Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:39

Solleke_Noah schreef:
BernetteO schreef:
O Psyllium kuurtjes... praat me er niet van... Ik geloof dat ik die jas echt nooit meer schoon krijg...
Shetlief bliefte het spul niet, niet met appelmoes, niet door de brokken, niet door de muesli. Uiteindelijk kreeg ik het alleen met een heel klein beetje slobber naar binnen. Maar dan werd er wel een uur over gedaan om de emmer leeg te eten... Pfft!

Kirrr, wat fijn dat Hidalgo nu een fijn baasje gevonden lijkt te hebben!

Karev, netjes geknipt hoor!

Inderdaad weer mooier weer! Hier helaas een dagje achter de computer... :(

Heeft er iemand nog een tip om hooi te voeren? Wij hadden een houten palletbox omgebouwd tot hooi hokje (twee dichte wandjes aan gemaakt en een dak tegen de regen; dat was voor toen we nog onbeperkt voerden).
Helaas vonden ze dat mooi knaag en sloop-materiaal... Gevolg: de gemiddelde inloopkast kom je nog lastiger in dan hun hooi ding. Maar met twee kanten minder is het ding een stuk minder stabiel geworden.
Slowfeeders kan ik hier helaas niet goed ophangen, en de ervaring leert dat de paarden nu zo gevoerd worden dat ze max 1 uur zonder hooi staan, en dat is dan alleen op dagen dat ik later ben dan normaal. Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een grote stevige bak waar ik het in zou kunnen doen. Liefst een beetje hufter-proof. Iemand suggesties?

Je hebt van die plastic bakken (even groot als zo'n palletbox), daar kunnen ze geen planken vanaf trekken? edit zoiets: https://www.google.be/search?q=plastic+ ... 9IWGNuM%3A

karev: netjes geknipt hoor :D

Die bakken lijken me inderdaad wel wat! Hoop wel dat de shet er dan ook goed bij kan. Of ik zou moeten kijken of ze eventueel ook iets lager bestaan.
Ontzettend bedankt voor de tip alvast!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:42

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:51

_PatriciaH schreef:
Sorry dat ik binnen kom vallen, je kan een IBC vat gebruiken voor het hooi en zelf op maat maken zodat je shet er ook bij kan.

http://link.marktplaats.nl/m1007016403
http://link.marktplaats.nl/m1015537221

O dat is ook nog wel een hele goede! Vooral dat staal spreekt me wel aan. Knap paard dat dat kapot krijgt... Nou ja.... zeg nooit nooit!
In elk geval alvast bedankt voor de tips, wij gaan dit weekend eens kijken wat voor ons de makkelijkste oplossing gaat zijn :)

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:54

Bernette, wij hebben palletboxen (zie foto's een paar pagina's terug). We hebben ze een stukje ingegraven, zodat de shet er ook bij kan. Andere optie zou zijn om de poten eraf te zagen.

*gaat weer in bijleesmodus*

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:55

Hilary schreef:
Bernette, wij hebben palletboxen (zie foto's een paar pagina's terug). We hebben ze een stukje ingegraven, zodat de shet er ook bij kan. Andere optie zou zijn om de poten eraf te zagen.

*gaat weer in bijleesmodus*

Een stukje ingegraven is ook nog een goed idee! Bedankt!

Top tips hier weer! +:)+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:55

Bernadette...

Ik heb een IBC vat gehalveerd... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:02

En hoe heb jij die haken erin gemaakt? Dat lijkt me wel handig mocht ik ze in de zomer iets beperkter hooi willen geven. Zo in de winter is bijna onbeperkt prima, ze zijn niks te dik nu. Maar in de zomer met gras erbij gaat het toch altijd hard...
Gewoon een gaatje erin geboord en daar een ijzerdraad door en dan daaraan een ijzeren ringetje, zie ik dat goed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:04

Hier ook een heerlijke rit achter de rug. Militairen alleen op afstand en de paden waren goed te doen, behalve het pad voor de militairen zelf. Er kwam net een vrachtwagen uit die er over moest en die hoorde ik terugschakelen naar de 'berg'versnelling en nog had ie het moeilijk :D
Omdat de sporen dus 'heuveltjes' vormen voor de watergaten kan het water daar dus niet meer in.
Dus ipv de militairen putjes (mangaten) laten graven kunnen ze die beter gebruikten om die heuveltjes af te graven :D

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:05

Hier ook lager:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ga ook weer in de mee lees modus :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:08

Op zich zijn die IBC-bakken wel een handig alternatief voor de veel duurdere Dolav-bakken al moet je maar net wel een slijper hebben om ze een kopje kleiner te maken :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:09

DubbelDun schreef:
Op zich zijn die IBC-bakken wel een handig alternatief voor de veel duurdere Dolav-bakken al moet je maar net wel een slijper hebben om ze een kopje kleiner te maken :D

Het scheelt inderdaad echt een heleboel geld in prijs!
Gelukkig heeft mijn schoonvader wel een heleboel gereedschap, waaronder ook een slijper, dus in ons geval komt dat wel goed :)

Misschien dat de buurman hier (die ze in bulk koopt) er nog wel eentje heeft die ik van hem kan overkopen. Zou helemaal makkelijk zijn!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:11

kvulden schreef:
Ik heb nooit een ruiterbewijs gehaald.

Heeft iemand een idee waar ik de veulenbrok door zou kunnen vervangen?
Ik had net het idee dat de jeuk wat minder word, maar heb nu wel meer plekjes gevonden. Deze heb ik vandaag allemaal nog een keer behandeld.

Jeuk komt wel eens door teveel suiker, dus je zou naar iets kunnen kijken met vitaminen bijvoorbeeld, in een winkel kunnen ze je wel adviseren. Ik heb zelf koudbloeden en een die dus ook wat jeukte en ik voer nu Cavalor Strucomix Original en daar zit minder 'prut' in. Ik voer dus om de dagelijkse behoefte aan vitaminen aan te vullen. Tot vorig jaar voerde ik in de winter basisbrok (eigen merk) en vanaf het voorjaar tot dik in de herfst sportbrok van Pavo maar toen begon het staartjeuken steeds. Aangezien ze 'dik zat' zijn in de zomer heb ik het nu vervangen door iets dat meer sober is. :j

Hoop dat je daar wat aan hebt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:11

BernetteO schreef:
O Psyllium kuurtjes... praat me er niet van... Ik geloof dat ik die jas echt nooit meer schoon krijg...
Shetlief bliefte het spul niet, niet met appelmoes, niet door de brokken, niet door de muesli. Uiteindelijk kreeg ik het alleen met een heel klein beetje slobber naar binnen. Maar dan werd er wel een uur over gedaan om de emmer leeg te eten... Pfft!

Kirrr, wat fijn dat Hidalgo nu een fijn baasje gevonden lijkt te hebben!

Karev, netjes geknipt hoor!

Inderdaad weer mooier weer! Hier helaas een dagje achter de computer... :(

Heeft er iemand nog een tip om hooi te voeren? Wij hadden een houten palletbox omgebouwd tot hooi hokje (twee dichte wandjes aan gemaakt en een dak tegen de regen; dat was voor toen we nog onbeperkt voerden).
Helaas vonden ze dat mooi knaag en sloop-materiaal... Gevolg: de gemiddelde inloopkast kom je nog lastiger in dan hun hooi ding. Maar met twee kanten minder is het ding een stuk minder stabiel geworden.
Slowfeeders kan ik hier helaas niet goed ophangen, en de ervaring leert dat de paarden nu zo gevoerd worden dat ze max 1 uur zonder hooi staan, en dat is dan alleen op dagen dat ik later ben dan normaal. Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een grote stevige bak waar ik het in zou kunnen doen. Liefst een beetje hufter-proof. Iemand suggesties?

Ik heb dit voor mijn paardjes gemaakt. Ik hebruik ze nu 3 jaar en ik vind het ideaal. Af en toe vis ik een nieuwe van marktplaats..
Afbeelding

Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:16

Wordt dat geen zooitje in modder/zand? Wij hebben helaas geen verhard stuk waar we dat neer kunnen zetten... Ziet er wel handig uit, vooral met die schuine plak zo er in!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:18

Op zich zijn die ook handig, maar ik zie ze liever met kleinere gaten of een vierkant gat met een kleinmazig net er voor.
Omdat ik het hooi nat moet maken is deze konstruktie weer niet handig, want er gaat veel hooi onder de plank op de bodem zitten en dat moet je zeer regelmatig schoonmaken (zeker met warm weer).

Een ruiterbewijs heb ik ook nooit gehad, heb ik hier gelukkig ook niet nodig.
Die verzekering waar zo mee geschermd wordt zit gewoon in mijn WA-verzekering (of hoe heet dat ding tegenwoordig :D )

Een wisseling van merk brok kan zeker helpen, want de samenstelling van de vulproducten (vaak schroot) kan per batch wisselen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:27

BernetteO schreef:
Wordt dat geen zooitje in modder/zand? Wij hebben helaas geen verhard stuk waar we dat neer kunnen zetten... Ziet er wel handig uit, vooral met die schuine plak zo er in!

We hebben ze ook in de wei gehad. En dat ging op zich prima. Ik heb er toen tegels onder gelegd. De grond ervoor lopen ze wel kapot maar dat is met die andere bakken ook zo.
Ik vind het fijn dat het hooi zo mooi droog blijft. En hooi komt eigenlijk niet onder de plank terecht. 1 x per jaar haal ik die plank even weg en maak ik eronder schoon.
Hoe groot je de gaten maakt kun je natuurlijk zelf bepalen.
Ik heb bewust niet voor zo'n groot vierkant gat gekozen en ook gaten aan de zijkant. Nu kunenn er namelijk 3 paarden van eten zonder elkaar in de weg te staan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:28

Hier ook geen ruiterrijbewijs, als je kon aantonen hoger als L of M dressuur gereden te hebben, hoefde je het niet te halen.
Alsof een boswachter dat kan controleren >;)

Kristel dat is inderdaad de bedoeling ja, lekker voor mezelf, wordt met mijn 50 jaar toch nergens meer aangenomen.
En dit doe ik graag en volgens de mensen die ik al gemasseerd heb , doe ik het erg goed. :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:30

Tinky12 schreef:
Pfff...weet iemand een goed holistische dierenarts in de buurt van Steenwijk?

Annika van Den Hoek komt regelmatig bij Emiel Voest in Ruinen, dat is niet zo ver voor jou (in ieder geval niet zover als De Bilt). Ik weet niet of de planning via Den Hoek of via Chaja loopt, maar dat kunnen ze je bij Den Hoek wel vertellen.

Kirrr schreef:
Moet nog bijlezen maar wil al even delen dat hidalgo een super fijne nieuwe thuis gaat krijgen. *\o/*

*\o/* *\o/*

DubbelDun schreef:
Wie zocht er laatst een paarse western pad ??
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Ik! Maar ik ben wel kritisch :+

Sure_lee schreef:
Ik zoek een pad met bruin en turquoise. Dus als iemand wat weet?! :D

Die kwam ik ergens tegen in mijn zoektocht naar paars. Maar waar was dat ook al weer… Even op zoek.

meggiemeg schreef:
Gisteren merkte de oude merrie dat direct weer dus nu staan ze allebei druk te overleggen naast elkaar jut en jul en maar te wijzen naar de heining want daar klopt toch iets niet volgen hun.

Wij hebben een erg domme shet. Als we op stal komen, doen we eerst de stroom uit, zodat we overal onderdoor kunnen en dingen tegen het hek kunnen zetten zonder zelf onder stroom te komen. De shet gaat dan nog wel eens met haar hoofd onder de draad grasjes jatten. Dus dan zetten we de stroom er even op. Inmiddels heeft ze op die manier al drie keer laten zien dat er de stroom niet goed werd doorgegeven; ze kreeg namelijk geen schok. Dus dan konden wij met het doormetertje aan de slag om het probleem weer op te lossen (twee keer op dezelfde plek, derde keer was een draad waar expres geen stroom op staat, maar nu dus een tijdje wel). Ons eigen verklik-systeem, dus :D

Verder las ik iets over water bij de mest? Mijn ruin heeft dat als hij stiekem van iets gesnoept heeft waar hij af had moeten blijven (meestal blaadjes). Hij verklikt zichzelf dus ook altijd :+ Na één of twee dagen is het meestal weer goed. Hij krijgt nu Microcomp bij ter ondersteuning (via Den Hoek).

SRR, tja. Ik heb m’n menbewijs, al vanaf m’n twaalfde. Volgens mij heb ik nog niet zo lang geleden een pasje gekregen (of een verlenging, geen idee), zou het een beetje belachelijk vinden als ik nu weer 17.50 moet betalen. Maar even kijken of dat ook gewoon bij de volgende verlenging kan.

DubbelDun schreef:
Omdat de sporen dus 'heuveltjes' vormen voor de watergaten kan het water daar dus niet meer in.
Dus ipv de militairen putjes (mangaten) laten graven kunnen ze die beter gebruikten om die heuveltjes af te graven :D

Ah, de bij ons MTB-route- en ruiterpad-onderhouders welbekende ‘dijkjes’ :j

kristelhans schreef:
Jeuk komt wel eens door teveel suiker

Als allergie’patiënt’ kan ik dat wel beamen, ja. Een half uurtje na het eten van chocola of lekkere koekjes met suiker zit ik te krabben.

~~~~~

Verder zag ik nog aankoopverhalen voorbij komen. Ik heb mijn Welsh van de manege gekocht (of eigenlijk: mijn opa heeft haar voor mij gekocht); ik reed haar dus al een paar jaar in de lessen. De manege moest wijken voor nieuwbouw en de pony’s werden verkocht. Aangezien haar gedrag nou niet echt voorbeeldig was, was ze niet de meest populaire pony om te kopen. Ik kon wel goed met haar overweg, en was een beetje bang dat ze anders vrij snel in de worst zou belanden.

Mijn Quarter heb ik meegenomen van mijn stageadres, in Texas. Ik heb 6 weken de tijd gehad om hem te leren kennen en besloot dat ik het hem niet aan kon doen om de toch wat hardere wereld van western paard in de VS in te gaan. In mijn zes weken stage is hij vrij snel veranderd van een heel schuchter, bang paard (in een hoekje van de stal duiken als er iemand binnen kwam) naar een paard dat gezellig over de staldeur stond te kijken hoe wij stonden te borstelen en zadelen. Ik ging overigens niet op stage met de intentie om met een paard terug te komen. O:)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:30

Zo ook weer terug wilde nog bij jij je langs gaan meggiemag maar bij schriek waren ze bezig met graafmachine op dat smalle weggetje die gok durf ik nie te nemen met dat paard, voor dat ik het weet sta ik in het weiland ernaast, paard neemt namelijk sloten. Daarna lekker staarten gewassen.

ik heb ook al jaren mijn ruiterbewijs, eigenlijk een belachelijk iets misschien stop ik ermaar mee. Verzekerd ben ik al d.m.v. koophuis, en hier vragen de boswachters er niet om. Dus elke 2 jaren verlengen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:32

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:33

Sure_lee schreef:
BernetteO schreef:

We hebben ze ook in de wei gehad. En dat ging op zich prima. Ik heb er toen tegels onder gelegd. De grond ervoor lopen ze wel kapot maar dat is met die andere bakken ook zo.
Ik vind het fijn dat het hooi zo mooi droog blijft. En hooi komt eigenlijk niet onder de plank terecht. 1 x per jaar haal ik die plank even weg en maak ik eronder schoon.
Hoe groot je de gaten maakt kun je natuurlijk zelf bepalen.
Ik heb bewust niet voor zo'n groot vierkant gat gekozen en ook gaten aan de zijkant. Nu kunenn er namelijk 3 paarden van eten zonder elkaar in de weg te staan.

Heb jij ze in de wei nog extra vast gezet ergens aan? Aan de omheining ofzo, of aan de wand van een stal?
Ik kan me namelijk zo voorstellen dat de mijne hem omgooien :P

Ik zag nog iets over een ruiterbewijs. Die heb ik niet. Hier in de omgeving mag je overal vrij rijden en ik heb een WA verzekering (omdat ik nog thuis woon mocht ik op die van mijn ouders er nog bij).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:39

Hilary schreef:
Sure_lee, zoiets? http://www.kramer.nl/-nbsp-Westernpad-A ... 181620--AM
Ik had nog een blauwere gezien, maar die bleek met zwart en niet met bruin.

Ohhhh. die had ik nog niet gezien. Die vind ik wel mooi. Maar had pas een hoofdstel bij kramer besteld en die kwaliteit was echt super slecht. Heeft iemand een idee hoe dat bij deze pad zit? Anders bestel ik hem haha

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:42

BernetteO schreef:
Heb jij ze in de wei nog extra vast gezet ergens aan? Aan de omheining ofzo, of aan de wand van een stal?
Ik kan me namelijk zo voorstellen dat de mijne hem omgooien :P

We hebben 2 weidepalen extra in de grond geslagen en daar dan spanbanden omheen.
Afbeelding
(let niet op het hooi er omheen... dit was op een hele stormachtige dag en alles was uit mijn handen gewaait -O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:47

BernetteO schreef:
En hoe heb jij die haken erin gemaakt? Dat lijkt me wel handig mocht ik ze in de zomer iets beperkter hooi willen geven. Zo in de winter is bijna onbeperkt prima, ze zijn niks te dik nu. Maar in de zomer met gras erbij gaat het toch altijd hard...
Gewoon een gaatje erin geboord en daar een ijzerdraad door en dan daaraan een ijzeren ringetje, zie ik dat goed?

Ik heb gaatjes geboord door de bodem en de plaat gegalvaniseerd ijzer ( of pisbakkenstaal :+ ).Hier heb ik schapengaasdraad doorheen gedaan omdat dit erg moeilijk te buigen is.(vriendlief had een tijd geleden met de frees een stuk hekwerk...uhmmm ...meegenomen :P )

Daar zitten ringen aan en/of D-ringen...

Afbeelding

Ik heb wel schapengaasdraad aan de onderkant een eind uit laten steken en dan omgeklapt voor meer weerstand.

Overigens heb ik het metalen frame met ty-raps vastgemaakt aan de plastic bak omdat Fax vond dat hij daar wel met zijn voet tussen kon gaan staan.Bleek achteraf niet zo handeg...vond hij en zat mij aan te kijken wanneer ik zijn voet er even tussenuit kon vissen :+

Hilary...ik heb haar ook op mijn lijst staan,dank je :)

dynamiek schreef:
ik heb ook al jaren mijn ruiterbewijs, eigenlijk een belachelijk iets misschien stop ik ermaar mee. Verzekerd ben ik al d.m.v. koophuis, en hier vragen de boswachters er niet om. Dus elke 2 jaren verlengen?

Je hoeft dus niet meer te verlengen...eenmalig E17,50 en hij is onbeperkt geldig :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:18

dynamiek schreef:
Zo ook weer terug wilde nog bij jij je langs gaan meggiemag

Zag verse sporen in het bos dacht dat jij het was geweest. Maar zover ben je niet gekomen begrijp ik?