Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:11

Gini schreef:
Eigenlijk vind ik dit best een interessante discussie: hoe kwaliteitsvol moet een bodembedekking zijn? En kan daarin doorgeslagen worden of is het streven naar absolute perfectie sowieso goed?
Ik vraag me eigenlijk af hoe anderen hierin staan, maar tegelijkertijd is dit topic misschien niet de juiste plaats voor zo een discussie?

Helaas, in natuurproducten bestaat geen absolute perfectie.
Ieder veld geeft een iets ander soort stro, droger, natter, meer of minder afgerijpt enz.

Strovan geeft aan dat er een absorptie is van 400%, anderen geven 250 à 300% aan.
Tussen die kwaliteiten zal de wateropname niet 2 seconden verschillen, maar eerder 2 dagen, voor zover het al allemaal wordt opgenomen.
En dan krijg je minder droogkracht, minder volume, en zo meer verbruik.
En dit alles wordt geaccentueerd in de winter. In de zomer zal er nooit veel verschil zijn tussen de verschillende producten.
En zo ontstaat er een verschil in verbruik, in hoeveelheid mest, in aantal uren werk, in opslag enz.
Daarom is het testje zo leerrijk, het kost ons veel tijd om de klanten zo te begeleiden, maar voor ons is leveren meer dan gewoon een pallet afzetten

Gini

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:15

Ik moet wel zeggen dat de man die Zeolite is komen afleveren ook wel informatie gaf. Had zelfs een paar a4-tjes voor ons afgedrukt met hoe we moesten mesten tot zelfs hoe strokorrel gecomposteerd kan worden etc.
Eigenlijk zou ik zelf eens een test moeten doen met verschillende merken strokorrel. Ik heb vier stallen thuis, dus ik kan vier verschillende merken testen. De paarden zijn toch even proper op stal. Alleen wordt het dan een wel hele dure grap. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:16

Strovan: leveren jullie ook een testsetje via de post op aanvraag? :)

Zodat klanten die nu merk "X" hebben bij jullie een zakje van jullie korrel aan kunnen vragen, en dan jullie korrel d.m.v. de genoemde test kunnen vergelijken met hun eigen korrel zodat ze a.d.h. daarvan kunnen besluiten waar ze de volgende partij strokorrel gaan bestellen?

Kaartje met rekenmodule erbij om de verbruiks- / opname capaciteit van de korrels tegen elkaar af te zetten in de verbruikskosten...en klant meet en ziet zelf het verschil waaruit dan in theorie zou moeten blijken dat jullie korrel "goedkoper" is wellicht? :)

Ik ben zelf overigens erg tevreden over houtkorrels, maar voor het (terug)winnen van klanten is zoiets wel nuttig denk ik, als de kwaliteit echt merkbaar beter is.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:50

pmarena schreef:
Strovan: leveren jullie ook een testsetje via de post op aanvraag? :)

Zodat klanten die nu merk "X" hebben bij jullie een zakje van jullie korrel aan kunnen vragen, en dan jullie korrel d.m.v. de genoemde test kunnen vergelijken met hun eigen korrel zodat ze a.d.h. daarvan kunnen besluiten waar ze de volgende partij strokorrel gaan bestellen?

Kaartje met rekenmodule erbij om de verbruiks- / opname capaciteit van de korrels tegen elkaar af te zetten in de verbruikskosten...en klant meet en ziet zelf het verschil waaruit dan in theorie zou moeten blijken dat jullie korrel "goedkoper" is wellicht? :)

Ik ben zelf overigens erg tevreden over houtkorrels, maar voor het (terug)winnen van klanten is zoiets wel nuttig denk ik, als de kwaliteit echt merkbaar beter is.

Bijna alles is mogelijk bij ons, dus bij interesse stuurt u maar een mailtje.
We stellen een retourinfo steeds op prijs.
Wat niet mogelijk is, is een rekenmodule die past voor alle paarden. Een minipaard en een boerenpaard, hoe kan ik een rekenmodule opstellen die passen voor beide?

Wat we wel doen is begeleiding. Ik stel vast dat men een periode nodig heeft om het product strokorrel, ongeacht het merk, te leren kennen. Men moet leren werken met dit product.
Ik denk dat vele lange-termijn gebruikers dit zullen beamen.
Wat men in de zomer toepast, is niet altijd geldig in de winter, en omgekeerd.

In het forum zijn er ook mensen die bij een eerste gebruik totaal
ontevreden zijn, ook met Strovan.
Dagelijks krijgen we mails met vragen omtrent gebruik en opduikende problemen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:05

tine10 schreef:
Ik wilde nieuwe pallets bestellen, maar kan geen prijzen van Strovan meer vinden. Gelukkig stond hier ergens wat genoemd. Maar dat is dus wel heel flink duurder geworden zeg. Als die prijzen echt kloppen, ga ik die zeolite denk ik maar eens proberen. De paarden staan in principe toch maar zo'n 3 uur per dag op stal. Ook al zou de kwaliteit dan iets minder zijn, dat neem ik dan maar voor lief. Want als ik het hier goed begrijp kost Strovan (incl btw en bezorgen) 0,45 per kg, en zeolite 0,30 per kg. Dat scheelt nogal ja.
Op zich was ik altijd erg tevreden met Strovan hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik kan het geld ook maar 1x uitgeven helaas.

Ergens anders op Bokt worden prijzen van stro besproken.
Het lijkt er op dat het nu ongeveer 100 €/ton kost voor stro.
Zelfs als het stro voor Zeolite 0 € zou kosten en dat van Strovan 100 €/ton, dan is er nog altijd een verschil
van 50 €/ton.
Enkel het stro kan dus niet de verklaring zijn

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:01

Eb01 schreef:
Enfin, ik ga mezelf teveel herhalen dus ik stop de prijsdiscussie. Vooralsnog ga ik de korrel nog lekker uitproberen en wie weet, koop ik uit nieuwsgierigheid wel eens Strovan (als het in de reclame is :) ) Ik ben benieuwd naar Tine10 haar ervaring met de Zeolite korrel: merk jij het verschil??

Nog geen ervaring hier. Ze zitten nog in de zak en als het goed is, zitten ze daar ook nog wel een tijdje. We hebben een paar weken geleden de stallen helemaal leeg gehaald voor de jaarlijkse schoonmaakbeurt. Ik had nog 10 zakken strovan, die liggen nu in de 3 boxen (boxen van 4,5 x 4,5, maar er ligt alleen in het midden strokorrel, ze mesten aan de kanten). Omdat onze paarden maar ca 3 uur per dag op stal staan, verbruik ik maar heel weinig. Ze komen hier alleen op stal om te werken, daarna gaan ze weer de wei op. Omdat we in de winterwei nu een stuk zand hebben omgezet en er een extra schuilstal bij gaat komen, verwacht ik dat ze in de winter ook bij slecht weer gewoon in de wei blijven. Oftewel, als het goed is, ga ik heeeeeeeeel lang doen met mijn ene pallet. :D En hebben jullie dus weinig aan mijn ervaringen. Daarom heb ik dus oa ook voor deze veel goedkopere korrels gekozen. Zonde om voor die paar uur duur spul te gebruiken. :+

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:55

De ervaring hier is tot nog toe heel positief. Ik denk niet dat het mij echt tijd scheelt (de kleine pony poept overal dus veel zoekwerk). Ze staan gemiddeld 3 nachten per week op stal en na een maand ofzo heb ik er nu voor het eerst een zak bijgegooid. Ik haal elke dag de poep weg en als ze er 2 nachten ingestaan hebben ook de plasplek. Vorige week heb ik alles naar 1 kant gegooid, uitgezeefd en weer rechtgetrokken. Was uiteindelijk een half uurtje werk maar ik weet dan dat het het helemaal schoon is. Halve kleine kruiwagen naar de mesthoop, dat scheelt nogal tov stro! :j

Wat ik vooral prettig vind is dat ik alle poep én nattigheid kan weghalen zonder schoon strooisel weg te gooien. Bij stro kon ik dan net zo goed de hele stal leegtrekken.....

Oh ja, best veel fijn stof na het uitzeven en omscheppen, dat viel wel tegen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:56

Eb01 schreef:
De ervaring hier is tot nog toe heel positief. Ik denk niet dat het mij echt tijd scheelt (de kleine pony poept overal dus veel zoekwerk). Ze staan gemiddeld 3 nachten per week op stal en na een maand ofzo heb ik er nu voor het eerst een zak bijgegooid. Ik haal elke dag de poep weg en als ze er 2 nachten ingestaan hebben ook de plasplek. Vorige week heb ik alles naar 1 kant gegooid, uitgezeefd en weer rechtgetrokken. Was uiteindelijk een half uurtje werk maar ik weet dan dat het het helemaal schoon is. Halve kleine kruiwagen naar de mesthoop, dat scheelt nogal tov stro! :j

Wat ik vooral prettig vind is dat ik alle poep én nattigheid kan weghalen zonder schoon strooisel weg te gooien. Bij stro kon ik dan net zo goed de hele stal leegtrekken.....

Oh ja, best veel fijn stof na het uitzeven en omscheppen, dat viel wel tegen.

Inderdaad, strokorrel geeft veel minder mest, dat is een van de vele voordelen van strokorrel.
Wat het stof betreft, zie mijn opmerking 25/6 om 07:05.
Hoe beter de basisgrondstof stro, hoe minder stof.
Doe eens een zak open en steek eens uw neus in de zak : als het gezond ruikt, dan is het goed stro, ruikt het wat muf, dan wijst dit op gebruik mindere kwaliteit stro. Ook even kijken naar het kleur van de korrel : bleek, donker, grijs?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:53

Strokorrel geeft hier niet minder mest dan vlas ......

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:05

Margee: als je niet minder mest heb van strokorrel gebruik je het product verkeerd!!

Tip: De strokorrel van Agrodieren (Belgie) werkt prima en scheelt heel veel euro's op de andere in de hier eerdergenoemde leveranciers!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:43

biscaya schreef:
Margee: als je niet minder mest heb van strokorrel gebruik je het product verkeerd!!

Hoezo? Bij een vlasstal kan ik ook zo de mestballen eruit wippen, net als bij strokorrel. Alleen bij stro en houtkrul had ik veel schoon strooisel dat toch mee de mesthoop op belandde.
Als je een buitenstal hebt, is vlas beter heb ik nu gemerkt. Strokorrel neemt zo goed vocht op dat het ook de vocht in de omgeving opneemt. Met het natte voorjaar dat we gehad hebben, had ik dus permanent een ietwat vochtige stal. Ik heb het hier wel over een echte buitenstal, midden op een wei.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:52

Afgelopen weekend ivm een wedstrijd op een strostal gestaan. Pff, wat een hoop afval in de kruiwagen zeg... Maar eerlijk is eerlijk, net opgestrooid ziet het er wel heel comfortabel uit.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:31

Gini schreef:
biscaya schreef:

Hoezo? Bij een vlasstal kan ik ook zo de mestballen eruit wippen, net als bij strokorrel. Alleen bij stro en houtkrul had ik veel schoon strooisel dat toch mee de mesthoop op belandde.
Als je een buitenstal hebt, is vlas beter heb ik nu gemerkt. Strokorrel neemt zo goed vocht op dat het ook de vocht in de omgeving opneemt. Met het natte voorjaar dat we gehad hebben, had ik dus permanent een ietwat vochtige stal. Ik heb het hier wel over een echte buitenstal, midden op een wei.

Voor mij zijn vlas en strokorrel niet zo verschillend in gebruik echter, bij de strokorrel gingen ze er met korrel en al aan de mestballen mee uit. Ze vielen niet uit elkaar..... met vlas heb ik dat natuurlijk niet....
Bovendien is mijn stal voller en is vlas goedkoper.
Stro wil ik echt nooit meer of ik moet personeel kunnen houden!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:40

Ik ben sinds een aantal weken weer terug op vlas. Er verdween iedere keer korrel uit mijn stal en als ik er nieuw in deed stond m'n paard de volgende dag al weer op de matten. Bleek dat m'n de korrels eet en de hoeveelheden die ze opat vind ik toch te veel om af te wachten tot er iets gebeurt, ook al gaf ze geen enkel symptoom van buikpijn oid. Van de vlas blijft ze gelukkig wel af.

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:54

Ik heb een paard met een erg natte stal. Ik heb er 1x 2 pakken zaagsel ingegooid en een halve week later weer 1 pak. Maar toch blijf ik een natte plek in het midden houden en dat ook sopt. Hij staat nu nog overdag op de wei en snachts op stal maar straks in de winter zal die wat minder buiten komen dus dan gaat die stal een drama worden. Zal strokorrels wat voor hem zijn?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:18

Sabinee_ schreef:
Ik heb een paard met een erg natte stal. Ik heb er 1x 2 pakken zaagsel ingegooid en een halve week later weer 1 pak. Maar toch blijf ik een natte plek in het midden houden en dat ook sopt. Hij staat nu nog overdag op de wei en snachts op stal maar straks in de winter zal die wat minder buiten komen dus dan gaat die stal een drama worden. Zal strokorrels wat voor hem zijn?

Hout dat nat wordt, blijft bijna altijd nat.
Strokorrel zwelt zo sterk op dat het veel gemakkelijker opdroogt.
Welke strokorrel best is moet ik waarschijnlijk niet zeggen :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:21

Ik denk dat het met een heel nat paard altijd behelpen zal blijven, welk materiaal je ook gebruikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:22

Sabine, dat is echt kwestie van uitproberen. Is het een binnen- of buitenstal?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:36

Ik wil ook gaan overstappen op strokorrel en ik heb even rondgebeld voor prijzen
6€ voor een zak van 20 kilo voor strokorrel
9€ zaagsel en 6€ een pak vlas
het maakt niet uit of je 1 pak of zak neemt
Als ik dan zo om me heen lees wat jullie voor zaagsel betalen dan is het bij ons wel heel erg duur
Vandaar dat ik ook de strokorrel wil gaan proberen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:10

Ik heb sinds gisteren mijn eeuwige smeerpoets, op strokorrels gezet. Ook omdat hij best veel plast.
Vandaag tot mijn grote verbazing bijna alle korrels al platgestampt en de natte plek in het midden was onvindbaar.. *\o/*
Was voor het eerst sinds 6 jaar binnen een mum van tijd klaar met uitmesten.
Ik heb veel geprobeerd, stro, vals, hennip, en zaagsel. Hopen dat dit een uitkomst gaat zijn.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:31

Net weer een pallet bezorgd gekregen. Dit keer 1200kg, hoop hier de winter mee door te komen. Tot nu toe bevalt het goed. Het was wel even wennen. Nu kijken hoe het zich met het natte seizoen houdt.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:12

Welk merk heb je kitbits?
En bevalt het nog steeds __YSB__ ? Ik wil igg niet meer terug naar stro. Nog wel experimenteren met verschillende merken. Ik zag op horse-event hippogold. Zag er ook wel heel leuk uit. Weet alleen niet de prijs maar is volgens mij niet echt duurder dan de duurdere strokorrel van Strovan.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:25

Eb01 schreef:
En bevalt het nog steeds __YSB__ ? Ik wil igg niet meer terug naar stro. Nog wel experimenteren met verschillende merken. Ik zag op horse-event hippogold. Zag er ook wel heel leuk uit. Weet alleen niet de prijs maar is volgens mij niet echt duurder dan de duurdere strokorrel van Strovan.

Geen idee, volgens mij strovan.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:57

Het bevalt me prima, de natte plekken die komen na 4 dagen in zicht. Maar niet zo erg als met vlas, stro of zaagsel.
de drollen loopt hij er nog steeds heel erg door, dus ik moet de complete stal 'zeven' als het ware... Maar zo blijft hij mooi in volume.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:04

kitbits schreef:
Eb01 schreef:

Geen idee, volgens mij strovan.

Strovan zijn bedrukte zakken, als er niets op zak staat zal het iets anders zijn
Hippogold is geen korrel, maar gewoon fijngehakseld stro.