Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:14

Haha wat zal je shet blij zijn geweest! Hier mochten ze gisteren ook weer even en ze zijn me toch tekeer gegaan met zn tweetjes. Alsof ze nooit van stal komen. := Nou waren ze sowieso al wel erg ritselig door de harde wind en het vuurwerk. Had dus twee paardjes nat van het zweet. Wel een goed moment om mijn nieuwe liner te testen. Die is geslaagd. Paardjes waren in 20 minuutjes droog.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:52

Hier staan ze sowieso nog op het gras. Ik heb een flink stuk 'winterweide'/paddock en dat gras hebben ze nog niet op. Hoe kaler het straks is hoe beter, want dan hoef ik straks niks af te zetten in het voorjaar. Ik heb een ppid-er die rustig aan moet doen met voorjaarsgras.

Hier ook beide paarden gewoon geënt. We gaan nu her erf niet af maar ik heb wel vriendinnen die elders paarden hebben staan en op visite komen dus loop liever geen risico's.

Vanmorgen bij een pony voor de kinderen wezen kijken. Ik vind het zo lastig.. de jongens zijn 5 en 3 (en 1, maar die zal toch nog niet rijden voorlopig) en ik twijfel wat voor maat ik wil. Was nu bij een kleine c geweest onder het mom dat ik er dan zelf nog op kan, maar deze was dan toch wat te iel voor mij. Maar anders wordt het voor de jongens weer zo veel pony :\

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:55

Kun je niet kijken voor een wat stevigere C? En dan eventueel een handig bijrijdertje erbij?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:59

Karakter is alles Maartje. Wij hebben een kleine C en ons zoontje van 2 haalt hem uit de wei, ik loop er dan zelf wel naast aan de andere kant.
Het is ongelovelijk om te zien hoe goed die pony op dat jochie let. Als hij het touw slap laat hangen en de pony stapt er op of over dan gaat hij meteen stil staan en kijkt mij aan zo van: hellup!
De pony duwt nog wel eens met zijn hoofd tegen mij aan omdat hij gekriebeld wil worden, bij mijn zoontje heb ik hem dat nog nooit zien doen, staat dan altijd muisstil.
Maar ik zou er inderdaad zelf niet op gaan zitten, dat is toch echt wel te klein. Maar is ook niet nodig, met rijden is hij altijd net zo braaf.

Zou je er zelf op willen om af en toe aan de hulpen te zetten of echt om lekker te rijden?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:01

Maartje: mijn dochter rijdt gewoon op de shet zo nu en dan, mijn ervaring is dat ze alleen wil met mooi weer dus een echte rijpony komt er nog niet.

Ik betaal €4,80 voor een klein pakje hooi incl. bezorgen dat incl. pallet korting (18 balen per pallet)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:14

Dit was ook nog een jonge pony dus die zou ik inderdaad zelf willen rijden om aan de hulpen te zetten en bezig te houden ook. Een bijrijdertje is zeker ook een optie, maar dan moet je wel bet een goeie vinden. Ik wil niet iemand waar ik dan zelf werk aan heb in de begeleiding.
Karakter is inderdaad het belangrijkste. Had vanmorgen mijn kinderen niet mee omdat me dat handiger leek, maar achteraf dacht ik dat ik ze misschien wel mee had moeten nemen.
Ik wil geen maatje shet, ivm de hoogte van de omheining. Het nog niet veel willen en kunnen rijden zal hier ook het geval zijn, maar ik wil ook weer niet iets waar ze snel uit groeien.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:20

Wij hebben wel voor een ‘oudje’ gekozen, 25 jaar maar nog fit genoeg voor het eerste begin. Ik wil graag eerst zien of ze het wel echt leuk vinden en als ze met deze zo fanatiek worden dat het eigenlijk niet meer kan dan ga ik wel verder kijken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:36

Ik vind een jonge pony geen probleem als ze het toch niet leuk blijken te vinden. Pony krijgt ook een belangrijke taak als gezelschap voor mijn merrie, voor als mijn ppid-er een keer omvalt :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:53

Dan misschien toch een grote/stevige C zoeken zodat je er zelf ook af en toe op kan? Jij bent niet zo heel groot toch?

Van ons oudje zie ik als bijkomend voordeel dat we voor hem geen bijrijder nodig hebben en hoef er zelf ook niet op om te resetten, die is al door de wol geverfd.
Heb ook amper tijd om mijn eigen te rijden, laat staan die van de kinderen :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:56

Karakter is uiteindelijk het belangrijkste inderdaad. Liever een goedzak van 1.40 dan een draak op zakformaat. :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:59

Nee ik ben maar 1.63 dus ik pas nogal makkelijk ergens op. Die van vanmorgen was 1.31 en smal en dat is het dan net niet.
Tja dat is wel het voordeel van een oudje, maar aan de andere kant laat ik mijn eigen merrie ook zo 2 maanden staan en stap dan gewoon weer op, dus dat is niet altijd leeftijdsafhankelijk
Conclusie, blijft lastig :')
Pony van vanmorgen is in ieder geval verkocht hoor ik net, dus daar hoef ik niet meer over na te denken

Hahaha flew, geweldige uitspraak. Maar je hebt inderdaad gelijk!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:02

Lastig, ik denk dat vooral braaf belangrijk is, hoe ging het proefrijden ermee? ow ik lees net de update.
Leeftijd iwl niet altijd iets zeggen, ken genoeg brave jonkies en draken die bejaard zijn

Ik betaal voor kleine pakjes 3.50 maar denk wel dat dat vrij goedkoop is

Net hoop kabaal in de tuin, bleek ik een kip vergeten te zijn ( laat die elke dag los in de tuin en sluit ze weer op in de ren zodra de honden buitenkomen) en zat de hond er weer achteraan. hoop veren in de bijkeuken en tuin nu maar volgens mij verder geen schade Nu hopen dat die niet alsnog van de schrik het loodje legt.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 30-12-18 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:03

Hier overigens een draak van 1.42, maar daar hoeven geen kids op. Al durf ik inmiddels te zeggen dat een handig ruitertje er in de wei leuk op kan rijden als ik erbij ben. Ik heb Zanzi nu zo afgestemd dat ik vanaf de zijkant maar een vinger hoef op te steken als hij snode plannen heeft. :)) Dan zie ik een oortje mijn kant op gaan en doet hij de trukendoos gauw weer dicht.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:05

Proefrijden ging wel goed, ik vond hem heel tam en braaf. Misschien wel te tam.

Arme kip... gelukkig geen schade

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:16

Heb je die bonte ponyruin hier op de bokt markt gezien? Lijkt me een leuk ding....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:32

Mag ik hier ook mee kletsen?
Woensdag krijgen wij als alles goed gaat de sleutel van ons nieuwe huis :) (met twee hectare weiland)
Eerst nog wel een en ander te verbouwen, boxen maken en rijbak aan laten leggen, over drie maanden willen we definitief over.

Wij wonen in Frankrijk, hebben 3 kinderen, 3 paarden (mijn oudje die in april 23 wordt, en haar twee nakomelingen, een bonte merrie die 9 wordt in april en een bruine ruin die in mei 6 wordt).
Wij gaan ook rustig opzoek naar een pony voor de kinderen, wil graag iets van ongeveer 1.20m, en super mak, moet ook een dagje alleen kunnen staan als we met de twee paarden op wedstrijd gaan wanneer mijn oudje er niet meer zou zijn.
Mocht mijn oudje komen te overlijden voordat de pony er is dan kan de pony nog wel even wachten omdat deze vooral als gezelschap zal komen (en de andere twee paarden best een dagje alleen kunnen blijven)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:36

Ik heb liever een 2 paards dan enkel of 1,5, maar persoonlijk verkies ik een vrachtwagentje. Sinds we rijden met een vrachtwagentje, willen we niets meer anders. Vervoeren jullie dan allemaal jullie balen hooi met de trailer? Lijkt mij zo onhandig hihi. Ik laat het hooi altijd bezorgen en kunnen ongeveer 200 balen kwijt (sinds juli). Tot afgelopen zomer steeds 50 balen kunnen stapelen, maar hebben de opslag uitgebreid met het droge weer en om toch reserves te kunnen hebben. Helaas heb ik nu nog een stuk of 40 balen over, dat word dus eind januari bijbestellen.

Maartje_M: ik zou eerder kijken op karakter dan maat (wel realistisch), zolang hij er nog even mee door kan later.

Heb een enorm baalmoment: De examens zijn nu nog niet begonnen en ik weet al met zekerheid dat ik 1 herexamen heb, omdat ik een taak niet meer kan indienen. Ik was eraan begonnen, maar bleek enkele belangrijke punten vergeten te hebben..mocht dus opnieuw beginnen. Maar de taak is eigenlijk het observeren van 2 loofbomenen doorheen de seizoen (begin oktober t.e.m. eind december), dus ik ben al 3 obervaties verder waarvan ik de kenmerken niet meer kan terugkoppelen. Examen zelf staat op 15 punten, de 2 taken samen op 5 punten (waarvan ik op de ene 2,5 heb). En geen volledige taak is = 0 voor het gehele examen. |( |(

Mijn concentratie geraakt ook op en het huis zou dringend eens gestofzuigd moeten worden. Maar ik ben iedere dag zo moe dat ik er niet aan toe kom..ben bij wijze van spreken een ronddwalende zombie met enkele uurtjes slaap, omdat ik +6uur per dag aan het studeren ben. Gelukkig is de kat er om mij soms een verplichte time-out te geven :+
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:57

Welkom Jes! Al foto's van jullie paleisje?

Jolynne: jeetje wat balen zeg, kun je niet iets bij elkaar verzinnen? -O- O:) :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:14

ClauH schreef:
Heb je die bonte ponyruin hier op de bokt markt gezien? Lijkt me een leuk ding....

Welke? Er staan er een paar op.

He Jes! Eindelijk de sleutel dus?

Balen Jolynne...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:18

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:26

Leuk dier, maar die staat me toch een kilometer of 150 te ver weg :=

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:31

Ik rijd echt gerust heel Nederland en België door op zoektocht :')

Ook echt wel eens een halve dag in de auto gezeten voor paarden die totaal niet leken op de foto / advertentie, maar wel leuke anekdotes aan overgehouden :Y)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:32

Ik ook, maar mijn kinderen niet :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:36

Mer ik wacht tot woensdag dat we echt de sleutel hebben, vorige keer zoveel pech dat ik bang ben het lot te tarten :o

Qua trailer zou ik een 2 paards zoeken als je auto dat mag trekken Maartje.
Ja eindelijk! Elke dag denk ik "nog max 3 maanden en dan zitten we in het nieuwe huis" (vooral als de kinderen van elkaar wakker worden omdat ze op dezelfde kamer liggen nu, of wanneer ze wakker worden van ons omdat de trap kraakt etc)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:41

Ja dat snap ik dan wel weer Maartje.

Succes Jes!

Zijn de katten er al Selka?