[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:24

Daihyo schreef:
Hoe doen jullie het einde vast met lint? Bestaan er linteinden ofzo? Dat je terug kan slaan en vast kan zetten zeg maar.

Wat een pluizenbol Marlies! Maar wat een lekker koppie staat daar op <3

Ik gebruik grotendeels klemmen; https://www.agradi.nl/ako-klem-hoekisol ... i-10st.htm

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:25

Jade

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:30

Ja, die heb ik ook voor de poorten, maar vind eerlijk gezegd dat het lint met de klem beter blijft zitten dan met het plaatje, dus bij een ‘einde’ zonder poort gebruik ik gewoon de klem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:47

Hilary schreef:
Die klemmen kan je combineren met metalen plaatjes, even zoeken…

Deze: https://www.agrishop.nl/4x-voss-farming ... inder.html

Deze hebben we. Maar vond het niet heel handig. Het zit nu wel vast hoor, maar we hebben echt wel lopen klooien :+
Die klemmen zien er wel handig uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:00

horsii schreef:
Hoihoi, ik ben al langere tijd een stille meelezer en heb mede door dit topic al veel inspiratie opgedaan.
Als alles meezit krijgen wij 4 juli de sleutel van ons nieuwe huis en komen de twee hafs die ik met mijn zus heb, bij mij aan huis. Medio augustus waarschijnlijk
Bedoeling is met de tijd een paddock Paradise maar dit zal niet direct gerealiseerd zijn ivm een kluswoning en daarbij een baby en verhuizing 1,5u verderop.

Het paardenstuk is niet groot, iets meer als 2000m2.
Voor twee haflingers welke niet op gras mogen.
Er is een paddock aanwezig. Deze willen we na de verbouwing omleggen en vergroten plus een nieuwe bodem.
Aks het goed is zitten we op zandgrond.
Stalletje wat er nu is is te laag dus waarschijnlijk zal er tijdelijk een schuiltent komen tot de vergunning rond is voor een stal.
De bedoeling is dan om het stukje land te frezen en de stal achterin te plaatsen zodat ze via een trek naar de paddock kunnen en verder moeten we nog gaan kijken hoe of wat.

Er zijn wel leuke dingen gemaakt op 2000m2. Was dat van Femke Dölle ook niet zoiets?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:06

Daihyo schreef:
Hoe doen jullie het einde vast met lint? Bestaan er linteinden ofzo? Dat je terug kan slaan en vast kan zetten zeg maar.

Wat een pluizenbol Marlies! Maar wat een lekker koppie staat daar op <3

Gallagher heeft een hoekisolator waarbij je het uiteinde mooi kan afwerken. Ik kan morgen wel een foto maken hiervan.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 07:46

Veel geklust allemaal dit weekend! Wel bijgelezen maar geen tijd om op iedereen te reageren.

Wij zijn dit weekend ook heel druk bezig geweest. Zaterdag eerst allerlei klusjes die al een tijdje bleven liggen. Zo hebben we nu 3 sjieke lantaarntjes in de paddock, en een lantaarn in onze tuin. Verder hebben we afgelopen winter leidingen aangelegd voor sproeiers. De laatste geultjes moesten nog dicht en dat is nu ook gedaan. De boer heeft al een deel van de mest opgehaald, heel fijn! Nu de loonwerker bellen om de rest op te laten halen. Op sommige stukken staat het gras echt nog te hoog helaas, maar wil de mesthoop nu toch wel weer leeg hebben.

En verder zijn we heel druk bezig geweest met een extra draadje voor de twee shetjes die we pas hebben opgehaald. Het was een race tegen de klok om alles nog voor het donker af te hebben, maar zaterdag is het nog net gelukt en zondag hebben we ze erbij gezet. Ze zijn echt zo braaf samen! Nu nog op zoek naar een paar lage hooikisten zodat de pony’s daar ook goed uit kunnen eten.

Afbeelding

Afbeelding

En zo heerlijk dat alles weer groen begint te worden!

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:06

Daihyo schreef:
horsii schreef:
Hoihoi, ik ben al langere tijd een stille meelezer en heb mede door dit topic al veel inspiratie opgedaan.
Als alles meezit krijgen wij 4 juli de sleutel van ons nieuwe huis en komen de twee hafs die ik met mijn zus heb, bij mij aan huis. Medio augustus waarschijnlijk
Bedoeling is met de tijd een paddock Paradise maar dit zal niet direct gerealiseerd zijn ivm een kluswoning en daarbij een baby en verhuizing 1,5u verderop.

Het paardenstuk is niet groot, iets meer als 2000m2.
Voor twee haflingers welke niet op gras mogen.
Er is een paddock aanwezig. Deze willen we na de verbouwing omleggen en vergroten plus een nieuwe bodem.
Aks het goed is zitten we op zandgrond.
Stalletje wat er nu is is te laag dus waarschijnlijk zal er tijdelijk een schuiltent komen tot de vergunning rond is voor een stal.
De bedoeling is dan om het stukje land te frezen en de stal achterin te plaatsen zodat ze via een trek naar de paddock kunnen en verder moeten we nog gaan kijken hoe of wat.

Er zijn wel leuke dingen gemaakt op 2000m2. Was dat van Femke Dölle ook niet zoiets?

Ja die heeft een klein paradijsje idd op 1600 M2, erg mooi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:11

Er zijn er wel meer te vinden op insta denk ik :j
Leuk! Gefeliciteerd!

Ik heb me een partij spierpijn _O-
Tussenribspier schoot gisteren ook verkeerd. Verrekt denk ik. Of scheurtje. Morgen maar een bezoekje aan de fysio, want zodra ik beweeg is het alsof er een mes tussen mijn ribben wordt gestoken :=
Naar pijntje.

SSDesign: waarom nog een draadje er onder? Die andere is toch ook al vrij laag?
Wij hebben het laagste draad nu op 30cm voor de shets. Die erboven op 75 en dan op 1 meter.
Ik hoop dat dat genoeg gaat zijn. Voor de hoogte kunnen er eventueel nog afstandsisolatoren op. Dat wil ik sowieso aan de achterkant nog doen, en dan schuin naar voren. Daar groeit ook een klimop als heg en daar wil ik ze liever niet bij hebben.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:17

Hoe groot zijn de shets Daihyo? Voor grote maats zal 30 cm genoeg zijn, voor mini's is een nog lager draadje wellicht ook nog verstandig. Ook een beetje afhankelijk van hoe snel ze ontsnappen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:20

85-90cm gok ik. Draadje er onder kan overigens zo gespannen worden, maar ik had gehoopt dat dit wel genoeg zou zijn. Alleen nu zag ik dit dus ging ik twijfelen :+
Ze zijn er vannacht in ieder geval achter gebleven.

Edit: deze wil ik ook nog even met jullie delen: https://www.landbouwwinkel.nl/tuinkar-2 ... ipbak.html
Ik heb 'm aangeschaft voor op de nieuwe plek en ben er nu al enthousiast over. Wat een handig ding!

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:42

Daihyo schreef:
85-90cm gok ik. Draadje er onder kan overigens zo gespannen worden, maar ik had gehoopt dat dit wel genoeg zou zijn. Alleen nu zag ik dit dus ging ik twijfelen :+
Ze zijn er vannacht in ieder geval achter gebleven.

Edit: deze wil ik ook nog even met jullie delen: https://www.landbouwwinkel.nl/tuinkar-2 ... ipbak.html
Ik heb 'm aangeschaft voor op de nieuwe plek en ben er nu al enthousiast over. Wat een handig ding!

Makkelijker dan een kruiwagen daihyo?
Ook nog te kiepen als vol mest?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:44

Ik heb 'm nog niet met mest getest. Ik heb ook nog een kruiwagen, dus ga straks kijken wat handiger is voor de mest en wat voor het hooi. Ik hou 'm op de nieuwe plek, dus dat weet ik over een paar maanden :D
Maar met spullen (zwaar) rijdt het in ieder geval wel heel makkelijk, ook over een niet-egale ondergrond. Kiepen is ook vrij simpel.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:49

Ook benieuwd naar de kiep ervaringen. En of je er makkelijk mee 'op' de hoop kunt kiepen.
Heb een grote 2 wieler kruiwagen staan, rijdt fijn, maar krijg dat ding amper gekiept, laat staan 'op' de hoop. Dus gebruik een kleine eenwieler kruiwagen om te mesten, omdat die veel lichter te legen is. Dat ding heeft wel duidelijk zijn beste tijd gehad dus als hij het echt begeeft, op zoek naar een goed alternatief ;)
De tweewieler gebruik ik nu als gereedschapswagen, ook handig.

SSDesign, wat een schattige shet!
Hier ook aan het puzzelen met de onderste draad, vind dat de mini iets te veel randjes heeft om bij te houden.. dus denk er over de onderste draad iets lager te zetten.

Daihyo, ik zal even kijken of ik nog een hoek oplossing van lint heel heb, zat hier allemaal met van die Gallagher hoekverbindingen vast, zat super strak. Stuur je wel wat foto's.
Koord vind ik veel makkelijker te verwerken.

Aaah Flytir <3 Grote pluizenbol!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:04

Onze draden zaten op 45-80-115 dus we hadden helaas nog een draadje nodig. Nu eentje toegevoegd op 25cm. Niet heel mooi zo 4 draden boven elkaar maar dat was voor nu even de makkelijkste oplossing… Veel hoger had die draad ook niet moeten zitten, maar nu met voldoende stroom erop gaat het prima. Nog geen ontsnappogingen gehad.

Onze shetjes zijn trouwens 88cm en 92cm.

Hier geen ervaring met zo’n tuinkar. De mest is hier teruggegaan van 5 kruiwagens per dag naar 2,5. Echt een verademing. Dat lukt voorlopig wel met gewone kruiwagens.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:50

Ja dat scheelt mooi de helft scheppen. Al is het ook afhankelijk van hoe netjes ze alles op 1 plek doen. Mijn merrie loopt naar de schuilstal om te mesten, dus kan meestal 1 kruiwagen per dag daar vullen en 1 over de track van de mannen.

Afbeelding
Hij steekt nog net zijn koppie er iets te ver onder door. Maar de draad lager is het denk ik verleidelijk om tussen de draden door te hangen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:54

Ja daarom heb ik wel 3 rijen gedaan inderdaad. Ik zag ze er in gedachten ook al tussendoor gaan :+
Houdini's zijn het soms :D

SSDesign: zo, dat scheelt wel even inderdaad.
De tuinkar is niet groter dan een kruiwagen overigens. Het is vooral het gemak van 4 wielen, niet te hoog en kiepen. Ik ben niet zo groot en zo'n groene kruiwagen wordt al snel te groot en te zwaar. Maar ik ben benieuwd of dit gaat bevallen. Zo niet, dan ga ik 'm voor het hooi gebruiken en de kruiwagen voor de mest. Opties genoeg :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:57

Zo hebben wij een kleine eenwieler voor de mest en een grote tweewieler voor het hooi.
Later als ik groot ben neem ik een quad of klein trekkertje ofzo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:11

Ja, die staat hier ook nog op de verlanglijst. Trekkertje is er wel, alleen de aanhanger dan weer niet :+
En het perceel ook niet dusdanig groot dat het ook per sé moet. Maar lekker makkelijk zou het wel zijn :+
Wij hebben nu ook een eenwieler voor mest en een tweewieler voor hooi. Maar ik merk dat ik liever trek dan duw (dat klinkt echt heel fout :+ ), wat met de tweewieler wel makkelijk gaat, maar die dan ook weer zwaarder is met mest er in. Plus lastig de plank op te rijden op de mesthoop. Al heb ik die straks dan weer niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:14

Zo n laag draadje heb ik ook want die welsh van 1.15 presteert het om anders onder de laagste door te gaan, die bij haar op ellebooghoogte zit. Die denkt dat je met een beetje geweld overal doorheen kan

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:29

Ik gebruik deze grote 2 wieler kruiwagen voor het hooi, ideaal, kan een dag voorraad in 1x in.
https://www.instagram.com/p/CV-E_WIITfR ... =copy_link
En kan dus ook handig kiepen. Nooit gebruikt om te mesten, want zo’n grote bak wordt sowieso te zwaar en hou hooi en mest graag gescheiden ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:31

Ik trek de eenwieler in de paddock ook achter me aan, dat zand is veel te mul om te duwen. Maar niet te vol gooien, dan is het risico op omkiepen tijdens het lopen te groot :D

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 06:13

Sorry, geen tijd voor een bijleespost :=

Gisteren de eetbare moestuin aangelegd en gezaaid. Ik ben benieuwd hoe snel we iets kunnen oogsten. Vanmiddag houtsnippers en grond halen zodat de eetbare bloementuin ook gezaaid kan worden. Vind het helemaal leuk om te doen. Heb zoveel andere ideeën ook nog :D

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 07:48

Lang niet gereageerd. Veel zijn druk bezig met klussen en groen beplanten. Stukje over de rozzebotel vond ik ook interessant om te lezen gezien wij een helling gaan beplanten.

Kiepwagen ziet er wel handig uit, maar wellicht erg zwaar door eventuele modder?

@ daihyo: ben je verhuisd of is dit het stuk waar je zo'n last hebt van het hoogwater?

Hier is onze schuur helemaal klaar van buiten, alle deuren, schuifdeuren, roldeur, zitten er in. Nu moet de binnenzijde nog: tussen muur, toilet etc.

Komende vrijdag komen er 2 jonkies in de opfok en eind april staan we dan helemaal vol. Er gaat wel een paard weg eind mei, maar er komt in november er 1 voor terug (eigen paard) dus gezien we max 7 mogen (voor nu) houden we dat plekje leeg. Dus 6 paarden in de zomer waarvan 2 eigen.

Over ca 2 jaar hebben we nog ruim 3 hectare erbij en bij aankoop van voldoende stikstofrechten mogen we er dan 30 neerzetten (al zitten wij aan een max van 20 te denken).

Komende donderdag gaan we hier nog betonroosters (uit oude varkensstal) plaatsen, zodat we voor de winter nog minder modder hebben, of eigenlijk dan is het bijna niks meer! Dan creëren we nog 2 voerplekken. Ik heb een heel creatief idee met midibalen en slowfeeders in gedachten. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:06

Maartje: we gaan verhuizen. Ik kan bij kennissen aan huis staan, 5 minuten fietsen bij mijn huis. Dat was alleen een wei met prikkeldraad er omheen, dus er moest nogal wat gebeuren. En er staan 2 shets, dus we moesten een beetje om de pony's heen werken :+

20 is wel veel zeg :oo
Weet waar je aan begint :D