[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:47

Paard dat ik wel eens voerde had een kooikussen. Vreselijk! Die rits gaat moeilijk dicht door het hooi wat ertussen komt. En het ding wordt snel vies door de grond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:23

Hebben jullie ideeen voor slowfeeders om het hooi buiten de stal te kunnen geven? Ik heb het nu zo:
Afbeelding

Het is irritant vastmaken :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:01

Bevalt het op zich wel zo? Dan zou ik aan je tralies en aan je hooi net grote karabijnhaken vastmaken. Dan hoef je enkel de karabijnhaken in elkaar te klikken en dat is zo gebeurd.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:05

@geryon: het lijkt me voor je paard veel irritanter om te eten zo buiten de stal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:48

DubbelDun schreef:
@geryon: het lijkt me voor je paard veel irritanter om te eten zo buiten de stal.

Lijkt mij ook gruwelijk :o

Mijn model heeft de eerste nacht overleefd *\o/*
Zijn nog wat kleine dingetjes om aan te passen en ik hoop dat Kim er geen gaten in bijt want die is erg lomp aan de randen bezig maar tot ze ver ben ik eigenlijk wel tevreden :j

Beeld vanaf de vulzijde:

Afbeelding
De pulsminus 20kg van gisteravond was vanmorgen overigens ook nog niet op gelukkig :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:16

Ik kom weer even buurten. Hadden 2 ibc vaten, maar hebben nu iets gehuurd waar een metalen hooi huisje op staat. Best ideaal, maar er valt toch veel naast. Huisje is niet te verplaatsen en we hebben er nu 10 baaltjes in gedaan, dus willen hem wel gebruiken.

Ik zat te denken aan een net, maar dat moet best groot zijn en ook de zijkanten bedekken.

We hebben nog wel 2 ibc vaten staan, dat sowieso de shet ook kan eten, maar die eet ook uit en rond het huisje.

Ze eten erg rustig. Normaal gaven we ene dag 2 balen en andere dag 3. Nu hier 10 in gedaan en dan nog in allebei de ibc vaten 1, maar doen er al dagen mee. Lopen er nu ook van weg, dus weten gewoon dat het er is. We hebben ook een wei, maar die is klein en doen we open tijdens het uitmesten.

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:48

Mizora schreef:
Bevalt het op zich wel zo? Dan zou ik aan je tralies en aan je hooi net grote karabijnhaken vastmaken. Dan hoef je enkel de karabijnhaken in elkaar te klikken en dat is zo gebeurd.

[ Afbeelding ]

Dat zou wel iets zijn inderdaad, bedankt!

Mijn paard wilt graag alles zien buiten z'n stal, hij eet juist fijner zo :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:49

En dan zou ik wel de karabijnhaken nemen die je op slot kunt draaien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:33

superpony schreef:
Ik kom weer even buurten. Hadden 2 ibc vaten, maar hebben nu iets gehuurd waar een metalen hooi huisje op staat. Best ideaal, maar er valt toch veel naast. Huisje is niet te verplaatsen en we hebben er nu 10 baaltjes in gedaan, dus willen hem wel gebruiken.

Ik zat te denken aan een net, maar dat moet best groot zijn en ook de zijkanten bedekken.

We hebben nog wel 2 ibc vaten staan, dat sowieso de shet ook kan eten, maar die eet ook uit en rond het huisje.

Ze eten erg rustig. Normaal gaven we ene dag 2 balen en andere dag 3. Nu hier 10 in gedaan en dan nog in allebei de ibc vaten 1, maar doen er al dagen mee. Lopen er nu ook van weg, dus weten gewoon dat het er is. We hebben ook een wei, maar die is klein en doen we open tijdens het uitmesten.

[ [url=m/5a3CH5.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zijn netten voor deze ruiven gewoon te koop. Zorg dat de shet enkel bij het hooi kan dat op de grond valt (mits daar verhard is) en die werkt dan uitstekend als bezem.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:27

Iemand ervaring met rubberen ringmatten als slowfeeders? Eten ze goed uit de gaten of moest je de gaten groter knippen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:30

Nohra schreef:
Iemand ervaring met rubberen ringmatten als slowfeeders? Eten ze goed uit de gaten of moest je de gaten groter knippen?

Hoe wil je dat precies doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:31

Eten moet voor een paard wel leuk blijven en geen kwelling worden...
Die ringmatten zijn veel te dik.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:50

Voerhek en dan een lange bak met een mat die aan de onderkant vast zit aan het voerhek zodat hij altijd met de bovenkant naar beneden wil en dan met haken vastzetten als je hooi wilt bijvullen.

Zo knoeien ze niet, doen ze langer met het hooi en het voerhek is als extra hooipunt naast een aantal hooiklikos, dus ik kwel de paarden niet. Bovendien vraag ik of iemand er ervaring mee heeft en of de gaten desnoods groter geknipt moeten worden.

Het gaat ook waarschijnlijk een stuk langer mee als hooinetten vandaar dat ik op dat idee kwam. Mocht het niet werken kan ik altijd nog een net gebruiken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:23

Werkte bij mij niet. Het was te dik, dus ondanks grotere gaten kostte het teveel moeite.
Omdat het heel slap is ontstond er de mogelijkheid om er een neus onder te duwen en verder te eten. Dus ik was er na 1 dag klaar mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:53

tamary schreef:
superpony schreef:

[ [url=m/5a3CH5.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zijn netten voor deze ruiven gewoon te koop. Zorg dat de shet enkel bij het hooi kan dat op de grond valt (mits daar verhard is) en die werkt dan uitstekend als bezem.

Ik zal eens kijken. Huisje is niet van mij, dus geen idee waar hij vandaan komt.

Shet eet er ook gewoon uit. Dachten dat hij dat niet kon, maar lukt hem goed, ook uit de zijkant. Maar we hebben 2 ibc vaten staan, dus hij kan gewoon eten. Ze kunnen allemaal wel een beetje als bezem werken, maar dat doen ze niet.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:56

Hier een poging gedaan met rubberen ringmatten en die hadden ze binnen 1 dag kapot gemaakt. Was dus geen succes :')
Helaas nog niks gevonden wat ze hier niet slopen..

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:39

Jotoma schreef:
Werkte bij mij niet. Het was te dik, dus ondanks grotere gaten kostte het teveel moeite.
Omdat het heel slap is ontstond er de mogelijkheid om er een neus onder te duwen en verder te eten. Dus ik was er na 1 dag klaar mee.

Oké bedankt voor de info. Jammer dat het niet fijn werkt. Ik had de mogelijkheid om er met hun neus naast te komen al weg bedacht.

Misschien kan ik zelf een dunnere en dichte rubberen mat kopen en er gaten in maken... denk even verder

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:47

xJitskee schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het hooikussen van Little bit? Het lijkt mij wel wat voor in de paddock, maar hij is vrij prijzig en ik vraag me af hoe lang hij heel blijft :=

[ Afbeelding ]

Ik heb hem onlangs 2e hands gekocht
Het vertraagd echt de hooi opname
Nadeel nu voor mij is dat ze best wat uren op Stal doorbengt
En als hij leeg is gaat ze ermee spelen en gooit hem gerust op een vieze plek op Stal .

Hij bevalt wel goed verder
Maar wil een little bit tas
Hangen
Kan ze m niet op vieze plekken gooien ;-)

Dan verkoop ik mijn kussen weer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:49

Door het gegooi met dit kussen komt er ook een hoop zand tussen het hooi. Het zou niet mijn optie zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:52

Daar heb ik geen last van
Kussen is maar aan een Kant met mazen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:59

Snap ik, maar hij komt door het gooien ook wel eens op de andere kant terecht en 'schept' dan zand.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:05

Vandaag geprobeerd het net van de action dubbel te vouwen, zodat het dubbele mazen zijn. Dit blijkt bij mijn paard toch niet zo goed te werken. Ze zit voortdurend aan de netten te trekken met haar tanden. Dus hier toch maar terug overgeschakeld om een enkel net van action. Wie gebruikt deze ook en wat is jullie ervaring?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:14

Fiorini schreef:
Vandaag geprobeerd het net van de action dubbel te vouwen, zodat het dubbele mazen zijn. Dit blijkt bij mijn paard toch niet zo goed te werken. Ze zit voortdurend aan de netten te trekken met haar tanden. Dus hier toch maar terug overgeschakeld om een enkel net van action. Wie gebruikt deze ook en wat is jullie ervaring?

Vrij hangend als hooinet aan een tak blijft hij lang goed, hangend tussen 2 bomen als enveloppe ook. Tegen de muur als enveloppe hadden ze hem vrij snel kapot maar dat ging nog en als net lukte ook wel. In het frame was het drama.

Maar heb hem nu toch als enorm ruim net over mijn hooi in de bak en ik vermoed dat dat vrij lang goed kan gaan zo.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:28

Mijn grote net voor om de voordroogbaal is af, was eigenlijk snel gemaakt (ik hoefde ook nauwelijks randen af te 'biesen'/te versterken dus dat scheelt nogal wat uren werk), kostte wel erg veel van mijn nettenvoorraad. Nu wachten op kouder weer zodat ik het aandurf om een pak neer te zetten en open te maken :P .

Azmay schreef:
Fiorini schreef:

Vrij hangend als hooinet aan een tak blijft hij lang goed, hangend tussen 2 bomen als enveloppe ook. Tegen de muur als enveloppe hadden ze hem vrij snel kapot maar dat ging nog en als net lukte ook wel. In het frame was het drama.

Hier dezelfde ervaring: vrijhangend aan een tak functioneren ze helemaal prima (bij mij wel een dubbel net, anders is het hier geen slowfeeden) maar in een frame was het echt drama en kon ik elke dag in de weer met strotouwtjes om de grote gaten te dichten. Sowieso niet lollig om dat elke dag weer te moeten doen, maar met de vrieskou (en in de donkerte) al helemaal niet. Dubbel in het frame ging dan nog wel, dan vielen de gaten er ook in, maar dat ging dat meestal niet in beide lagen tegelijk. Nu heb ik eindelijk een duur kwaliteitsnet in mijn frame zitten, hopen dat dat het beter houdt.

Fayah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:14

Ik kom ook even binnenvallen
Ik heb een grote bak met een frame
Eerst met aanhangernet binnen 2 dagen stuk
Toen frame met een soort gaas (dikker) 2 weken kapot gebeten.
Hooinetten gaan ook kapot ze had laatst een groot gat erin en kwam er dus met haar neus in vast (mevrouw steekt t liefst haar hoofd er dan zo diep mogelijk in)