Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:16

[***] schreef:
Ik verwacht eerlijk gezegd juist een goede grote opbrengst. Vooral met de 1e snee. Voor mij wordt het dus niet veel duurder.
Heb nu nog genoeg staan tot ongeveer september/oktober.
Daar komt eind juni de 1e snee bij en dan hoop ik in september nog een 2e snee te hebben.
Meestal is dat ongeveer de helft van de 1e snee, dus ik maak me nog niet druk.

Op dit moment is er hier in de omgeving weinig hooi meer te krijgen. Ik heb al meerdere mensen aan de deur gehad of ik wat wil verkopen.

Hoop dat het verderop in het jaar wat meevalt voor degenen die hooi moeten kopen.

Ah dat is wel heel erg fijn. Ik had het nadeel dat het mijn eerste jaar de paarden aan huis was en ik slecht kon inschatten wat ik nodig had. Voor aankomend jaar is het inschatten wat makkelijker maar heb ik meer nodig omdat ze waarschijnlijk niet op het land kunnen, tegen de tijd dat alles droog genoeg is dat we de bak kunnen uitgraven en het land kunnen ophogen en inzaaien....

Ik twijfel nog of ik ze allemaal (nu hebben we er 2, de jonge hengst komt vd winter terug en als het goed is komt er een rijpaard voor mij) op het natuurhooi zet of dat ik straks twee soorten hooi ga voeren. Het natuurhooi is in verhouding wat duurder maar als ze met zn alle in de paddock staan dan ga ik dat daar voeren. Maar ik kan er ook voor kiezen om ze in 2 groepen in de paddock te doen.

Ik ben er nog niet helemaal uit :+

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:33

Ik voer hier simpel weidehooi, alles krijgt hetzelfde. We zijn nu bezig met de carport uit te werken en dan eenskijken of het dit najaar haalbaar is. Dan kan ik wat meer hooi kwijt.

Qua hooi heb ik vandaag weer wat nieuws gemaakt.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:35

Mevrouw de freiberger wordt te groot en ging bij het hooinet bovenuit het net eten...... Leuk zo een slowfeedernet vond ze met haar mond vol hooi.
Verder werkt het goed. Ik vul het vanaf het erf, de poort naar track zit 60 meter verderop.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:59

Belker schreef:
Ik voer hier simpel weidehooi, alles krijgt hetzelfde. We zijn nu bezig met de carport uit te werken en dan eenskijken of het dit najaar haalbaar is. Dan kan ik wat meer hooi kwijt.

Qua hooi heb ik vandaag weer wat nieuws gemaakt.
[ [url=m/IbCLMS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja opslag is beter, dan kan je meer in 1 keer kopen.

Ik zit ook met opslag hier.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:28

Wij zitten helaas ook met opslag, zowel het formaat van de schuur als het formaat van de deur :+
Dus we kunnen kleine baaltjes naar binnen tillen, of heston balen (die zijn 100-120 kg).
Ehh Manzano, waar zit dat hooiboertje van jou? O:)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 23:58

Ik had hooi zat, sterker nog, ik heb nog steeds hooi zat. In nood heb ik nog bijna 3000kg liggen, maar ik wil er liever niet van voeren omwille van de rotzooi die er in zit :(.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 00:30

kojack schreef:
Hebben jullie trouwens nog een tip hoe ik er voor kan zorgen dat mijn zieltjes niet de hooi door de hele paddock gooien? Ik gooi best wel wat hooi weg omdat ze er mee lopen te smeren en dan alles onder het zand zit. Ik had het in zo'n grote bak (kan even niet op de naam komen, zit normaal water in, is wil met aluminium eromheen) en nu in 2 specie kuipen. Over slowfeeders hoor ik erg wisselende verhalen en het natuurhooi wat ze in de paddock krijgen krijgen ze niet mooi uit een hooi net (ik heb het geprobeerd, van klein mazig tot iets groter en heb dan zeer gefrustreerde pony's :+ ).

Ik heb een IBC met slowfeedernet erin gemaakt. Werkt toch wel ideaal.
Ze versmeren veel minder en hebben snel door hoe ze er goed uit kunnen eten hoor.

Hooiprijzen heb ik gelukkig ook niet zo mee te maken nu, heb ze al op de weide lopen.
Heb serieus té veel gras. Iets van 3,5 hectare op 1 paard en 3 kleine pony's :+
Hooien durf ik helaas nog niet aan met de nieuwe weide, omdat er nog teveel JKK in staat ;(
dat is wel gespoten maar wil geen risico's lopen dat er een plantje over het hoofd gezien is.
Maar dit weer doet wel wonderen voor het gras.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 05:15

Ik ben benieuwd wat mijn hooiboer gaat vragen dit jaar..

Ik ga iig dinsdag 15 kleine baaltjes ergens anders ophalen, ik hoop dat tegen de tijd dat die op zijn mijn hooiboer nieuw hooi heeft, anders moet ik weer op zoek naar een tussenoplossing :=

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 05:48

Ik had mijn hooiboer gevraagd of ik alweer kon reserveren voor dit jaar, maar hij is kennelijk zijn hooiland kwijt… Echt rot, want hij maakt zulk goed hooi. Ik moet dus op zoek naar een nieuw adres.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:00

Wat balen Flew
Ik merk ook om mij heen dat veel mensen ineens tekort hebben, dagelijks op werk mensen die zowel hooi als stro komen halen, meen dat grote ronde baal nu 50 euro kost voor hun (nog steeds te goedkoop)
Ik voer nu rechtstreeks de hele baal, snij bovenkant eraf en na een dikke week, als de plastic los gaat zitten ruim ik alles op naar de opslag en voer het uit de netten en het ibc vat. IBC vat staat op een bestraat stuk dus makkelijk op te ruimen mochten ze knoeien, Een dag of 10 kom ik uit met een grote ronde baal

de pony krijgt geweekt ( kleine pakjes) hooi in een speciekuip, nu 2 plakjes per dag. Hoeveel voeren jullie aan pony`s? Ik vind dit zo weinig maar de arts vond het nog vrij veel
Hij loopt wel weer beter nu, nog niet 100% maar hij is eigenlijk altijd al wat korter lopend/ stijver geweest

Mijn arm doet pijn.. Ik ben geen arts maar ik vermoed een tennisarm, vegen doet echt pijn aan de buitenkant van mijn elleboog krijg ik scherpe steken. Ik heb volgens mij dit keer niks geks gedaan.

Ik heb nog een ander probleem, ik heb dus aan 1 kant een buurman die niks aan zijn tuin doet, heb serieus last van zijn mega eikenbomen maar ik zie nu dus ook esdoorns opkomen. Hij heeft 1 grote in de tuin verstopt achter de eiken, tot nu toe geen last van gehad maar er komen nu overal jonge bomen op, ook 1 die nu 2 meter is ( wel nog erg dun, 2 duimen dik denk ik) , 1 cm van de grensafscheiding. Ik wil hem hierop toch eens gaan aanspreken( staan ook 5 notenbomen vanzelf gezaaid aan de grens afscheiding) Ik heb er nu geen last van maar over een aantal jaar staan daar tig grote bomen waar hij dus niks meedoet en waar ik alle rommel van hem
De eikels die in de wei gevallen zijn komen nu ook allemaal scheuten uit en dat is niet te doen met uittrekken. Nog geen idee wat ik daarmee kan en moet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:16

Mijn tennisarm is nooit meer helemaal over gegaan ln dus beter neem je accuut rust. Het klinkt hetzelfde.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:17

kojack schreef:
Hebben jullie trouwens nog een tip hoe ik er voor kan zorgen dat mijn zieltjes niet de hooi door de hele paddock gooien? Ik gooi best wel wat hooi weg omdat ze er mee lopen te smeren en dan alles onder het zand zit. Ik had het in zo'n grote bak (kan even niet op de naam komen, zit normaal water in, is wil met aluminium eromheen) en nu in 2 specie kuipen. Over slowfeeders hoor ik erg wisselende verhalen en het natuurhooi wat ze in de paddock krijgen krijgen ze niet mooi uit een hooi net (ik heb het geprobeerd, van klein mazig tot iets groter en heb dan zeer gefrustreerde pony's :+ ).

Wij voeren het hooi uit kuub-bakken. Dat scheelt al een hoop verspil. En in de stallen hebben we met planken hooihoekjes gemaakt zodat het niet door de stal gelopen wordt. Tenzij je een paard hebt wat eerst al het hooi er vakkundig uit gooit :+

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb nog een ander probleem, ik heb dus aan 1 kant een buurman die niks aan zijn tuin doet, heb serieus last van zijn mega eikenbomen maar ik zie nu dus ook esdoorns opkomen. Hij heeft 1 grote in de tuin verstopt achter de eiken, tot nu toe geen last van gehad maar er komen nu overal jonge bomen op, ook 1 die nu 2 meter is ( wel nog erg dun, 2 duimen dik denk ik) , 1 cm van de grensafscheiding. Ik wil hem hierop toch eens gaan aanspreken( staan ook 5 notenbomen vanzelf gezaaid aan de grens afscheiding) Ik heb er nu geen last van maar over een aantal jaar staan daar tig grote bomen waar hij dus niks meedoet en waar ik alle rommel van hem
De eikels die in de wei gevallen zijn komen nu ook allemaal scheuten uit en dat is niet te doen met uittrekken. Nog geen idee wat ik daarmee kan en moet doen

Volgens mij moet er minimaal een bepaalde ruimte tussen de grensafscheiding en een boom zitten. Is niet veel, maar dacht iets van een halve meter ofzo? Dus uiteindelijk heb je daar nog niet veel aan als de buurman zijn rommel niet opruimt, maar je kan er wel iets mee doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:39

Goldenarrow 2meter zelfs met een boom, maar ja, dan moet ik hem er eerst op aanspreken en dan hopen dat hij ze verwijderd en anders?
Zal waarschijnlijk vanzelf gezaaid zijn, hij doet vrij weinig aan zijn tuin, alleen de wijngaard onderhoud hij en een stukje bij het terras. Is mooi hoor allemaal wilde bloemen etc maar ik wil er ook geen last van hebben zeker niet met dingen die giftig zijn.
Alle oude bomen staan ook op en net naast de afscheiding en daar heb ik dus erg veel last van , processierupsen, vallende takken, eikels ( daar heb ik nu dus ook varkens voor alleen die in het gras kunnen zij niet eten) maar aangezien die zou oud zijn mag dat. Ook stonden die er al toen ik het perceel kocht maar had ik nooit verwacht of erbij stilgestaan er zoveel last van te hebben

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:20

In het najaar zorgen dat je gras daar kort is en met de bladblazer aan de gang. Mijn paarden staan tussen de eiken en in het najaar blaas ik blad en eikels meerdere keren per dag mijn erf op. Ook vanuit de wei. De enkele die blijft liggen mogen ze eten. Ik zie dit jaar ook heel veel jonge esdoorns in het bos. Het was blijkbaar ooit goed esdoornjaar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:33

Wij houden onder de eiken het gras ook goed kort (eerst begrazen, dan nog even met de maaier erover indien er langere plukken gras blijven staan) en gooien er dan windbreekgaas of soortgelijk spul overheen. Het gras blijft licht krijgen en gaat dus niet dood, de eikels en het blad vallen op de ‘kleedjes’. Eens in de zoveel tijd (beetje afhankelijk van hoeveel er gevallen is, wat voor weer het is etc) halen we de kleden leeg, eventueel even weghalen en opnieuw maaien om te voorkomen dat het gras er heel erg doorheen gaat groeien (dat maakt namelijk het weghalen en schoonhouden weer moeilijker).

Wat betreft het jonge/nieuwe spul dat bij de buurman groeit: even met hem overleggen of je het zelf weg mag halen. Wij doen dat in de bosrand ook, vinden de buren prima.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:35

Mr. Frank Visser doet vaak bomen zaken :+

Maar ik zou eerst eens met de buurman in overleg gaan en ook aangeven dat het giftig is voor de paarden. Wellicht dat hij er dan wel iets aan wil doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:35

@belker: handig gedaan die dekenkist ?? zo voor het hek.

De bomen hier langs de weg worden elk jaar een groter probleem (logisch ook) en ik heb er ook steeds meer werk aan + dat de PP dan een paar maanden dicht moet.

De tijd dat ik nog 4,50 voor een baaltje betaalde ligt al ver achter me ;(
Overigens had ik vanochtend een plakje Venhorst in de ene bak gedaan en de het normale hooi in de schuiltentbakken. Toen ze uit de stal kwamen liepen ze eerst naar het Venhorst hooi, maar na 5 minuten liep Boon al richting de tent. Dus ik vermoed dat ze het andere hooi toch liever heeft.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:50

Ja het is zo een tuinkist. Voorkant eraf gehaald, bodem schuin en het hooi kan erin en blijft droog.

Hooi is en blijft duur en wordt steeds duurder. Venhorst geeft vooral gemak.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:53

Enige nadeel van mijn hooiboer is dat hij teveel heeft verkocht en nu zonder zit. Hij gaat elders inkopen, dus geen idee wat het dan kost en wat de kwaliteit is. Hopelijk kan hij snel weer hooien.
Heb afgelopen jaar 4,50 betaald, jaar daarvoor 5 euro. Dus hij is ook nog eens gezakt in prijs. Ben benieuwd naar komend jaar.
Ga eind juli voor de verhuizing iig 2 trailers vol meenemen zodat ik de tijd heb om wat nieuws te zoeken. En aan de andere kant.... Ik blijf in Utrecht werken voorlopig, dus kan altijd een keer de trailer meeslepen en na werk weer halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:57

Ik vermoed dat mijn hooiboertje ook het hooi ergens anders heeft ingekocht, want hij heeft niet eerder bundels hooi gehad, maar altijd gewoon losse baaltjes. Dat zou ook de hogere prijs kunnen verklaren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:03

manzano schreef:
Enige nadeel van mijn hooiboer is dat hij teveel heeft verkocht en nu zonder zit. Hij gaat elders inkopen, dus geen idee wat het dan kost en wat de kwaliteit is. Hopelijk kan hij snel weer hooien.
Heb afgelopen jaar 4,50 betaald, jaar daarvoor 5 euro. Dus hij is ook nog eens gezakt in prijs. Ben benieuwd naar komend jaar.
Ga eind juli voor de verhuizing iig 2 trailers vol meenemen zodat ik de tijd heb om wat nieuws te zoeken. En aan de andere kant.... Ik blijf in Utrecht werken voorlopig, dus kan altijd een keer de trailer meeslepen en na werk weer halen.

Zouden we dezelfde hebben? Ik pb je ff :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:35

Hier regent het al de hele ochtend, dus net toch de regenjas maar aangedaan en de boel uitgemest.

De kleine begint al aardig pittig te worden; ik zag haar net een bokje naar Boon doen toen die ook snel naar de hooibak kwam.

De deken is iets te lang, maar ik wilde hem niet weer terug sturen en zonder zitten, dus maar een paar schoudernaden in de hals gemaakt. Dat veel te lange kan ik niets aan doen, maar van mij zouden de zijkanten makkelijker 10/15 cm korter kunnen

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:48

Fijn dat ze weer een droog jasje heeft :)

Nu mag het toch wel eens zomer worden.
Geen geen 30 plus, lekker rond de 25 graden paar weekjes

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:50

Volgende week gaat de temperatuur naar 20-23, dat vind ik wel prima. Warmer hoeft van mij niet zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:51

Ik hoorde het, maar ik heb nu zo iets van 'eerst zien dan geloven'...