Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:21

Zou dat ook gelden voor een al 30 jaar verlopen ruiterbewijs? :+ Ook ooit gehaald toen ik 12 was en niet verlengd. Een vriendin heeft hem trouwens wel elke 2 jaar netjes verlengd, maar al 30 jaar niet meer gereden := Dus wat het nou precies voorstelt....

Ik heb ook IBC bakken, maar huist die witte plastic bak eruit gehaald. Heb daar net omheen gehangen (je kan aanhangernet gebruiken) en dan kan je shet er ook vanaf de zijkant bij. Hoeft hij er dus niet met zijn kop in en he hebt meteen een slowfeeder.
Die kliko's vind ik ook wel wat. Met regen en veel voeren (omdat ik een dagje weg ben, bijvoorbeeld) vind ik een probleem met netten. Het hooi wordt snot en ze eten het niet meer. Had ook al gezien dat mensen een grote voerton hadden gebruikt. Op zijn kop hangen, met gat in de bodem (wat dan dus de bovenkant is) en net er in hangen, zodat hij aan de onderkant een beetje uit steekt. Blijft je hooi ook mooi droog. Moet je alleen wel een goeie paal of balk hebben om het op te hangen.

Mijn rug valt toch tegen -O- die is heel stijf. En dan komt mijn hypochonderse aard naar boven. Ben dan meteen bang, dat ik een hernia heb, ofzo. Zal wel niet, want ik heb bijna nooit pijn in mijn onderrug. Altijd aan de bovenkant, tussen mijn schouders. Net even te veel auto-ongelukken gehad. Maar dat kan ik prima zelf oplossen. Afijn, nu even pauze en straks nog honden en pony mee aan de dubbele lange lijnen.

Voor mijn verjaardag had ik een hartslagmeter gekregen voor t peerd. Leek me ook wel eens nuttig om te zien wat dat nou doet. Aangezien ik toch niet ging rijden vandaag, Caj in de ring, longeersingel om, hartslagmeter er aan en kijken of hij het doet. Nou, hij deed wel iets, maar ik betwijfel of dat wel klopt >;) <<) Of mijn perdje is zwaar hartpatient, of psychiatrisch patient en extreem nerveus, of die meter zegt toch een beetje rare dingen. Had van te voren even opgezocht waar ik dan aan moest denken in de verschillende gangen, qua hartslag dus. Maar die van haar ging van 40 naar 150 en weer terug. Bij harder lopen ging de hartslag omlaag. Als ik dichterbij kwam met mijn telefoon, ging hij ook rap omlaag. In een sukkeldrafje was het 180, in galop 110.... :wow: . Dus eh.... Nu weet ik nog niks, helaas....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:24

@Sure_lee : pad ziet er wel goed uit hoor. Ik gok dat de bovenkant wol is en niet de onderkant :D

Hoe groot zijn de gaten in die kliko ??

Bnet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:29

Echt super bedankt voor alle tips iedereen! Wij gaan dit weekend eena kijken wat voor ons de makkelijkste/haalbaarste oplossing gaat zijn.
Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken! +:)+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:44

BernetteO schreef:
Echt super bedankt voor alle tips iedereen! Wij gaan dit weekend eena kijken wat voor ons de makkelijkste/haalbaarste oplossing gaat zijn.

Daar is dit topic voor ;) als je in de buurt van Steenwijk komt,mag je hem ook komen bekijken hoor :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:46

Tinky12 schreef:
BernetteO schreef:

Daar is dit topic voor ;) als je in de buurt van Steenwijk komt,mag je hem ook komen bekijken hoor :)

Voorlopig niet helaas, maar mocht ik in de buurt zijn kom ik zeker eens langs ;)
Bedankt voor het aanbod!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:48

BernetteO schreef:
Voorlopig niet helaas, maar mocht ik in de buurt zijn kom ik zeker eens langs ;)
Bedankt voor het aanbod!

Je weet maar nooit he :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:01

Fabster fijn zo'n aard, ik ken het ;) Ga gewoon even langs je huisarts, of heb je al een afspraak gemaakt? Hernia zal vast niet als je verder nooit last van je (onder)rug hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:24

Daan misschien heb ik het gemist, maar heb je de buurman al geprikt?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:44

Nee ga ik straks doen, ben benieuwd. Geloof niet dat het mijn hobby gaat zijn maar als ik hem er mee kan helpen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:02

Fabster...hopelijk is je rug snel weer ok. :(:)

Hmm...voerton ondersteboven met een net erin...ik denk dat ik de kliko dan een betere optie vind.Makkelijker met vullen ook dan :j

Succes Daan...gewoon verstand op nul,niet teveel over nadenken...DO DAANTJE!! *\o/* *\o/* *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:24

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:44

Haha! Dat denk ik ook, ja. Die kliko's vind ik ook echt een goed idee. Idd makkelijk met vullen. Alhoewel ik wel iets moet hebben om de deksel dicht te houden, anders staan ze er gewoon van bovenaf in te vreten. Deksels open maken kunnen ze heel goed.

Het voordeel van zo n ton vind ik dat hij in de ruimte hangt. Dan werken netten pas goed als slowfeeder. Ik heb ze nu op de grond of aan een paal, muur, etc, met als gevolg dat ze hun neus en tanden er heel hard in kunnen duwen en de slowfeeder niet echt slow meer is. Had ze ooit aan het plafon van het afdak gehangen. Als ze er dan tegen aan duwen, gaat het net gewoon mee. Dus daar deden ze wel even mee. Nadeel was, dat als ze hem wel te pakken hadden, heel hard aan het net trekken (aan de palen doen ze dat natuurlijk ook) en daar was dit afdak niet op berekend. Maar mss ga ik dat nog eens aanpassen.

Mijn rug gaat wel weer. Ik heb een bele goeie fysio, dus dat komt goed, mocht het toch niet lekker gaan. Ik denk ook niet dat ik een hernia hen, hoor (rationeel). Maar soms neemt de emotie het even over... :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:49

Ik heb geen ruiter- of menbewijs, zou wel eens handig zijn dat te gaan halen nu, even onthouden.

Heerlijk kristelhans! Heb jij een vaste bijrijder?

Fijn dat Beer beter lijkt te gaan!

kvulden, ik zou niet gaan vervangen, ik zou gewoon 1 - 2 weken stoppen en kijken of het minder wordt, dan weer beginnen en kijken of er iets veranderd weer.

Wat een knappe en lieve Tinker op de vorige pagina <3

Hier ook IBC vaten door de helft, wel zonder frame omdat de jongste er graag in gaat staan (of poging tot liggen) en ik niet zo dol ben op afgeknelde beentjes
Afbeelding

Beterschap Fabster. Van hartslagmeter heb ik geen verstand, staat wel op het wensenlijstje

Succes met prikken Daan!

Kliko heb ik beetje dubbel gevoel bij, het ziet er erg praktisch uit en op buitenrit is het handig als ze niet bijna het kanaal in gaan als er zo'n ding staat. Maar vind de eethouding zo onnatuurlijk lijken, of ben ik nou een zeur?

Hier zo heerlijk gereden! Het verkopen van Caily en kopen van Kyra was echt een gok, maar oh wat ben ik blij. Even lekker sprinten (36km/h), een fijn basistempo met looplust, dat is al fijn. Ze is wel wat kijkerig/snuiverig, maar gaat overal langs. Grote vrachtwagens vlak langs haar of tussen een kudde schapen met lammeren door, een snuivende Trekpaardenhengst (achter een banketstaaf dun laag draadje wat als een fout is gegaan, ik wist vtv niet dat hij er stond en heb wel even gevloekt), doet ze allemaal zonder blikken of blozen. Gemiddelde snelheid was nu 8,2 km/h, terwijl ik niet eens heel erg doorgereden op, en pauze gehad omdat we toch echt even het water in moesten waar we langs kwamen.

Afbeelding

Nu maar snel weer in de veren, want moet nog douchen, koken en eten, en over een uur alweer weg om te gaan werken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:17

Fabster, wat voor hartslagmeter heb je? Mijn ervaring is dat de contactpunten van de hartslagmeter en de plekken waar ze op het paard komen heel goed nat moeten zijn. Anders maakt ie niet goed contact en heb je een rusthartslag van 180 :')

Caily, ik heb het ook niet zo op kliko's. Ook niet op IBC vaten met frame eromheen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:27

Ah, tnx hilary. Dan zal het misschien niet goed nat zijn geweest. Ik heb zo n polar h7. Dacht dat ie speciaal voor paarden was (stond ook bij de hartsllagmeters voor paarden), maar blijkt een humane te zijn. Dus ik baalde al. Had m proffessorisch aan de longeersingel bevestigd, maar was mijn spons vergeten. Dus met mijn hand een beetje nat gemaakt. Hij deed t, dus dacht dat het goed ging, maar dan zan ik dat volgende x nog eens met goed nat proberen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:31

caily mooie foto van je rit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:34

@caily: lekker bospad, kun je fijn blaadjes schoppen vind mijn Bonte dan altijd :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:38

@Caily, nee niet echt een vaste bijrijder maar een meid die ik nog ken van mijn pensionstal, zij en haar moeder rijden Ijslanders hier vlakbij toen ze bij de stal weggingen ivm uitrijmogelijkheden. Dit is echt een IJscostal met ovaalbaan en alleeeeen maar ijsjes dus ze waren daar beter op hun plek. Toen wij hier gingen wonen kreeg ik een berichtje van haar dat het vlakbij die stal was en toen heb ik op een Ijsco een tour gehad om het bos en de paden in de omgeving beter te leren kennen, zo tof! Toen kwam Viool en meid gaf aan ook wel te willen helpen en rijden, dat klikt supergoed en omdat zij geen eigen paard meer heeft komt ze regelmatig. Zij past ook op ons huis als wij weggaan maar soms rijden we ook weken niet. Net hoe het uitkomt. We hebben geen afspraken want in principe rijd ik beide paarden gewoon zelf alleen is het gezelliger samen en zij is klein en compact en past superleuk op Viool en ze vinden elkaar ook helemaal leuk. En ze is niet vies van de handen uit de mouwen steken dus ze komt ook wel eens gewoon theeleuten en uitmesten ze heeft me een keer meegenomen naar een IJslander EK in Exloo, superleuk!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:38

Oh, te snel op 'plaatsen' geklikt. Wat een mooie foto's, echt al een beetje voorjaar vandaag he? :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:48

Ja, echt heerlijk!
Klinkt heerlijk, zo vrijblijvend en toch op haar kunnen rekenen en samen genieten!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:50

Ja, echt ideaal! Enige nadeel is dat ze altijd de auto van haar moeder moet lenen en dat lukt niet altijd.. maar meestal valt daar wel een mouw aan te passen, soms breng ik haar naar huis, 20 minuten met de auto.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:07

kristelhans schreef:
Ja, echt ideaal! Enige nadeel is dat ze altijd de auto van haar moeder moet lenen en dat lukt niet altijd.. maar meestal valt daar wel een mouw aan te passen, soms breng ik haar naar huis, 20 minuten met de auto.

kristelhans schreef:
Oh, te snel op 'plaatsen' geklikt. Wat een mooie foto's, echt al een beetje voorjaar vandaag he? :j

Volgende week weer wintersweer 8)7

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:09

meggiemeg schreef:
dynamiek schreef:
Zo ook weer terug wilde nog bij jij je langs gaan meggiemag

Zag verse sporen in het bos dacht dat jij het was geweest. Maar zover ben je niet gekomen begrijp ik?

Was ik niet,

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:59

DubbelDun schreef:

Ik heb model 2 eerst had ik hem als de eerste maar met vierkantjes. Daar wisten ze wel raad mee. En ze trokken het plastiek er zo uit. Nu een gat met een net ervoor. Sinds Rosie er ook is heb ik ook netten hangen, met zijn drieën op een container is een beetje veel. Haha.

Vandaag de tandarts geweest voor Devita. Eerst om alleen eens te kijken, want hij doet liever niks aan oude paarden. Maar dit kon echt niet. Diegene die er een paar jaar terug is geweest had wat meer werk moeten doen. Maar goed daar is niks meer aan te doen. Ze kon niet meer goed malen en had wat haken en er is een stuk van de achterste kies afgehaald. Devita vond het wel spannend, maar ze deed het heel goed. Ze leek daarna ook direct opgewekter, maar dat kan ik me verbeelden. Ben benieuwd of ik morgen nog proppen zie. Net met de luzerne niet, dus dat geeft hoop. Ik hoefde geen afspraak meer alleen als de problemen weer erger worden.

Ik zal Rosie even van de veulen brok afhalen en met een week of 2 weer beginnen. Hoef ik dan niks extra's te geven voor die 2 weken? Ben benieuwd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:21

DubbelDun schreef:
@Sure_lee : pad ziet er wel goed uit hoor. Ik gok dat de bovenkant wol is en niet de onderkant :D

Hoe groot zijn de gaten in die kliko ??

Thanks DD. Ben jij een voorstander van wol aan de onderkant?

De gaten zijn 12 cm.

De eethouding van de kliko's is hetzelfde als bij hooi netten. Ze trekken er een pluk uit eten dat dan op. Ze eten er al 3 jaar uit en 2 weken terug helemaal nagekeken door de osteo en ze waren prima in orde. Als die houding zo slecht zou zijn dat had hij dat vast gemerkt denk ik dan.

Zoals je kunt zien heb ik touw door de handvatten gedaan en vast gemaakt aan de spanbanden. Ze krijgen de deksels zo niet open.