun hoeven slijten als ze een keer schrapen. Heb er twee die van achter de tralies in de stal met elkaar gaan spelen, dat gaat ook gepaard met schrapen… Maar ik heb even geen budget voor minimaal 500 euro per stal aan matten. -O- Iets met veel wensen, niet genoeg geld, prioriteiten, etc.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 01-06-15 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:11

Inderdaad een lekker weertje gisteren, bah.. Wij moesten op concours :( In de gietende regen m'n proefje gereden, was niet zo fijn, gelukkig wel gewonnen :D Paarden zijn nu ook voor het eerst een paar uur van elkaar gescheiden geweest en had voor het zekerste m'n ouders gevraagd om een oogje in het zeil te houden, maar na 2 brullen was het verdriet alweer over. Heel handig :D

Wij hebben een enorm kleurverschil op de 2 weides. De wei waar ze eerst op liepen is nu een 4-tal weken aan het rusten en is terug diep groen. Die waar ze nu op lopen is bijna geel.. Beetje vreemd zicht zo, vraag me af of het nog terug bijtrekt.

Verder zie ik ook dat er op de eerste wei nu terug gras bijgroeit, maar zo te zien veel diverser dan vorige keer? Toen was het echt gewoon gras, nu staat er vanalles tussen.. De Grasleek die ik ben vraagt zich af wat we hier best mee doen: weghalen of laten staan?

Afbeelding
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:38

Kirr...ik zou niet bijzaaien.Dat is zonden van de tijd,energie en het geld.
Ploeg erover en opnieuw zaaien,najaar het beste...minder groei in het onkruid,warm genoeg en vaak meer water.

Als je goed kunt beregenen kun je nu ook zaaien,kunnen je paarden er volgend voorjaar op.Tussendoor even maaien en als het kan even wat schapen erop.

Tandarts net klaar,vreetschuur van de jongens weer optimaal om te knippen :D

Vind hem fijn werken,lekker relaxed.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:52

Dat doet er inderdaad veel aan Tinky, heb ook niet graag gehaaste tandartsen/dierenartsen/hoefsmeden.. Is alleen maar stresserend voor de paarden :) nu kunnen ze weer volop schransen ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:05

Ja...hij babbelt gezellig met ze en ze krijgen af en toe met vinger aai over neus.Hij heeft ze aan een halster dus ze kunnen ook wat ronddarren als er wat spanning opgebouwd wordt :)

Kijk even uit raam...jups...gras wordt goed naar binnen gewerkt :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:07

Hahaha als je maar kan vreten! :')