Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 05:37

tine10 schreef:
, begrijp me niet verkeerd, maar ik kan het geld ook maar 1x uitgeven helaas.

U vergelijkt prijzen van 1 pallet voor 1 bepaalde klant en dit neemt u als de referentieprijs.

Ik zou de prijs navragen bij de verdeler en voor uw specifiek geval een offerte opvragen.

Hoge prijzen zetten bij een klant gebeurt dikwijls indien er bvb leverproblemen of betaalproblemen geweest zijn. Als je korrekt betaalt en ook anders geen extra moeilijke eisen hebt als klant, dan krijg je een prijs in functie van je volume. Als je zegt, ik moet geleverd worden om ... uur precies, en je moet het 100 meter transporteren over een grindweg, ja, dan betaal je meer.
Transportprijzen zijn heel belangrijk en het verschil in transport tussen 1 en 2 paletten is niet zo hoog, de tijd om te stoppen voor de chauffeur is ongeveer hetzelfde, dus in functie van het volume kan je mooie kortingen krijgen.

En als de kwaliteit echt niet zo belangrijk is, er zijn nog veel goedkopere merken op de markt.
Maar je zal steeds weer terugkeren naar iets wat per zak duur is, maar per dag goedkoper

Gini

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:01

Ik ben idd minder actief in dit topic omdat ik voor mijn paard ben overgestapt op vlas. Ik hoop wel dat strokorrels wat populairder gaan worden en meer verdelers krijgt.
De prijs van de zakken is al heel wat, maar valt nog te behappen, als er dan ook nog eens een leveringsprijs bovenop gerekend wordt (wat ook iedere maand duurder lijkt te worden :( ), dan is het gewoon too much.

Ik blijf gewoon meelezen in dit topic. De 2 andere paarden staan wel nog op korrel, dus ik ben er niet helemaal uit. ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:04

Sorry, maar dit is dus een onzinverhaal van Granu.
Heb je ooit een palletwagen over een grindpad zien rijden? Of je nu meer of minder betaald voor de vracht( wat al onzin is, omdat je aan tarieven van de vervoerder vast zit) er zijn dingen die een vervoerder niet doet of niet kan doen.
Daarnaast lijkt het mij voor een grote onderneming niet te doen om voor iedereen een apart rekensommetje te maken...dan heb je echt niet anders te doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:24

Ook ik vind je verhaal onzin Granu. Vorige keren dat ik bij Strovan bestelde had ik ook een dergelijk uitgesplitste rekening. Alleen de bedragen waren lager, maar ja, dat is dan ook 2 jaar geleden. Je maakt mij niet wijs dat btw of bezorgkosten voor mij anders zijn.

En als dat wel zo is, klopt er iets niet. Bovendien vind ik het vreemd dat er geen prijzen meer op de site staan. Hoe kan een mens dan nog vergelijken?

Ik heb Strovan een mail gestuurd, dus daar wacht ik even op.

En ik heb niet gezegd dat de kwaliteit onbelangrijk is. Wel even goed lezen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:49

ik heb zowel strovan als zeolite gehad en voor mij is er geen verschil in kwaliteit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:13

Van Strovan maar een paar zakken gehad en dat werd als snoepjes gegeten (ook met azijn/water erover). En van zeolite de crushed gehad en doordat deze heel snel uitelkaar vielen ook minder eten en hier deed een 1,5 liter fles azijn overheen.

Gebruik op het moment niks wegens 24/7 buiten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:59

fokfanaat schreef:
ik heb zowel strovan als zeolite gehad en voor mij is er geen verschil in kwaliteit

Dat is fijn om te lezen, want bovengenoemde prijzen kloppen dus wel degelijk (heb van beide een offerte ontvangen!). Oftewel er zit een flink verschil in de prijs!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:42

Heeft iemand ook zakken crushed gebruikt en waar worden ze geleverd? Ik vind een big bag niet zo handig. Steeds emmertjes eruit scheppen, trapje op trapje af.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:08

Je woont een beetje ver bij mij vandaan, maar ik lever ze.
Wil je meer weten over het leveren mag je me wel mailen. :)

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:41

fokfanaat schreef:

Idd fijn om te lezen. Ik probeer het voor het eerst en wil dan niet beginnen met een mindere korrel. Ik heb dus Zeoliet. In de zak ziet het er wat grijzer uit dan gehoopt maar we zullen zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:27

Nou, gisteren is mijn eerste pallet Zeolite chopped bezorgd. De pallet is keurig tot helemaal in onze schuur gebracht. Keurige service! De zakken hebben inderdaad geen opdruk zoals Strovan, maar goed, als ze daardoor zoveel goedkoper zijn....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:07

Er zat vast wel een folder op de pallet ...en dat is volgens de Nederlandse wetgeving voldoende ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:29

Klopt, die zat er. Ik zeg er verder ook niets van, ik constateer alleen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:58

Het was ook zeker niet aanvallend bedoeld voor jou hoor tine. :)
Meer als aanvullende informatie.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:38

Weet iemand waarom Strovan zo duur is (geworden). Ik snap best dat ze zich willen onderscheiden en dat dit in de prijs terug te zien is. Maar als ik dit topic zo doorscan, dan is er bij Strovan niet veel veranderd in de laatste jaren maar is de prijs wel omhoog geschoten. Zoals Tine10 vermeld is het prijsverschil met Zeolite wel heel erg groot. Zijn ze zich op die manier niet een beetje uit de markt aan het prijzen?

Hier bevalt het vooralsnog prima. Maar ze staan vooral buiten en enkel bij onweer / na het rijden e.d. een paar uurtjes of een nachtje op stal. Ze eten er amper van (enkele hapjes). Ik heb 8 zakken (14 of 15 kg) in een stal van ruim 4x4 gegooid. De eerste meter heb ik nooit strooisel (onder voerbak, hooiplek e.d.). Er staan 2 pony's in, een B en een C-tje. Die lopen wel veel rond dus drollen moet ik soms zoeken. Maar ach, dan is het wel weer lekker doorelkaar gehusseld :)

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:42

Eb01 schreef:
Weet iemand waarom Strovan zo duur is (geworden). Ik snap best dat ze zich willen onderscheiden en dat dit in de prijs terug te zien is. Maar als ik dit topic zo doorscan, dan is er bij Strovan niet veel veranderd in de laatste jaren maar is de prijs wel omhoog geschoten. Zoals Tine10 vermeld is het prijsverschil met Zeolite wel heel erg groot. Zijn ze zich op die manier niet een beetje uit de markt aan het prijzen?
:)

Strovan bouwt zijn netwerk uit en heeft nog niet overal een goed verdeelpunt.
Zo kan het dat bepaalde gebieden moeten worden beleverd in kleine hoeveelheden en dat maakt het transport duur.
Strovan produceert strokorrel met diameter 6 mm en onderscheidt zich daarin van de andere aanbieders. Strovan is waarschijnlijk ook de enige producent op dit forum.
Diameter 6mm betekent duurdere productiekost maar anderzijds een product met andere eigenschappen dan de 8mm of 10 mm korrels.
Wat is er veranderd bij Strovan in de laatste jaren? De productiecapaciteit is uitgebouwd tot +- 25.000 ton per jaar, met opslagmogelijkheid van een 5.000 ton strokorrel. Dit alles op 1 site.
Door de ruime opslagmogelijkheden van zowel de basisgrondstof stro als van gehakseld stro en afgewerkt product, zowel in silo als in zakken kunnen we een stabiele kwaliteit aanbieden over het ganse seizoen.
De beoordeling van onze producten gebeurt door onze klanten. Onze taak is een product aan te bieden dat konstant van kwaliteit is, en dat interessant is op basis verbruikskost per dag.

Onze sterke groei bewijst dat we ons niet uit de markt prijzen, integendeel.
Maar we werken er aan om ook in de gebieden waar we nu nog niet sterk aanwezig zijn, ook in de toekomst onze producten interessant aan te bieden.
Strovan doet ook grote inspanningen om niet enkel een verpakking met informatie, conform de wetgeving, aan te bieden, maar neemt ook deel aan diverse beurzen om het product strokorrel te promoten. Deze inspanningen komen niet enkel Strovan ten goede, ook andere aanbieders van strokorrel hebben hier voordeel van.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:52

Strovan, leuk verhaal, maar per zak zijn jullie gewoon heel veel duurder, dan rekening ik de transportkosten nog niet eens mee. Daarom ben ik overgestapt. En dat 2 mm een groot verschil zou maken, sorry, maar dat lijkt me wat overdreven.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:00

Strovan: merci voor de reactie. Ik had al min of meer begrepen dat jullie je op kwaliteit willen onderscheiden. En daar wil ik best wel (wat) meer voor betalen. Het prijsverschil is echt nu wel heul groot aan het worden.
Ik was vooral benieuwd naar de reden van het prijsverschil van Strovan met enkele jaren gelden. Ik neem aan dat een aantal jaren geleden de kwaliteit van jullie product toch niet minder was? En jullie hebben toch altijd al 6mm korrels? Ik lees dat jullie productiecapaciteit de laatste jaren omhoog is gegaan. Dat kan toch niet de reden zijn?
Overigens: ik waardeer het wel dat jullie dat moeite nemen om te reageren en zal jullie product zeker eens uitproberen.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:56

Eb01 schreef:
Strovan: merci voor de reactie. Ik had al min of meer begrepen dat jullie je op kwaliteit willen onderscheiden. En daar wil ik best wel (wat) meer voor betalen. Het prijsverschil is echt nu wel heul groot aan het worden.
Ik was vooral benieuwd naar de reden van het prijsverschil van Strovan met enkele jaren gelden. Ik neem aan dat een aantal jaren geleden de kwaliteit van jullie product toch niet minder was? En jullie hebben toch altijd al 6mm korrels? Ik lees dat jullie productiecapaciteit de laatste jaren omhoog is gegaan. Dat kan toch niet de reden zijn?
Overigens: ik waardeer het wel dat jullie dat moeite nemen om te reageren en zal jullie product zeker eens uitproberen.

Het prijsverschil met vorige jaren is te wijten aan de schommelingen in de prijzen van het stro.
Onze stroleveranciers moeten hun stro binnen bewaren.
Ik kan enkel goede stroleveranciers hebben als ik hen steeds een korrekte vergoeding betaal voor hun stro en het werk dat ze er voor moeten doen. Misschien betaal ik dan wat teveel voor het stro, maar het is dan ook de kwaliteit die ik wens.

Stro dat buiten gestapeld is in grote mijten verwerk ik niet, zelfs als het veel goedkoper is.

Onze bedoeling is vooral een konstante kwaliteit te hebben, dit is ons handelsmerk.

Bij het doorlezen van het forum zal u ook opmerken dat soms verschillende kwaliteiten worden uitgeleverd bij verschillende leveringen bij bepaalde leveranciers. Wij denken dat verschillende kwaliteiten per levering grote verschillen in verbruik kunnen geven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:58

Dus de prijs zal ook weer omlaag gaan bij goede oogsten?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:55

fokfanaat schreef:
Dus de prijs zal ook weer omlaag gaan bij goede oogsten?

De prijs wordt niet alleen bepaald door goede of slechte oogst, maar ook door de prijsevolutie en de beschikbaarheid bij de andere strooiselproducten.

Ongeacht de kwaliteit van het stro is de kost voor het oprapen van het stro en het opslaan en vervoeren een vaste kost, waardoor er steeds een minimum prijs vast ligt.

Voorspellen wat de prijs zal doen is o zo moeilijk, anders waren we handelaar ipv producent ;)

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:18

tine10 schreef:
Strovan, leuk verhaal, maar per zak zijn jullie gewoon heel veel duurder, dan rekening ik de transportkosten nog niet eens mee. Daarom ben ik overgestapt. En dat 2 mm een groot verschil zou maken, sorry, maar dat lijkt me wat overdreven.

Inderdaad, wij zijn duurder, en dat is al jaren zo.

De discussie over 6 of 8/10mm korrels is voor mij essentieel, maar daarover kan je uren discussieren.
2mm op 6mm is voor mij 33% verschil!

Een eenvoudig testje zal u het verschil aantonen.
Neem 1kg van de diverse producten en giet er 4 liter water op, en bekijk het resultaat na een tijdje.
Na een half uur ziet u welke korrel al het vocht heeft opgenomen en welke niet.
U ziet ook hoe snel de korrel uiteenvalt,
u zal de opzwelling zien van de korrel,
en na drogen zal u het gevormde volume kunnen vergelijken.

Al deze resultaten worden niet enkel beïnvloed door de diameter, maar ook door de grondstof, de wijze van persen, koelen enz.

U zal zo o.a. vaststellen dat de ene korrel meer kg nodig heeft om hetzelfde vocht op te nemen,
u zal zien dat de ene meer volume geeft dan de andere,
u zal een verschil zien in de snelheid van het openvallen van de korrels,
enz.

Ik doe dit testje dikwijls samen met klanten om zo beter de werking van strokorrel uit te leggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:16

Eigenlijk vind ik dit best een interessante discussie: hoe kwaliteitsvol moet een bodembedekking zijn? En kan daarin doorgeslagen worden of is het streven naar absolute perfectie sowieso goed?
Want ik merk dat ik hier best wel nuchter in sta: ik wil een goed stalstrooisel dat geen gezondheidsproblemen geeft voor mijn paard, maar daar stopt het bij mij ook. Het is en blijft iets waar mijn paard vooral op moet mesten en plassen en wat voornamelijk naar de mesthoop afgevoerd wordt. De uiterste perfectie moet er bij echt niet uitgepuurd worden. Dat het ene misschien net twee seconden sneller water opneemt dan het ander is voor mij dus geen reden om er 2 euro meer voor te betalen.

Ik vraag me eigenlijk af hoe anderen hierin staan, maar tegelijkertijd is dit topic misschien niet de juiste plaats voor zo een discussie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:24

Ik denk dat het voor de gemiddelde keutelaar met een (paar) paardje(s) voor eigen gebruik ook niet zo spannend is allemaal :)

Maar wanneer je wat professioneler / grootschaliger bezig bent kan ik me wel voorstellen dat je er behoorlijk van baalt als je ineens een vracht strokorrel ontvangt die duidelijk slechter werkt en daardoor wat problemen geeft, en dat je dat na een paar keer wel zat bent en dan het geld er wel voor over hebt om wat meer te betalen voor een betrouwbare kwaliteit waarvan je gewoon op aan kunt dat het altijd vrijwel hetzelfde verbruik geeft.

Ikzelf zou als ik nog strokorrel gebruikte ook gewoon voor Zeolite kiezen adhv de ervaringen hier in het topic, lijkt prima te werken en een stuk goedkoper te zijn dus dan is het de voor de hand liggende keuze.

Totdat je een paar keer een slechte ervaring zou krijgen ermee :)

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:01

De Zeolite bevalt vooralsnog prima. Maar ik kan het dus niet vergelijken met andere merken. Ik probeer Strovan echt te begrijpen hoor, en ik ben ook nog eens zo'n muts die voor de A-merken gaat, maar écht begrijpen doe ik het niet. Er worden veel argumenten aangevoerd waarom zij duurder zijn dan de concurrent en dat snap ik best. Maar waren zij enkele jaren geleden nog globaal 10% duurder, nu is het anderhalf keer zo duur als de concurrent. Ook al kopen zij het béste stro: dat deden zij jaren geleden toch ook? Het enkele argument voor de prijstoename is de stroprijs. Maar dat geldt voor alle leverenaciers.

Enfin, ik ga mezelf teveel herhalen dus ik stop de prijsdiscussie. Vooralsnog ga ik de korrel nog lekker uitproberen en wie weet, koop ik uit nieuwsgierigheid wel eens Strovan (als het in de reclame is :) ) Ik ben benieuwd naar Tine10 haar ervaring met de Zeolite korrel: merk jij het verschil??