Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:58

Wij hebben verschillende aanhangers dus we kunnen kiezen. Vorige week hebben we er dus een trailer aan toegevoegd. Voor de paarden zijn we wel beperkt in de keuze omdat er ook een trekpaard in moet kunnen.

Verder hebben we dan een bakwagentje en een platte aanhanger voor de auto en een platte kar en een grote bakwagen voor de trekker.
Wij kunnen alle kanten op ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:16

Wij hebben een 2 paards, maar het is een oldtimer. Als ik ga meten, zou hij vast ook onder 1,3/4e vallen met tussenschot. Passen goed 2 d-pony's of e-pony's in.
We halen pakjes hooi en er gaan er zo een 25/27 in.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:47

Ik heb een 2-paards zonder zadelkamer en krijg er 50 pakken hooi in. Wel een oude trailer maar netjes en gebruik hem ook veel om dat ik naar de bak moet om te rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:50

MarloesHJ schreef:
Ik heb een 2-paards zonder zadelkamer en krijg er 50 pakken hooi in. Wel een oude trailer maar netjes en gebruik hem ook veel om dat ik naar de bak moet om te rijden.

Jeetje, dat is het dubbele als bij ons............Wij hebben ook geen zadelkamer, maar wel veel ruimte voor. We laten wel tussenschot erin staan, maar dubbele zou er nooit in passen. En er passen wel 2 quarters in. Gebruiken de hele voor ruimte en stapelen tot dak.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:10

Past er ook een groot pak in? Wij halen geen kleine pakjes

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:19

Hoe krijg je een groot pak eruit?
Ik heb nu 1.5 paard maar als ik mocht kiezen vind ik 2 fijner maar dat lukt met mijn auto niet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:31

Dan moet je een rond pak nemen en rollen, denk ik?

Wij voeren nooit verpakt, dus halen het niet. Hebben ook geen machines om uit te laden.

Dat is het nadeel van 2 paards Lynn. Wij hebben hele jaar rond ene dikke auto staan die dat mag en kan trekken. Maar we hebben 4 paarden en als we naar bos gaan, rijden we samen, dus dan is 2 prds wel nodig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:34

Lynn_Nikita schreef:
Hoe krijg je een groot pak eruit?
Ik heb nu 1.5 paard maar als ik mocht kiezen vind ik 2 fijner maar dat lukt met mijn auto niet

Met een lier en de tractor. Zo trekken we het ook van de aanhanger af

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:56

Ik laat het tussenschot ook staan en laad hem vol tot aan het dak. Voor in de neus passen 5 baaltjes en de rest staat op de stukken waar de paarden staan.

Ik heb een grote warmbloed en een IJslander en mijn trailer is echt niet super groot maar loopt wel heel recht omhoog waardoor je weinig ruimte verlies hebt.

Edit: grote pakken kan ik alleen meenemen met de mestkar en kiep ik dan achterover in de schuur. Als ik een groot pak mee zou willen nemen in de trailer moet sowieso mijn tussenschot eruit en die staat verankerd aan de bodem.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:24

Oh een los tussenschot dat is wel een goede om op te letten!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:29

Grappig die verschillen, ik pers 43 balen hooi of 6 rollen van 120 kilo in mijn 2 paards trailer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:48

Ik 25 in een 1.5 paard maar meestal groot pak op de kieper

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:14

Raar dat wij er maar 25 in krijgen. Onze is niet groot, maar er passen prima 2 quarters in en voorruimte is juist best groot.

Ons tussenschot kan er wel uit, maar is wel een zware.

Af en toe neemt mn man een crafter mee en halen we er 50/60, omdat daar er ook 25 in passen, afhankelijk van welke crafter, Grotere/langere/hogere gaan er meer in.

Maar laatst hadden we 27 pakjes hooi en dan ook nog 4 vlas erbij gepropt.

Onze trailer is niet hoekig, maar wat afgerond en voor mn gevoel wel ruim. hmm, misschien nog beter proppen??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:48

Wij hebben wel geleerd om knap te stapelen. Waar we in het begin krap aan 30’pak mee kregen staat ons record op 42 pak. Rustig stapelen in de truc en de handigheid die we er inmiddels in hebben

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:03

:wave:

Iedereen fijne kerst gehad?

@Selka, de binnenstal af? :D

Hier drukke maar leuke kerstdagen gehad. Kwamen 2e kerstdag laat thuis, hinkt een van de katten. Spoedlijn gebeld maar veel gedoe.
Dag erna na mn werk naar DA geweest: gebroken teentje en gescheurde buigpees :(:) nu aan de pijnstilling.
Dag erna met mn dochter naar de HA met mn dochter, blijft oorontstekingen houden en nu ook weer dubbele oorontsteking en loopoor ondanks AB :(:)
Nu verwijzing naar KNO.

Paardjes verder hun gang. Ben benieuwd hoeveel vuurwerk we hier gaan krijgen!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:25

Net zoals Belleboef kregen wij in het begin er minder in. Maar nu we weten hoe we het moeten zetten krijgen we er altijd zoveel in. Maar inderdaad strak stapelen. Er passen drie balen in hoogte onder de voorstang maar dan moet je de derde er wel induwen. Stapelen vijf hoog en dan doet de hooiboer er nog een zesde op als we een beetje basis hebben. Helemaal achteraan passen er geen 6 hoog door de kap.

Karin wat een pech.

Hier hebben de paarden noodgedwongen vakantie. Niet omdat er wat aan de hand is maar de stal waar ik rijd is uit voorzorg dicht vanwege de influenza uitbraak, er zijn daar geen paarden ziek maar bij de stal ernaast wel.

Nu bedenken wat ik met die extra tijd ga doen. Ben het niet echt gewend ofzo...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:20

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn man het al een hele tijd zo doet en er echt geen ruimte tussen de balen is. Hij is nou niet onhandig ofzo, dus zou zelf ook niet zien hoe we er het dubbele in zouden krijgen. Enige dat iets ruimte scheelt is ons hengstenschot.

Onze trailer is voor vrijwel net zo breed als achter. Echt een afgerond oldtimer model is het.

Zouden eigenlijk de inhoud van de trailer moeten weten. Misschien een keer opmeten.

We hebben overigens wel echt flinke balen, maar goed, 25/27 of 40 scheelt toch teveel. Kijk de volgende keer wel of we het totaal anders kunnen doen en dat scheelt.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 08:43

Ik heb verschillende aanhangers tot mijn beschikking.
De anderhalfpaards trailer staat vol met spullen uit de voortent en de caravan.dus dat is een winteropslagplek dus die staat nu vol.
Maar daar kreeg ik precies 25 balen hooi in.
Dan nog een 2paards trailer die ik van een geëmigreerde vriendin heb gekregen. Gebruik hem amper, maar hoef in geval van nood nooit ergens rond te bellen.
Dan een gewone aanhanger van mijn ouders die bij ons staat. Wij hebben er de ruimte voor en hun niet.
Passen 6 balen op en dan zoveel keer omhoog.
En van de boer waar ik sta, kan ik een grote aanhanger lenen.
We hebben hem nu niet meer nodig, maar er staat op ons bedrijf nog steeds een aanhanger die kan kiepen, die we gebruikte voor de mest. En dan heb ik nog de mogelijkheid om 2 bakwagns daar vandaan mee te nemen.

Gisteren een drukke werkdag gehad. Eerst de paarden geboerd en buiten gezet.
Daarna de stallen leeg gehaald. Schone stro ook nog uit de box gehaald.
En toen moest ik eerst nog een paar uur werken in de wasserij. Thuis gekomen ben ik meteen aan de slag gegaan in de stal. Boxen lekker schoongespoten.
Heb er vochtdoorlatende matten in liggen, maar al een paar weken geen emmer met sop over heen gegooid.
Dus ik vond het nu gaan stinken.
Daarna de mini nog even geschoren. Toen ik haar kreeg had ze luizen, maar met 2 keer wassen ben ik die kwijt.
Maar ze heeft nog veel huidschilfers te hebben zitten en onder haar dikke luizen vacht bleken ook wat wondjes te zitten. Dus nu weer kort, en lekker alles kunnen wegborstelen.
Ik moet zeggen met een grote scheermachine gaat het een stuk beter, netter en sneller als met de kleine handtondeuse.
Nu kijken wanneer ik even tijd heb om al het tuig in de vet te zetten. Dat vind ik nu echt een beroerde klus om te doen. Vandaag eerst de paarden buiten zetten om daarna met de familie naar Harderwijk te gaan.
Man en zonen doen aan obstaclesport, en daar zit ook altijd een aantal kilometers lopen bij.
Dus de winter is heel geschikt voor hardloop/ crossloopjes.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:11

Dat influenza virus neemt wel serieuze vormen aan als ik het zo lees. Wij hebben niemand die op wedstrijd gaat of op andere stallen komt. Ook de buren die normaal op wedstrijd gaan doen dat nu niet. Mijn paard is geënt maar mijn mede huurder ent niet, maar die gaat dus ook nergens heen. Ben benieuwd. Hoop dat het ons bespaard blijft.

Ik laat hooi altijd bezorgen, in mijn opslag kunnen precies 40 balen. (de kleintjes) sinds kort bestel ik ook de 100 kilo ronde balen die zijn €25,- per stuk daar doen ze 5 dagen mee. Die ronde balen zijn verpakt en kan ik gewoon buiten laten staan. Ik heb wel een aanhanger, maar die gebruiken we voor de mest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:42

Drukke dag gehad ikkeniet, erg productief

Geënte paarden hebben ook kans om ziek te worden niet alleen de niet geënte paarden. Ik ent die van mij normaal ook niet, nu moet ik binnenkort omdat wij clinic rijden en dan moeten ze geënt zijn, moet ik dus ook meteen weer die booster doen omdat ik het niet meer heb bijgehouden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:26

Hier is alles geent wel alleen griep en tetanus.Ik heb bijna allemaal gepensioneerde op pension op 2 na waarvan 1 mijn eigen paard is.Maar niks gaat op wedstrijd.Mijn paard reageert hevig op Rhino dus dat ent ik niet.

Hooi heb ik van eigen land dus geen breng problemen.Ik heb wel een 2 paards trailer voor noodgevallen ,want mijn eigen paard wil er met geen stokken op.Dus de trailer word vooral gebruikt door mijn man als aanhanger voor hout ed.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:49

Hier worden ze beide correct geënt. Met Zanzi ging ik wel eens elders rijden, dus dat was ook gewoon nodig.

Hooi halen wij nooit zelf. Ik heb een fijne hooiboer die me even mailt als hij in de buurt moet zijn. Hij neemt dan tien midibalen voor mij mee en dropt die hier in de wei. Ik rol ze dan nog een 40 meter verder naar de schuur.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 12:26

Jee Karin dat is pech. Zielige kat!
Het lijkt wel te heersen bij de kindjes. M’n petekind heeft ook oorontsteking en longontsteking. Moet ook weer terug naar de kno arts maar bij hem denken ze dat t komt door de astma. Altijd sneu als die kleintjes zo ziek zijn :( beterschap!

Ja de stal is af! Was net klaar met mesten komt Will gezellig staan plassen en poepen grrrr...

Hier worden ze ook netjes geënt en in de buurt heb ik nog niks gehoord. Hoop dat t ons huisje voorbij gaat.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:07

Hoor hier veel geluiden over hoge hooi prijzen.
Doordat ik momenteel 2 paarden minder heb staan, hou ik hooi over en wil wat pakken verkopen. Het gras is 16 juni gemaaid. Gaat om eerste snede biologisch hooi van kruidenrijk land (geen JJK), vrij van bestrijdingsmiddelen, niet stoffig. Laag in fructaan en hierdoor dus geschikt voor alle paarden.
Wat betalen jullie zoal voor kleine pakjes en wat zou een nette prijs zijn om te vragen (regio Randstad)?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:09

Ik had gisteren de paarden weer in de wei...
Shetje mocht voor het eerst sinds einde zomer ook mee. Ik heb zelden een pony zo trots en blij gezien.
Ik zou zweren dat hij er ongeveer met deze attitude de wei in liep: https://www.youtube.com/watch?v=cC-1YiluJwk