Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:47

DubbelDun schreef:
karev schreef:
De een zegt dit, de ander dat. Zo zou je met de hand niet goed genoeg achter in kunnen komen.

En dat zou volgens mijn TA gewoon een kwestie van handigheid en het juiste gereedschap zijn :)

Wat de dierenarts zei, is dat door het lichte roesje de kaak net iets meer ontspant en de ruimte wat groter wordt om erbij bte komen.

Denk ook wel dat het per gebit scheelt of het zo nodig is helemaal achterin.
Ik heb er 1 met een lichte overbeet, dus dan is het wel erg belangrijk.

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:47

Wij hebben vriezers voor de dekens :) passen er veel in en het is muis vrij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:37

Nadeel van veel kisten is dat de boel bovenop elkaar gestapeld wordt en je dus altijd aan het graven bent naar de juiste deken.
Ik heb diverse planken en daar liggen de dekens per 2 op; stapeltjes zomer, winter, regen, fleece, vliegen en nog wat losse halzen etc.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:05

Ooit hebben we een groot hok in de nog te bouwen garage..
Maar dat gaat nog wel even duren voor die klaar is.

En ik denk dat we tegen die tijd 3/4 van de dekens hebben verkocht omdat we ze niet gebruiken.
Deze winter is er 1 voor 3 nachten gebruikt, de rest van het uitgebreide assortiment is niet van z'n plek geweest :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:18

Geen last van. Hier alles dekenloos. Scheelt een hoop gesleep.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:23

De tandarts probeer ik elk jaar te laten komen. Nu was het een paar keer ad hoc (jonge paarden), maar wil toch proberen om ze nu op één moment allemaal te laten checken. Eerst liet ik altijd iemand met de hand vijlen.. Maar nu mijn dierenarts ook gereedschap heeft laat ik het liever direct goed controleren en bijwerken.

De dekens die ik regelmatig gebruik liggen in de kast of op het stro. De rest zit nog in een kist die ik nog eens mee moet nemen vanuit mijn ouders.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:29

Ik heb hier wat dekens voor nood liggen...mocht eens een ziek paard hebben of weet ik wat.Voorheen had ik ze in de winter een ongevoerde regendeken.Als we gereden hadden een fleecedeken die ook als onderdeken werd gebruik.

Nu heb ik wel eczeemdekens en vliegendekens maar dat zijn geen dikke pakken.Dat wil ik ook in de kast hebben allemaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:34

hallo, hier ben ik ook weer eens.

voor dekens heb ik een metalen kast waar tot nu toe alles wel in past, ik heb de dekens vooral tegen het vuil worden.

Inmiddels is mijn paardenbestand uitgebreid met een 2jarige welshmerrie en een 10 jarige nrps paard, ook een merrie. Nu zijn ze dus met 3. Wel gezellig, maar ook meer gecompliceerd want ze klitten nu na een paar dagen al flink aan elkaar. komt vast wel goed.

mijn nieuwe stallen zijn nog niet klaar, dus ik heb die van schoonmoeder in gebruik genomen. haar paarden staan nu dag en nacht buiten, dus het kan wel (hopen dat het goed weer blijft want anders heb ik een groot probleem want dan moeten ze weer naar binnen).

Voor mijn stallen ligt de betonvloer er inmiddels in, en de buitenmuren staan. De wanden en rubbermatten liggen klaar, maar het wachten is op tijd.. dat iemand me kan helpen om die zware dingen op zijn plaats te zetten/leggen. Dat valt nog niet mee, want iedereen is hartstikke druk. Ik ben al wel aan het schilderen geweest, en de muren aan het witkalken, dat krijg ik vandaag wel klaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:41

tandarts mag hier ook wel weer eens komen. vorig jaar had ik het aan de veearts gevraagd, maar die is geloof ik meer van de koeien, mijn pony wilde ook niet echt goed stilstaan, dus volgens mij heeft ze niets gezien. alleeen even aan de tong getrokken :\ dus deze keer hoop ik op een andere dierenarts.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:54

Wat gaaf Juval, lijkt me echt heel mooi om zo alles van nul op te bouwen. Vergeet geen foto's te maken, da's leuk voor later!

Hier ook dekenloos. Nog nooit nodig gehad. Bij paniek haal of leen ik er wel een, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:35

Lijkt me in meerdere opzichten heerlijk simpel, maar dekenloos is voor mij geen optie. Alleen tot 2,5.

Foto's, juval!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:42

Ik heb besloten geen dekens meer te doen.

Is in september oktober altijd ff een kritiek punt. Dan staat fjordje al lekker in het haar maar kan het nog best warm zijn.
Maar in nov dec heb ik meestal al weer spijt want dan heb ik een geschoren paard, en of een zwembad of een ijsbaan. .en kan ik alleen buiten rijden...wat ze dan wel we eraan kan met berenvel. .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:47

Hebben jullie ook van die slopers die onverklaarbare dingen uitvreten...
Net weer een mooi staaltje sloopwerk... ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen..

Eén van de hooinetten trof ik zo aan.
De houtenbalk hoort IN de grond ingegraven te zitten en daarop liggen 2 betonnen tegels van 50x50. Die wegen ongeveer 25/30 kilo per stuk. Hier overheen nog een rubber matje.

Afbeelding Afbeelding

Nou ja het houdt je van de straat |o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:08

Hein heun kan wel inpakken..slopers nodig, dubbeldun bellen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:19

Maar als je aardig vraagt om dan ook meteen die zware tegels even te helpen verplaatsen geven ze mooi niet thuis :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:39

Slopersbedrijf DD...voor al het werk wat u niet verricht wil hebben _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:41

LOL, zal vast veel klanten opleveren :D

Overigens houd ik me aanbevolen voor een manier om het net (vooral linksonder) vast te maken, want ik wil het niet aan het gaas hebben.
Paaltje de grond in slaan heb ik al geprobeerd; die trekken ze er net zo hard weer uit.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:45

Klein betonnetje gieten met 2 oogvijzen erin :) krijgen ze er niet uit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:52

Hahaha, wat een slopers dd.. kun je niet 2 palen in de grond slaan en het daaraan vastmaken?
oh, zie net dat je dat al geprobeert hebt..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:57

@djeenie: maar ik ook niet meer als ik weer eens iets wil veranderen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:04

Speciekuip met beton volgieten? Die kun je later nog verplaatsen..

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:04

Hmm, dan zou je het weer kunnen uitgraven :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:11

Beton heeft wel een lekker hoog soortelijk gewicht :)
Misschien eerst eens die 2 stenen op elkaar stapelen en ingraven (met een touw er om om het net aan vast te maken. Mooi klusje voor morgen :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:12

:j Voor die paar dekens die we hebben heb ik een oude ijzeren buis met touwtje erdoor die aan de stal hangt en daar hang ik de dekens over als ze niet op hebben. We hebben nu alleen vliegen/exceemdekens en 1 zweetdeken dus dat neemt niet veel plaats in :P

Als de dekens niet in gebruik zijn was ik ze en doe ik ze in een grote sporttas op zolder dan weet ik zeker dat de muizen er niet bij kunnen. Al heb ik al een hele tijd geen muis of rat meer gezien gelukkig sinds onze kat samen met die van de buren flink aan het beestje vangen zijn gegaan. Volgens mij zijn de muizen nu ook op :+ ze komen nu steeds met vogels aan -O-

We hebben nu twee IJslanders (2e is er vorige week vrijdag bijgekomen) en 1 springpony die hier op 'trainingskamp' is. De IJslanders lopen lekker buiten in de paddock en kunnen in de schuilstal, misschien dat ze in de winter een regendekentje gaan nodig hebben voor na het werk als het erg guur weer is?
De sportpony staat op stal en paar uurtjes in de bak overdag - met weer zoals gisteren en vandaag is ze al niet graag buiten dus ik denk niet dat zij het jaar rond zonder deken kan :=
Dit is onze nieuwe knapperd Pabbastrákur een ruin van 7

Afbeelding

En dit is de springpony een merrie van 13

Afbeelding

Zoals te zien op de foto te zien aan het verband kan Bo dus (nog) niet bij bij de anderen helaas, ik denk dat ze niet gewend is veel buiten te staan en al helemaal niet met anderen dus dan (voorlopig) maar apart

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:36

Meld me hier maar even... zag de foto van DD langskomen... Misschien een idee een paaltje in de grond te tikken, vlak langs het net... en hoeft maar 10 cm boven de grond uit te steken.... aan beide hoeken en dan met een haak de hoek van het net vastklikken?

En... Ik berg mijn dekens op in een lege voerton! Kunnen er veel in, schoon en muisvrij! ;-)