[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:32

Omdat ik voor mijn eigen gezondheid gewoonweg minder intensieve manieren moet gaan bedenken ben ik aan het brainstormen geweest.

Iemand ervaring met een dergelijke constructie als dit?
Net zou dan voor het vullen boven het gat kunnen en na het vullen dichter bij de bak bijvoorbeeld.
Afbeelding
Sketchup is niet mijn vriend :')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:43

Azmay schreef:
Omdat ik voor mijn eigen gezondheid gewoonweg minder intensieve manieren moet gaan bedenken ben ik aan het brainstormen geweest.

Iemand ervaring met een dergelijke constructie als dit?
Net zou dan voor het vullen boven het gat kunnen en na het vullen dichter bij de bak bijvoorbeeld.
[ [url=m/G9EHBC.png]Afbeelding[/url] ]
Sketchup is niet mijn vriend :')

Geen ervaring mee, maar zelf zit ik ook met een soortgelijk idee in mijn hoofd. De bak tegen de omheining aan, maar dan dat het net gewoon vastblijft en ik vanaf de (open) voorkant (aan de buitenzijde van de omheining dus) het voer er zo in kan schuiven. Maar ben er nog niet helemaal over uit hoe en wat en wil er nog geen kuubskist voor slopen dus het blijft nog even bij een idee :+ .

Jasia

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:26

Help! Hebben jullie nog ideeën?

Eindelijk iets gevonden waaruit mijn haf ook een hele dag kan eten, sloopt de terrorhaf van mijn vriendin elke keer het net! Nu moet er dus een oplossing komen voor het net.. we willen geen metalen rooster, iemand nog andere ideeën?

Ze krijgen nu het hooi uit een bak, met een frame en net erop. Gewoon de netten ophangen werkt niet, dan hebben ze het binnen no time leeg..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:15

Equiculinair heeft ook stevigere netten, dat een optie?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:09

Die heb ik en die slopen ze binnen een dag :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:12

Jasia schreef:
Die heb ik en die slopen ze binnen een dag :')

Dat probleem heb ik dus ook met die twee van mij, hoopte dat dat idee hierboven iets zou helpen omdat ik dan hopelijk ook 24/7 kan gaan geven :')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:34

Zo, vandaag weer eens aan bezigheidstherapie gedaan (allemachtig, wat kun je toch lang bezig zijn met het maken van een net qua passen/meten, knippen/alle rafels branden, rijgen etc.) :') .

In mijn frame zat nog een actionnet waar de paarden telkens extra gaten introkken, de mormels! Daar vandaag een duur kwaliteitsnet ingespannen. Ik heb al gezegd dat als ze deze snel slopen ze gewoon nooit meer eten krijgen, dan zoeken ze het maar uit }> !

Dan nog een begin gemaakt met een net voor om een voordroogbaal. Vorig jaar voor het eerst een paar keer een hele baal neergezet en daar kon ik netaan een vierdubbel actionnet omheen krijgen, maar dat vond ik te krap en was net iets te kort. Dus nu een grotere afgepast van het dure net, nu heb ik er ook gelijk een cilinder van gemaakt (dus met een ronde bovenzijde ipv de rechthoekige envelop) dus heb ik niet meer van die enorme flappen net over aan de bovenzijde. Ben benieuwd hoe deze zich houdt straks, nog even wachten tot het wat kouder wordt en ik de voordroogbalen durf te voeren (voer nu nog hooi ivm de voersnelheid).

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:38

voor iedereen met al die slopers hier; voeren jullie onbeperkt?

onze ervaring hier is dat ze inderdaad 2 weken lang aan de netten staan te trekken, maar dat als ze gewend zijn dat er altijd hooi in zit dat ze er dan vanzelf rustig van gaan staan eten. toen we eerder nog niet onbeperkt voeren heeft dat namelijk heel veel centjes/hooinetten gekost.. sinds we onbeperkt hooi geven gaan ze normaal mee

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 00:10

Ik voer inderdaad onbeperkt.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:59

Hier klopt die theorie toch niet. Alle paarden krijgen hier onbeperkt uit slowfeeders. Mijn eigen paarden eten netjes en voorzichtig uit de netten, de pensionpaarden die ik had daarentegen hebben alle netten vol gaten getrokken. Zelfde netten, ook onbeperkt voer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:05

Ik heb onbeperkt geprobeerd, maar kon die van mij rollen en de ander gaat van teveel hooi aan de dunne, dus hier krijgen ze gewoon 4x per dag hooi.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:29

Die van mij kreeg de netten ook stuk
Na 6 maanden dagelijks gebruik
Zitten er wat grote mazen in

Heb nu een hooi kussen voor erbij

Afbeelding

Dat vondt ze gister best stom
Want dat vertraagd serieus
Ze kreeg 3 keer daags een hooi net
Maar dat was leeg en dan toch een tijd zonder
Wil nu 2 keer daags hooinet geven en het kussen erbij
Zodat als de netten leeg zijn ze aan het moeilijke kussen gaat beginnen .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:34

Ik heb alleen nog de netten met maas 6x6 in gebruik, de rest heb ik weggehaald. Er zitten nog wel goede stukken tussen, maar ook wat gaten. Als er een liefhebber voor is stuur maar een PB.
Verder heb ik bakken met gaas 7,5 ex 10 cm.
Niet echt slow, maar de boel blijft wel heel :D

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:41

Ik lees dat veel mensen het net van de action hebben. Ook wij hebben dat en gaat al een heel jaar mee! Ik heb het net dubbel gedaan, maar merk dat haar toch toch nog vrij snel op is. Zijn er mensen die de mazen van het net dubbel nemen? Werkt dit goed of is dit een no go?

@Azmary: wij hebben ook een systeem om vanuit de hooischuur hooi rechtstreeks in de slowfeeder te kunnen doen, heel handig!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:45

Heb dubbele netten gedaan
Ze kan ze niet leeg eten door dubbele netten .
Beetje jammer
Maar t vertraagd wel

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:47

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje aan jullie als experts :+
Mijn paard blijkt te weinig hooi te krijgen waardoor ze elke nacht haar box leeg eet, het stro dus. Ook in combinatie dat ze toch wel erg aan het schrokken is, vaak heeft zij het al op als de anderen nog in de box hebben liggen. Nu wil ik dus overgaan op een slowfeeder. Maar dan begint de ellende, welke slowfeeder? Waar hang ik hem op? De box is 3x3 dus zo'n bak vind ik dan een beetje krap worden. Ik wil graag een net, maar moet ook makkelijk te vullen zijn.
Kunnen jullie mij helpen? Ook wat betreft het ophangen? Want ik ben bang dat ze blijft hangen etc.. en ik wil niet dat de buren mee kunnen eten.

Het hooikussen wat ik voorbij zag komen ga ik ook eens naar kijken, voor erbij :) Ze is dol op eten dus zal er gerust wat moeite voor doen :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:17

Prototype is klaar, ben benieuwd of het gaat werken en wat ik nog aan moet passen :+
Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:48

Azmay schreef:
Prototype is klaar, ben benieuwd of het gaat werken en wat ik nog aan moet passen :+
[ [url=m/2xTJFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk, ik ben erg benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:31

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het hooikussen van Little bit? Het lijkt mij wel wat voor in de paddock, maar hij is vrij prijzig en ik vraag me af hoe lang hij heel blijft :=

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:40

xJitskee schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het hooikussen van Little bit? Het lijkt mij wel wat voor in de paddock, maar hij is vrij prijzig en ik vraag me af hoe lang hij heel blijft :=

[ Afbeelding ]

7 posts boven je lijkt er verdacht veel op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:53

Azmay schreef:
xJitskee schreef:

[ Afbeelding ]

7 posts boven je lijkt er verdacht veel op :+

8)7 :o? Ik had de zoekfunctie gebruikt en de eerste paar pagina's van dit topic gelezen, maar vond daar geen goede resultaten mee. Hier dus wel :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:57

Ik heb eens iets dergelijks in het groen gehad. Daar raakte ze zo gefrustreerd van dat ie met een week kapot getrokken was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:02

Daar ben ik met mijn paard ook een beetje bang voor, die gaat er mee gooien waarschijnlijk. Maar ze eten nu echt te snel/te veel. Het frame in de kuubskist werkt ook niet, want mevrouw weet precies hoe ze haar hoofd onder het frame krijgt, dan staat ze met haar hoofd het frame omhoog te houden terwijl ze het hooi opeet :+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:28

xJitskee schreef:
Daar ben ik met mijn paard ook een beetje bang voor, die gaat er mee gooien waarschijnlijk. Maar ze eten nu echt te snel/te veel. Het frame in de kuubskist werkt ook niet, want mevrouw weet precies hoe ze haar hoofd onder het frame krijgt, dan staat ze met haar hoofd het frame omhoog te houden terwijl ze het hooi opeet :+

Maar dan is je frame gewoon te klein of kan het frame uit de bak komen. Ik heb een hardhouten frame zodanig op maat gemaakt dat je er nog geen hand tussen krijgt, laat staan dat de paarden hun neus/hoofd tussen het frame en de bak krijgen :Y) .

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:39

Fiorini schreef:
Ik lees dat veel mensen het net van de action hebben. Ook wij hebben dat en gaat al een heel jaar mee! Ik heb het net dubbel gedaan, maar merk dat haar toch toch nog vrij snel op is. Zijn er mensen die de mazen van het net dubbel nemen? Werkt dit goed of is dit een no go?

@Azmary: wij hebben ook een systeem om vanuit de hooischuur hooi rechtstreeks in de slowfeeder te kunnen doen, heel handig!

Wij hebben 2 aanhangernetten dubbel geklapt zeg maar en dan nog in elkaar/over elkaar heen. Zo heb je dus eigenlijk 3 vakken waar je hooi in kan doen. Wij verdelen het een beetje en zorgen dat in het voorste stuk wat zit, dus waar dan 1 laag net overheen zit, zodat ze gewoon even lekker kunnen eten en doen ook een deel in het middelste. Dan moeten ze het uit 2 lagen halen en dat gaat echt een stuk langzamer. Ze werden echt dik namelijk van 1 laagje en nu is dat veel minder en doen ze dus langer met minder hooi en toch kunnen ze de hele dag eten :)