Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:12

Ons uitzicht vanochtend

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:15

lizy29 schreef:
Ons uitzicht vanochtend

[ [url=m/DE4gcm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig <3
Maar liever jij dan ik :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:16

Stille meelezer breekt even in, ik zag dat een aantal van jullie van die gaasmatten gebruikt, die staan nu op BVA auction te koop en de veiling sluit over 2 dagen (bij tuin en bouw materiaal). Ik heb geen idee wat die dingen normaal kosten :)

Let wel op de eindprijs die je uiteindelijk betaalt...

/Stille meelezer modus weer aan tot ik een paard aan huis kan zetten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:58

Afbeelding

Hooi is wel populair nu :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:07

Prairy schreef:
Stille meelezer breekt even in, ik zag dat een aantal van jullie van die gaasmatten gebruikt, die staan nu op BVA auction te koop en de veiling sluit over 2 dagen (bij tuin en bouw materiaal). Ik heb geen idee wat die dingen normaal kosten :)

Let wel op de eindprijs die je uiteindelijk betaalt...

/Stille meelezer modus weer aan tot ik een paard aan huis kan zetten

Dank voor de tip!

Ik zou er wel wat bij willen hebben *\o/*

Gave sneeuwfoto <:)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:11

Oh wauw mooi wit in Frankrijk.
Hier gewoon natte bende. Bah

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:13

Wauw wat een plaatjes!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:21

Prachtig die sneeuwfoto's.
Hier heeft het min 1 gevroren. Nog even en ze kunnen weer op een nieuwe weide.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:57

Heerlijk die sneeuw! Hier alleen nat, helaas.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:11

Ziet er mooi uit die sneeuw!
Hier is de nattigheid ondertussen weer behoorlijk opgedroogd gelukkig.

Morgen gaan we aan de slag met voorlopig de laatste werkzaamheden qua herinrichting van het buitengebeuren. Ik noemde het al gekscherend grootschalig tuinieren, maar dat wordt het dus ook echt :=
We gaan een stuk heg verplaatsen en struikjes planten langs de wei. De ene buurman komt met 2 kranen, de andere met een grote tractor, de buurvrouw heeft erwtensoep gemaakt voor iedereen... wel leuk denk ik. Hopelijk werkt het weer ook mee :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:12

Wendy schreef:

Morgen gaan we aan de slag met voorlopig de laatste werkzaamheden qua herinrichting van het buitengebeuren. Ik noemde het al gekscherend grootschalig tuinieren, maar dat wordt het dus ook echt :=
We gaan een stuk heg verplaatsen en struikjes planten langs de wei. De ene buurman komt met 2 kranen, de andere met een grote tractor, de buurvrouw heeft erwtensoep gemaakt voor iedereen... wel leuk denk ik. Hopelijk werkt het weer ook mee :')

Het wordt in ieder geval weer voor erwtensoep :brr:
Succes ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:35

Ben benieuwd hoe het gaat worden Wendy. Tuinieren met groot spul maakt het een stuk aangenamer :+
Hier vorige week een grote struik en boom uit de tuin getrokken met de trekker. Boom is verderop herplant en de struik ligt aan de kant om later op te ruimen.
Wil voor in de wei thuis eigenlijk wat bomen van de andere wei halen, daar staat een hoop jong spul dat wel al een beetje hoogte heeft.
Kan dan een mooie rij planten tussen onze wei en die van de buren voor wat schaduw en dan kijken we meteen niet meer tegen dat lelijke wapperende lint aan :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:29

Sneeuw?! Hier schijnt de zon en heb vanmorgen de beestenboel in de badjas gedaan :') Was niet eens koud haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:01

Wendy schreef:

Zo dan! Gaaf!

Ik was gisteren op de kwekerij, om te zien of ze hadden wat ik wil. Binnenkort ga ik terug voor een haag en struiken voor langs de track. Dat wordt een snoephaag en voor mij mooi materiaal om tincturen mee te maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:38

@ Wendy. Klinkt gaaf. Wat voor struikjes zet je naast je wei neer?

Ik heb in een wei nog een appelboom staan. Die blijft zolang hij het overleeft. Verder zouden we tegen alle nattigheid graag nog wat bomen in de wei zetten. (Ons werd berk geadviseerd omdat die veel water opnemen. Voordeel is ook dat we die zouden kunnen herplanten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:55

Ik zou vooral letten op wat eraf komt van de boom (bladeren/vruchten).
Ivm rotzooi in de wei.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:13

Dat is in ieder geval niet mijn uitgangspunt :n Vind ik echt ondergeschikt. We hebben toch al heel veel zooi in de wei vanwege de eiken, voordat die struiken dat leveren moeten ze nogal :+

Wat ik belangrijk vind is dat het streekeigen is, makkelijk te onderhouden en beschutting biedt voor vogels e.d. Er zit er trouwens wel soort struik tussen die giftig is, maar die is dan weer heel gewild bij vogels en zet ik dus zo ver mogelijk van de paarden af.
We hebben 6 soorten zwarte els, krent, wilde liguster (dat is de giftige), gele kornoelje, gelderse roos, vuilboom.

Welke soorten het goed doen is ook erg afhankelijk van de grondsoort en locatie. Daarom hebben wij ons laten adviseren door een plaatselijke boomkweker.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:19

Wauw, dat wordt echt een mooie heg Wendy. Gaaf dat je er op deze manier mee bezig bent.
Voor onze tuin en weide wil ik ook steeds meer die kant op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:31

Hebben wij inderdaad ook. Alleen niet gekocht. In de greppels groeit echt van alles spontaan. Ook op bouwterreinen die nog braak liggen. De gemeente gooit dat allemaal weg bij baggeren van de greppel of voordat er gebouwd wordt. Dus wij hebben dat wek maar voor ze gedaan :P . Hele mooie heg nu. Heb er zelf nog hazelnoot tussen gezet, want wil ook wel eekhoorntjes lokken. We hebben hiervoor in het bos gewoond en dat is zo gezellig, die eekhoorns. Ze zijn hier nog niet langs geweest, maar nu, na 6 jaar, begint de heg echt wat te worden. De vogels vinden het ook al gezellig. Ik hou ook van streekgebonden bomen in je tuin.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:54

Leuke ideetjes voor aanplantingen. Als toevoeging: vlierbes tegen de vliegen en dazen. Rozenbottel omdat deze zo goed tegen vertrapping kunnen.
Eigenlijk zou er gewoon een topic voor moeten zijn met de openingspost steeds ge-update met de verschillende bokkers ideeën. Zo een echte paardenplanten encyclopedie inclusief bokkers foto's en co :D
Fabster: Hazelnoot aanplanten staat ook op onze planning, maar 6 jaar ! Hoopte dat die sneller groeide :(:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:00

Ik heb een acer en een kruip conifeer verwijderd dus dat is niet zo bijzonder :+
Heb hier ook wel wilg in de wei proberen te zetten maar dat gaat hier niet zo goed. Ze staan of te droog (en groeien dus nouwelijks) of ze worden opgegeten of platgewalst omdat onze tank jeuk heeft tussen d'r tepels :roll:

Alles dat ik poot moet dus achter het schrikdraad staan en het is vervolgens dus de vraag of het het overleefd. Bomen echt in de wei wil ik thuis liever niet ivm het hooien. In de grote wei verderop staan al veel bomen dus daar staan ze in de zomer en daar haal ik dus ook de bomen vandaan die langs de wei thuis moeten komen.

Oh en kastanje groeit meestal ook vrij snel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:27

betadine schreef:
Leuke ideetjes voor aanplantingen. Als toevoeging: vlierbes tegen de vliegen en dazen. Rozenbottel omdat deze zo goed tegen vertrapping kunnen.
Eigenlijk zou er gewoon een topic voor moeten zijn met de openingspost steeds ge-update met de verschillende bokkers ideeën. Zo een echte paardenplanten encyclopedie inclusief bokkers foto's en co :D
Fabster: Hazelnoot aanplanten staat ook op onze planning, maar 6 jaar ! Hoopte dat die sneller groeide :(:)

leuk idee!

Ik heb in de zomer de zomerwei ingepikt. En idd een haagje gemaakt van rozenbottels. Ik heb de paarden er 1 dag ingehad, het gras was erg hoog en de maaier kapot. Ze hadden idd de rozenbottels gegeten, 1 pompoen doormidden gewerkt en de bloemen laten staan :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:37

Langs de sloot aan de andere kant groeit hier ook vanalles, waaronder een heel dikke wilg :j Die is ook mooi.
Daar groeiden ook heel veel bramen toen we hier kwamen wonen, bomen en omheining waren ook compleet overwoekerd (beetje van die taferelen zoals palousa ook had). Die strijd heb ik gewonnen, maar sindsdien zijn de fazanten en patrijzen ook verhuisd, dat is dan wel weer jammer.

Verder staat er om een groot deel van de wei een meidoorn heg, ook mooi, maar wel heel veel snoeiwerk een paar keer per jaar.
En achter staat nog een appelboom in de wei, die mag mooi blijven staan :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:53

Hier vreselijk veel bomen. Meer dan me lief is. :)) Ik heb om de wei een beukhaag en een meidoornheg staan. Verder veel wilgen, kastanjes en elzen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:59

Hier alleen maar eiken, eiken en nog een eiken.
We mochten gelukkig een week of twee 4 esdoorns van de buurman neerhalen.
Hij vond het best, als Daan het maar deed.
De gouden regen wordt nog verplaatst. Ligt een beetje aan welk stuk grond we kunne kopen van de gemeente.
Daar zijn we al maanden mee bezig, maar dat duurd maar en dat diurd maar...