Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:46

Ik hoop zo dat ze nu nog op vreet stand staan ingesteld en dat dat afneemt net als de hoeveelheid mest.
Dit is voor een a pony van 113 en een d pony van 142 %)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:49

Ik eet even niet hoeveel liter ik heb. 2 volle kruiwagens per dag eerst met a pony d pony en 2 paarden zonder stro. Zou dus met de a en d 1 kruiwagen per dag zijn. Heb een mesthoop van 3.5 x 3.5 ( of was t 3x3??) 1 meter hoog. Doe ik 6 mnd mee. Wel zakt het in dus na 6 mnd al deel gecomposteerd dat zal ook schelen

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:56

Ik sta er echt van te kijken. Zelf wegbrengen zie ik helaas niet zo zitten. Geen geschikte auto en het schilt me een hoop tijd. Maar op deze manier is zelf weg brengen toch wel aanzienlijk minder in kosten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:18

Engel, geen boer in de buurt waar je je mest kwijt kunt? Wij mikken het op het maisland naast de onze wei. Anderen hier delen veel uit aan mensen met een moestuintje.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 01:31

Engel, heb je de paarden 24/7 buiten? Want dan heb je pure mest zonder strooisel. Daar hebben tuinders vaak wel belang bij. Waar mijn paarden staan werd voordien altijd mest op een aanhanger gedaan en naar de boer gebracht, kosten 5 euro per aanhanger. Ik mag zelf niet rijden en vond het dus a. Vervelend dat ik de verhuurder steeds moest vragen en b. Dom om 5 euro strontgeld per 2 weken kwijt te zijn (dat 130 eu p.j.). Dus toen mijn eerste aanhanger vol was heb ik een foto gemaakt en gedeeld in lokale fb groepen:
gratis af te halen, paardenmest, uitstekend geschikt voor uw (moes)tuin!
Ik had binnen een dag contact met iemand die het wilde hebben voor volkstuintjes. Vandaag vertelde hij nog dat de buurman oom een aanhanger had gevraagd. Dus hun hebben bij mij een aanhanger staan die ik vol schep (voorkant op een biels, achterkant open geklapt; loopplankje ertegen en ik loop er zo op met kruiwagen). Als hij vol is hoef ik maar te bellen en ze komen hem halen. Meestal heb ik de aanhanger dezelfde dag leeg weer terug.

@azmay. Ik ben afgelopen februari verhuisd van zand- naar kleigrond en het viel mij vies tegen. Ik heb niks hoeven aanleggen maar zou voor 2 lagen wegendek met puin ertussen gaan. Of misschien 2 lagen wegendek tussen puin en klei zelfs. Denk dat je het zonder puin niet gaat redden.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 06:16

Mijn paarden staan 24/7 buiten, dus echt pure mest. Volkstuintjes is een idee. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze intesse hebben aangezien het hier stikt van de paarden. Helaas geen facebook maar ik zal ze gewoon is bellen. Sinds 3 weken woon ik zelf in een andere plaats. Daar werd met een afval pas gewerkt en kon je gratis mest wegbrengen :)) jammer genoeg niwt waar ik woon nu. Daarbij komt dat ik geen geschikte auto heb ervoor.
Stiekem hoop ik dat de mest nog afneemt naarmate ze er langer staan. Bij onbeperkt hooi eten ze zich toch ook een ongeluk in het begin. Ook word mijn stuk kaler want het stond tot aan mijn billen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:08

Dat zal denk ik heel erg verschillen per plaats hoe het zit met mest afvoer.

Zandgrond met een zwarte bovenlaag kun je neem ik aan niet frezen, dan zou je moeten omkeren of afschrapen?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:15

Engel: ik zit ook op kleigrond... Wij hebben er mc3 zand opgegooid, paddock blijft goed droog en als hij nat wordt is het de volgende dag weer weg...of zoveel eerder als het droog wordt.

Je kunt beter investeren in goed zand, is mijn ervaring.... Als dat dan een stuk hoger ligt dan de rest,... Vloeit het vanzelf af.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:33

Monmaster schreef:
Engel: ik zit ook op kleigrond... Wij hebben er mc3 zand opgegooid, paddock blijft goed droog en als hij nat wordt is het de volgende dag weer weg...of zoveel eerder als het droog wordt.

Je kunt beter investeren in goed zand, is mijn ervaring.... Als dat dan een stuk hoger ligt dan de rest,... Vloeit het vanzelf af.

Nog iets tussen het zand en de klei of gewoon direct erop? O:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:59

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:22

Engel: kan je ook op 2dehands websites zetten (marktplaats in Nederland?) Gratis mest af te halen oid.

In de wei waar we altijd mest ruimden kwamen drie boertjes het halen, heel handig.

Nu hebben we twee hectare en spreiden het daarover uit.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:36

opisop_shop schreef:
Dat zal denk ik heel erg verschillen per plaats hoe het zit met mest afvoer.

Zandgrond met een zwarte bovenlaag kun je neem ik aan niet frezen, dan zou je moeten omkeren of afschrapen?

Dit was de bak bij ons op stal..

Afbeelding

Ik geloof dat ik het gewoon zou frezen en mocht dat niet voldoende zijn kunnen je altijd nog andere dingen proberen

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:58

Over houtsnippers door het zand frezen heb ik ook een aantal dingen gelezen, de meningen zijn wel enorm verdeeld. Iemand hier ervaring mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:05

@Lynnc: je hebt houtsnippers en houtsnippers....ik heb jaren geleden de goedkope snippers voor tuinpaadjes gehad. Die waren in 2 jaar weggerot en werden een keiharde massa waar geen water meer doorging. Vieze bende dus.
Maar je hebt ook geprepareerde houtsnippers die speciaal voor paardebakbodems zijn. Natuurlijk flink duurder én ook die moet je regelmatig bijvullen, maar die rotten niet zo snel weg.

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:06

Dankje @DubbelDun
Liet jij nog een ander soort zand door je gekeerde zand mengen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:07

Ik heb na een paar jaar rivierzand bij laten storten, dat is wat grijzer als het veluwse zand.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:11

Fabster schreef:
Sorry dames, ik beuk even dwars dior de paddockadviezen. Heb net weer nieuwe Ghostzadels ontdekt. Met wol en ook western. Ik wou dat ik (nog?) meer paarden had. Wordt er wel heel hebberig van.... :D

http://badlandsequine.com/page/2557/Gho ... e%20Models

Ik heb een iets ouder model gehad en op zich geweldig maar was net het verkeerde model voor mij. Die met wol zijn me te duur eigenlijk en ik wil western anders had ik die zeker een gewild :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:13

Net bij de overbuurvrouw geweest, buurman is vannacht in zijn slaap overleden.
Wil nooit haantje de eerste zijn met dit soort dingen maar hoorde haar zo hartverscheurend huilen dat ik dacht dat er wat aan de hand was. Dit verwacht je dan niet aan te treffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:17

Jeetje, dat is verschrikkelijk !!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:25

meggiemeg schreef:
Net bij de overbuurvrouw geweest, buurman is vannacht in zijn slaap overleden.
Wil nooit haantje de eerste zijn met dit soort dingen maar hoorde haar zo hartverscheurend huilen dat ik dacht dat er wat aan de hand was. Dit verwacht je dan niet aan te treffen.

Ach, wat naar zeg. Fijn dat je gegaan bent :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:26

Ja ik wist me ook even geen houding te geven. Ze bleef maar herhalen dat hij zo koud was, ze wilde naar boven maar was zo overstuur dat ze niet eens op haar benen kon staan. Dan ga je zelf kijken en dan tref je dat aan. Ze is nu zo boos. Haar broer en schoonzus zijn er nu.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:27

meggiemeg schreef:
Ja ik wist me ook even geen houding te geven. Ze bleef maar herhalen dat hij zo koud was, ze wilde naar boven maar was zo overstuur dat ze niet eens op haar benen kon staan. Dan ga je zelf kijken en dan tref je dat aan. Ze is nu zo boos. Haar broer en schoonzus zijn er nu.

Lukt t om vanavond nog eventjes te gaan?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:29

Oh meggiemeg wat erg. Wat fijn dat je er voor haar kon zijn.
Voor de buurman wel een heel erg mooie manier om te gaan. Daar teken ik voor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:29

Ja ga er regelmatig nu even naartoe, heb mijn nummer aan haar broer gegeven en afgesproken dat ze bellen als er wat is. Breng dan ook direct even een maaltje eten. Of ze het opeet moet ze maar kijken maar dan heeft ze in elk geval iets staan.

Ja Abbyblues dat dacht ik ook direct, lijkt me alleen wel vreselijk voor je partner om naast iemand wakker te worden die overleden is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:31

meggiemeg schreef:
Ja ga er regelmatig nu even naartoe, heb mijn nummer aan haar broer gegeven en afgesproken dat ze bellen als er wat is. Breng dan ook direct even een maaltje eten. Of ze het opeet moet ze maar kijken maar dan heeft ze in elk geval iets staan.

Ja Abbyblues dat dacht ik ook direct, lijkt me alleen wel vreselijk voor je partner om naast iemand wakker te worden die overleden is.

Superbuuf <3