Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:11

Paardenmensen kunnen toch heel goed tijd verdelen. Toen wij een keer 3 weken op vakantie waren zeiden de mensen die de paarden verzorgen; hoe doe je dat naast 32 uur werken?
Je wordt dan heel praktisch met je tijd zei ik en voordeel is dat ik thuis werkte dus in je pauze en voor je werk de meeste dingen doen en tussendoor wel hooi geven of op de wei zetten.. vond dat wel mocht want ik begon dan iets eerder of ging langer door zodat ik tijd compenseerde..

Vanmiddag scheen het zonnetje zo lekker dat ik even op pad ben gegaan met mijn shet en de hond.. die was helemaal blij dat ze mee mocht!
Afbeelding
Afbeelding

Dat is een mooie trailer die je gaat halen!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:13

Ln, fijn dat het zadel weer goed is en mooi vooruitzicht nieuwe trailer. Is het goedgekomen met de oude en kijkers?

Ik zocht een heftruck, wil je me de advertentie doorsturen als je m nog weet te vinden?

En chronisch tijdsgebrek, herkenbaar. Zeker met deze korte dagen. Ik mag deze week 50u werken (ipv 28), bijna niet te doen. Maar vanmorgen om 6.30u had ik de ponies (6) al verzorgd en de Friezen buiten staan en stallen (3) gedaan :+

Belker is idd de stubben. Picasso heeft een zeer aanwezige atlas, daarom lang geleden gekozen voor de presteq, maar die kantelde precies op de atlas waardoor de druk niet verdeeld werd. Nu begon hij daar witte haartjes te krijgen dus over op zn oude 'normale' hoofdstel. En dan laat t me toch niet los, dus een paar honderd euro geinvesteerd in deze. Ik vond m ook niet perse mooi, maar hij valt me 100% mee. Jammer genoeg kun je de frontriem niet wisselen maar hij loopt er fijn op tot nu toe.

Kiko, die oprijlaan... jaloers :') en lekker geweest mennen, goed uitzicht. Ik hoop zondag weer even vd frisse lucht te kunnen genieten te/achter het paard.

Dat is schrikken Karin, gelukkig niet jouw paarden en ook weer veilig thuis.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:26

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:40

50 uur werken is wel heel veel. Dan zie je geen daglicht. Dan moet je inderdaad alles heel vroeg doen!

Ik heb toentertijd een hoofdstel op maat gedaan. Ze kijken dan per riempje welke maat je moet en je kan zelf kiezen voor welke neus en frontriem en eventueel rondgenaaid. Is een rib uit je lijf maar dan weet je zeker dat het past aangezien die van mij op sommige plekken cob nodig heeft ennamdere plekken full.

Haha ja die oprijlaan is erg lang.. als je de container aan de weg moet zetten of ophalen is dat wel een eindje lopen.. vanaf de stallen naar de poort is denk ik 300 meter. Dat stukje op de foto is 150 meter
Het was zulk lekker weer dat ik dacht ik ga gewoon.. moest even een schop onder mijn kont want was al heel lang niet meer alleen weggeweest. De hond was helemaal blij want die gaat maar al te graag mee!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:41

Maar die hebben niet dat de Atlas vrij word gelaten. Dan heb je of een groter anatomisch gevormd kopstuk of een normaal kopstuk en dat is wat ik juist niet wil.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:50

Ik denk dat het voor ons ook "gewoon " is. Stallen uitmesten etc is net zo normaal als tanden poetsen.
Als ik avonddienst had tot 23.15 en dan naar huis haalde ik de paarden binnen + voeren rond 00.00/00.15
Vinden veel mensen gek maar hoorde er hier gewoon bij in het avondritueel haha.

Ben inmiddels wel over naar 1x per 24uur uitmesten ipv 2x per dag.
Hoeveelheid stront blijft hetzelfde maar nu sta ik iig in daglicht 2 kruiwagens te sjouwen ipv 1 in het donker :Y)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:19

Belker schreef:
Lys van Eqviptus heb je ook een heel mooi hoofdstel die de atlas vrij laat.
https://eqviptus.com/nl-nl/products/trans-sensum-bruin

Heh, had ik toch eerst in dit topic voor tips moeten vragen.. Die ziet er idd ook niet verkeerd uit.
Nu krijgt hij voorlopig even geen nieuwe meer :P

Ik stond er net tijdens het mesten aan te denken dat ik mijn pony’s doordeweeks niet met daglicht zie deze week. Gelukkig is de buitenverlichting wel goed. Die 50-urige werkweek is trouwens echt een uitzondering; dat heb ik maar twee weken per jaar wanneer ik iets voor mijn werk organiseer, waar veel voorbereiding in zit, en de week zelf werk ik zes dagen.

Klopt Karin, toen ik het vanmorgen aan mijn collega vertelde vond ze dat het wel veel tijd kost. Ik denk dat het alleen vol te houden is als je het echt leuk vindt, anders is het simpelweg zonde van je tijd (en geld). Vanavond ging ik met lichte tegenzin naar buiten, maar als ik eenmaal bezig ben vind ik het heerlijk. Zonder de pony’s was ik waarschijnlijk helemaal niet meer naar buiten gegaan en had ik de hele dag binnen gezeten - zonder frisse lucht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:45

Onze vakantie oppas zei ook al dat ze er niet aan moest denken om altijd zoveel werk te hebben.
En dan trof ze nog alle brokjes en kruiden afgepast in bakjes en voor een week hooi in hooinetten, een lege mestcontainer en een brandschone stal aan ha ha
Oja en grasmaaien, met de bosmaaier rond en de wei sproeien hoefde ze niet eens ha ha. En beweging geven ook niet :D

Ik werk ook veel thuis. Begin vaak om 6.30
Dan heb ik rond 8.30 pauze om te voeren
En in mijn middagpauze kan ik mesten en dan gaat de robotstofzuiger het huis rond.

Vroeg beginnen is vroeg stoppen en dus nog even daglicht. Maar momenteel heb ik zoveel privé afspraken tussendoor, dat er van vroeg stoppen weinig terecht komt. Moet wel m’n uren gewoon maken.

Ik werk 32 uur en had afgelopen jaar ook nog wat opleidingsdagen en werk daarnaast ook als fotografe. Voor dat laatste maak ik nooit reclame. Toch had ik nog best regelmatig een shoot. Helemaal als ik een trouwshoot had, dan had ik samen m’n gewone werk wel een uurtje of 60 in die week. Recent besloten te stoppen met de trouwshoots. Ik kan niet alles

Hier schiet vooral de tuin erbij in. Ja grasmaaien en met de bosmaaier rond, dat doe ik trouw. Maar mijn mooie nloementuin ligt er al een tijdje bedroevend bij. En van zelf groente kweken komt ook weinig terecht.

Het huis bijhouden vind ik echt al een grote opgave. Wat dat betreft vind ik zowel het huis als het tuingedeelte echt te groot. Zowel mijn vriend als ik kampen toch met fysieke ongemakken, die best veel energie kosten. Het gaat allemaal niet vanzelf :D

Ik vind het een erg mooi hoofdstel wat je deelt Belker. Ken je de leerkwaliteit? Alleen ik zie niet hoe die de Atlas spaart. Mis ik wat?

Tess had ook een gevoelige atlas en had de Waldhausen Sensation S line. Erg mooi hoofdstel, maar geen van de andere paarden paste het en ik heb m verkocht.
Ice heeft de Presteq. Die krijg ik op Diekke totaal niet passend.

Een oprit van 300m is heel wat. Kan me voorstellen dat dat niet altijd handig is. De privacy is wel fijn!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:31

Belker dat klopt ja. Niet over nagedacht.

Boemel ik laat de paarden maaien. Omdat de jaarlingen apart staan heb ik de merries vaak inde tuin staan. Heb afgelopen jammer amper hoeven te maaien. Dat deden de paarden voor mij.
Hier is juist in het najaar veel werk met bladblazen. Onze hele terrein is omheind met eikenbomen dus elke dag ben je daar wel zoet mee.
De oprijlaan vanaf de stallen is 300 meter maar vanaf de parkeerplaats is het 150 meter. Vooraan hebben we een hoge heg dus je kan alleen bij de poort naar binnen kijken en daar staan ook vaak mensen. Sinds we een camera hebben zien we dat veel.. veel mensen gaan er echt staan en maken foto’s.. vroeger zag je dat niet maar nu wel want de camera legt dat vast als er iemand staat.

Karin heel herkenbaar hoor met laat voeren. Als wij op visite gaan geef ik ze begin van de avond al een beetje en als ik terugkom voer ik ze.. hierdoor kun je de volgende ochtend ook iets lange blijven liggen als je ze om 01:00-02/00 uur voert. Maar zal dan hooguit een uurtje later zijn dan normaal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 05:32

Hier kunnen de paarden echt niet los de tuin in ha ha
Is niet omheind. En even afzetten is geen doen. We hebben 3 opritten en nee, door de indeling perceel kunnen we daar geen afscheid van nemen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:20

Hier kunnen ze ook niet los in de tuin, alhoewel de shet soms wel, die is er braaf genoeg voor.
Mijn schoonvader doet wekelijks een rondje grasmaaien op de zitmaaier, vindt hij leuk :D
De tuin ligt er hier ook niet netjes bij hoor, mijn man noemt het altijd liefdevol een wilde tuin :')
Wij hebben een schoonmaakster maar die kon de afgelopen 2 weken niet dus toen moest ik zelf aan de bak. Grondige hekel aan :o en kost veel tijd, tijd die ik liever anders besteed.

Nu gaan we in januari een grote verbouwing in aan het huis.
Daarna is het doel (als we financieel hersteld zijn :') ) de tuin echt eens aan te pakken en naar onze wens te maken.

Agh je blijft altijd bezig. Ik kan inmiddels zelf ook wat meer rust pakken. Ik "moest" altijd van alles van mezelf en ging vervolgens onderuit met migraine.
Nu ga ik gerust ook een uurtje een boek lezen met een kop thee voordat mn kinderen thuis komen van school ipv onkruid wieden etc.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:47

Oh dat herken ik ook zo erg Karin! Altijd eerst ALLES gedaan hebben voordat je van jezelf mag zitten.. maar daar ga je echt aan onderdoor. En dan kon ik wel gaan zitten, maar was 't in m'n hoofd nog zo'n chaos en drukte, dat ik nog niet uitrustte :') Nu geaccepteerd en nu lukt 't wel... maar was ook wel even een procesje :')

Wat jij zegt kiko klopt ook wel, denk dat wij wel leren zeer efficiënt met tijd om te gaan. Heb een hele looproute bedacht hier om tijdens het voeren zo min mogelijk tijd te verliezen :P

Gelukkig komen hier m'n ouders regelmatig om te helpen met klusjes waar ik gewoon geen tijd voor heb. Als er weer 's iets kapot gaat, waar je niet op zit te wachten := Dan komt m'n pa dat fixen, en m'n mama helpt veel in het huishouden :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:35

Dat blad….. en die eikels die heb ik ook weg te werken.
Huishouden is niet bijgehouden. Bed is schoon, was is redelijk weggewerkt, stofzuiger gaat dagelijks door het huis naar de grote klussen is plannen.

Boemel kun je het hier zien?
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:40

Ja, ik kan het zien. Had later gegoogled en het gezien. Mooie hoofdstellen. En past dus ook goed bij een wat breder koppie.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:09

Ja echt een heel fijn hoofdstel. Nette kwaliteit voor een nette prijs. Fiesta vindt het ook een fijn hoofdstel.

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:39

xXutopiaXx schreef:
Oh dat herken ik ook zo erg Karin! Altijd eerst ALLES gedaan hebben voordat je van jezelf mag zitten.. maar daar ga je echt aan onderdoor. En dan kon ik wel gaan zitten, maar was 't in m'n hoofd nog zo'n chaos en drukte, dat ik nog niet uitrustte :') Nu geaccepteerd en nu lukt 't wel... maar was ook wel even een procesje :')

Wat jij zegt kiko klopt ook wel, denk dat wij wel leren zeer efficiënt met tijd om te gaan. Heb een hele looproute bedacht hier om tijdens het voeren zo min mogelijk tijd te verliezen :P

Gelukkig komen hier m'n ouders regelmatig om te helpen met klusjes waar ik gewoon geen tijd voor heb. Als er weer 's iets kapot gaat, waar je niet op zit te wachten := Dan komt m'n pa dat fixen, en m'n mama helpt veel in het huishouden :D

Jaa, efficiënte looproutes ben ik ook van,net als nooit met lege handen lopen
T is idd fijn om te lezen dat er meer zijn die chaos hebben en midden in de nacht nog ff voeren!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:46

Die efficiëntie herken ik en ik stoor mij dan ook zo aan de kinderen of man, als hun met lege handen een route lopen, zowel in huis met iets opruimen of met helpen bij de paarden terwijl je erna terug moet om weer iets mee te nemen.

Bedden zijn hier ook alijd schoon, de was is gewoon een never ending story maar elke dag draaien er meerdere machines. Met een tienerdochter is dat niet bij te houden al probeert de tienenzoon dat te compenseren door amper van kleding te wisselen. de tuin heb ik niet al te groot en is inderdaad een mooie wilde tuin met maai mei ( juni en juli niet)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:24

Haha, ik heb een trauma van alle spullen die vroeger op de trap lagen om mee naar boven te nemen (levensgevaarlijk om naar beneden te komen) en zoveel mogelijk spullen vast te houden (van alles verliezen onderweg, bijna niet kunnen lopen). Zoiets zou ik nooit doen als ik later groot was. En dat klopt ook. Scheelt dat we geen trap hebben. :P Maar ik loop liever een keer vaker en snel dan dat het een gedoe is om alles vast te pakken en dat je bijna niet kunt lopen.

Hier lopen we ook chronisch achter de feiten aan. En weet je, als alles gewoon normaal gaat, dan lukt het wel. Maar zodra er bijzondere klussen zijn, er mensen ziek zijn of er andere niet-normale dingen tussendoor komen, dan loop ik een achterstand op die bijna niet meer in te halen is.

Is alles bijgehouden, dan zijn de dagelijkse klussen binnen en buiten prima te doen en kan ik alles op orde houden. Maar ja, moet je ergens keuzes maken, dan gaat het mis.

Nu heb ik nog verlof, maar ik heb ook een compleet ontregelde baby van 4 mnd die al een tijdje bijna niet meer slaapt. En inmiddels kijk ik scheel van vermoeidheid. Hij slaapt wel als ik buiten rondloop met de kinderwagen, maar dat helpt me zo weinig. :+

Het gaat voor mij nog een opgave worden om het straks nog goed te kunnen doen naast mijn werk. Mijn eigen paard heeft een redelijke stal, maar de andere merries denken dat ik van schatzoeken houd. Die stallen moet ik helemaal zeven om wat mest te kunnen vinden. Daarnaast poepen ze op de plekken waar het meest gelopen wordt in de paddock. Klinkt stom, maar dat maakt echt dat ik 3x zo lang bezig ben.

De ochtenden en rond etenstijd zijn echt spitsuur. Waarschijnlijk geeft het rust als ik een uur eerder opsta om de paarden te doen voordat de kids wakker worden, maar op dit moment doe ik een moord voor een uurtje slaap. :Y)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:36

Oh Lorette, ik leef met je mee :(:)
Je hebt er geen hol aan maar wil het toch gezegd hebben.
Jouw verhaal brengt mij terug naar slapeloze periodes met mijn kinderen . Mijn man en ik kijken daar wel eens op terug en vragen ons af hoe we toen gefunctioneerd hebben (héél véél koffie).

Qua was heb ik altijd het idee dat als de wasmand leeg is dit maar 10 seconden duurt en 1 dag niet wassen levert 3 dagen achterstand op :Y)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 01:28

Het is wel veel werk elke keer een stuk afzetten maar heb een schrikapparaat op zonne-energie en dat is wel fijn dat ik die daar dan op kan doen. Ik gebruik ook de houten omheining van de wei.. dat is dan al een zijde dus dat scheelt alweer met afzetten. Maar heb ze ook wel eens los gehad en dan zie ik ze wel eens in uitgestrekte draf of galop de oprijlaan opkomen. Wel gaaf gezicht maar meestal staan ze wel achter een draadje.

Net een feestje gehad dus moest nog even voeren. Had ze al om 8 uur wat hooi gegeven dus ze stonden er rustig bij.

Vanmiddag een leuke balans workshop met de hond gehad. Ze deed het heel goed!
Afbeelding
Afbeelding

Hier kan ik van alles op de trap leggen maar dat neemt mijn vriend niet mee.. die is echt erg. Hij stapt er gewoon overheen..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:09

En toen was het wit buiten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:29

Leuke foto met jou en de hond tijdens de balanstraining. Zijn hele slimme honden hè :j

En mooie winterse plaatjes, maar van mij mag het wel weer weg, het is zo koud :brr: :brr: . Hier had het ook wat gesneeuwd, maar icm windkracht 6 uit een andere hoek dan gebruikelijk is uitgerekend mijn hooiopslag ingesneeuwd :(.

Vanochtend met buiten zetten was Dulce nog meer aan het stuiteren dan gebruikelijk. Het is altijd al een blij ei, maar nu kon ze helemaal niet meer op 4 benen blijven staan.
Ze gaat altijd als 1ste naar buiten en begroet daarna de paarden allemaal vriendelijk met een enorme steiger en vanochtend kwam daar ook nog een dikke scheet bij. Dat beestje is hilarisch :')

Afbeelding

Lorette, ik heb echt met je te doen! := Is het een optie om jullie kindje 1 nacht uit logeren te sturen zodat jij weer eens kunt bijtanken? :o?

Spullen op de trap, die blijven hier ook altijd liggen. Mijn moeder deed het vroeger ook altijd en ik liep er ook altijd langs. Nu leg ik daar zelf spullen en mopper ik op mijn man als hij niks meeneemt :') Ik begrijp haar nu zoveel beter _O- .

Ik ga uitmesten, wish me luck :brr:

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:58

Jaa ze zijn heel slim.. Het was super leuk om te doen en was echt trots op haar dat ze ging zitten op dat wiebelkussen.

Sneeuw is mooi maar voor even.. vindt helemaal niks.. moet je weer sneeuwschuiven en de dag ervoor de bak slepen. Gelukkig had ik dat gedaan dus mooi vlak opgevroren dus ze kunnen veilig racen..

Geweldige foto Dais!
Kan daar altijd zo van genieten.. cover was gelijk al aan het sneeuwhappen en de andere plofte zijn ogen er bijna uit toen die de sneeuw in moest.. zo grappig om die verschillende karakters te zien..
was wel blij dat ik nu niks op ijzers heb staan.. dat scheelt wel.

Dat is inderdaad een goede Dais.. ik zou denk ik ook kijken of je de kleine een nachtje uit logeren kan doen of iemand bij jullie oppassen zodat jezelf even kan bijtanken. Anders stort je straks in als je bijna geen slaap krijgt!

Ik liep vanmorgen met mijn lange slaapzak jas en hoofdband om te mesten.. dan krijg je het wel warm :-)
Hopelijk overleef jij het ook..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:17

Ik heb alle 4 de stallen een grote beurt gegeven en de schuur uitgeveegd en nu heb ik het bloedheet. Thermobroek, ski-jas handschoenen en hoofdband en het was prima te doen (in de schuur dan, ik heb buiten niet uitgemest vandaag :') )

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:28

Goed bezig! Ik had gisteravond een feestje dus toen ik vannacht om 1 uur ging voeren ook de stallen gedaan dus was vanmorgen zo klaar met mesten. Hopelijk dooit het straks zodat ik bovengenoemde kan longeren want dinsdag is de planning dat mijn merrie voor de kar gaat dus dat is wel spannend.

Ik heb pas bij de Lidl een skibroek gekocht voor als het koud is dat ik die aan kan doen als ik ga mennen. Heb ook een verwarmde body warmer dus die kan ik ook gaan uittesten.. nu nog op zoek naar verwarmde sokken en handschoenen